Renault Talisman Estate TCe 160 Business Initiale Paris (2021)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Talisman Estate TCe 160 Business Initiale Paris |
---|---|
Versnellingen | 7, Automaat met dubbele koppeling |
Bouwjaar | 2021 |
Jaar van aanschaf | 2024 |
KM-stand bij aanschaf | 105.000 km |
KM-stand laatst | 118.000 km |
Een erg prettig half jaar met de Ph2 Talisman
- 118.000 km
Toen mijn vorige Talisman gestolen werd, was er na alle negativiteit en stress een positief ding: Een boven verwachting ruim budget van de verzekering om iets nieuws te kopen. Na enig omkijken en proefrijden (een V60) was mijn conclusie toch weer een Talisman, maar dan een ph2
Redenen:
De V60 en de premium Duitsers in het D segment zijn kleiner (behalve de Passat / Superb) dan).
Met de Volvo hebben ze het euvel van een eindeloze optielijst , waarbij elke leuke occasion wel iets mist. De Talisman heeft gewoon een Initiale Paris en daar zit dan alles op.
De Talisman heeft een onovertroffen prijs kwaliteitsverhouding: De ph2 initiale Paris estate TCE160 met panoramadak heeft een prijs in 2021 van "slechts" 44K . De Ph1 IP estate in 2016 was zelfs 3-4K duurder! Een passat of V60 krijg je voor dat geld alleen in een basis uitvoering en 2e hands loopt het verschil nog verder op.
De Talisman is fraai, op zich is ie een mooie kruising tussen de Passat en de Arteon (best of both worlds) , zeker mooier dan de Superb.
Dus de keus voor een Talisman was gauw gemaakt. Ik snap niet waarom deze auto niet succesvoller is geweest. Waarom rijdt iedereen toch in kleinere SUV (een Corolla cross kost ook al zoiets).
Dan de kleur, de Duitsers lijken echt alleen maar in grijstinten en zwart verkocht te worden, de V60 heeft er ook last van ( muv wat mooie blauwe kleuren) , helaas heeft de Talisman ph2 ook maar een paar leuke kleuren, De Noir amethiste van ph1 is er niet meer, het is nu gewoon zwart. De bordeaux rood metallic uit de folder heb ik in het wild nog nooit gezien. De blauw metallic (Cosmos Blue) wel en dat is een schitterende hoog glans metallic kleur die in de zon erg fraai oplicht. Heel wat anders als dat rioolbuis grijs wat tegenwoordig de norm lijkt.
Een mooi exemplaar gevonden bij Bochane Arnhem , met een licht interieur (wow - een chauffeur die in onze auto reed wist niet wat ie zag , de mooiste Renault die hij ooit gezien had - normaal is het Duits zwart) , en ook het panoramadak was aanwezig. Geen must overigens, want het kan maar beperkt open en neemt wel wat hoofdruimte weg. Een trekhaak (afneembaar bosal ) is nog toegevoegd.
Mijn grote twijfel vooraf was de motor. Zoals ook in mijn vorige review geschreven, zijn de "lekkere" motoren in de ph2 aan ons voorbij gegaan (1.8 TCE225) of onbetaalbaar (DCI190) . Ik heb nog even gekeken naar de import van een TCE225 ( er zijn enkele in Duitsland) maar dat werd opeens heel veel duurder. In Duitsland zijn deze autos gewoon niet zo goedkoop. Ook zit je met garantie ( zie het vervolg... )
In Nederland is de auto prima, maar ook op vakantie is hij mij alleszins meegevallen, in Italie cruisen op de A4 en A26 met 150-160 en in Duitsland hebben we op de A1 even de 190 aangetikt (echte kms - zie hieronder) De officiële top is "maar" 203 maar op het duitse forum heeft iemand hem al op 223 op de teller gehad. Ook trekt de auto gewoon goed op, tot 160 gaat het lekker vlot, ook volledig beladen mat passagiers en bagage en 10 dozen wijn. .
