Renault Talisman Estate dCi 110 Intens (2016) #9

autoreview

Renault Talisman Estate dCi 110 Intens (2016)

Signalement

UitvoeringTalisman Estate dCi 110 Intens
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2016
Jaar van aanschaf2021
KM-stand bij aanschaf119.000 km
KM-stand laatst160.001 km
Lezerswaardering: 46%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Een Talisman

  • 90.000 km

Sinds ik een Renault 16TL occasion vond, een van de laatste, ben ik verkocht. Renault maakt automobielen. Het is dan rond 1983. Middenarmsteun voor en achter. Stuurschakeling. Als de armsteun opgeklapt was was er ruimte voor twee vriendinnen op de voorbank. De motor tussen stuur en vooras met als resultaat een ongekende stabiliteit op de weg. En de wegklapbare achterbank was ideaal bij verhuizingen.
Jaren later rond 1990 was leasen van een Renault prijstechnisch niet gunstig. Maar gelukkig kon ik op zeker moment toch het degelijke maar ook wel saaie Vectra gebeuren achter me laten en een Renault Laguna 1.9dTi Break leasen. In 2004, geen lease meer ivm ander werk besloten, wij als gezin een Laguna te kiezen en los te gaan op de accessoires. Als ik het nog goed weet was er op dat moment de Techline of Techroad, maar wij wilden "alles". Dus full leather option, navigatie (met pictogrammen- onbegrijpelijk dat die er niet meer zijn), geregelde airco, boordcomputer, cruise control. De overweldigende sensatie om 's morgens in je auto te stappen en de geur van woest leer te ruiken. In 2017 wegens verplichte lease afscheid genoemen. En nooit over het verdriet gekomen naturellement. Dus voor mij weer een Renault nu het leasen weer tot het verleden behoort.

LIEFDE MOET GROEIEN, ZEI MIJN OMA

  • 93.000 km

Ik heb deze auto gekocht bij een autohandelaar. Had dit nooit eerder gedaan, maar ik was het wachten op een Talisman met alle (of veel) toeters en bellen beu. Bovendien wat moet er mis zijn met een auto met wat ervaring. De aanschafprijs viel absoluut mee maar dat is nu snel minder geworden doordat de koppeling al versleten bleek te zijn. Ik vond tijdens de proefrit het koppelen wel "apart" maar dacht eerlijk gezegd dat dat kwam door het Multisense gebeuren. Nee, dus. Vervangen heeft me 1.500 euro gekost. Schappelijk was de autohandelaar wel die een deel van de kosten heeft betaald uit coulance. Dat vind ik wel sympathiek. Wat me wel ENORM verbaast, dat is zacht uitgedrukt, is hoe een koppeling zo snel versleten kan zijn. Mijn Laguna (Marianne, 2004-2017) deed er 420.000 km mee.
Handschakelen bij een motor en versnellingsbak als deze vind ik iets waar ik erg aan moet wennen. Het schakeladvies volgen betekent dat je niet boven 2000 rpm komt. Dan rij je nog geen 95 km/uur en in de zesde versnelling. Schakelen om de 4 seconden betekent dat je flink aan de bak moet en dat klinkt meer als Verstappen dan als Limousine. Ga ik een automaat zoeken of lap ik het schakeladvies aan mijn laars?

Je táime moi non plus

  • 93.500 km

Dat echte Renault gevoel is er. De voorwielen laten balanceren om het stuur helemaal trillingvrij te krijgen. Onze eerste reis met de auto was naar het heuvellandschap van de Vlaamse Westhoek. Er ging voor ons een wereld open van verwennerij. Wat een stilte in deze auto. Het was toch een diesel? Niets van gemerkt, behalve dan het fantastische koppel, zelfs bij deze 'kleinste" diesel. De auto blijft gewoon stil ook als de snelheidsmeter richting 170 gaat. Op de snelweg de adaptieve cruise control goed kunnen uitproberen. Het is even wennen omdat de auto zeker in de gevoelige stand ver vooruit kijkt en dan ruim voor de voorligger inhoudt. Maar eenmaal gewend ga je op tijd naar de linkerrijstrook om in te halen. Natuurlijk geholpen door de dodehoekdetectie. Ik ben onder de indruk van de 4 Control-sturing. De binnenwegen en bebouwde kom zijn bezaaid met rotondes en deze auto stuurt er vederlicht overheen. In deze vakantie gespeeld met de elektrische achterklep. Allemaal show natuurlijk maar daar wordt een kind als ik wel blij van. Mon Dieu quelle voiture! Het Driving eco2 systeem stimuleert geweldig om zuinig met energie om te gaan. De laatste tankbeurt gaf aan 902 km en een gemiddeld verbruik van 4,2 per 100 kilometer. Waarom er dan 45 liter in de tank ging, en geen 38 wil ik natuurlijk wel graag weten. Nog niet gelezen dat de boordcomputer standaard zo afwijkt. Ik heb net dankbaar een bos bloemen naar Carlos Ghosn gestuurd.

