Renault Scénic RXI 2.0 16V (2000)

autoreview

Renault Scénic
Renault ScénicRenault ScénicRenault ScénicRenault ScénicRenault ScénicRenault ScénicRenault Scénic - interieurRenault Scénic - interieurRenault Scénic - interieur

Signalement

UitvoeringScénic RXI 2.0 16V
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2000
Jaar van aanschaf2000
KM-stand bij aanschaf1 km
KM-stand laatst0 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

Toen de eerste (Megane) Scenic in 1996 verscheen was ik compleet verkocht: Eindelijk een compacte, betaalbare MPV met vele gebruiksmogelijkheden. Er is ook geen dag geweest dat ik spijt heb gehad van deze aanschaf en dus was - na de facelift - de keuze niet zo moeilijk.

De Scenic bevalt nog steeds zeer goed, vooral de binnenruimte t.o.v. de compacte buitenmaten zorgen ervoor dat ik mij dagelijks comfortabel en vlot kan vervoeren. Daarnaast levert de motor bovengemiddeld sportieve prestaties zodat ook aan het rijplezier tegemoet wordt gekomen.

Enige kantekeningen zijn wel op z’n plaats. In tegenstelling tot de eerdere 2.0 (115 pk) is de 16V (140 pk) niet erg soepel. Onder 2500 tpm is er vrijwel geen vermogen beschikbaar, daarboven komt daarentegen ’het beest’ goed los. De 5e versnelling heeft wel een groot bereik en er kan snel en probleemloos doorgetrokken worden tot > 180 km/h.

Ook is de motor bij alle toerentallen duidelijk aanwezig. Ik hoop dat de Scenic in de opvolger dezelfde geluidsisolatie krijgt als bijv. de Vel Satis. Dat maakt de wagen nog comfortabeler.

De zittingen van de voorstoelen zouden wat langer mogen zijn en meer steun kunnen bieden aan de bovenbenen. Nog steeds reageren medepassagiers verbaasd op de ruimte op de achterbank. Na 6 jaar Scenic en andere MPV\\\’s is hier het nieuwtje blijkbaar nog steeds niet af.

Als caravantrekker is de Scenic heerlijk stabiel en krachtig. Voor mij blijft het de Trekauto van het Jaar.

Bij de levering van de eerste Scenics in 2000 waren opties als Climat Control, Cruise Control en de ProActive automatische versnellingsbak nog niet leverbaar. Met name de eerste twee zaken horen in een auto van dit formaat gewoon thuis.

Update 19-7-2005:
De auto heeft na 4 intensieve jaren (150.000 km) vanaf April 2004 een rustiger bestaan gekregen en wordt sindsdien alleen prive gebruikt.

De betrouwbaarheid is sinds de vorige review alleen maar toegenomen. De auto is nog steeds erg comfortabel en de prestaties zijn op hetzelfde peil gebleven.

PROBLEMEN

Een probleem:
Schokkerig rijden op gas (LPI G3) bij lage toerentallen (lees: file). Dit is opgelost.

De mistlampen zitten op een erg kwetsbare plaats. Inmiddels heb er al 3 (!) versleten. Ongeveer gelijk aan het aantal keren dat ik ze nodig heb gehad in de afgelopen jaren.

Update 19-7-2005:
Geen opvallende problemen geweest. Het totaal aan mistlampen staat nu op 4. De schokdempers dienen een dezer dagen vervangen te worden, de uitlaat is nog 100%.

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Renault Scénic

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (2)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.