Renault Talisman Estate dCi 130 Intens (2016)

autoreview

Renault Talisman Estate dCi 130 Intens (2016)

Signalement

UitvoeringTalisman Estate dCi 130 Intens
Versnellingen6, Automaat met dubbele koppeling
Bouwjaar2016
Jaar van aanschaf2016
KM-stand bij aanschaf13 km
KM-stand laatst61.000 km
Lezerswaardering: 71%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Eerste review

  • 2.800 km

De eerste 2800km met mijn nieuwe lease auto zitten erop en het werd dus tijd voor een eerste review (en daar mee ook mijn eerste review op deze site)

Mijn vorige leasebak was een Passat Variant 1.4 Ecofuel (=benzine+aardgas). Ik moest nu kiezen voor een diesel (rij 45-50,000 km per jaar) en de Passat werd te duur als ik die met de zelfde specs wilde hebben. Ik wilde een zo luxe mogelijke auto met ditto uitstraling. Ben dol op comfort- en veiligheid verhogende gadgets en zie ook graag een goed en modern multimedia systeem in de auto. Automaat en adaptieve cruise control waren “must-haves”. En ik wil wel graag een beetje vlot in het verkeer mee kunnen komen.

Binnen het beschikbare lease budget keek ik eerst naar modellen met 21% bijtelling. Korte tijd hebben de Mercedes CLA Shooting Brake (137 pk) en de Mazda 6 station (150 pk) op mijn “shortlist” gestaan, maar die bleken te duur in de lease (beide hebben een relatief hoog verbruik). De Skoda Superb Station (120 pk) bleek wel “betaalbaar” en ook nog eens in een “full options” uitvoering (Style Business Line). De Talisman had ik wel even overwogen, maar die was op dat moment alleen nog als sedan te bestellen en dat vond ik minder praktisch (wel erg mooi qua model !)

Om een definitieve keuze te kunnen maken heb ik proefritten gemaakt in de Superb met 120 pk (21% bijtelling) en de Talisman met zowel de 110pk (21%) als de 130 pk versie (25%). Waarom gekozen voor de Talisman ? Zowel van binnen als van buiten heeft Renault (vd Acker) wat mij betreft een geweldig stukje design werk verricht. De auto ziet er gewoon mooi uit en wordt vaak even nagekeken. De sfeer in het interieur, met het moderne dashboard en (imitatie) leer afwerking is ook heel plezierig. De Skoda is ook best mooi, maar wat anoniemer vormgegeven en van binnen wat saaier. Qua rijden voelde ik niet veel verschil in vermogen en ook de manier waarop de automaten hun werk deden was gelijkwaardig. Dus werd het de Talisman. Dat ik heb gekozen voor de 130 pk versie (en dus de hogere bijtelling) had vooral te maken met het geluid in het interieur. Ik vond de 110pk versie wat rumoeriger en dat zou op termijn kunnen gaan irriteren.

Positieve ervaringen tot nu toe:
- Stil, comfortabel, ruim, vlot genoeg
- Zeer compleet uitgerust (althans in de door mij bestelde “Intens” uitvoering met nog wat extra pakketten erop)
- Heel veel mogelijkheden om de auto naar eigen gevoel en wensen aan te passen.
- Bediening is eenvoudig en prettig (niet intuïtief, maar wel als je de manual even goed bestudeerd hebt)
- Voice control is interactief en eenvoudig te gebruiken (met instructies op het grote scherm, gesproken vragen of suggesties door de computer)

Kritiekpuntjes:
- Jammer dat de ACC zichzelf onder de 40km/u uitschakelt (werkt verder prima !)
- Radio ontvangst kan beter (DAB valt af en toe uit of heeft korte “verschuivingen”)
- Handsfree bediening van de achterklep lukt nog steeds niet in één keer (zelfs na meerdere leren proberen wil het soms nog niet lukken, sta je lekker voor joker met je voet te zwaaien)
- Rugleuningen van de voorstoelen lastig (handmatig !) te verstellen. Elektrische stoelverstelling is alleen in combinatie met dure leren bekleding te bestellen. Jammer !

Over betrouwbaarheid en kosten kan ik nog niets zeggen na 2800km. Als er zich ongeplande werkplaats bezoekjes gaan voordoen zal ik dat zeker hier melden.

Ongeplande werkplaatsbezoeken (tot nu toe)

  • 61.000 km

Bij 30,000 km: lambda sonde defect. Kostte een extra dag in de werkplaats bij de 30,000 km beurt.
Bij 61,000 km: dezelfde lambda sonde weer defect, net na de 60,000 km beurt. Kostte weer een dag extra in de werkplaats.
Bij 61,000 km: op de dag dat ik mij auto ophaalde van de reparatie van de lambda sonde wilde die 's middags niet meer starten. Wat bleek: er is iets mis met de aandrijfmotor van de achterwielbesturing. Onderdeel niet leverbaar, staat in "back order". Mooie term voor "we hebben geen idee wanneer we uw auto weer rijklaar hebben". Hij staat sinds vrijdag 9 februari bij de dealer en nog steeds geen bericht wanneer ik weer met mijn auto kan rijden :-(
Ben benieuwd wat me in de volgende 30,000 km te wachten staat.

7,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (9)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.