Witte broodsweken voorbij

  • 92.999 km

Het dieselverbruik is inderdaad een HEEL stuk hoger dan de boordcomputer berekent (gegevens vermeld in de Autoweek verbruiksmonitor). Ik kom eerder uit op een verbruik van 5,1 liter per 100km als ik niet het onderste uit de kan haal qua zuinig rijden in het Driving eco2 systeem. Maar eerlijk is eerlijk dat zijn lage brandstofkosten. Ben benieuwd naar het verbruik op lange afstand op de Autobahn.

HOGE KILOMETERKOSTEN

  • 107.000 km

HOGE KILOMETERKOSTEN
107.000 KM 27 JULI 2022
Laatst zijn we met "onze" Talisman naar Oostenrijk geweest. Dus eindelijk kans om te kijken hoe hij het op de Duitse Autobahn doet. Als je met de auto naar het Zuiden reist is een Talisman 'tres comfortable'. Het vertrouwen in de auto dat ik kwijt was komt geleidelijk aan terug. De periodieke onderhoudsbeurt bij mijn huisgaragist bracht geen onaardigheden aan het licht. Het verbruik op de heen- en terugreis naar Oostenrijk viel erg mee met 5,7 liter diesel. En dat terwijl ik een flink eind net boven 200 km/u heb gereden. Niettemin is de prijs per kilometer flink gestegen. Niet op alle stukken Autobahn is de maximum snelheid namelijk duidelijk aangegeven. Dat de boetes in Duitsland laag zijn is een fabeltje.

STELVIO

  • 108.000 km

108.000 KM 22 AUGUSTUS 2022
Vanuit Kaunertal geredenover de Reschenpas, via Zwitserland over de Umbrail pas en de Stelviopas naar Bórmio in Italie. Daar, net na Bórmio op de rotonde gekeerd- want wat is het hier toeristisch- snel wegwezen. Terug richting het Noorden nog eens over de Stelviopas gereden. In de meer dan 50 échte haarspeldbochten blijkt de kracht van de 4-wiel sturing van Renault. De Alfa Stelvio die voor ons reed had tot mijn verrassing de hele breedte van de bochten nodig. De Talisman nam de bochtjes vrijwel allemaal gewoon aan de binnenkant, lichtvoetig, dansend bijna. De Stelviopas dwingt wel tot veel schakelen. Zeker omdat ik een hekel heb aan veel toeren maken. Al met al een mooie autorit met een fijne auto.

Een naald (met dank aan mrs Nice) in een hooiberg

  • 91.651 km

Eindelijk de auto gevonden die we zochten. Het moest een ruime Renault stationwagon met een dieselmotor zijn. Vanaf 2004 tot 2017 heb ik een Laguna Grand Tour dCi gereden en samen met mijn gezin 420.000 km op de teller gezet. Met onderhoudskosten inclusief banden van slechts 2,5 cent per kilometer! Dat hoop ik weer te kunnen doen met deze wonderschone en wel heel compleet uitgeruste Renault. Meer dan een proefrit heb ik nog niet achter de rug want de auto wordt klaargemaakt voor aflevering.

Kleinigheden

  • 92.500 km

KLEINIGHEDEN
92.500 KM 28 SEPTEMBER 2021
Hoewel de autohandelaar zich van de beste kant liet zien bij de aflevering is de Talisman nu toch bij mijn eigen vertrouwde garagist om wat puntjes op de i te laten zetten. Vocht in de dagrijverlichting, een achterlicht dat niet goed vastzit, achterportieren die niet netjes genoeg zijn afgehangen, automatische verlichting die niet werkt. Allemaal niet heel erg, maar wel storend voor het echte Renaultgevoel. Het verbruik in ecomodus is met gemak 4,2 liter ( volgens de boordcomputer), dus kom ik er net zo ver mee als met mijn Laguna GT dCi uit 2004. Alleen had die een tank met 70 liter inhoud. Wat me verder positief opvalt is de souplesse van de 110pk motor. Het koppel van 260 Nm is ruim voldoende voor deze ruim 1400 kg zware auto.

