Renault Twingo 1.2 16V Privilège (2002)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Twingo 1.2 16V Privilège |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2002 |
Jaar van aanschaf | 2002 |
KM-stand bij aanschaf | 7 km |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
Het was alweer een jaar of 3 geleden, toen wij onze laatste Renault inruilden op (2x) een Seat. Vanwege de nieuwe ’auto van de zaak’ vonden wij het belachelijk om zo"n relatief grote (maar toch superfijne) Seat Leon te blijven rijden.
We hebben in het verleden al een paar Renaults gereden en zijn om kwalitatieve redenen overgestapt naar de duitse degelijkheid. Qua ruimte, comfort en zeker nog steeds het uiterlijk zijn wij toch weer gezwicht voor een nieuwe Twingo.
Veel plezier hebben wij er echter niet van gehad. Terwijl alle auto"s steeds beter worden hebben we sterk de indruk, dat de Fransen alleen maar slechter (zijn ge)worden. Dat geldt ook voor de dealers. Men schijnt het allemaal niet meer zo zeer nodig te hebben.
PROBLEMEN
Vanaf de aflevering waren er al problemen:
- twee speakers te weinig ingebouwd
- lakfout in de motorkap
- schade op de achterbumper
- olievlekken op het stuurwiel en op de voorstoelen
- verkeerde nummerplaten gemonteerd
Nou, de lol was er dus al mooi vanaf ! En de dealer ? Die had zijn centjes toch al ! ’Kom maar terug over twee weken, dan hebben we pas weer tijd !’
We zijn naar huis gereden en merken nog meer:
- de auto trilde vanaf zo"n 60km/h
- sissend geluid bij fors gas geven
Deze twee problemen zijn nooit naar behoren opgelost geworden. Het gaspedaal sist nog steeds en de wielen zijn nog niet goed in balans. Domme, domme Renault-dealer toch ! of ligt het nu gewoon aan Renault ?
Verder deden er zich in de afgelopen twee jaar nog de volgende zaken voor:
- lekkende airconditioning
- haperende stuurbekrachtiging
- startproblemen
- rammeltje in de motor (kon geen kwaad, maar is wel behoorlijk irritant !!!)
RONDUIT WAARDELOOS, dat een auto, na ruim 10 jaar op de markt te zijn nog niet volwassen is. Jammer, maar onze eerste Twingo (1993) was bijna probleemloos en hoe jonger de Renaults, des te meer problemen doen zich voor. Familie van mij rijdt een Lagnua Grand Toour 1.6 16V Privilege en een Megane II 1.6 16V Dynamique. Ook deze twee auto"s staan gemiddeld eens per 3.000km in de werkplaats van de Renault-dealer.
Onze Twingo is inmiddels ingeruild op een nieuwe Mini. Dat is beslist appels met peren vergelijken, dat weet ik. De qua prijs vergelijkbare Megane Coupe Cabrio kan echter nog niet eens in de schaduw staan van een Mini ! Met alle respect voor de designers van deze Megane...
Nee, een ding is duidelijk... NOOIT MEER RENAULT !!!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.