Renault Twingo (2017)
autoreview
Signalement
Bouwjaar | 2017 |
---|---|
Jaar van aanschaf | 2017 |
KM-stand bij aanschaf | 2 km |
KM-stand laatst | 68.000 km |
In de schaduw van de Parisienne
- 68.000 km
Disclaimer: Ik heb een slecht gevoel voor humor dat af en toe in deze review naar voren komt. Gelukkig staan er meerdere reviews over de Renault Twingo III mocht dit niet uw cup of tea zijn.
Eens in de zoveel tijd krijg je wel eens een foldertje op de mat met een aanbieding die vaak te mooi is om waar te zijn. In November 2017 kreeg ik zo'n foldertje op de mat. Of ik interesse had mijn huidige auto (Twingo III uit 2014) met bijbetaling wilde inruilen voor de speciale Limited edition.
Ik had de Twingo 3 jaar in bezit en had er bijna 60000km op staan. Met de intentie 'kijken kost niets' naar de Renault gegaan om de Limited te bekijken en eventueel te praten over inruil.
De Limited was inderdaad te mooi om waar te zijn want mijn huidige Twingo was een Dynamique versie en de Limited kwam niet eens in de buurt met de opties die daarop zaten.
Na een teleurgesteld gesprek liet de verkoper weten dat er een De Serie Signature La Parisienne te koop stond in een andere vestiging. Het was mogelijk deze naar de eigen dealer te laten komen als er interesse was in deze auto.
Dus een dag later naar de vestiging Dordrecht gereden om daar De Serie Signature La Parisienne te bekijken.
De Twingo stond een beetje verloren in een donker hoekje van de showroom (de lampen erboven waren stuk). Enfin die lampen had ik niet nodig om te zien dat dit een erg gave uitvoering is van de Twingo. De zwarte lak in combinatie met de mintgroene striping en mintgroene accenten in de bekleding staan de Twingo erg goed. Het cabriodak is een leuke extra verrassing.
Na een goede onderhandeling mocht ik me twee weken later eigenaar noemen van deze erg gave uitvoering.
Nu zijn we bijna 69.000km verder en de auto bevalt nog steeds. Ze verslijt wel minder asfalt dan in de eerste 3 jaar maar dat mag de pret niet drukken. Waar de Parisienne eerst dienst deed als mijn eerste auto is ze nu mijn hobby auto geworden.
De afgelopen 5 jaar zijn niet geheel vlekkeloos verlopen en het laat zien dat de problemen die ik had met het 2014 model structureel zijn. Ook bij de Parisienne moesten de deuren opnieuw afgesteld worden omdat de sierlijsten van de achterportieren schuren tegen de voorportieren. Dit is overigens netjes onder garantie verholpen. Daarnaast is er een terugroepactie geweest voor de motorkapsteun en spoiler. Exact de twee onderdelen waarop de Twingo uit 2014 ook is teruggeroepen voor herstel.
Na ongeveer 6 maanden liet de accu het afweten in de Efteling. Dat ie uitgerekend op een vol parkeerterrein de geest moest geven maakte dat dit een rare situatie werd. Ik had pechhulp afgesloten en de persoon die me uit de brand kwam helpen had een autoambulance type vrachtwagen bij die dus niet bij de Parisienne kon komen. Na een eindje lopen met startkabels de Parisienne op verzoek nogmaals proberen te starten en als een wonder: startte meteen.
Dus na het niet kunnen starten, drie kwartier wachten op hulp, de pechhulp tegemoet lopen omdat ze de Twingo niet konden vinden, nog een stuk lopen omdat de vrachtwagen niet bij de Parisienne kon komen, startte ze dus in één keer. Dat was genant.
Aangezien het startprobleem zich een dag later weer voordeed, de accu bij de dealer laten controleren en deze bleek dus op maandagmorgen te zijn geproduceerd. Deze is onder garantie vervangen en houdt het tot op heden goed vol.
Door een fout van de dealer is de achterste bodembeschermkap vervangen. De Twingo was verkeerd opgekrikt waardoor die was gescheurd. Vorig jaar is de voorste bodembeschermkap vervangen omdat mijn moeder dacht dat je vol gas over een vuurwerkpot kon rijden. Conclusie: Dat kan dus niet, tenzij je iets hebt dat nog hoger op zijn wielen staat. Dus wederom een scheur in de bodembeschermkap. Deze vervangen op eigen rekening.
Het dak is een geval apart. De lijsten om het cabriodak lieten na 2 jaar los en zijn onder garantie vervangen. Door een herstelfout van de dealer is deze lijst een jaar later onder garantie nogmaals vervangen omdat deze boven de voorruit los kwam te zitten.
Het rijden met de Twingo is exact als verwacht. de Parisienne heeft de verbeterde versnellingsbak welke vanaf 2016/2017 op de Twingo werd toegepast en dat merk je tijdens het filerijden omdat de tweede versnelling minder schokt. De climatecontrol is van uitstekende kwaliteit en gelukkig heb ik standje diepvries nooit nodig gehad. Ook standje gefrituurde kip heb ik nooit geprobeerd. In de winter ingesteld op 20 graden en in de zomer op 21 graden blijkt de perfecte instelling te zijn voor mijzelf.
De draaicirkel is hilarisch klein waardoor je in de straat of parkeergarage makkelijk 180 graden kan draaien. Het nadeel is wel dat je hierdoor regelmatig moet wachten op anderen met bijvoorbeeld een stationwagen die tussen de 3 en 33 keer steken nodig hebben om dezelfde draai te maken. De korte wielbasis en het extreem kort kunnen insturen maken dit mogelijk.
