Renault Safrane RXT 2.2 dT (2000)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Safrane RXT 2.2 dT |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2000 |
Jaar van aanschaf | 2009 |
KM-stand bij aanschaf | 339.579 km |
KM-stand laatst | 349.832 km |
aanschaf van een high miler
- 339.579 km
Tja, je vader doet zijn Safrane diesel weg vanwege een lager jaarkilometrage en dus te duur in de wegenbelasting. Tja, twijfel twijfel. Erg mooie auto, maar ja niet wat overdreven om een 5e auto aan je verzameling toe te voegen?
Om een lang verhaal kort te maken, er is nu dus een 5e auto!
Het is dus een Safrane RXT 2.2 dT uit eind april 2000 met ten tijde van de aanschaf 339.579 km op de teller.
Voor zijn tijd, en nu nog steeds, een heel complete auto:
- lederen bekleding
- cruise control
- ingebouwd navigatie systeem
- 4 plofzakken
- xenon koplampen
- etc.
De belangrijkste reden om voor de auto te kiezen is dat ik de onderhoudshistorie vanaf nieuw ken, mijn vader heeft hem gekocht in januari 2005 met toen 167.648 km gereden, het was een leaseauto die werd bereden door een oudere heer (directeur van geloof ik een papierfabriek). Het onderhoud is vanaf 2005 door mijn vader en mijzelf verricht.
Een andere, niet onbelangrijke, reden om de auto te kopen is dat ik in Frankrijk woon en hier bestaat zoiets als wegenbelasting niet! Ik heb de auto dus in Frankrijk ingevoerd en na het afdragen van E 329.50 (leges) kreeg de auto een Frans kenteken. Op zo'n manier is diesel rijden nog wel aantrekkelijk.
Hoe vergaat het de Saf
- 345.670 km
Nou, de kilometerstand is inmiddels op 345.670 aangekomen en de auto bevalt uitstekend. Het is een echte Franse auto met een gigantisch comfort, stil en lekker soepel geveerd. Het is verbazend hoe gecultiveerd de motor loopt als ie eenmaal warm is, het is een wat luie maar uiterst vriendelijke motor.
Hier beneden de kosten van de afgelopen tijd:
- distributieriem bij 339.579 km, E 83,84
- koelslang bij 339.579 km, E 60,48
- draagarm bij 340.185 km, E 221,65
- APK bij 340.191 km, E 44.01
- Control Technique (Franse APK) bij 341.825 km, E 49,00
- op naam zetten in Frankrijk, E 329,50
- draaibare doorvoer stuurairbag bij 343.250km, E 15,50 (Ebay)
- voorschokbrekers bij 343.619 km, E 130,60
- beurtje bij 345.549 km, E 103,01
Niet al te gek dus gezien de kilometerstand, het enige jammere was de koelslang, hier zit een ontluchtingsschroef in (van plastic) en die had er geen zien meer in...
Het verbruik is niet slecht gezien het formaat van de auto, ik zit nu gemiddeld op 6.3l per 100km, dit komt neer op 1l per 15.9 km.
Als ik alle kosten van de afgelopen 4 jaar op een rijtje zet, dan kom ik op een kilometerprijs van E 0,10. Dit is inclusief volledige afschrijving van de auto.
Wat ben ik nog van plan aan de auto te doen?
Onder het hoofdstukje leuk maar niet nodig vallen:
- een originele achterspoiler
- 16 inch wielen van een Safrane phase 2 Initiale :-)
Wat nodig is op de middellange termijn:
- 2 nieuwe voorbanden
Langere termijn:
- nieuwe nokkenas, de huidige begint wat in te slijten
verkocht...
- 349.832 km
Na een kleine 10.000 km heb ik de auto verkocht. Waarom zult u zich afvragen?
Ten eerste was er een auto van de zaak op komst.
Ten tweede had ik geen emotionele "klik" met de auto. Zal veel mensen wat vreemd in de oren klinken daar een auto geen levend iets is, maar slechts een industrieel product. De auto van de zaak is een co2 wonder en ben ik inmiddels zo beu dat ik een mooie Laguna II 2.0T heb aangeschaft als plezier auto, review volgt.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.