Renault Twingo 1.5 dCi ECO2 Collection (2012)

autoreview

Renault Twingo 1.5 dCi ECO2 Collection (2012)

Signalement

UitvoeringTwingo 1.5 dCi ECO2 Collection
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2012
Jaar van aanschaf2018
KM-stand bij aanschaf56.108 km
KM-stand laatst187.900 km
Lezerswaardering: 65%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

De eerste 5000 kilometer

  • 56.000 km

De eerste 5000 kilometer zit er al weer op. Het hoofddoel is om brandstofkosten te besparen. Het gemiddelde verbruik is nu op 1 liter per 27 kilometer. Daar ben ik zeer tevreden mee! Verder ben ik zeer tevreden over de motor. De motor heeft veel kracht, waardoor je als snelste bij de verkeerslichten weg bent.

Een minpunt vind ik echter dat de auto/carrosserie in de bochten nogal overhelt. Dit minpuntje vind ik ook terug bij de Renault Kangoo en Renault Clio.

Een ritje naar Praag: een WOLF in schaapskleren!

  • 70.000 km

Voorheen reed ik in benzine-auto's met een koppel van rond 130 Nm. Nu met deze WOLF in schaapskleren vlieg ik over de snelweg in Duitsland met (zo nu en dan) 180 km/uur. En ZOEF.... ik vlieg alle auto's voorbij... In een zucht en een scheet kom ik aan in Praag. GEWELDIG, de rit is zooo ontzettend makkelijk gegaan. Jammer dat er geen opvolger bestaat voor deze auto met een dieselmotor. Met deze ervaring in mijn zak raad ik de auto absoluut aan!

Pech onderweg?
In tegenstelling tot mijn vorige auto heb ik geen pech onderweg gehad. Het is nu wél gebleken dat het rubber bij het voorraam los heeft gelaten. De garage zal hem even moeten kitten.

En we staan 2 keer stil...

  • 76.000 km

Het rubber van het voorraam had ik nog niet laten vastzetten door de garage. Het leek erop dat: eenmaal erin gedrukt dat alles weer oké was... Totdat ik een hele sliert rubber van een halve meter aan de zijkant van de auto zag bengelen. Ik ben tweemaal gestopt om het rubber erin te drukken. Na bezoek aan garage is het probleem opgelost.

Auto 180 graden gedraaid

  • 80.000 km

Een gevaar op de weg! Een dweil! Deze auto had niet toegelaten mogen worden op de weg. De aanleiding is een slippartij bij nat wegdek. Ja, het was glad, maar met een Hyundai i10 zou dit niet gebeuren. De achterkant van de Twingo brak uit in een bocht met nat wegdek. Ineens stond ik 180 graden gedraaid op de weg. Mijn vertrouwen in het bochtenwerk van de Twingo is gezakt tot een dieptepunt.

Voor nu sta ik voor een keuze: de auto inruilen of de wegligging verbeteren.

Auto inruilen of de wegligging verbeteren?

  • 93.000 km

Sinds de slippartij spookt er in mijn hoofd dat ik mijn Twingo wil inruilen. Ik verlang naar de wegligging van een Hyundai. Veiligheid staat voorop.

Nu heb ik verlagingsveren onder de Twingo laten zetten. Het kostte best wel wat geld, maar anders was dit het einde geweest van mijn Twingo avontuur. Met de HR verlagingsveren is mijn Twingo 3,5 centimeter gezakt, waardoor de wegligging enorm is verbeterd. Het overhellen is nu voorbij en met redelijk normale snelheid kan ik weer door de bochten rijden. Desalniettemin, de wegligging van een Hyundai blijft beter.

Nieuwe winterbanden: Continental TS 860

  • 104.000 km

Inmiddels ben ik al weer 11000 kilometer verder. Over deze 11000 kilometer heb ik gereden op stugge HR verlagingsveren. Aan de ene kant ben ik blij dat ik beter met het verkeer mee kan in de bochten, denk aan bochten bij afritten. Maar nog steeds ben ik de langzaamste en nog steeds kan een andere kleine wagen, zoals een oude Suzuki Alto, bumperkleven. Aan de andere kant ben ik vanzelfsprekend minder blij met de veren vanwege het comfort. Elk hobbeltje in het wegdek voel ik nu wel heel erg extreem. Maar ja, de keuze om de wegligging te verbeteren met verlagingsveren heb ik nu eenmaal gemaakt.

