Renault Scénic 1.5 dCi 110 Expression (2010)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Scénic 1.5 dCi 110 Expression |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2010 |
Jaar van aanschaf | 2013 |
KM-stand bij aanschaf | 86.000 km |
KM-stand laatst | 289.000 km |
Doorzetter
- 289.000 km
In 2013 ben ik van baan gewisseld en er was een eigen auto nodig. Vanwege 3 kleine kinderen vooral gekeken naar ruimte op de achterbank.
Mijn vrouw en ik vonden de scenic een erg mooi model, deze was jammer genoeg gebruikt vaak buiten ons budget. De scenic die we hebben gekocht was ruim de goedkoopste op marktplaats, het scheelde bijna 2000 euro met de een na goedkoopste.
De auto laten keuren door een onafhankelijke instantie, de auto heft schade gehad maar dit was goed hersteld, geen afwijkingen of verdere bijzonderheden zijn gevonden door de keurder.
Het eerste gebruik.
Na een maand bleef een diesel lucht rondom de auto hangen en werd een storingsmelding zichtbaar.
De aansluiting tussen tank en vulslang was niet juist hersteld en lekte, ook bleek de dynamo stuk gegaan te zijn. waarschijnlijk door eerder opgelopen waterschade.
We hebben geen garantie genomen vanwege de keuring, dat was even balen.
de wegligging is goed, je kunt harder door de bochten dan verwacht. de auto geeft goed zijn grenzen aan en reageert goed op de commando`s.
Doorkachelen.
Vanwege mijn werk rij ik ongeveer 140 km per dag, vooral snelweg zonder file. Na de opstart problemen heeft de auto zich keurig gedragen.
qua onderhoudskosten kom ik uit op 4 cent / km.
Alle kosten gezamelijk (incl brandstof, afschrijving etc) heeft de auto 21 cent / km gekost.
In de ruim 200.000 km die ik met de auto gereden heb heb ik geen enkele keer stil gestaan.
Opvallend.
Bij het onderhoud zijn wel enkele dingen opgevallen:
- Banden gaan gemiddeld 80.000 km mee.
- gloeispiralen zijn na 200.000 km defect gegaan.
- Remschijven achter verslijten sneller dan remblokken. dit is waarschijnlijk te wijten aan de electronische handrem.
- Een harde Klak in de bestuurdersdeur, een punt dat bij iedere scenic voorkomt. Ik heb het geaccepteerd, anders moet de deurvanger vervangen worden.
- electrische storing in het slot van de bestuurders deur. Waarschijnlijk slijtage van een component.
Conclusie.
De scenic was lekker om mee te rijden, maar werd tegen het einde wel wat luidruchtiger.
Storingen heb ik vrijwel niet gehad en slijtage componenten zijn voorspelbaar gegaan.
Jammer genoeg is de auto total loss verklaard na een aanrijding.
Onze nieuwe auto is een grand scenic uit 2012 geworden.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.