TOLWEGEN OP ZIJN ITALIAANS

  • 112.500 km

TOLWEGEN OP ZIJN ITALIAANS
112.500 KM 1 OKTOBER 2022
De zomervakantie bracht ons naar Italië. Kennisgemaakt met tolwegen (A1) op zijn Italiaans. Tijdens een wolkbreuk bij Florence stond de weg blank. Helaas kon de temperatuursensor van de uitlaatgassen daar niet tegen. De rest van de vakantie gereden met de helft aan rijhulpsystemen. Cruise-control, Start-stop, schakeladvies, etc, etc. Gelukkig kan mijn generatie nog zonder. Een reparatie van €400.

HOEZO MAINSTREAM

  • 114.000 km

HOEZO MAINSTREAM
114.000 KM 2 NOVEMBER 2022
Hoewel ik de reviews niet schrijf voor de buhne. Natuurlijk niet, notch notch, vond ik het aantal reacties op reviews van Talisman maar teleurstellend beperkt. En niet alleen op mijn eigen schrijfsels over de Talisman. Totdat tot mij doordrong dat ik van de mainstream league van Laguna (in totaal verkocht in Nederland, 113.000+) ben doorgestoten maar de exclusieve kaste van happy few, van toch gevonden naalden in de hooiberg, van de Black Molly onder de filatelisten, van de op de vinger van één hand te tellen bezitters van een Talisman (in totaal verkocht 5.300+). Zo werd ik door gewoon te doen toch nog heel bijzonder. Merci Renault!!

GEEN FRED FLINTSTONE MEER

  • 119.000 km

119.000 KM 12 FEBRUARI 2023
Een jaar lang voelde ik me Fred Flintstone. Je weet wel. Hij komt bij zijn huis ergens in de steentijd en er wordt niet open gedaan. Hij kan nog wanhopig roepen om Wilma, zijn elegante vrouw om open te doen, maar iedereen begrijpt dat dat niet goed afloopt.
Kom eens ter zake zouden mijn minder breedsprakige collega's zeggen. Nou bij deze. Een jaar lang heb ik volgehouden om het openen van de achterklep "met de voetbeweging" te vergeten en te vertrouwen op het ouderwets handwerk. Maar nu las ik dat de crux zit in voldoende afstand tot de bumper. De klep werkt immers wel op de parkeersensoren in de achterbumper maar niet op een geheimzinnige sensor onder de auto. En het werkt!! Dus vanaf geen handwerk meer, maar voor het eggie. Ik ben dol op fora.

Als God in Frankrijk

  • 125.000 km

Met onze Renault op vakantie in Frankrijk gegaan. Een rondreis door Occitanie. Lang waren we niet meer in Frankrijk geweest, maar het voelde geweldig. Het Frankrijk van 25 jaar geleden bestaat nog. Tolwegen en zo veel mogelijk snelwegen vermijdend reden we voornamelijk nationale routes die nog steeds dwars door pittoreske Franse stadjes en steden gaan. Weliswaar moderner met verkeersdrempels en sluizen en snelheidscameras maar zeer ontspannen en zuinig natuurlijk. Geen problemen met de auto gehad en geconstateerd dat de Talisman zelfs in Frankrijk dun gezaaid is.

L'amour pure

  • 120.000 km

Twee jaar geleden deze Talisman occasion gekocht. Een beetje wanhopig was ik omdat er maar geen NAP Talisman op de markt kwam. Na aankoop bleek de koppeling versleten. Voor een klein deel vergoed door de verkoper. Ben van mening dat de huidige configuratie van best wel sterke lage druk turbo, versnellingsbak en koppeling en gedurft schakeladvies brandstof bespaart, maar veel vraagt van de techniek, het ijzer. Dus een koppeling gaat geen 400.000 km meer mee. Zoals ik vroeger op mijn fiets in de vijfde versnelling tegen de wind in fietste en daar meniscusklachten van kreeg.
"Onze" Talisman heeft duidelijk geen gelukkige start gehad. Op heel veel details zitten gebruikssporen. Je zou daarom bijna een andere Talisman kopen. En dan wel een Initiale Paris. Die heeft echt leer en geen plastic bekleding die na 5 jaar barsten vertoont. En de rubbers van de wielophanging zijn zo te horen ook aan het slijten. Is dit nou een gevolg van mindere bouwkwaliteit of slechte behandeling? Het antwoord daarop is moeilijk te krijgen want de Talisman is dun gezaaid, helaas.