De Parisienne is nog steeds windgevoelig maar wat opvalt is dat de zijwindassistent niet zo paniekerig ingrijpt als met de Twingo uit 2014.
Een andere verbetering is de isolerende mat op de motorklep achterin. Deze isoleert de warmte beter (of het motorblok wordt minder warm) waardoor de warmte in de kofferbak veel minder is.
De voorstoel kan geheel plat worden geplaatst waardoor je een volledig vlakke vloer om je bestuurderstoel kan creëren. Voor voorwerpen die lang en small zijn ideaal.
De Parisienne heeft bochtverlichting. Dit is een optie die tot de facelift was voorbehouden aan 'De Serie Signature La Parisienne' en 'De Serie Signature Red Night.' Beide uitvoeringen komen overigens niet in de AW database voor. De standaard verlichting van de Twingo is al vrij goed maar de bochtverlichting is een leuk extraatje. Mocht je tegenligger je nog steeds niet zien dan weet je zeker dat die persoon of een bril nodig heeft of moet afkicken van de smartphone. Het lichtbeeld is uitstekend te noemen. Ook bij mist en zware regen in het donker.
Waar vele auto's tegenwoordig een USB aansluiting hebben heeft de Parisienne er zelfs twee. Dus wanneer je twee smartphones tegelijk moet opladen is dit harstikke handig.
De R&Go app werkt prima. De combi smartphone/Twingo werkt eigenlijk al goed genoeg van zichzelf en met google maps is de R&Go app een beetje overbodig. Het enige bijzondere wat de app je kan bieden is dat je aan je passagiers kan laten zien dat je de toerenteller hebt op je smartphone (Woohoo).
Het infotainment system is van hoge kwaliteit. Ook ditmaal is het pack sound inbegrepen en dat merk je aan het geluid wat er geproduceerd wordt. Of je nu Metal, Lekker Nederlands, Klassiek, Japans, Herrie, Nightcore, Eurobeat, Hardcore, Hardstyle, Hardrock of zelfs Cher wilt luisteren; Dit systeem kan het allemaal handelen zonder dat het zou klinken als iemand die karaoke zingt op zaterdagochtend.
Zaken zoals het aflezen van de snelheidsmeter en info is prima geregeld. Lekker overzichtelijk en netjes weggewerkt in het dashboard.
De halflederen stoelen zitten uitstekend ondanks dat de zijdelingse steun niet echt aanwezig is. De rugleuning met geïntegreerde hoofdsteun is comfortabeler dan het eruit ziet en biedt ook op langere ritten voldoende steun in met name de onderrug. Ik ken auto's uit andere segmenten die hier toch echt grote steken laten vallen.
De stoel is zowel in de lengterichting als in hoogte te verstellen wat een goede zitpositie mogelijk maakt. Ook voor mensen met mijn lengte van 1,80m plus kunnen een prima positie vinden achter het stuur.
Over het stuur gesproken. De cruise control zit logisch ingedeeld op het stuur en bevat nog wat andere knoppen voor o.a. scrollen door het dashboardmenu. Er zit ook een knop op voor spraakherkenning maar deze wordt nooit door mij gebruikt. De spraakherkenning herkend mijn spraak niet dus is dit kortweg een nutteloze optie te noemen. Achter het stuurwiel zit nog een hendel waarmee je de radio kan bedienen. Dit werkt ideaal. Ook wanneer je een USB'tje met je eigen herrie hebt ingeplugd is deze makkelijk vanaf je stuur te bedienen.
De 70PK motor is prima maar verwacht geen spectaculaire prestaties. Met name op de snelweg is de Parisienne behoorlijk traag met accelereren. Dat minpuntje wordt ruimschoots goedgemaakt in dorpen en steden want dat is toch wel waar deze auto uitblinkt met zijn korte draaicirkel en kleine afmetingen.
Het openen van de portieren tijdens de vorst is overigens nog even dramatisch doordat het rubber van de portieren makkelijk vastvriest op de stijl.
Je zou kunnen zeggen dat ik een haat/liefde verhouding heb met de Parisienne en ik ben ook zeker van plan om deze auto nog voor lange tijd in bezit te houden. Ik heb een aantal leuke ritten met de Parisienne gereden en ben van plan dat door te zetten. De problemen die ik heb ervaren wegen niet op tegen het karakter en plezier wat ik ervaar met deze auto. De Twingo in deze uitvoering tovert nog steeds een grote lach op mijn gezicht en ik kijk nog regelmatig trots om.
In 2018 is de gefacelifte versie van de Twingo op de markt gekomen en heb deze eens als vervangend vervoer meegekregen (zowel benzine als elektrisch). Die mist naar mijn mening de charme van het originele Twingo III model. En de elektrische versie is eigenlijk nog erger. Alsof ze bij de tekentafel dachten: 'laten we het model lekker saai maken want dan verkoopt het beter.' en het resultaat van die gedachte zien we om ons heen. Het moge duidelijk zijn dat ik nul interesse heb in het gefacelifte model.
P.s.: Foto's moet ik toevoegen.
Greetz,
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Had je deze auto's al gezien?

Renault Twingo 1.2 Dynamique | Lm Velgen | CPV met afst. bed | Stuurbekrachtiging | Boekjes aanwezig | Leuke auto, apk 03-2026 Meeneemprijs
- 2008
- 142.767 km

Renault Twingo 1.2-16V Collection Airco, elektrisch pakket
- 2011
- 149.999 km

Renault Twingo 1.2-16V Collection Airco / Sportief! / 4x ZGAN banden / CV / Toerenteller
- 2011
- 150.235 km