Renault Scénic 2.0 16V Dynamique Comfort (2004)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Scénic 2.0 16V Dynamique Comfort |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2004 |
Jaar van aanschaf | 2004 |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
Na bijna 4 jaar probleemloos in het vorige model gereden te hebben, besloten tot aanschaf van model II.
Gekozen voor het model Dynamique Comfort, voorzien van alle toeters en bellen. Ook de 2.0 liter motor was belangrijk i.v.m. het trekken van een caravan.
Persoonlijk vind ik de hoge zit erg prettig. Je hebt net iets meer zicht voor je, en ook een wat langere rit is niet echt vermoeiend. De been- en hoofdruimte, zowel voor- als achterin, is goed.
Er zitten zoveel vakjes, laatjes en kastjes in het interieur dat je goed moet weten waar je al je rotzooi gelaten hebt.
Het is nou niet de meest sportieve auto maar het sturen en de wegligging vind ik zeer acceptabel. Bij snel genomen bochten gaat ie een beetje hangen, maar dat is bij een dergelijke hoog model niet zo vreemd. Bij normaal rijden is de ABS en ESP zelden nodig. Wel grijpt de rem soms wat abrupt aan.
De Renault Scénic als caravantrekker :
Met onze caravan van 1300 kg rijdt hij zoals ze zeggen “als de vliegende brandweer”. Ook hellingen van 12% zijn geen enkel probleem.
Het voordeel van model II t.o.v. zijn voorganger is de 6e versnelling. Door de andere overbrengverhoudingen is het een stuk prettiger rijden en is het niet nodig extreem in een versnelling door te trekken. De toerenteller is helaas niet duidelijk afleesbaar door de digitale vorm waarvoor is gekozen.
Boven de 100-110 km/uur (in Frankrijk ) neemt het benzineverbruik aanzienlijk toe. Niet gedaan dus.
De buitenspiegels geven goed zicht maar zijn helaas van het slappe soort. Zodra er caravanspiegels op zitten klappen ze bij tegemoetkomend vrachtverkeer geheid om. Gelukkig zijn er speciale banden met zuignappen en uiteraard de bekende grijze tape.
De stroomaansluiting bij de trekhaak zit wat knullig, je moet bijna languit om de stekker erin te krijgen.
Let ook op het maximale treingewicht van de combinatie. Bij een ‘volle’ auto en caravan met het maximale trekgewicht zit je hier al snel boven.
Voor :
- Handsfree functie : ideaal, geen gepruts meer met sleutels of afstandsbediening
- Automatische verlichting : ideaal bij schemer en tunnels
- Automatische handrem. Kijk uit zodra je in een andere auto stapt......
- Gekoeld dashboard kastje
- Bandenspanning sensoren : ik heb 2 keer een stuk ijzer in een van de banden gehad en voordat je het echt in de gaten had door ander stuurgedrag of wegligging, kreeg je een waarschuwing
- Automatisch dimmende achteruitkijk spiegel. Soms doet hij het echter een beetje te goed.
Tegen :
- De regensensor : wat een kl#*’ ding. Het ding is niet af te stellen, soms gaat ie tekeer bij een spatje regen en de andere keer wist ie amper. Het zou mogelijk moeten zijn om hem, net als bij de automatische verlichting, uit te zetten en weer gebruik te maken van de, o zo prettige, variabele interval.
- Nu ik toch bij de ruitenwissers ben : het is in al die jaren niet gelukt ze een beetje geluidloos te krijgen. Ondanks gebruik van de officiële Renault wisserbladen bleven ze piepen en knarsen.
- Benzineverbruik : ik hou wel van een beetje doorrijden, maar een verbruik van nog geen 1:9,5 vind ik behoorlijk hoog. Er zitten natuurlijk ook caravankilometers bij, maar toch.
- Bandenslijtage : ik vind 40.000 km voor achterbanden veel te weinig
PROBLEMEN
Ik heb eigenlijk geen echte problemen gehad. Deze auto heeft mij nog nooit laten staan of op een andere manier in de steek gelaten.
Bij ongeveer 10.000 km. weigerde de radio nog Cd’s af te spelen. Deze is onder garantie vervangen.
Zo’n 5.000 km. later schoot de rechter ruitenwisser los. Door dealer weer vastgezet.
Ditzelfde is zo’n 30.000 km later nog eens gebeurd.
50.300 km. Motorsteun en bedieningsmodule van een deur vervangen. Meer dan de helft van de kosten is door Renault als ‘coulance’ vergoed.
52.000 km. Nieuwe voorruit als gevolg van steenslag. Dit kan iedereen en elke auto dus gebeuren.
Een drietal keren is één van de lampjes van de voorlampen vervangen. Voor een normaal mens is dit tegenwoordig niet meer zelf te doen. Mijn dealer loste dit, zonder afspraak, op waarbij alleen de lampjes in rekening werden gebracht. Kijk zo hoort het nou.
Verder alleen normale beurten (na 30.000 km.) zonder extra reparaties, en de gebruikelijke banden en wisserbladen.
Al met al ruim 62.000 aangename kilometers in een prettige auto.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Lezersreacties (0)
Reageren