De winterbanden van Bridgestone hebben goed hun werk gedaan. Ze waren nog niet echt toe aan vervanging. Echter, omdat ik nog niet tevreden ben over de wegligging en omdat ik weer het gevoel kreeg dat de auto niet veilig genoeg is, heb ik hagelnieuwe Continental Wintercontact TS 860 banden eronder laten zetten. Ja, de wegligging is iets beter bij dit koude en natte "winterweer". Maar daar staat tegenover dat mijn verwachtingen hoger waren... Het gevoel dat de achterkant van mijn Twingo in bochten bij afritten als het ware over het wegdek meegesleept wordt, vind ik niet fijn. Alsof de Twingo een stel schaatsen achter heeft. Dit gevoel bestaat met de oude banden en met de huidige banden.

Voor mij is de wegligging een big issue. Laat ik ook eens de mooie kanten van mijn Twingo benoemen. Ik vind de Twingo nog steeds een leuke, joepige auto. De kleuraccenten in het plastic en de bekleding maken de Twingo eigenwijs, speels en jong. Verder zijn de motorprestaties fenomenaal. Er is geen enkele gewone A klasser, die zo'n sterke en snelle motor heeft, tenzij zo'n auto een speciale versie is. Als ik al denk aan een opvolger in het A segment, welke zal het dan worden? Zo'n geweldige auto als mijn Twingo bestaat gewoon niet!!!

Al met al, in mijn zoektocht om de Twingo een goede wegligging te geven, heb ik samen met de Twingo een langere weg te gaan. MAAR hoe lang mag die weg zijn?!

IT'S FUN TO DRIVE

  • 120.000 km

Het is weer tijd voor een update. Voor het eerst geven de HR verlagingsveren de lang verwachte resultaten. Voor een lange tijd waren de veren zo stug, waardoor de auto te weinig inveerde: het rijden in een bocht was niet lekker en ook niet echt comfortabel. Nu zijn de veren lekker soepel (en kort), waardoor de auto nu echt goed door de bochten gaat. Door in bochten juist gas bij te geven of door juist gas te minderen kan ik optimaal sturen (in combinatie met het stuur uiteraard). Door de veren blijft de besturing zeer direct. In de bergen met veel bochten is dat zeer prettig. Je weet wat die auto gaat doen. Neem je de bocht aanvankelijk iets te ruim, dan stuur je iets scherper in en laat je het gas los. In een vlak land als Nederland geeft de nu zeer directe besturing iets zenuwachtig weggedrag op. Één tikje aan het stuur en je gaat al die kant op. Ik heb hiervoor gekozen en het is perfect zo.

De auto heeft de APK keuring goed doorstaan. De grote onderhoudsbeurt gaf een kleine bijzonderheid op: de remleiding is bij de achteras iets aangetast. Volgens de monteur is dit een typisch probleem bij de Twingo. De remleiding schuurt tegen het klemmetje aan. Bij de volgende APK beurt moet het worden vervangen.

Tijdens de winter is het verbruik vanzelfsprekend omhoog gegaan. Ik reed in de zomer circa 26 kilometer met 1 liter diesel maar in de winter circa 23 kilometer. Aangezien ik meestal rustig achter vrachtwagens rijd, en aangezien ik af en toe het gaspedaal zeer goed kan vinden met een warme motor, ben ik zeer tevreden over het verbruik.

Na de wisseling van de winterset naar de zomerset heb ik meteen 2 Michelin banden vervangen door Conti's.

Ik ga vrolijk doorrijden met deze mooie wagen: it's fun to drive. Drive the change!

Goede mix van prijs en kwaliteit

  • 186.000 km

De eerste slijtage-onderdelen hebben zich al gemeld: de stabilisatorstang moest bij 140.000 worden vervangen. Tevens heeft de eerste set remblokken zich bij 146.000 kilometer gemeld. Een remblokje aan de binnenkant was gaan "vastzitten". Jammer! Verder gaf de 9-jarige accu te weinig spanning bij het starten net voor de winter van 2020. De fuseekogel bonkte bij 172.000 kilometer.

Verder deel ik de ervaringen, die ook in andere reviews kunnen worden gelezen.

