Renault Scénic 2.0 16V Privilège Luxe (2004)

autoreview

Renault Scénic
Renault ScénicRenault ScénicRenault ScénicRenault ScénicRenault ScénicRenault ScénicRenault ScénicRenault ScénicRenault Scénic - interieurRenault Scénic - interieurRenault Scénic - interieur

Signalement

UitvoeringScénic 2.0 16V Privilège Luxe
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2004
Jaar van aanschaf2004
KM-stand laatst0 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

Door gewijzigde omstandigheden moet je een andere auto aanschaffen. Je berekent dat je ongeveer 15000 km per jaar gaat rijden en je komt tot het volgende profiel:
- het moet een comfortabele reisauto zijn
- het moet een wendbare stadsauto zijn
- hij moet gemakkelijk parkeerbaar zijn
- je moet van binnenuit een goed overzicht hebben
- hij moet voldoende laadruimte hebben
- je moet er ook grote dingen mee kunnen vervoeren
- hij moet 5 personen een comfortabele zit bieden
- er moet een caravan van 1000 kg getrokken worden
- airco en cruisecontrol zijn een must
- een navigatiesysteem is een aantrekkelijke optie
Kortom je zoekt een ’allemansvriend’. Een MPV dus.

Na vele merken en modellen bekeken en gereden te hebben, valt de keus op deze uitvoering van de Scenic.
De Privilege Luxe uitvoering kenmerkt zich door een enorme compleetheid. Renualt is uitermate creatief geweest in het bedenken van allerlei slimmigheidjes en handigheidjes die het verblijf in de auto zéér aangenaam maken. Het voert in het kader van deze review te ver om ze allemaal de revue te laten passeren. Ga bij de dealer kijken en overtuig jezelf. Wat voor de een belangrijk is, is voor de ander minder belangrijk. Waarom dan deze review?
Om u te laten delen in onze 10000 km ervaring met caravan door de heuvels en bergen van Duitsland en Oostenrijk.
HET RIJCOMFORT:
In de auto vind je comfortabele zittingen. Mijn vrouw is klein en slank, en ik ben groot en fors. Een urenlange vakantiereis is met deze auto geen straf en ook op de achterstoelen vind je een comfortabele zit. Vanaf de voorstoelen heb je een riant uitzicht op de weggebruikers voor jou waarbij de vering prima zijn werk doet. Alleen worden de oneffenheidjes als betonrichels wel merkbaar doorgegeven. Storend is het in elk geval niet.
De besturing is licht, zonder het gevoel te krijgen het contact met de weg te verliezen. Ook helt de auto in bochten niet sterk over en is de zijwindgevoeligheid voor zo"n relatief hoge auto zeer gering. Een comfortabele reisauto waarvoor je in de stad ook gemakkelijk een parkeerplaatsje vindt.
MOTOR EN VERSNELLINGSBAK EN PARKEERREM:
Aan de motor, een 2-liter 16-klepper, is een 6 versnellingsbak gekoppeld. De motor heeft een behoorlijk koppel, maar ook een mooie vlakke koppelkromme. Dit betekent dat er al vanaf zo"n 2000 toeren een behoorlijke trekkracht ter beschikking staat en dat je dus niet ver in de versnelling hoeft door te trekken om een beetje te kunnen opschieten. De verhoudingen in de versnellingsbak zijn zodanig gekozen dat er steeds een goede trekkracht tot je beschikking staat. Je kunt in zijn 5 rustig de snelheid tot 50km/uur laten zakken en als je gas geeft pakt de motor weer keurig op. Dat dit met een caravan achter de auto zijn voordelen heeft mag duidelijk zijn. Met 5 personen in de auto, 4 fietsen als windvangers op het dak en een caravan van 1000kg erachter rij je rustig in zijn 5 over de duitse autobahn en heb je nooit het gevoel dat de motor adem tekort komt. Stiekem probeer je dan ook even hoe hard hij kan en haal je op de vlakke weg met het grootste gemak 120km/uur. In Frankrijk kun je dus op de Autoroute lekker meekomen.
De Scenic heeft een electrische parkeerrem. Deze treedt in werking als je de motor afzet of als je aan een hendeltje trekt. Hellingtrekken is daarmee een fluitje van een cent geworden. Kwestie van gasgeven en de koppeling laten opkomen. Als er voldoende trekkracht is dan ontgrendelt de parkeerrem automatisch. Dit is bijzonder handig in een heuvelachtig landschap waar je op de helling regelmatig moet wachten voordat je de weg op kunt.
BRANDSTOFVERBRUIK:
De 2-liter motor is niet de zuinigste in zijn soort. Ik denk dat hij wat meer verbruikt dan zijn directe concurrenten. Als hij per liter 1 kilometer minder rijdt dan zijn concurrenten, dan scheelt dat bij 15000 km per jaar zo"n 150 liter brandstof. Omgerekend tegen het huidige prijspeil is dat zo"n kleine € 200,-. Op de totale kosten als afschrijving, verzekering etc eigenlijk een peanutsbedrag. Je hebt er wel een fijne rustige motor voor die nooit lawaaierig wordt.
RAMMELTJES, PIEPJES EN KRAAKJES:
De auto is vrij van allerlei bijgeluiden. Het geheel is degelijk gemonteerd. De achter de auto hangende caravan doet hem niet kreunen of kraken.
TREKHAAK:
Mijn auto is uitgerust met een parkeerradar. Om die reden werd mij door de dealer een afneembare trekhaak geadviseerd omdat met een vaste trekhaak mogelijk de parkeersensor een ’vals alarm’ zou kunnen afgeven. Ik heb 3 weken met de trekhaak rondgereden en nooit een ’vals alarm’ ontvangen.
NAVIGATIESYSTEEM:
Het Carminat navigatiesysteem met pictogrammen doet doorgaans zijn werk uitstekend. Tot op het huisnummer kun je de bestemming ingeven. Je hebt meestal met 7 tot 9 satelieten verbinding en je wordt tot op 5 meter nauwkeurig naar jouw bestemming geloodst. Vanwege een fikse file bij München adviseerde het systeem een alternatieve route via de ’bouwput München’ Hier was hij even het spoor kwijt, maar dat lag meer aan de vele omleidingen wegens bouwactiviteiten dan aan het navigatiesysteem. Omdat het een pictogramsysteem is, past heel Europa op 2 cd"s en hadden wij tot op onze eindbestemming in Oostenrijk slechts één cd nodig. Geen cd-gewissel onderweg en dat is een groot voordeel.

PROBLEMEN

Er is inmiddels ruim 10000 km met de auto gereden en ik ben alleen bij de dealer langs geweest om met de verkoper nog eens een kopje koffie te drinken.

7,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Renault Scénic

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (0)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.