Renault Twingo 1.2 Authentique (2002)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Twingo 1.2 Authentique |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2002 |
Jaar van aanschaf | 2015 |
KM-stand laatst | 163.639 km |
Onze Twingo
- 152.702 km
Nu we onze Twingo 4 jaar in bezit hebben, dacht ik: 'laat ik eens een review schrijven'.
De auto zelf: Het is een Renault Twingo uit 2002 handgeschakeld met bijna niks erop en eraan. De enige luxe zijn elektrische ramen voor, een klokje, een tripmeter en een digitale snelheidsmeter maar voor de rest zit er niks op. Geen stuurbekrachtiging, geen toerenteller, geen airco, geen centrale deurvergrendeling, geen meegespoten bumpers en een originele radio-cassette speler. Maar wat er niet op zit kan ook niet kapot! Eerst was deze auto van mijn vrouw maar door omstandigheden is het nu onze eerste auto en rijd ik er het meest mee. Komend uit een redelijk luxe Alfa 147 150 pk diesel was het aan het begin wel even wennen. Maar nu we er een tijdje mee rijden is het goed te doen. Zelf heb ik alleen de radio vervangen voor eentje met cd, aux, usb en bluetooth, heb wel de oude radio-cassette speler wel bewaard, want ik wil de auto zo origineel mogelijk houden. De buitenkant en interieur is ook er leuk ontworpen. Wordt er elke weer vrolijk van als ik er heen loop. De guitige koplampen kijken je vrolijk aan en de digitale snelheidsmeter zit lekker eigenwijs in het midden van het dashboard.
Het rijden: Met 60 pk wordt het natuurlijk nooit een snelle auto, maar het is wel te doen. In het verkeer kom je opzich wel mee, maar je moet niet echt haast hebben. In de stad is het prima, maar daarbuiten moet je wat meer geduld hebben. Maar de Twingo is goed te rijden op de N-wegen en snelwegen. Ik rijd er regelmatig 130+ mee en dat kan prima. Het geluid is dan wel overweldigend, je kan dan niet echt met elkaar praten. Maar het kan wel! Omdat er geen stuurbekrachtiging op zit, is het met inparkeren en rijden met lage snelheden in de stad flink werken. Als je een dag in de stad rijdt hoef je daarna niet meer naar de sportschool. Op hogere snelheden merk je er niks meer van en stuurt het verrassend fijn 'zwaar'. Dan merk je er niks meer van dat er geen stuurbekrachtiging op zit. Het stuur staat wel schuin naar boven en aangezien die niet de verstellen is, stuurt hij wel een beetje als een vrachtwagen. De versnellingsbak schakelt gewoon normaal, niet straks maar ook niet dat je moet roeren met de pook. Je schakelt nooit mis. Het comfort is naar goed Frans gebruik lekker comfortabel. M'n vrouw rijdt voor haar werk in een up! en die is veel harder afgeveerd. Met de Twingo kan je gewoon met 40-50 kmh een drempel nemen en er bijna niks van voelen. Het onderstel is echt op comfort afgesteld. Aan de achterzijde zit de veer en schokdemper op dezelfde manier gemonteerd als aan de voorzijde, dus lekker comfortabel en hij veert niet zo ver in als hij zwaar beladen is. Er zitten lekkere brede fauteuils in die lekker comfortabel zitten. Als je iets de hard door een bocht rijdt schuif je wel over de stoel heen, want echt zijdelingse steun bieden ze niet. Als je iets te hard door de bocht rijdt, helt de Twingo ook best over. Met dit warme weer missen we wel de airco, als het zo warm is het niet koel te krijgen in de Twingo.
Ruimte: Voor zo'n kleine auto vind ik het een hele ruime auto! Omdat de achterkant mooi recht afloopt en het dak recht loopt kan je er meer in meenemen dan je denkt. Er zijn al verschillende tafels en stoelen erin vervoerd. Ook de verschuifbare achterbanden is super handig! Als we met z'n tweeën in de auto zitten staat hij altijd in de voorste stand voor een mooie ruime kofferbak en als er iemand mee moet rijden schuiven we hem heel makkelijk in de achterste stand en heeft diegene nog redelijk veel beenruimte (voor het formaat auto). De achterbank is in twee gelijke delen om te klappen. De voorstoelen kunnen ook helemaal omgeklapt worden, waarna je een 'bed' krijgt, dus we zouden erin kunnen slapen!
