AutoWeek 3 2021

Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
logo AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto's
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Weblogs
    • Aanmelden nieuwsbrief
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Private Lease vergelijker
    • Private Lease aanbod
    • Voorraadauto's
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto kopen
    • Auto verkopen
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
    • Dealergids
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • AutoWeek Autoverzekering
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • AutoWeek 3 2021
    Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Magazine
    • AutoWeek
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      RegistrerenInloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
  • Home
  • Reviews
  • Renault
  • Twingo
8

autoreview

Renault Twingo 1.5 dCi ECO2 Collection (2012)

Anoniem
  • Review
9 juni 2018 om 23:34
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook

Signalement

UitvoeringTwingo 1.5 dCi ECO2 Collection
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2012
Jaar van aanschaf2018
KM-stand bij aanschaf56.108 km
KM-stand laatst120.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media kan niet verantwoordelijk worden gesteld voor de inhoud of eventuele gevolgen ervan. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

De eerste 5000 kilometer

  • 56.000 km
  • 9 juni 2018

De eerste 5000 kilometer zit er al weer op. Het hoofddoel is om brandstofkosten te besparen. Het gemiddelde verbruik is nu op 1 liter per 27 kilometer. Daar ben ik zeer tevreden mee! Verder ben ik zeer tevreden over de motor. De motor heeft veel kracht, waardoor je als snelste bij de verkeerslichten weg bent.

Een minpunt vind ik echter dat de auto/carrosserie in de bochten nogal overhelt. Dit minpuntje vind ik ook terug bij de Renault Kangoo en Renault Clio.

Een ritje naar Praag: een WOLF in schaapskleren!

  • 70.000 km
  • 29 juli 2018

Voorheen reed ik in benzine-auto's met een koppel van rond 130 Nm. Nu met deze WOLF in schaapskleren vlieg ik over de snelweg in Duitsland met (zo nu en dan) 180 km/uur. En ZOEF.... ik vlieg alle auto's voorbij... In een zucht en een scheet kom ik aan in Praag. GEWELDIG, de rit is zooo ontzettend makkelijk gegaan. Jammer dat er geen opvolger bestaat voor deze auto met een dieselmotor. Met deze ervaring in mijn zak raad ik de auto absoluut aan!

Pech onderweg?
In tegenstelling tot mijn vorige auto heb ik geen pech onderweg gehad. Het is nu wél gebleken dat het rubber bij het voorraam los heeft gelaten. De garage zal hem even moeten kitten.

En we staan 2 keer stil...

  • 76.000 km
  • 24 augustus 2018

Het rubber van het voorraam had ik nog niet laten vastzetten door de garage. Het leek erop dat: eenmaal erin gedrukt dat alles weer oké was... Totdat ik een hele sliert rubber van een halve meter aan de zijkant van de auto zag bengelen. Ik ben tweemaal gestopt om het rubber erin te drukken. Na bezoek aan garage is het probleem opgelost.

Auto 180 graden gedraaid

  • 80.000 km
  • 13 september 2018

Een gevaar op de weg! Een dweil! Deze auto had niet toegelaten mogen worden op de weg. De aanleiding is een slippartij bij nat wegdek. Ja, het was glad, maar met een Hyundai i10 zou dit niet gebeuren. De achterkant van de Twingo brak uit in een bocht met nat wegdek. Ineens stond ik 180 graden gedraaid op de weg. Mijn vertrouwen in het bochtenwerk van de Twingo is gezakt tot een dieptepunt.

Voor nu sta ik voor een keuze: de auto inruilen of de wegligging verbeteren.

Auto inruilen of de wegligging verbeteren?

  • 93.000 km
  • 1 december 2018

Sinds de slippartij spookt er in mijn hoofd dat ik mijn Twingo wil inruilen. Ik verlang naar de wegligging van een Hyundai. Veiligheid staat voorop.

Nu heb ik verlagingsveren onder de Twingo laten zetten. Het kostte best wel wat geld, maar anders was dit het einde geweest van mijn Twingo avontuur. Met de HR verlagingsveren is mijn Twingo 3,5 centimeter gezakt, waardoor de wegligging enorm is verbeterd. Het overhellen is nu voorbij en met redelijk normale snelheid kan ik weer door de bochten rijden. Desalniettemin, de wegligging van een Hyundai blijft beter.

Nieuwe winterbanden: Continental TS 860

  • 104.000 km
  • 25 januari 2019

Inmiddels ben ik al weer 11000 kilometer verder. Over deze 11000 kilometer heb ik gereden op stugge HR verlagingsveren. Aan de ene kant ben ik blij dat ik beter met het verkeer mee kan in de bochten, denk aan bochten bij afritten. Maar nog steeds ben ik de langzaamste en nog steeds kan een andere kleine wagen, zoals een oude Suzuki Alto, bumperkleven. Aan de andere kant ben ik vanzelfsprekend minder blij met de veren vanwege het comfort. Elk hobbeltje in het wegdek voel ik nu wel heel erg extreem. Maar ja, de keuze om de wegligging te verbeteren met verlagingsveren heb ik nu eenmaal gemaakt.

