Renault Safrane RXE 2.5 (1999)

autoreview

Renault Safrane RXE 2.5 (1999)
Renault Safrane RXE 2.5 (1999)Renault Safrane RXE 2.5 (1999)Renault Safrane RXE 2.5 (1999)Renault Safrane RXE 2.5 (1999)Renault Safrane RXE 2.5 (1999)Renault Safrane RXE 2.5 (1999)

Signalement

UitvoeringSafrane RXE 2.5
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar1999
Jaar van aanschaf2019
KM-stand bij aanschaf209.158 km
KM-stand laatst377.618 km
Lezerswaardering: 70%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Comfortabel

  • 249.318 km

Een Safrane is een auto die ik altijd zeer gewaardeerd heb, zeker na een keer een ritje in een 5-cilinder gemaakt te hebben. Een beetje onbezonnen aangeschaft van een particulier, kwam helemaal niet goed uit vanwege een verhuizing. Maar goed, vanwege die verhuizing heb ik wel de ruimte om zomaar een auto op het eigen terrein te zetten. De Volvo V70 waar ik toen in reed vond ik toch minder prettig, dus LPG in de Safrane laten bouwen, afscheid van de V70 genomen en toen kwam Corona. In plaats van de 40.000 à 50.000 km per jaar werden dat er plots nog geen 25.000 km per jaar. Investering van de LPG-installatie is het nog steeds waard. Ondertussen groeien de maandelijkse kilometers toch weer wat, vooral ook omdat onze Clio de geest gegeven heeft. We gaan voorlopig verder met één auto.

Aangeschaft bij 209.185 km, kortgeleden door de 250.000 km gegaan. Zeer comfortabele auto, met onovertroffen stoelen. Qua karakter misschien minder boeiend dan een Renault 25, maar ik ervaar wel een kwaliteitsverbetering ten opzichte van een 25. Ik vind de Safrane eigenlijk een verbeterde 25. :-) Wel heb ik in de nog geen halve ton die ik gereden heb, twee keer met flinke panne gestaan: eenmaal een kapotte waterpomp en eenmaal met een kapotte koppelingscilinder. In beide gevallen afgesleept door de Wegenwacht. Verder nog geen bijzonderheden, maar vanwege die twee pechgevallen toch wel even een smet op het blazoen van de onverwoestbare 5-cilinder. Maar de kwalen waren de motor natuurlijk ook niet aan te rekenen.

3 ton en verder

  • 302.962 km

Na het eerste bericht in mijn review volgt nu eindelijk een update. Ondertussen de 3 ton gepasseerd, dit zonder al te veel gekke dingen. Uiteraard is er wel onderhoud gepleegd, maar fratsen zoals in mijn eerste bericht gelukkig niet meer. Zoals ik eerder al schreef vind ik de stoelen heerlijk. Het jaarkilometrage zit nu op ca. 35.000 km en dat is fijn vertoeven op die zetels. Ik heb zelf een originele cruise control ingebouwd, dat vind ik een must en ik ben blij dat dit gelukt is.

Uiteraard zijn er ook wat zaken die ik wat minder prettig vind:
- Het stuur is niet in hoogte verstelbaar, zit voor mij persoonlijk nèt iets te hoog;
- De middenarmsteun heeft een hap bij de handrem, dat is zo ontworpen, maar daardoor kan ik nèt niet lekker met mijn rechterarm daarop leunen;
- Het schakelmechanisme is niet erg strak;
- Lichtopbrengst voor vind ik beperkt (komt ook doordat ik er zo nodig gele H7 in moet hebben...);
- Je merkt dat het gaspedaal een gaskabel bedient, dat werkt soms een beetje lomp.

Verder weinig te melden, alhoewel ik wel met een schuin oog wat aan het rondkijken ben voor een eventuele opvolger. Maar dat wordt dan toch een nog saaiere en modernere auto en kostentechnisch is dat ook niet slim. Voorlopig maar even doorrijden. Het blok kan het zeker aan.

Kosten en onderhoud

  • 377.618 km

Kosten:
Onderhoud (incl. aanschaf Safrane en LPG-installatie, dus met totale afschrijving): € 0,10 / km
LPG-verbruik 1 : 9,8 en literprijs van € 0,78: € 0,08 / km
MRB: € 127,- / maand

Onderhoud:
209.185 km: Aankoop Safrane
209.673 km: Lambdasonde
209.673 km: Gordel rechtsvoor
210.354 km: Installatie LPG
220.043 km: 4 X Michelin CrossClimates
224.189 km: Distributie en waterpomp
226.059 km: Accu
226.059 km: Achterdemper
226.059 km: Kleine beurt
229.746 km: Koppelingscilinder, hydraulisch druklager, versnellingsbakolie
240.854 km: LPG-filter
248.873 km: Grote beurt
248.873 km: Remblokken achter
272.291 km: LPG-filter
272.541 km: CD-wisselaar
276.668 km: Kleine beurt
282.991 km: Middendemper
288.282 km: Kachelventilator
293.081 km: Remblokken en -schijven voor en achter, remklauw linksvoor
293.081 km: Veerpootlagers links- en rechtsvoor
294.165 km: 4 X Michelin CrossClimates
302.962 km: Grote beurt
310.528 km: Nieuwe kentekenplaten
313.028 km: LPG-filter
319.953 km: Motorsteun en draagarm linksvoor, schikbrekers achter
326.453 km: Kleine beurt
354.678 km: Bestuurdersmat
355.665 km: Remschijven voor
339.724 km: Knipperlichtrelais
342.110 km: Draagarm en spoorstang en -kogel rechtsvoor, uitlijnen, distributie en waterpomp
345.068 km: LPG-filter
346.227 km: Remblokken, -schijven en -klauwen achter
351.802 km: Kachelventilator
354.550 km: 4 X Michelin CrossClimates
355.836 km: Kleine beurt
356.197 km: Achterdemper
362.989 km: Xenonkoplampen
373.768 km: 2 X Michelin CrossClimates (voor), spoorstang en -kogel linksvoor, uitlijnen
377.618 km: Benzinepomp, LPG-filter

7,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Lezersreacties (5)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.