Betrouwbaarheid: Tot nu toe doet de Twingo het heel goed! Hij heeft ons nog nooit laten staan. Wel een keer bijna, toen de accu defect was. Toen waren we nog net op tijd bij de garage om een nieuwe accu te laten monteren. Voor de rest zijn er geen grote bedragen/reparaties uitgevoerd. Gewoon het normale onderhoud (olie+de gebruikelijke filters en bougies, banden en remmen) en de distributieriem zijn allemaal uitgevoerd. Ja af en toe gaan wat lampjes kapot maar dat is gewoon normaal. Wel is er dit jaar een voorveer vervangen omdat die gebroken was en zit er een stabilisatorstang aan te komen omdat die een klein beetje speling heeft. Verder zijn een keer de handremkabels vervangen omdat die vast zaten. Dat waren nog de eerste originele kabels, dus dat mocht ook wel. Verder is een keer de voorruit vervangen omdat er een barst in zat (verzekeringswerk). Ook hebben we een keer een aanrijding gehad (niet onze schuld). Toen is de voorbumper en het linker voorscherm vervangen. De Twingo is zonder grote problemen door de APK's gekomen. Alleen de koplampen worden wel wat dof, dat was 2 jaar geleden ook zo, toen hebben we ze gepolijst, weet alleen niet of dat nu ook nog kan. En sinds kort blijft de richtingaanwijzer soms hangen. Links of rechts, dat maakt niet uit. Maar hij knippert dan niet en blijft gewoon branden. Dus ik denk dat die schakelaar kapot is. Wat wel vervelend is: soms stottert de motor af en toe. Even gas los en daarna weer gas geven en het is weg, maar toch is het vervelend. We hebben al de bougies en bougieskabels preventief vervangen en verschillende soorten kwaliteit brandstof getankt, maar het is nog niet weg. Dat moeten we nog een keer goed onderzoeken.
Verbruik en gebruikskosten: We kunnen ongeveer 550-600 km op 1 tank rijden. Gemiddeld rijden we dus rond de 1 op 15. Nu in de zomer rijden we meer met de ramen helemaal open, dus zal het iets meer zijn. Er zit een 40 liter tank onder, dus voor ongeveer 50 euro zit hij weer vol. Ik ga ook de verbruiksmonitor zo goed mogelijk bijhouden. Ook de verzekering is lekker laag, net als de mrb. Dus we rijden voor weinig geld een best ruime auto. We gaan hem dan ook zo lang mogelijk houden, want voor minder geld rijden kan bijna niet.
Ik zal van de week wel even wat foto's maken en erbij proberen te voegen.
Als je nog vragen heb, hoor ik het graag en ik zal deze review regelmatig updaten.
Still going strong
- 166.066 km
We zijn onderhand weer een half jaar verder en we hebben de APK-keuring weer overleefd. Ik heb hem zelf gekeurd (ben zelf automonteur) en hij is er zonder reparaties of adviespunten goedgekeurd. Alleen de koplampen worden steeds doffer, ik heb ze schoongemaakt, word denk ik volgend jaar kijken voor nieuwe koplamp-unit's. Verder heeft de richtingaanwijzer zichzelf gerepareerd, hij doet het nu weer zonder problemen.
In oktober waren we op vakantie in België net over de grens bij Vaals toen we op zaterdagavond de Twingo op 3 cilinders begon te lopen. Maandagochtend naar de garage gereden en daar bleek de bobineblok kapot te zijn en dat muizen/marters 1 van de bougieskabels had kapot gevreten. Wel weer een kostenpost van een kleine 200 euro. Zo in een vreemde omgeving zonder gereedschap helaas niks zelf kunnen doen. Heb wel de overige bougieskabels meegekregen voor reserve.
Toen ik vorige week de APK-keuring deed liep hij weer op 3 cilinders. Bleek dat er weer 1 van de bougieskabels kapot was gevreten. Gelukkig had ik nog de reserve kabels, dus die reparatie viel mee.
Verder begin ik wel te merken dat het winter word en dat er nu E10 in de tank zit. Hij verbruikt nu een fractie meer, zie de verbruiksmonitor. Weet niet of dat alleen aan de winter ligt of ook aan de E10, weet ik niet, maar het viel mij wel op. Maar 1 op 17,2 km vind ik helemaal prima.
Het stotteren is nu wel een al een tijdje weg, heb niks meer gevoeld, dus misschien heeft de E10 benzine daar wel mee te maken. Voor de rest heb ik niks aan de motor gedaan, geen reparaties ofzo. Heb wel af en toe weer wat langere stukken gereden, vergeleken bij de vorige jaren. Dus dat kan het ook wel wezen.