Het geluid van een tractor
In een andere review las ik dat de 1.5 dCi geluid kan produceren van een tractor. Dat heb ik nooit begrepen totdat ik het bij mijn eigen auto ook begon te horen. Het is een zware bromgeluid alsof je een zware bas naast je hebt staan. Ik rij zuinig met mijn auto. Na constatering heb ik bij een warme motor in Duitsland even van de capaciteiten van de auto gebruik gemaakt. Het geluid van de tractor is weg. Het viel me afgelopen maanden op dat ik veel moeite moet doen om een redelijk verbruik van 1 op 25 te kunnen behalen. Het lijkt erop dat de motor nu schoon is en dat de motor beter en zuiniger draait.

De verkeersdrempels
De Twingo 1.5 dCi houdt niet zo van die geelzwarte verkeersdrempels, die je bij de Ikea wel ziet. Als je voorzichtig de drempel oprijdt, en vervolgens de auto van de drempel laat afrollen (met voet bij het rempedaal), dan duikt de neus gigantisch naar beneden, ook bij een verlaagde Twingo. Het geeft wel aan dat de dieselmotor voorin loeizwaar is. Een Twingo met een kleine benzinemotor is daarmee niet goed te vergelijken met een Twingo met een dieselmotor.

Weinig ruimte
De opbergruimte vind ik voor een A-segmenter wat aan de kleine kant. Zo heeft de Twingo relatief een kleine kofferbak: om 2 kleine kratjes in de kofferbak kwijt te kunnen, moet je al snel kunnen toveren. Verder mis ik gedegen bekerhouders. Bij het middenconsole moet de beker of fles schuin staan, waardoor de fles niet stevig in de houder staat: de fles dondert steeds om. Daarnaast zijn er geen bekerhouders in de deuren, terwijl daar de ruimte wel voor is. Ten opzichte van een VW Up! en Hyundai i10 ervaar ik dat de Twingo relatief weinig passagiersruimte biedt. Met z'n tweeën zit je voorin best wel goed (ondanks de vreemde zithouding). Maar ook zelfs dán, moet je de stoelen best ver naar achter zetten. Het gevolg is dat een peuter niet in een kinderzitje achter de bestuurdersstoel dan wel passagiersstoel kan: de beentjes hebben geen bewegingsvrijheid.

Vreemde zithouding.
Als bestuurder en als passagier zit je in een vreemde zithouding. De stoelen staan hoog, alsof je in een klein vrachtwagentje zit! Zodra je eraan gewend bent, zit het allemaal wel prima.

De kosten tot nu toe
Tot nu toe heb ik relatief weinig reparatiekosten aan de Renault Twingo 1.5dCi gehad: naast de stabilisatorstang, remblokken, accu, raamrubber en de fuseekogel is alleen de richtingaanwijzerschakelaar kapot gegaan. Als ik het internet mag geloven, is dat een typisch probleem van deze Twingo. Een kabeltje, die de toeterknop verbindt met de toeter, was geheel doormidden. Andere kosten zijn de vervanging van banden, de wasstraat en de onderhoudsbeurten en APK bij de Renaultdealer. Al met al, de meeste kosten zijn de standaard slijtagekosten, die je bij elk merk/model mag verwachten.

De toekomst
De distributieriem dient elke 6 jaar of bij elke 150.000 kilometer te worden vervangen. En dat is een duur geintje! De afgelopen maanden heb ik bij de Renaultdealer tarieven gezien variërend van circa 700 tot circa 1000 Euro. Bij andere dealers kreeg ik tarieven tot 1400 Euro te horen! Tezijnertijd zal de waarde van de auto even hoog zijn als de kosten voor de vervanging van de distributieriem. Is 't dan nog wel waard om de distributieriem te vervangen? Daar staat tegenover dat de Twingo zich tot nu toe heeft bewezen als een zeer goede, energiezuinige en bovenal een zeer fijne auto met een zeer goede mix van prijs en kwaliteiten.

Vaarwel mijn lieve Twingo

  • 187.900 km

Al maanden lang zat ik erover na te denken wat de opvolger zou worden van deze prachtig, mooie Twingo. Eventueel wilde ik een tweede, oude auto voor erbij. Dat besluit werd bruut gemaakt door mijn Twingo. Ze zei in het rood en in koeieletters: “STOP”.

