Renault Twingo 1.2 Privilège (2001)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Twingo 1.2 Privilège |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2001 |
Jaar van aanschaf | 2001 |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
Renaults kleinste autootje is tevens Renaults oudste autootje. We hebben het hier over de Twingo die in 1993 voor het eerst op de markt kwam. Sindsdien zijn er 3 facelifts geweest en hebben we dus te maken met 4 ’verschillende’ Twingo´s. Het interieur en het exterieur zijn hierbij nauwelijks gewijzigd, toch blijft het Twingo´tje gewoon een zeer populair bakkie gezien de verkoopresultaten.
Zoals met zoveel kleine auto´s staat ook de Twingo bekend als een zogenaamde vrouwenauto, of het autootje voor erbij. Helaas voor alle mannelijke Twingo rijders, blijkt dat in ons geval ook zo te zijn. Maar toch wordt onze Twingo dagelijks voor zowel korte als lange afstanden gebruikt. In vergelijking met de concurrentie vind ik de Twingo zeer comfortabel rijden. Zelfs de ergste klinkerweg, met bulten zo groot als de Mont Blanc, wordt gladgestreken door deze vrolijke Fransoos. Ondanks dat je bochten vrij snel kunt nemen heeft dat comfortabele weggedrag wel tot gevolg dat het autootje enorm overhelt bij het ietsjes sneller nemen van een bocht. Maar het ding is dan ook niet gemaakt om de tijden van Schumi te verbreken. Het is gewoon een erg prettig en comfortabel rijdend stadsautootje. De stoelen zijn naar mijn mening wel te zacht voor de wat langere afstanden zoals een vakantie naar Spanje. Rugklachten zijn dan geen onwaarschijnlijkheden meer. Voor mensen met lange benen is de Twingo ook niet echt fijn. Als je een beetje fatsoenlijk wilt kunnen sturen zitten de pedalen te dichtbij, en als je na een ritje nog enig gevoel in je benen wilt hebben moet je bij wijze van spreken nog je best doen om bij het stuur te kunnen komen.
Door de verschuifbare achterbank is er achterin zelfs meer beenruimte dan in een Renault Espace. Er zijn voldoende opbergvakjes te vinden, alleen jammergenoeg is er geen afsluitbaar dashboardkastje te vinden. Het interieur ziet er vrolijk uit en alles zit op de plaats waar je het verwacht. Helaas ziet het er wel goedkoop uit. Het dashboard zelf is van lelijk plastic en je ziet veel metaal binnenin de Twingo.
Erg handig is de satelliet bediening die ervoor zorgt dat je de radio/CD-speler kunt bedienen door middel van een hendeltje aan het stuur. Zodoende blijven je ogen gericht op weg. Wel zo veilig dus. Het is trouwens jammer dat de Twingo als één van de weinige Renaults nog geen 5 sterren heeft gehaald in de EuroNCAP test. Het twingootje moet het doen met maar 3 sterretjes.
Het sturen gaat een beetje indirect. Het schakelen gaat daarentegen probleemloos. Verder vind ik het jammer dat het koppelingspedaal moeilijk te bedienen is. Het aangrijppunt is heeel erg kort en als je het net iets te snel laat opkomen slaat het ding af. Ik heb in auto´s gereden die gewoon fatsoenlijk weg kunnen rijden bij het stoplicht door alleen het koppelingspedaal op te laten komen. Tot deze categorie hoort de Twingo dus niet. Jammer voor dit verder comfortabele, leuke, goed uitgeruste autootje. Uiteindelijk is het dan ook een zeer mooi autootje voor erbij.
PROBLEMEN
Het hendeltje om de rugleuning te verstellen is afgebroken. Dit systeem is nogal fragiel. Een ander probleem is dat je linksvoor bij de wielkasten soms een soort krakend/schurend geluid hoort. Net ofdat de band de wielkast raakt. Dit heeft de dealer echter nooit kunnen bevestigen en verhelpen.
Verder zijn er nooit echt grote problemen geweest.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Lezersreacties (0)
Reageren