Verder wil ik in de aankomende tijd de auto optisch een beetje verbeteren. Alles een beetje mooi oppoetsen en spuiten. En vooral een beetje netjes houden. Ook wil ik hem laten uitlijnen. Het stuur staat scheef en de banden slijten ook scheef af. Ook heeft de stuurkogel links een kleine speling, dus dat kan ik dan in een keer mooi doen. Het beurtje hoeft pas in april dus dat kan nog mooi even mee. Als er weer wat nieuws valt te melden doe ik even een update.
Nog een kleine update
- 166.066 km
Ben nog iets vergeten.
Begin oktober een klapband gehad op de snelweg. Gelukkig zonder kleerscheuren op de vluchtstrook gezet. Snel het reservewiel gemonteerd en weer verder gereden. Gelukkig is het nog een oude auto en zit er een gewoon normale wiel onder i.p.v. zo'n flesje. Dus gewoon normaal door kunnen rijden. De band is helemaal kapot geklapt dus toen de winterbanden eronder gemonteerd en dan kan in maart/april mooi 2 nieuwe zomerbanden onder. Eentje is dus kapot en de ander is heel oud en best uitgedroogd, dus ik ga beide banden vervangen. Voor de rest zitten er nu geen grote uitgaven aan te komen.
Op het werk heb ik om de twee weken 24H-dienst, dus dan kan ik 's avonds en in het weekend opgeroepen worden om mensen op weg te helpen (soort van wegenwacht). Dan rij ik een week lang in een VW Transporter en staat de Twingo op het werk. Scheelt ook mooi in de benzine kosten. Als die week dan voorbij is, is het toch wel weer fijn om in de Twingo te stappen. Gewoon weer een lekker normale auto, waar nog 'gewerkt' moet worden. Heerlijk!
Onderhoudsbeurt
- 163.639 km
Zo weer even een update. Ik heb inmiddels de jaarlijkse onderhoudsbeurt weer gedaan. Nieuwe olie en filter, remvloeistof ververst, stabilisatorstang rechtsvoor vervangen, 2 zomerbanden vervangen, wielen wissel (van winterbanden naar zomerbanden), knipperlichtrelais vervangen en de distributieriem vervangen. Kostte in totaal net geen 200 euro. Ik heb het geluk dat ik alles zelf kan doen. Even een zaterdagochtend aandacht aan besteden en de Twingo kan weer een jaar mee. Het voordeel van de wat oudere techniek is dat alles heel simpel in elkaar zit. De distributieriem zat er in een half uurtje weer op. Een heel verschil met de moderne motoren waar je al bijna een half uur bezig bent om alles te demonteren.
Voor de zomerbanden heb ik gekozen voor Hankook. Die waren in verhouding nog redelijk goedkoop en heb door het werk wel goede ervaringen gehoord over Hankook. En tot nu toe bevallen ze goed! Ze zijn lekker stil en hebben goede grip. Het heeft al een tijdje niet meer geregend, dus ik weet niet hoe ze het doen als het nat is, maar ik daar kom ik dan wel op terug.
De richtingaanwijzer deed het na een tijdje niet, dus het relais vervangen en die doet het nu weer goed. Wel zo veilig. Verder had ik de auto 2 weken geleden gewassen en toen ik uit wou stappen brak de deurhendel in het interieur aan de bestuurderskant af, waardoor de je deur niet meer open kon doen vanaf de binnenkant. En op zaterdagmiddag 17.00 uur kan je dan niks meer. Dus gelijk maandagmorgen een nieuwe besteld op het werk.
Verder ga ik de Twingo optisch steeds een beetje opknappen. Nadat ik hem gewassen had, heb ik alle kunststofdelen ingespoten met kunststofspray. Nu ziet alles er weer mooi zwart uit en niet zo verkleurd door de zon. Verder heb ik de trekhaak weer mooi zwart gespoten, die was ook helemaal vies en verkleurd. Wat nog op het lijstje staat zijn de ruitenwisserarm aan de voorkant (die is ook helemaal verkleurd), de binnenspiegel (rond de randen laat de folie van de spiegel los), misschien nog nieuwe wieldoppen en wat kunststofkappen in het interieur weer mooi vastzetten. Een paar zitten los en dat rammelt als je aan het rijden bent.
Verder blijft de Twingo het gewoon goed doen. Hij blijft goed rijden, helemaal nu op de nieuwe zomerbanden. Je merkt echt dat hij een onderhoudsbeurt heeft gehad. Hij rijdt veel beter, is stiller, en de motor zelf loopt beter. Qua rijgedrag en remmen zijn er geen problemen geweest in de afgelopen tijd. We gaan er gewoon mee verder rijden!
Als er weer wat nieuws is, doe ik weer een update.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.