Toch een schadeauto

  • 135.000 km

Kort na de aankoop ben ik met de auto naar mijn vertrouwde dealer gegaan op puntjes op de i te zetten. Waaronder het afhangen van de portieren. Het slot van de achterklep is nu stuk! Kennelijk is het twee jaar geleden toen de portieren moesten worden afgehangen niet opgemerkt. De achterklep zat dus niet goed op zijn plaats. Extra vervelend is dat er niet aan een nieuw slot te komen is. Het wordt een twee keer zo kostbaar tweede hands exemplaar. Mijn garagist is ook duidelijk: de auto heeft schade van achteren gehad en is op zich netjes hersteld maar niet op dit punt. Ik hoop dat de koppeling die zo snel vervangen moets worden ook eenmalig door de aanrijding is veroorzaakt; dan kan ik met de nieuwe koppeling en mijn rijstijl misschien toch 200.000 vooruit. Zo voordelig rijden als met de Laguna uit 2004 gaat me denk ik niet lukken.

Mooi, maar kostbaar

  • 160.000 km

Ik heb besloten om toch weer te vertellen over mijn Talisman avontuur. Mijn avontuur met mijn prachtige comfortabele limousineachtige station. Na wat gedoe door de erg scherpe opmerkingsgave van het lezersforum en de redactie. Chapeau en begrijpelijk natuurlijk als het lijkt alsof je in je review maar wat verzint. Maar alles klopt; alleen de volgorde van de ervaringen maakte wat confuus. Dus excuus daarvoor. Ter verduidelijking er zijn nu twee reviews over deze auto, allebei door mij geschreven.

Liefde maakt blind

  • 160.001 km

Even recapituleren. Liefde maakt blind inderdaad. Ik weet dat ik in 2021 met smart wachtte op een mooie Talisman. Eindelijk begonnen de leasebakken op de markt te komen, maar echt veel was er niet te vinden. Niet gek want er zijn er maar 5.000 verkocht in Nederland, NIETS vergeleken met Laguna 113.000 (bron: Gemini AI). En ook had ik veel noten op mijn zang. Het moest een stationwagon zijn (met privacy glas), kleur Bleu Cosmo (want die is schitterend als de zon op een gepoetst exemplaar valt) en een diesel (die hogere wegenbelasting verdien je genmakkelijk terug). En zo veel mogelijk toeters en bellen, ambient lighting (zo decadent). Dus toen ik hem zag staan bij de autohandelaar was er geen weg terug. Ik laat in het midden of de handelaar op de hoogte was, maar het bleek, voortschrijdend inzicht en het langzaam laten indalen van de boodschap door mijn huisgaragist een schade auto te zijn. En daar heb ik dagelijks toch last van. Tot nu heeft het stormachtige vorige leven van de auto 2.700 euro "schade" opgeleverd. De specificatie heb ik hier voor me liggen. Maar ook heeft de auto behoorlijk last van PTSS. Rubbers die niet blijven zitten op de achterklep, bijgewerkte krassen op de gekste plekken, kleine deukjes op de gekste plekken, de namaak-lederen bekleding slijt wel snel, zwarte strepen op de hemel, krassen in het kunststof van het interieur. Kortom, intens verdriet voor een Renaultliefhebber. Maar ouderwets als ik ben blijven we bij elkaar. En dan realiseer ik me dat ik wel iets heel bijzonders heb: een stille comfortabele kilometervreter met (bijna) alles erop en eraan. Een voordelige auto in het gebruik want ik betaal 8,6 cent per kilometer aan brandstof en dat doet zelfs een moderne EV hem niet na. 4Control vierwielsturing, wie het niet kent die mist het niet, maar dat rijdt echt fantastique. En dan, de Talisman is ZO MOOI!

7,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (5)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.