Renault Rafale hybrid 200 Esprit Alpine (2024)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Rafale hybrid 200 Esprit Alpine |
---|---|
Versnellingen | 8, Automaat met dubbele koppeling |
Bouwjaar | 2024 |
Jaar van aanschaf | 2024 |
KM-stand laatst | 18.916 km |
De keuze
Persoonlijk vind ik de nieuwe designtaal van Renault mooi en dat gecombineerd met een aantrekkelijk prijskaartje en goede verbruikscijfers maakte dat ik toch steeds even bij Renault keek. Ik heb eerst een Volvo V40 CC omgeruild voor een Captur E-Tech Hybrid in 2023 en dat is heel goed bevallen. Zelf had ik mijn Volvo XC90 nog. Op een gegeven moment vertelde de verkoopster me dat er 3 nieuwe SUVs aankwamen, waarvan de eerste de Espace was. Ik heb die auto proefgereden en uiteraard had deze alle ruimte voor 3 kinderen en bagage en hoewel ik een heel goed aanbod heb gekregen, toch niet gedaan. Ik vind persoonlijk de achterkant te hoekig, dus door met de XC90. Begin 2024 heb ik deze verkocht en een 2018 BMW 540i ervoor in de plaats teruggenomen en toen zag ik begin maart in Genève de nieuwe Rafale staan. Ik vond het direct (en nog steeds) een heel mooie auto; coupé-SUV, een iets hogere zit, zeer comfortabel, en heel veel ruimte. Maar ja, ik had net een andere auto gekocht, dus toch maar gewacht. In juni belde de verkoopster mij op om te komen kijken en een proefrit te maken en dat heb ik gedaan. In een woord geweldig, inderdaad zeer comfortabel qua wegligging, sturen, zitcomfort, verbruik en simpelweg heel erg ruim, ook met 3 kinderen achterin. Renault heeft een heel goed aanbod gedaan voor de BMW en ik heb toegehapt maar wel met de eis dat de Rafale nog voor eind juni geleverd zou worden. Uiteindelijk hebben ze mij het model uit de showroom gegeven en zelf een nieuwe besteld (levertijd was inmiddels 4 maanden). In de tussentijd nog zelf de BMW verkocht voor dezelfde prijs als ik deze had gekocht, maar wel met 10‘000km meer. Eind juni is ie dan inderdaad geleverd. Het is een Rafale Esprit Alpine, kleur blauw met alle opties (Harman Kardon, Solarbay, 360 camera, ..) en als accessoires een elektrische trekhaak en comfort hoofdkussens achterin. De bediening van de trekhaak is zeer professioneel weggewerkt in de bagageruimte.
De eerste 7500 kilometers
- 7.473 km
We zijn nu 3 maanden en 7500 kilometer verder. Het verbruik ligt nu op gemiddeld 5.7 l/100km wat ik voor zo’n maat auto prime vind. Ik verwacht dat het verder zal zakken, woon- en werkverkeer van zo’n 50 kilometer naar Genève geeft regelmatig een verbruik aan van 4.3l/100km, op drukkere dagen niet harder dan 80kmh helpt daar uiteraard bij. Het comfort van de auto blijft me verbazen, de wegligging is strak, de besturing zeer direct met 4Control maar oneffenheden worden goed weggewerkt. Het zitcomfort qua hardheid van de stoel en zijdelingse steun doet niet onder van dat van de BMW. Ook de ruimte achterin is goed, ik heb 2 kinderzitjes en 1 stoelverhoger en ze hebben alle ruimte. Inmiddels ook een reis gemaakt met de familie naar Griekenland en dat is zeer voorspoedig verlopen, uiteraard gaat het gemiddeld verbruik op de snelweg in Italië en Griekenland ( > 140kmh) omhoog vandaar de eerdere opmerking dat ik verwacht dat het huidige gemiddelde nog zal dalen. Onderweg en op de bestemming veel bekijks (trouwens ook hier in de omgeving). De auto was uiteraard net nieuw en velen wisten er niet vanaf, dat creert juist weer leuke gesprekken! Ook het infotainment systeem werkt goed, heel goede luidsprekers en het Google systeem werkt zoals verwacht; het is snel, het is duidelijk en eenvoudig te bedienen. Ik heb ondertussen ook de parkeerfunctie getest en dat werk uitstekend, zonder moeite draai je in plek in met slechts 20cm ruimte voor en achter. Ook handig zijn de sensoren welke je attenderen op naderend verkeer, zowel voor als achter en dat is makkelijk bij het verlaten van een parkeerplaats. In de test van Autoweek word gezegd dat er veel bandengeluid te horen is. Ik zelf ervaar dat niet zo, maar dat kan ook liggen aan de soort banden die eronder gemonteerd zijn. Is er dan niets negatiefs te melden? Weinig om eerlijk te zijn, iik hoor soms wat klachten over de motor rond 50kmh dat deze hoog in de toeren schiet om de batterij op te laden. Zelf geef ik dan iets gas bij zodat het systeem ofwel in hybrid modus gaat of een hogere versnelling opzoekt. Ik heb ook gemerkt dat de motorkap ietwat beweegt als het goed hard waait en de wind erop een bepaalde manier opstaat. Zelf heb ik daar weinig problemen mee. Materiaal gebruik is ook goed, wel zie je dat lager in de deuren er harder plastic is gebruikt, wellicht had Renault dat achterwege kunnen laten aangezien dit model het topmodel moet zijn.
Al met al, zeer tevreden en ik kijk uit naar de volgende 7500 kilometer!
8 maanden verder
- 18.916 km
Inmiddels de Rafale 8 maanden in bezit, ik ben nog altijd tevreden over de auto, de kwaliteit and prestaties. De auto heeft nu bijna 20‘000km op de teller en een gemiddeld verbruik van 6.1 l/100km. Wel moet ik daarbij vermelden dat ik meer snelwegkilometers afleg en in de wintermaanden altijd met skidragers wat de stroomlijn uiteraard niet ten goede komt. Het hybridesysteem komt het best tot z’n recht in de stad en op buitenwegen, gedurende werkdagen zonder file is het verbruik zo’n 6.1-6.5 maar met file en dus langzamer rijden (constant 80kmh bijvoorbeeld) duikt het verbruik tot onder 5l/100km, zelfs met skidragers. Het hybridesysteem is niet perfect, af en toe blijft de motor op hoge toeren draaien terwijl er niet echt een reden voor is. Iets gas loslaten helpt dan om of in een hogere versnelling te komen of de EV modus te activeren. Verder blijft de binnenruimte en dan met name de beenruimte achterin verrassend groot, de veiligheids- en hulpsystemen werken perfect. De auto houdt netjes de afstand tot de voorligger, blijft prima binnen de lijnen en stuurt de bocht door, niets dan lof daarover. De stoelen geven voldoende steun, ook voor langere ritten. Na 4 uur stap ik uit zonder ergens last van te hebben. Al met al nog zeer tevreden over de auto!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Renault Rafale
Had je deze auto's al gezien?

Renault Rafale 1.2 E-TECH FULL HYBRID 200PK ESPRIT ALPINE | Panoramadak | Pack Privilege | Harman Kardon | 360 camera
- 2024
- 13.750 km

Renault Rafale E-Tech full hybrid 200 esprit Alpine | NL-Auto | 1e Eigenaar | BTW | Solarbay |
- 2024
- 23.879 km

Renault Rafale 1.2 E-Tech full hybrid 200PK esprit Alpine AUTOMAAT | VOORRAAD VOORDEEL |
- 2025
- 501 km