Renault Talisman Estate TCe 150 Zen (2017)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Talisman Estate TCe 150 Zen |
---|---|
Versnellingen | 7, Automaat met dubbele koppeling |
Bouwjaar | 2017 |
Jaar van aanschaf | 2017 |
KM-stand bij aanschaf | 25 km |
KM-stand laatst | 9.000 km |
Eindelijk afscheid...
- 9.000 km
Afgelopen maanden heb ik de Renault Talisman gereden als voorloopauto. Conclusie: wat een verschrikkelijke auto.
Grootste ergernis is de zitpositie: stuur kan niet ver genoeg naar je toe en pedalen steken te ver het interieur in waardoor je altijd een compromis stand moet kiezen. Gevolg is dat bovenbenen niet worden ondersteund en derhalve lange ritten erg vermoeiend worden.
Verder Komt de automaat een jaar of 3 ontwikkelingstijd tekort. Bij koude motor rijd je alsof voor de eerste keer een auto bestuurt. Hortend en stotend komt de Talisman op gang. Als men te snel na het starten wegrijdt raakt de Renault in paniek en meldt deze een storing en schiet in noodloop. Opnieuw starten lost het probleem op. Als je jarenlang DSG van een VAG model hebt gereden en je weet hoe het ook kan is dit zwaar teleurstellend.
Zicht rondom is beperkt. De eerste week heb ik bv de linker ruitenwisser een paar tandjes hoger gezet op het asje om ook de laatste 15 cm van de voorruit te wissen wat de overzichtelijkheid in natte omstandigheden ten goede komt.
Bediening van infotainment systeem is omslachtig; verder duurt het een paar minuten voordat de radio een signaal oppikt. Een beetje constantestroom op de antenne had dit voorkomen. Ook kwaliteit van de bediengsknoppen op de middenconcole is slecht, vaak haperen de knoppen rondom de centrale knop. Gelukkig kan je dan nog de virtuele knoppen onder het scherm gebruiken. Daar mankeert vervolgens ook het één en ander aan. Als je bv de binnentemperatuur aanpast en je raakt toevallig het paneel met je vinger dan schakel je de aanjager in of uit.
Er zitten allerhande toeters en bellen op die mijn inziens onnodig zijn zoals massagestoelen, diverse standjes van stuurbekrachtiging, en talloze kleurtjes in het interieur maar men had de tijd beter kunnen steken in goed werkende spiegelverwarming, keyless entry systeem of bv een autosleutel van normaal formaat en de mogelekheid om je huissleutel eraan te hangen.
Ondanks dat de Talisman een erg grote auto is valt de binnenruimte ontzettend tegen. Mijn kinderen van 6 en 9 klagen nú al over gebrek aan beenruimte.....
Kan nog wel even doorgaan maar ik ben blij dat over een paar dagen de Renault plaatsmaakt voor een VW Passat. Er gaat niets boven kwaliteit op basis van doorontwikkelde techniek!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Had je deze auto's al gezien?

Renault Talisman Estate TCe 160pk EDC/Autom. S-Edition | Bose Audio | Head Up Display | Stoel verwarming & ventilatie | 1800kg geremd |
- 2020
- 87.152 km

Renault Talisman TCe 150 EDC Zen
- 2016
- 96.938 km

Renault Talisman Estate 1.6 TCe Initiale Paris Nieuw binnen; Jouw droomauto?
- 2017
- 115.664 km