De auto is afgesleept naar de dichtstbijzijnde Renaultgarage. De volgende dag hoorde ik de diagnose: het is over en uit met deze Twingo. De turbo was overleden en het vervangen van de turbo zou 1600 euro gaan kosten. Gelet op de leeftijd, de kilometerstand en de distributieriem volgend jaar heeft mij doen besluiten de Twingo niet te redden. De Twingo zat zo goed in de lak en het interieur ziet eruit als nieuw. Zo’n zonde. Wat een treurig einde. Zo’n mooie auto.

Andere factoren hebben ook een rol gespeeld dat ik de Twingo niet ga redden. Bij de eerste keer uitlijnen werd al duidelijk dat de achteras iets krom is. De achteras is star en de waarden (standen van de wielen) klopten niet. De kromme achteras is de oorzaak geweest van het soms wispelturige rijgedrag. Al vanaf het begin blijkt uit de onderhoudshistorie dat de banden scheef afliepen. Dat is een indicatie van onjuiste wielstanden. Bij de koop in 2018 heb ik iets te naïef gedacht: “Dat fixen we wel bij het uitlijnen”. Helaas zijn er Twingo’s van bepaalde bouwjaren bekend met hetzelfde issue. Een andere reden om de Twingo niet te redden is dat het een diesel is, welke door de huidige brandstofprijzen niet zo aantrekkelijk meer is. Wellicht is de belangrijkste reden dat de reparatiekosten van de turbo hoger zijn dan de waarde van de auto. En als je ook nog eens de kosten van de distributieriem meerekent, dan is de Twingo het niet meer waard om te worden opgelapt.

Het rijden in deze Twingo is desalniettemin goedkoop geweest. Ik heb de kosten voor de aanschaf, wegenbelasting, verzekering, onderhoud, reparatie en diesel enzovoorts bijgehouden. Ik had een vrij complete autoverzekering met WA volledig casco, schadeverzekering inzittenden, ongevallenverzekering inzittenden, laag eigen risico enzovoorts. De totale kosten voor deze Twingo zijn 24500 Euro geweest. Met circa 131500 gereden kilometers heb ik voor slechts 18,6 cent per kilometer gereden. Per maand was ik gemiddeld 520 Euro kwijt aan de Twingo. Aangezien ik gemiddeld 33500 kilometer per jaar reed, is dat echt goedkoop!

Het grootste voordeel van de Twingo is dat je, als je wilt, zuinig kunt rijden: gemiddeld 1 op 25 over 131500 kilometer. Dat is inclusief de ritjes naar Duitsland en verder weg. Ik schat zo in dat 1 op 27 haalbaar moet zijn geweest zonder al dat soort ritjes. De andere voordelen en tevens de nadelen heb ik in andere berichten al benoemd.

Achteraf denk ik dat vervuiling een oorzaak van de kapotte turbo is geweest. Immers, hier staan de dCi motoren ook wel bekend om. Al in het zevende levensjaar bij iets van 90000 kilometer zag ik opgedroogde olie bij de inslaatslang. Afgelopen jaar voelde ik zelfs verdunde olie bij de inlaatslang. Het druppelde niet, maar mijn handen zaten wel onder de (verdunde) olie. Verder was bij de koop alleen de distributieriem vervangen, en niet de waterpomp. Tegelijkertijd ben ik geen autotechnicus en misschien staan deze zaken geheel los van de kapotte turbo. Hoe het ook zij, de conclusie is dat de auto niet meer rijdt.

Hoe nu verder?
Voor nu rijd ik in een geinige Renault Twingo I. Ik kan verder doorsparen voor bijvoorbeeld een nieuwe auto, bijvoorbeeld Renault Clio, een Dacia met bifuel, of een degelijke Hyundai. Echter het eerste krasje of het eerste deukje zal bij een nieuwe auto altijd een drama bij mij zijn. Ik kan wellicht volgend jaar ook kijken naar een tweedehandse Twingo met een 1.2 16v motor. De 1.2 16v motor rijdt klaarblijkelijk zuinig, de auto is laag in de wegenbelasting en bovendien zakt de neus niet zo bij die zwart-gele drempels, zoals bij de Ikea. Ik vind het model van de Twingo, Phase II, zo leuk! Een andere optie is dat ik voortaan in een ouwe auto rijd en blijf rijden. Tot slot kan private lease een idee zijn.

5,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (11)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.