Renault Twingo SCe 70 Collection (2016) #3

autoreview

Renault Twingo SCe 70 Collection (2016)

Signalement

UitvoeringTwingo SCe 70 Collection
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2016
Jaar van aanschaf2024
KM-stand bij aanschaf174.950 km
KM-stand laatst189.289 km
Lezerswaardering: 56%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Welkom!

  • 175.000 km

Op 3 januari 2024 kochten we een Fiat Panda Twinair. Bedoeld als 2e autootje zodat de OV-reistijd tussen het huis van mijn vriendin en mijn huis kon worden teruggebracht van 2,5 uur naar 50 minuten. Lang hadden we echter geen plezier van de Panda: op 14 februari vond een onverlaat het noodzakelijk de auto, terwijl geparkeerd, totalloss te rijden.

In mijn enthousiasme kocht ik een Astra F, maar helaas, mijn vriendin kon, zelfs met de stoel in de voorste stand, niet lekker bij het koppelingspedaal. Ofwel: de speurtocht naar iets anders begon. Van alles passeerde de revue: Opnieuw een Panda, Fiat 500, Ypsilon...

We stonden op het moment een Panda aan te schaffen totdat ik bij het autobedrijf een dealeronderhouden Twingo aantrof, van de 3e generatie. In keurige staat. Resultaat: een proefrit met zowel de Twingo als de Panda werd gemaakt en toen bleek die Twingo toch wel véél vlotter dan de Panda. Plus dat ook de Twingo een guitig autootje is met z'n motor achterin.

Nog even getwijfeld en toen de knoop doorgehakt: De Twingo werd aangeschaft. Gezien het feit de APK bijna verliep nog wat korting bedongen en hem direct meegenomen.
Vervolgens hebben we al behoorlijk wat kilometers gemaakt om de auto eens te beproeven:

Goh, dat rijdt echt niet gek! Stevige stoeltjes, maar redelijk verstelbaar, soepel schakelend, niet al te overheersend motorgeluid en verder ook nog eens een radio met DAB+, bluetooth en andere moderne gemakken. Daarnaast is de auto uitgevoerd met zowel cruisecontrol als een speedlimiter, voor mij een vereiste, dus die hoefde ik ook niet meer in te bouwen.

Het idee is eind juli een trip te gaan maken naar het moederland van de Twingo: Frankrijk. Dan zal het beestje z'n best moeten gaan doen, want twee mensen plus bagage zal hem wel op de proef stellen.

APK!

  • 175.500 km

Zoals ik in het eerste bericht al plaatste, kochten we de Twingo met aflopende APK. Deze liep nog tot 28-7-2024, dus na de aanschaf heb ik meteen een afspraak ingepland bij de garage om de hoek. Technisch was er niets mis met de auto, enkel één van de banden bleek een snee te hebben in het rubber waardoor je het canvas kon zien. Dus ik snel op de sloop een band gehaald, maar uiteindelijk toch besloten om maar twee nieuwe te monteren. Zo duur is dat nu ook weer niet.

Ik heb nu twee nette gebruikte Michelins over, maar daar kan ik vast wel weer iemand een plezier mee doen.

4 juli waaide het nogal, dus de proef op de som om te zien hoe de auto op zijwind reageert. Het doet me erg denken aan de Dyane, die reageert vergelijkbaar! Maar zelfs de 1600 kilo wegende Ampera-e reageert behoorlijk op zijwind. Dát is dus geen enkel issue.

Vakantie

  • 180.800 km

De afgelopen 3 weken heeft de Twingo ons naar Frankrijk gebracht. Via Déols zijn we afgezakt naar Alet-les-Bains, tegen de Pyreneeën aan, om daar lekker rond te rijden en te kamperen. Halverwege de vakantie ging het motorlampje branden: helaas had de Renault-garage in Limoux geen tijd, maar een naastgelegen garagebedrijf wel: het bleek dat door het vele bergrijden en de hoge temperatuur de lambdasonde een rare waarde aangaf. Later bleek ook waarom, de uitlaat was lek... Goed, code gewist en het lampje is uitgebleven.
Vervolgens zijn we via via doorgereden naar Bayeux, om daar nog met familie in een huis te verblijven.

De Twingo heeft het uitstekend gedaan. De dik 5000 kilometer aan vakantiekilometers heeft de auto geen kwaad gedaan. Het karretje rijdt uitstekend!

En door!

  • 188.293 km

Ondertussen hebben we bijna 15.000 kilometer met de Twingo gereden sinds de aankoop in Juni 2024. Oeps..! iets meer dan gedacht.

Na allereerst de uitlaat te hebben vervangen (er zit een soort hitteschild/geluidsdemper van glaswol omheen waar vocht in blijft zitten. Gevolg: gewoon doorgerot!) is de auto verder gewoon wekelijks in gebruik.
Het karretje rijdt uitstekend en doet het altijd. Na de vakantie heb ik geïnformeerd naar de kosten van het onderhoud, maar meer dan 500 euro voor wat olie, een luchtfilter, 3 bougies en een interieurfilter vond ik wel erg gortig. Ofwel: zelf gekocht en vervangen. De bougies bleken nog de originele en ook het luchtfilter zag er niet echt fris meer uit.
Het interieurfilter was helemaal beschimmeld, iets dat we op vakantie al doorhadden: op een gegeven moment kwam er weinig lucht meer doorheen. Waarschijnlijk dichtgevroren.

Zijn er dan ook minpunten met betrekking tot de Twingo?
Eigenlijk één. En dat is het feit dat er geen trekhaak op kan. Ik zou heel graag een klein karretje of een fietsendrager willen kunnen meenemen.
We zien wel. Zo snel een andere auto vinden van maximaal 850 kilo, met een verbruik van zo'n 5 liter op 100 kilometer die wel een trekhaak heeft is niet gemakkelijk. We rijden nog maar even door!

Olie

  • 189.289 km

Eerder schreef ik al dat ik het onderhoud aan de Twingo had gedaan. Alleen de olie moest nog. En het bleef maar nat buiten, dus duurde dat tot gisteren. Ofwel: auto op bokken gezet een aan de slag!

Allereerst bleek ik niet de juiste dop te hebben voor de carterplug, dus die nog even bij het lokale automaterialencentrum op de kop getikt.

Olie volgens voorschrift en van de door de fabrikant aanbevolen soort, en meteen een mooi Purflux filter gemonteerd.
En dan denk je dat alle olie eruit is als je het oliefilter eraf pakt... uhm... mijn arm is weer gehydrateerd xD

Het was wel nodig: het motortje loopt een stúk mooier dan met de oude olie. Het interval is 20.000 kilometer, en daar zaten we wel wat overheen...

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (2)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.