Renault Scénic dCi 110 Energy Bose (2012)
autoreview

Signalement
Uitvoering | Scénic dCi 110 Energy Bose |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2012 |
Jaar van aanschaf | 2017 |
KM-stand bij aanschaf | 76.500 km |
KM-stand laatst | 128.000 km |
beter dan verwacht
- 128.000 km
Aankoop: Ik was altijd wat huiverig voor (de kwaliteit van) Franse auto's, maar toen we een nieuwe mpv nodig hadden, als vervanging van de Ford C-max, kwam de Scenic toch als serieuze gegadigde naar voren omdat ik het zo'n mooi model vond. Een aantal kennissen die er ook één hadden zeiden er nooit problemen mee te hebben, vandaar dat ik de stap durfde te wagen. Omdat ik een heel mooi import-exemplaar vond voor zeer weinig geld toch de stap gezet. Met het idee dat van het bespaarde geld eventuele tegenslagen betaald konden worden.
Jammer dat de auto 1360 kg weegt, net 10 kg te zwaar om in een duurdere MRB groep te vallen. Omdat de aanschaf zelf goedkoop was moeten we hier maar aan wennen.
Rij-ervaring: positief. De auto trekt goed en pakt goed op bij lage toerentallen, rotonde meestal in 3. De schakel-indicatie bevordert vlot opschakelen en bij een normale rijstijl is 1000 km op een tank mogelijk. Nadeel is wel dat bij een actieradius onder de 90km de resterende afstand niet meer wordt aangegeven, zodat toch de neiging bestaat om de tank dan maar snel vol te gooien.
Op sommige ritten begint de airbag-controlelamp spontaan te branden en gaat ook weer uit. Gebeurt ook heel vaak niet. We besteden er maar niet teveel aandacht aan.
Interieur: het scherm boven de meters zit te laag voor als je lang bent en/of rechtop zit. Terwijl we bepaald niet met het hoofd tegen het dak zitten is de bovenste regel informatie toch niet te lezen.
De cruise-control kan slechts gebruikt worden als een mechanische schakelaar wordt omgezet - de motortemperatuur kan daarna niet meer worden afgelezen omdat die op dezelfde plaats in het dashboard staat.
Kosten: vrij snel na aanschaf was de distributieriem aan vervanging toe (120000 km of 6 jaar). Dit was een relatief dure nota van plm €900 tezamen met wat andere zaken. Maar nu kunnen we wél weer 120000 km vooruit. Een mooi moment om dan een opvolger te zoeken. Verder eigenlijk geen noemenswaardige kosten gemaakt.
Renault-card: in principe een goed systeem, maar niet feilloos. Regelmatig moet er een nieuwe batterij in de kaart omdat de deuren niet spontaan genoeg opengaan, of omdat de auto slechts wil starten met de card in de sleuf. En het gemak zou juist moeten zijn dat je de card in de broekzak kunt houden. En soms irritant dat de auto meteen op slot is als je een paar meter weg loopt. Lastig als je bijvoorbeeld een paar keer moet lopen om de auto leeg te maken. Oplossing is om een deur open te laten staan.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.