Renault Scénic dCi 110 Energy Expression (2012)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Scénic dCi 110 Energy Expression |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2012 |
Jaar van aanschaf | 2012 |
KM-stand laatst | 38.000 km |
Prima auto, maar kan nog beter
- 38.000 km
Sinds een jaar in het bezit van de Renault Scenic III met 1,5 ltr diesel motor, dci 110 Express.
Het is vaak gezegd, maar het is zo: deze auto is ruim en kent veel opbergplekken. Daarom heb ik niet gekozen voor de Grand Scenic maar voor deze versie en het pakt goed uit. Zelfs de dakkoffer weer van de hand gedaan!
Even een aantal specifieke zaken.
Navigatie
De Tom-Tom (ingebouwd, Europa) is fijn: gebruiksvriendelijk, navigeert/corrigeert snel en goede flitsinfo. Echter: waarom geen stembediening of op het dashboard? (heeft dezelfde losse TomTom ook). Tip: neem de TomTom live service: ik wil niet meer zonder...
Gebruik/storingen
Ik heb het idee dat het start stop systeem beter is gaan werken. In het begin een enkele keer niet direct starten en dat is vervelend als er iemand achter je staat, ook al gebeurt dit maar 1x per maand, het tast het vertrouwen aan...
Na 3 maanden bleek de rechtervoordeur niet helemaal te sluiten. Het beugeltje waar de vanger omheen grijpt, zat niet goed vast. Foutje van de robot in de fabriek volgens de dealer. Ik ben niet de enige geweest. Klein euvel, maar zou in deze tijd niet moeten kunnen....En het zorgde ook voor windgeruis.
Middenarmsteun
Op deze versie (Expression) geen middenarmsteun standaard. Dit hadden de dealer en de leasemaatschappij niet verteld. Ik verzeker je: die mis je meteen. Later bijgeplaatst (dit had voeten in aarde, want een middenarmsteun is geen standaard optie/accessoire). Het is gelukt: echter tegen een forse vergoeding. Op deze manier is kiezen voor een luxere variant (Bose uitvoering bijvoorbeeld) al snel zinvol! Zo mis ik ook nog steeds de achterruitsproeier....
Noem mij naief, maar ben ik verwacht dergelijke zaken standaard op een auto die meer dan € 30.000,- kost.
Lichtsensor
Nog een minpuntje. De lichtsensor die er voor zorgt dat de verlichting automatisch wordt ingeschakeld, schakelt bij donker weer (regen, schemering) later in dan wanneer je dit als bestuurder zou doen. Waarom niet gekoppeld aan de regensensor? of de mogelijkheid de gevoeligheid iets aan te passen? Ik heb de dealer gevraagd de instelling iets aan te passen (gevoeliger) dat blijkt echter niet mogelijk. Natuurlijk is handmatig alles op te lossen, maar dat is natuurlijk niet het idee achter automatiseren...
Bekleding
Deze is te vlekgevoelig. Een beetje water leidt al tot vlekken die je duidelijk blijft zien... Bij de eerste beurt (30.000 km) heeft de dealer deze verwijderd, maar wat ik al dacht: plezier van korte duur. Nu heeft de dealer overleg met Renault NL. Ligt volgens mij aan de bekleding in deze Expression, het lijkt wel of dit niet getest is... Duurdere uitvoeringen hebben ander materiaal.
Verbruik
Het verbruik tot op heden ligt rond 1 op 16,5 en dat is best zuinig te noemen.
Tevredenheid
Ben ik dan niet tevreden? Toch wel: deze auto rijdt prima, is stil, heeft eenfijne cruisecontrol, heerlijk panoramadak en de climatecontrol en het Arkamys geluidsysteem zijn klasse. Hiervoor een Ford Mondeo met meer vermogen, toch mis ik dat niet echt, ik kom ook in bergen niet tekort aan vermogen. Overweeg je een Scenic, dan is het een goede keuze, maar denk aan de middenarmsteun en de bekleding....
V
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.