Renault Scénic RXI 2.0 16V (2000)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Scénic RXI 2.0 16V |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2000 |
Jaar van aanschaf | 2000 |
KM-stand bij aanschaf | 1 km |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
Toen de eerste (Megane) Scenic in 1996 verscheen was ik compleet verkocht: Eindelijk een compacte, betaalbare MPV met vele gebruiksmogelijkheden. Er is ook geen dag geweest dat ik spijt heb gehad van deze aanschaf en dus was - na de facelift - de keuze niet zo moeilijk.
De Scenic bevalt nog steeds zeer goed, vooral de binnenruimte t.o.v. de compacte buitenmaten zorgen ervoor dat ik mij dagelijks comfortabel en vlot kan vervoeren. Daarnaast levert de motor bovengemiddeld sportieve prestaties zodat ook aan het rijplezier tegemoet wordt gekomen.
Enige kantekeningen zijn wel op z’n plaats. In tegenstelling tot de eerdere 2.0 (115 pk) is de 16V (140 pk) niet erg soepel. Onder 2500 tpm is er vrijwel geen vermogen beschikbaar, daarboven komt daarentegen ’het beest’ goed los. De 5e versnelling heeft wel een groot bereik en er kan snel en probleemloos doorgetrokken worden tot > 180 km/h.
Ook is de motor bij alle toerentallen duidelijk aanwezig. Ik hoop dat de Scenic in de opvolger dezelfde geluidsisolatie krijgt als bijv. de Vel Satis. Dat maakt de wagen nog comfortabeler.
De zittingen van de voorstoelen zouden wat langer mogen zijn en meer steun kunnen bieden aan de bovenbenen. Nog steeds reageren medepassagiers verbaasd op de ruimte op de achterbank. Na 6 jaar Scenic en andere MPV\\\’s is hier het nieuwtje blijkbaar nog steeds niet af.
Als caravantrekker is de Scenic heerlijk stabiel en krachtig. Voor mij blijft het de Trekauto van het Jaar.
Bij de levering van de eerste Scenics in 2000 waren opties als Climat Control, Cruise Control en de ProActive automatische versnellingsbak nog niet leverbaar. Met name de eerste twee zaken horen in een auto van dit formaat gewoon thuis.
Update 19-7-2005:
De auto heeft na 4 intensieve jaren (150.000 km) vanaf April 2004 een rustiger bestaan gekregen en wordt sindsdien alleen prive gebruikt.
De betrouwbaarheid is sinds de vorige review alleen maar toegenomen. De auto is nog steeds erg comfortabel en de prestaties zijn op hetzelfde peil gebleven.
PROBLEMEN
Een probleem:
Schokkerig rijden op gas (LPI G3) bij lage toerentallen (lees: file). Dit is opgelost.
De mistlampen zitten op een erg kwetsbare plaats. Inmiddels heb er al 3 (!) versleten. Ongeveer gelijk aan het aantal keren dat ik ze nodig heb gehad in de afgelopen jaren.
Update 19-7-2005:
Geen opvallende problemen geweest. Het totaal aan mistlampen staat nu op 4. De schokdempers dienen een dezer dagen vervangen te worden, de uitlaat is nog 100%.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.