Renault Mégane TCe 115 Zen (2018) #2
autoreview
Signalement
Uitvoering | Mégane TCe 115 Zen |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2018 |
Jaar van aanschaf | 2021 |
KM-stand bij aanschaf | 66.340 km |
KM-stand laatst | 191.498 km |
Tóch maar weer Frans, niet teleurgesteld
- 191.498 km
In de COVID-pandemie besloten een nieuwe auto te kopen. Die 107 hield niet meer over terwijl ik wel wat vaker lange afstanden ging rijden... De automarkt lag op zijn gat en ik had gespaard, dus hoog tijd om te shoppen. Eigenlijk stond toen de SEAT Ibiza (2018>) op mijn radar, maar toen stond in de showroom (een andere) Renault Mégane. Niks in diezelfde showroom zat zo lekker als die stoelen in de Mégane. Alsof ik werd omarmd. Tijd om onderzoek te doen naar die auto.
Enter Renault Mégane, nieuwe 1.3TCe motor, viercyl, ondergewaardeerd, simpel (vrij van tierelantijntjes!), "Daimler" motor, ruim, comfortabel. En even duur, als niet iets goedkoper, dan voorgenoemde Ibiza. Bij de Renault dealer in Deventer uiteindelijk overgegaan tot de koop van een ex-lease exemplaar met 66 duizend op de teller, voor een mooie prijs.
We gingen met de vriendengroep niet later op weekendje weg naar de Ardennen, er zat echter nog een paar kleine kinderziektes in die mij niet waren opgevallen. Vanwege het lange stilstaan en regen (paravan volgelopen) was de regenwisser vastgelopen, er was nog een lapje stof los onder de stoel en een lamp werkte niet. Dit was allemaal netjes verholpen door de dealer in Apeldoorn, alleen voor de regenwissermotor hadden ze een rekening gestuurd van 400€, ik wilde snel vertrekken dus ik slikte het maar...
Inmiddels bijna bij de twee ton op de teller. Wat de betrouwbaarheid betreft: los van de kinderziektes zijn er geen reparaties meer nodig geweest aan de auto. Niet aan de kant van de weg gestaan wachtende op de Wegenwacht. Ik ben onder de indruk van deze Fransman. Dus los van de oliewissels, nieuwe banden, airco bijvullen, APK, filtertjes, bougies niks groots.
Echter, het blijft een Franse auto. Helemaal vrij van dingetjes is het niet. De cruisecontrol knop wordt een achilleshiel na veel gebruik (vervend CC gebruiker), de knop wordt wat doods vanwege stof achter de knop. Eens met WD40 al gangbaar gekregen, maar mist af en toe alsnog wat aanslagen dus volgende keer contactspray. Inmiddels heb ik de bekende tik achterin de auto, vermoedelijk heeft de achteras wat ruimte. Staat niet bovenaan het lijstje om op te lossen, zeker gezien dat de auto al deze kilometerstand heeft gun ik hem een kwaaltje. Hoor ik niet op de snelweg. Ik heb ook soms dat de motor wat onrustig optrekt bij versnelling op lage toeren/hoge snelheid, ik vermoed dat de inspuiting dan wat vervuild is. De laatste ronde Wynns en E5 heeft dat (tot mijn verrassing) grotendeels verholpen.
De auto rijdt top, vlot zat (116pk), koppel onderin. Hoger geklokte motoren gaan in mijn wereld ten koste van de betrouwbaarheid (ketting rekken, kleppen vervuild etc.). Door het comfort is een langere rit helemaal prima. Als het verkeer doorrijd is het een feestje achter het stuur. Maar een keertje goed het gas intrappen levert een leuke versnelling op. Verbruik is netjes, gemiddeld 5.5L/100km (E10) volgens de boordcomputer. Mijn rijstijl is gemixt; soms stevig doorrijden maar ook vaak rustig cruisen.
In het dagelijks gebruik ben ik enorm blij met de Android Auto (op het iets kleine scherm). De infotainment en navigatie is helemaal volgens de richtlijnen van Frans design... een gebruikersramp. Zo lang mijn telefoon de regie overneemt is er niet zoveel aan de hand. Behalve dat ik niet kan zien wat de temperatuur van de Climate Control is zonder naar het hoofdmenu te moeten schakelen. Android Auto hapert heel af en toe, maar was waker een probleem in het USB kabeltje dan het scherm.
Mijn kosten zijn (voor deze klasse) laag. Ik blijf trouw aan de auto en het onderhoud doe ik, voor wat ik zelf redelijkerwijs kan doen, zelf. Het doel is ook om naar de 250k+ op de teller te gaan zodat de auto rijp is voor de export. Op deze kilometerstand is een dealeronderhouden auto ook niet meer zoveel waard. Dus wat aanschaf, verbruik, belasting, onderhoud, (het gebrek aan) reparaties betreft; een hele mooie deal.
Ik hoop dat je genoten hebt van dit uitgebreide verhaal, ik rij nog even door en zal een review plaatsen als er wat gebeurt of hij eruit gaat. Tot later!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.