Renault Twingo SCe 70 Dynamique (2014) #2
autoreview
Signalement
Uitvoering | Twingo SCe 70 Dynamique |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2014 |
Jaar van aanschaf | 2014 |
KM-stand laatst | 8.845 km |
Even wennen
- 8.845 km
na 2x een Twingo uit de tweede serie gereden te hebben was ik laaiend enthousiast toen de derde serie in beeld kwam. Aangezien ikzelf bij een Renault dealer werk heb ik de nieuwe Twingo in juni 2014 vanaf een plaatje gekocht. Dynamique uitvoering met R&GO radio systeem, in de kleur rood met rode accenten op dashboard en in de stoelen. Met geluidssysteem inclusief subwoofer onder de rechter voorstoel.
In september kon ik, als eerste particulier in Nederland, met de auto gaan rijden en wat een bekijks.
Ik heb echter maanden moeten wennen aan het nieuwe concept en maanden terug verlangt naar mijn vorige Twingo.
Terecht? Nee, niet echt. Je moet de tweede en derde generatie niet met elkaar vergelijken, het zijn op zich staande auto's.
Als je de nieuwe Twingo ziet als een nieuwe auto zit er logica in en heeft de auto veel voordelen.
Eindelijk in 5 deurs uitvoering, een volwassen interieur en.......de motor achterin.
Een perfecte gewichts verdeling (45% voor en 55% achter) komt gelijk uit als er 2 mensen in de auto zitten. De auto is erg stabiel en heeft veel extra's zoals ABS, ESP, lane departure en zelfs op deze klasse de richtingaanwijzer aan tikken bij inhalen en hij gaat standaard 3x.
De auto is gevoelig bij zijwind maar datzijn alle kleine auto's in deze klasse. Het enige wat ik mis, ten opzichte van mijn vorige dynamique, is een regen/licht sensor. De derde generatie heeft echter weer een start/stop systeem wat je gelukkig kunt uitzetten, persoonlijk vind ik het start/stop system irritant, al zullen velen mij voor gek verklaren.
Ik heb nu bijna 9000 km gereden met de nieuwe Twingo en het verbruik ligt op gemiddeld 1:15. Dit is niet wat het boekje aangeeft maar ik moet toegeven dat de oorzaak hiervan mijn rechter voet is. Ik vind dat de auto erg fijn rijd als deze op toeren wordt gehouden. De km teller loopt tot 160 en dit is zeker haalbaar, of dit belangrijk is? Nee, maar alles moet je testen toch?
Ondanks dat ik tot op heden geen problemen heb ondervonden zijn er toch al 3 terugroep akties geweest waarvan de laatste de voor schokbrekers betreft.
Het R&GO systeem werkt goed al blijft de navigatie app regelmatig hangen, dit wordt iets beter na de laatste app update.
Het geluid van de radio is erg goed te noemen met de extra audio optie.
Zijn er dan geen nadelen? Jazeker wel. Wat mij tegenstaat zijn de stoelen, ziet er leuk uit maar omdat de hoofdsteun is opgenomen in de stoel is deze niet te verstellen, vervelend voor kleinere mensen. Hierdoor is het zicht naar rechts zeer slecht bij bijvoorbeeld het verlaten van een rotonde, je moet naar voren gaan om het fietspad goed te kunnen zien.
Tevens zit de binnenspiegel vrij laag en moet je "bukken" om eronder door te kunnen kijken.
De wisser achter wist niet hoog genoeg, het deel waar je door kijkt wordt niet gewist.
De vloer is vrij hoog waardoor je het gevoel hebt met je knieën te hoog te zitten. De vloer is zo hoog omdat de Twingo in samenwerking met Smart wordt gebouwd en die heeft alle accu's onder de vloer zitten.
In Augustus gaan we op vakantie met de Twingo, op en neer zo'n 5000 km dus daarna volgt de ervaring over langere afstanden.
Al met al vind ik, na bijna een jaar de 3e Twingo te rijden, het een prettige auto die nog sportiever (sneller) te rijden is dan de 2e serie.
Of ik na deze Twingo weer een Twingo zal aanschaffen durf ik nog niet te zeggen, ik neig naar iets anders te gaan al zal dat wel een Renault zijn, dat is zeker.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.