De winterbanden van Bridgestone hebben goed hun werk gedaan. Ze waren nog niet echt toe aan vervanging. Echter, omdat ik nog niet tevreden ben over de wegligging en omdat ik weer het gevoel kreeg dat de auto niet veilig genoeg is, heb ik hagelnieuwe Continental Wintercontact TS 860 banden eronder laten zetten. Ja, de wegligging is iets beter bij dit koude en natte "winterweer". Maar daar staat tegenover dat mijn verwachtingen hoger waren... Het gevoel dat de achterkant van mijn Twingo in bochten bij afritten als het ware over het wegdek meegesleept wordt, vind ik niet fijn. Alsof de Twingo een stel schaatsen achter heeft. Dit gevoel bestaat met de oude banden en met de huidige banden.

Voor mij is de wegligging een big issue. Laat ik ook ons de mooie kanten van mijn Twingo benoemen. Ik vind de Twingo nog steeds een leuke, joepige auto. De kleuraccenten in het plastic en de bekleding maken de Twingo eigenwijs, speels en jong. Verder zijn de motorprestaties fenomenaal. Er is geen enkele gewone A klasser, die zo'n sterke en snelle motor heeft, tenzij zo'n auto een speciale versie is. Als ik al denk aan een opvolger in het A segment, welke zal het dan worden? Zo'n geweldige auto als mijn Twingo bestaat gewoon niet!!!

Al met al, in mijn zoektocht om de Twingo een goede wegligging te geven, heb ik samen met de Twingo een langere weg te gaan. MAAR hoe lang mag die weg zijn?!

IT'S FUN TO DRIVE

  • 120.000 km
  • 23 mei 2019

Het is weer tijd voor een update. Voor het eerst geven de HR verlagingsveren de lang verwachte resultaten. Voor een lange tijd waren de veren zo stug, waardoor de auto te weinig inveerde: het rijden in een bocht was niet lekker en ook niet echt comfortabel. Nu zijn de veren lekker soepel (en kort), waardoor de auto nu echt goed door de bochten gaat. Door in bochten juist gas bij te geven of door juist gas te minderen kan ik optimaal sturen (in combinatie met het stuur uiteraard). Door de veren blijft de besturing zeer direct. In de bergen met veel bochten is dat zeer prettig. Je weet wat die auto gaat doen. Neem je de bocht aanvankelijk iets te ruim, dan stuur je iets scherper in en laat je het gas los. In een vlak land als Nederland geeft de nu zeer directe besturing iets zenuwachtig weggedrag op. Één tikje aan het stuur en je gaat al die kant op. Ik heb hiervoor gekozen en het is perfect zo.

De auto heeft de APK keuring goed doorstaan. De grote onderhoudsbeurt gaf een kleine bijzonderheid op: de remleiding is bij de achteras iets aangetast. Volgens de monteur is dit een typisch probleem bij de Twingo. De remleiding schuurt tegen het klemmetje aan. Bij de volgende APK beurt moet het worden vervangen.

Tijdens de winter is het verbruik vanzelfsprekend omhoog gegaan. Ik reed in de zomer circa 26 kilometer met 1 liter diesel maar in de winter circa 23 kilometer. Aangezien ik meestal rustig achter vrachtwagens rijd, en aangezien ik af en toe het gaspedaal zeer goed kan vinden met een warme motor, ben ik zeer tevreden over het verbruik.

Na de wisseling van de winterset naar de zomerset heb ik meteen 2 Michelin banden vervangen door Conti's.

Ik ga vrolijk doorrijden met deze mooie wagen: it's fun to drive. Drive the change!

4,3
  • Betrouwbaarheid
    4
  • Prestaties
    5
  • Comfort
    4
  • Kosten
    4
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
 
  • Houd me op de hoogte over de Renault Twingo
  • Rapporteer deze review

Beoordeel deze review

Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.

  • slecht
  • onvoldoende
  • voldoende
  • goed
  • uitstekend

Uitgelicht aanbod

    1.0 SCe 70pk S&S Airco PDC Bluetooth

    Renault Twingo 1.0 SCe 70pk S&S Airco PDC Bluetooth

    • 2014
    • 41.924 km

    € 7.650

    1.2-16V Expression Eco Automaat Stuurbekr 2e eig Zuinig

    Renault Twingo 1.2-16V Expression Eco Automaat Stuurbekr 2e eig Zuinig

    • 2005
    • 193.365 km

    € 1.495

    1.2-16V Collection ***Lockdown actie, lees de tekst!***

    Renault Twingo 1.2-16V Collection ***Lockdown actie, lees de tekst!***

    • 2011
    • 149.055 km

    € 3.445

Meer Renault Twingo occasions

Lezersreacties (8)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Renault Twingo specificaties
  • Renault Twingo occasions
  • Renault Twingo video's
Advies en informatie
  • Renault Twingo tests
  • Renault Twingo gebruikersreviews
  • Renault Twingo index
Renault Twingo 1.5 dCi - 2012 – 481.581 km - Klokje Rond

Renault Twingo 1.5 dCi - 2012 – 481.581 km - Klokje Rond

Ach ja, de Renault Twingo. Die is bedoeld voor de boodschappen, om de kinderen naar school...