En hij is zuinig ! Je kunt er makkelijk 1 op 20 mee rijden als je in NL je aan de max snelheid houdt (nou ben ik daar niet zo goed in). En dat is geen overbodig luxe gezien de (veel te kleine) brandstoftank, 50l. Het enige echte nadeel . (En natuurlijk, de TCE225 zou uiteindelijk nog een stuk sneller kunnen - maar wat heb je daar nou eigenlijk aan)
Het navigatie systeem is een hele upgrade, met projectie van de kaart tussen de tellers, HuD is weer present , verschillende indelingen van de cockpit, meer kleuren sfeerverlichting... Ook zijn wireless Android Auto en Carplay mogelijk en is er integratie met de Renault app, waarmee je vooraf een bestemming naar de auto kunt sturen, hoef je niet meer in de auto zelf het adres te zoeken (dat gaat overigens ook makkelijk met google search) .
De adaptive cruise control is nu uitgebreid met file en rijstrook assistent, waarmee de auto redelijk zelfstandig kan rijden , van 0 tot 180. (ik heb de cruise tot 160 gebruikt op de tolweg) .Zoals altijd kun je zelf dichter op je voorganger rijden en het optrekken vanuit stilstand is ook minder soepel als je zelf zou doen.
Het rijcomfort lijkt beter te zijn dan de ph1, was ik in de ph1 nog van 19 naar 18 inch wielen gegaan, bij de ph2 heb ik hier geen behoefte aan. De auto werd afgeleverd op Michelin alpin winterbanden , 245/40/19, dat beviel al prima. Ik heb eind maart er 235/45/19 Michelin Pilot Sport E onder laten zetten (die kon ik voor 130 euro /stuk kopen). Met beide banden is de auto stil en comfortabel. De Pilot Sport zijn wel iets hoger (=meer comfort en betere vulling van de wielkasten) , ik moet bij mijn volgende garage bezoek nog een andere band in de computer laten zetten zodat het verschil nog iets kleiner wordt. Tot die tijd zijn de teller kms echte kms .
Sinds aanschaf 15000km gereden. Op zich probleemloos , maar ik hoorde een slipgeluidje bij het schakelen van de bak van 2=>3 , en ik was al bekend met potentiële problemen met de dubbele koppeling . Die is dus onder garantie vervangen, dat had anders ruim 3K gekost. De TCE225 heeft dezelfde bak / koppeling , die potentieel dus nog eerder versleten is.
Dus conclusie : De TCE is stil en krachtig genoeg, en erg zuinig. Het interieur is super mooi met schitterend gestikt nappa leer en met alle comfort (Massage, koeling /verwarming op de stoelen, comfortabele en ruime achterbank, super ruime kofferbak met handige haakjes en een divider ). Het lichte interieur blijft ook in de Italiaanse zomer relatief koel, veel beter als het vorige zwarte interieur.
AL met al eind goed al goed, was ik al blij met de ph1 , de ph2 is dus nog beter, comfortabeler en de toekomstvaster (benzine, nieuwe navi). Enige probleem is wat ik hierna moet gaan rijden, het D segment estates is vrijwel dood muv passat / superb .
Omdat ik deze Talisman niet graag kwijt wil heb ik in de sleutelkaart een "sleeping battery" gezet, de keyless entry kan immers nog steeds gehackt worden (helaas niet verbeterd tov ph1) . De sleeping battery schakelt de sleutelkaart uit als deze een paar minuten niet beweegt /opgeborgen is.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Ontdek deze occasions: had je ze al gezien?

Renault Talisman Estate 1.3 TCe Business Intens | NL-AUTO | DEALER ONDERHOUDEN | CRUISE | LMV | NAVI | ECC |
- 2021
- 172.314 km

Renault Talisman Estate 1.8 TCe 225 INITIALE PARIS AUTOMAAT Bose | Luxe lederen stoelen | Keyless | Stoelventilatie
- 2020
- 67.332 km

Renault Talisman 1.3 TCe Intens
- 2020
- 53.509 km