en nog veel meer..
Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.
Uitvoering | Twingo 1.5 dCi ECO2 Collection |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2012 |
Jaar van aanschaf | 2018 |
KM-stand bij aanschaf | 56.108 km |
KM-stand laatst | 120.000 km |
De eerste 5000 kilometer zit er al weer op. Het hoofddoel is om brandstofkosten te besparen. Het gemiddelde verbruik is nu op 1 liter per 27 kilometer. Daar ben ik zeer tevreden mee! Verder ben ik zeer tevreden over de motor. De motor heeft veel kracht, waardoor je als snelste bij de verkeerslichten weg bent.
Een minpunt vind ik echter dat de auto/carrosserie in de bochten nogal overhelt. Dit minpuntje vind ik ook terug bij de Renault Kangoo en Renault Clio.
Voorheen reed ik in benzine-auto's met een koppel van rond 130 Nm. Nu met deze WOLF in schaapskleren vlieg ik over de snelweg in Duitsland met (zo nu en dan) 180 km/uur. En ZOEF.... ik vlieg alle auto's voorbij... In een zucht en een scheet kom ik aan in Praag. GEWELDIG, de rit is zooo ontzettend makkelijk gegaan. Jammer dat er geen opvolger bestaat voor deze auto met een dieselmotor. Met deze ervaring in mijn zak raad ik de auto absoluut aan!
Pech onderweg?
In tegenstelling tot mijn vorige auto heb ik geen pech onderweg gehad. Het is nu wél gebleken dat het rubber bij het voorraam los heeft gelaten. De garage zal hem even moeten kitten.
Het rubber van het voorraam had ik nog niet laten vastzetten door de garage. Het leek erop dat: eenmaal erin gedrukt dat alles weer oké was... Totdat ik een hele sliert rubber van een halve meter aan de zijkant van de auto zag bengelen. Ik ben tweemaal gestopt om het rubber erin te drukken. Na bezoek aan garage is het probleem opgelost.
Een gevaar op de weg! Een dweil! Deze auto had niet toegelaten mogen worden op de weg. De aanleiding is een slippartij bij nat wegdek. Ja, het was glad, maar met een Hyundai i10 zou dit niet gebeuren. De achterkant van de Twingo brak uit in een bocht met nat wegdek. Ineens stond ik 180 graden gedraaid op de weg. Mijn vertrouwen in het bochtenwerk van de Twingo is gezakt tot een dieptepunt.
Voor nu sta ik voor een keuze: de auto inruilen of de wegligging verbeteren.
Sinds de slippartij spookt er in mijn hoofd dat ik mijn Twingo wil inruilen. Ik verlang naar de wegligging van een Hyundai. Veiligheid staat voorop.
Nu heb ik verlagingsveren onder de Twingo laten zetten. Het kostte best wel wat geld, maar anders was dit het einde geweest van mijn Twingo avontuur. Met de HR verlagingsveren is mijn Twingo 3,5 centimeter gezakt, waardoor de wegligging enorm is verbeterd. Het overhellen is nu voorbij en met redelijk normale snelheid kan ik weer door de bochten rijden. Desalniettemin, de wegligging van een Hyundai blijft beter.
Inmiddels ben ik al weer 11000 kilometer verder. Over deze 11000 kilometer heb ik gereden op stugge HR verlagingsveren. Aan de ene kant ben ik blij dat ik beter met het verkeer mee kan in de bochten, denk aan bochten bij afritten. Maar nog steeds ben ik de langzaamste en nog steeds kan een andere kleine wagen, zoals een oude Suzuki Alto, bumperkleven. Aan de andere kant ben ik vanzelfsprekend minder blij met de veren vanwege het comfort. Elk hobbeltje in het wegdek voel ik nu wel heel erg extreem. Maar ja, de keuze om de wegligging te verbeteren met verlagingsveren heb ik nu eenmaal gemaakt.
De winterbanden van Bridgestone hebben goed hun werk gedaan. Ze waren nog niet echt toe aan vervanging. Echter, omdat ik nog niet tevreden ben over de wegligging en omdat ik weer het gevoel kreeg dat de auto niet veilig genoeg is, heb ik hagelnieuwe Continental Wintercontact TS 860 banden eronder laten zetten. Ja, de wegligging is iets beter bij dit koude en natte "winterweer". Maar daar staat tegenover dat mijn verwachtingen hoger waren... Het gevoel dat de achterkant van mijn Twingo in bochten bij afritten als het ware over het wegdek meegesleept wordt, vind ik niet fijn. Alsof de Twingo een stel schaatsen achter heeft. Dit gevoel bestaat met de oude banden en met de huidige banden.
Voor mij is de wegligging een big issue. Laat ik ook ons de mooie kanten van mijn Twingo benoemen. Ik vind de Twingo nog steeds een leuke, joepige auto. De kleuraccenten in het plastic en de bekleding maken de Twingo eigenwijs, speels en jong. Verder zijn de motorprestaties fenomenaal. Er is geen enkele gewone A klasser, die zo'n sterke en snelle motor heeft, tenzij zo'n auto een speciale versie is. Als ik al denk aan een opvolger in het A segment, welke zal het dan worden? Zo'n geweldige auto als mijn Twingo bestaat gewoon niet!!!
Al met al, in mijn zoektocht om de Twingo een goede wegligging te geven, heb ik samen met de Twingo een langere weg te gaan. MAAR hoe lang mag die weg zijn?!
Het is weer tijd voor een update. Voor het eerst geven de HR verlagingsveren de lang verwachte resultaten. Voor een lange tijd waren de veren zo stug, waardoor de auto te weinig inveerde: het rijden in een bocht was niet lekker en ook niet echt comfortabel. Nu zijn de veren lekker soepel (en kort), waardoor de auto nu echt goed door de bochten gaat. Door in bochten juist gas bij te geven of door juist gas te minderen kan ik optimaal sturen (in combinatie met het stuur uiteraard). Door de veren blijft de besturing zeer direct. In de bergen met veel bochten is dat zeer prettig. Je weet wat die auto gaat doen. Neem je de bocht aanvankelijk iets te ruim, dan stuur je iets scherper in en laat je het gas los. In een vlak land als Nederland geeft de nu zeer directe besturing iets zenuwachtig weggedrag op. Één tikje aan het stuur en je gaat al die kant op. Ik heb hiervoor gekozen en het is perfect zo.
De auto heeft de APK keuring goed doorstaan. De grote onderhoudsbeurt gaf een kleine bijzonderheid op: de remleiding is bij de achteras iets aangetast. Volgens de monteur is dit een typisch probleem bij de Twingo. De remleiding schuurt tegen het klemmetje aan. Bij de volgende APK beurt moet het worden vervangen.
Tijdens de winter is het verbruik vanzelfsprekend omhoog gegaan. Ik reed in de zomer circa 26 kilometer met 1 liter diesel maar in de winter circa 23 kilometer. Aangezien ik meestal rustig achter vrachtwagens rijd, en aangezien ik af en toe het gaspedaal zeer goed kan vinden met een warme motor, ben ik zeer tevreden over het verbruik.
Na de wisseling van de winterset naar de zomerset heb ik meteen 2 Michelin banden vervangen door Conti's.
Ik ga vrolijk doorrijden met deze mooie wagen: it's fun to drive. Drive the change!
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.