Lees meer
 

Renault Twingo reviews

  • Review
    Renault Twingo (2012)

    Renault Twingo (2012)

    2
    • 1 november 2020
  • Review
    Renault Twingo 1.2 16V ECO2 Collection (2012)

    Renault Twingo 1.2 16V ECO2 Collection...

    2
    • 12 mei 2020
  • Review
    Renault Twingo 1.2 16V ECO2 Collection (2012)

    Renault Twingo 1.2 16V ECO2 Collection...

    2
    • 19 februari 2020
  • Review
    Renault Twingo 1.5 dCi ECO2 Dynamique (2012)

    Renault Twingo 1.5 dCi ECO2 Dynamique (2012)

    • 1 augustus 2019
  • Review
    Renault Twingo 1.5 dCi ECO2 Dynamique (2012)

    Renault Twingo 1.5 dCi ECO2 Dynamique (2012)

    4
    • 19 december 2018
  • Review
    Renault Twingo 1.2 16V ECO2 Collection (2012)

    Renault Twingo 1.2 16V ECO2 Collection...

    • 20 september 2018
  • Review
    Renault Twingo 1.5 dCi ECO2 Dynamique (2012)

    Renault Twingo 1.5 dCi ECO2 Dynamique (2012)

    4
    • 1 september 2018
meer reviews
Renault Twingo - Occasion Aankoopadvies

Renault Twingo - Occasion Aankoopadvies

80

De tweede generatie Twingo oogt bij lange na niet zo leuk als zijn illustere voorganger. Toch...

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Renault Twingo Electric vs. Seat Mii Electric - Dubbeltest

    Renault Twingo Electric vs. Seat Mii Electric...

    • 15 januari 2021
  • Review
    Renault Twingo 1.2 16V ECO2 Night & Day (2011)

    Renault Twingo 1.2 16V ECO2 Night &...

    • 24 december 2020
  • Review
    Renault Twingo (2012)

    Renault Twingo (2012)

    2
    • 1 november 2020
  • Autonieuws
    Renault vervangt TCe 100 voor TCe 90 GPF

    Renault vervangt TCe 100 voor TCe 90 GPF

    32
    • 29 oktober 2020
  • Renault Twingo Electric - Rij-impressie

    Renault Twingo Electric - Rij-impressie

    • 26 oktober 2020
  • Autonieuws
    Back to Basics: Renault Twingo Electric

    Back to Basics: Renault Twingo Electric

    48
    • 24 oktober 2020
  • Renault Twingo 1.5 dCi - 2012 – 481.581 km - Klokje Rond

    Renault Twingo 1.5 dCi - 2012 – 481.581...

    • 21 september 2020
Merk
Merk
  • Autonieuws
    Vijf Renaults 5 uit het occasion-aanbod

    Vijf Renaults 5 uit het occasion-aanbod

    23
    • 21 januari 2021
  • Autonieuws
    Nieuwe cross-over van Renault in beeld

    Nieuwe cross-over van Renault in beeld

    12
    • 20 januari 2021
  • Review
    Renault Clio TCe 130 Intens (2019)

    Renault Clio TCe 130 Intens (2019)

    1
    • 19 januari 2021
  • Autonieuws
    'Nieuwe Renault 5 ongepland, in zes maanden ontstaan'

    'Nieuwe Renault 5 ongepland, in zes maanden...

    61
    • 18 januari 2021
  • Renault Twingo Electric vs. Seat Mii Electric - Dubbeltest

    Renault Twingo Electric vs. Seat Mii Electric...

    • 15 januari 2021
  • Review
    Renault Clio Hybrid 140 E-TECH (2021)

    Renault Clio Hybrid 140 E-TECH (2021)

    7
    • 14 januari 2021
  • Autonieuws
    Stille hint: nieuw Renault-logo op 5 Prototype

    Stille hint: nieuw Renault-logo op 5 Prototype

    11
    • 14 januari 2021

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • RSS
  • Twitter
  • Youtube

Meer AutoWeek

  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Dealergids
  • Klassiekergids
  • Koppel abonnement

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek Lab
  • AutoWeek Autoverzekering
  • AutoWeek Private Lease
  • Je auto aanmelden
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • Mini
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2021 DPG Media Magazines B.V.

onderdeel van DPG Media Magazines groep