Renault Mégane Grand Tour 1.6 16V Tech Line (2007)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Mégane Grand Tour 1.6 16V Tech Line |
---|---|
Versnellingen | 4, Automaat |
Bouwjaar | 2007 |
Jaar van aanschaf | 2007 |
KM-stand bij aanschaf | 101 km |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
31/12/2009
114.500 kilometer verder inmiddels. Deze Megane heeft zijn taak prima vervult. Zonder noemenswaardige problemen heeft hij mij altijd op de gewenste bestemming gebracht.
Motorisch is de 1.6 geen krachtig beest, stoplichtsprintjes of snelle inhaalacties moet je hiervan niet verwachten. Maar meekomen in het verkeer doet ie prima, desnoods even terugschakelen naar een lagere versnelling. Mijn vorige Megane was een hatchback met eveneens de 1.6 motor, deze Grand Tour is een stukje zwaarder en dat merk je in mindere prestaties. Pas toen ik van de garage een Dacia meekreeg met daarin een 1.4 motor en daarna weer terug mocht naar mijn eigen 1.6, kon ik de 1.6 motor waarderen op zijn prestaties. ;-)
Waarom dan toch gekozen voor deze 1.6 op LPG, welnu, vanwege het bijhorend lease-tarief. Ik had simpelweg geen trek in de hogere leaseprijs en bijtelling van de andere motor-varianten.
Het comfort van deze uitvoering is toch wel hetgeen van mij de meeste waardering oplevert, samen met de praktische mogelijkheden van de auto. Vrijwel alles is erin te vervoeren, in de gigantische kofferbak en andere op het dak. De lichtinval door het panoramisch dak is geweldig, ik blijf het alleen erg jammer vinden dat het rijden met een open dak zoveel windgeruis met zich meebrengt. Boven de 50km/u gooi ik het dak dicht vanwege het geluid, zelfs al staat het maar een klein beetje open. Maar goed, desondanks ben ik wel blij dát het dak open kan. Veel van zijn concurrenten (lees: peugeot, citroën) hebben ook panoramische daken maar deze kunnen niet worden opengezet.
Eindconclusie; een prima auto tegen een prima prijs. Onderhoudskosten zijn mij niet bekend, aangezien dit een lease-auto betreft. Maar voorzover ik weet zijn er geen grote zaken aangepakt tijdens de afgelopen 3 jaar.
Nu 3 jaar verder is wel te merken dat de auto wat rammeltjes begint te krijgen (bij de gordels kraakt het e.e.a. en de schokbrekers maken bij koud weer aardig wat herrie, soms denk je dat ze er elk moment onderuit kunnen vallen). De bekleding begint op meerdere plaatsen los te laten (de dak-bekleding bij de kofferbak en op enkele plaatsen rondom het panoramisch dak) en de vloermat bij de bestuurder is na 2,5 jaar zo erg versleten, dat ik deze maar heb verwijderd. Hij bleef niet meer op z'n plaats liggen en krulde soms onder de pendalen om, wat gevaarlijke situaties kon opleveren.
Nog een paar weken en dan gaat deze Renault op zoek naar een nieuw baasje. Hij wordt vervangen voor de Grand Scenic. Vanwege de gezinssituatie hebben we behoefte aan een bredere achterbank voor kinderzitjes, en dat ging in deze Megane niet passen. We hebben nog even gekeken bij andere automerken, maar kwamen uiteindelijk toch weer uit bij Renault. Zowel qua lease-tarieven als qua rijconfort en uitrustingsniveau van de auto.
Ook deze nieuwe Renault zal weer worden uitgerust met de 1.6 LPG motor. Ik zal dus wederom weer iets qua performance moeten inleveren door het grotere gewicht van deze auto t.o.v. de Megane.
Zonder noemenswaardige nieuwe problemen is dit de laatste update van de Megane Grand Tour. Ik wens de nieuwe eigenaar nog vele confortabele kilometers met deze auto toe!
23/03/2007
En daar was ie dan, de nieuwe GrandTour. M’n ’oude’ Megane uit ’2004 met bijna 160.000 op de teller ingewisseld voor dit exemplaar. Wederom met LPG, al moet ik de eerste 1.000 km eerst nog inrijden op benzine.
Plaatsnemend op de vertrouwde zetels van de Megane voel ik me weer thuis in het vertrouwde nest. Mijn vorige Megane heeft mij nooit in de steek gelaten, dus ik verwacht weer heel wat van dit exemplaar. De geur van een nieuwe auto, jammer dat zoiets toch altijd weer zosnel verdwijnt. :-( De zee aan ruimte die de GrandTour biedt t.o.v. een hatchback is heerlijk. Verder is dit natuurlijk het model van ná de facelift, de volgende veranderingen heb ik al geconstateerd:
- natuurlijk de optische veranderingen aan de buitenkant (geen type-aanduiding aan zijkant meer, andere luchtinlaten, andere motorkap en achterlichten)
- Dashboard: plaats van de km-teller en toeren-teller zijn omgewisseld
- Dashboard: lichte verlichting ipv rode
- Dashboard: waarschuwingslampje ’airbag-uit’ en ’gordel’ zit nu bij de (radio) info-display in het midden van de auto
- Dashboard: indien de begrenzer-snelheid wordt overschreden, knipper de ingestelde begrenzer-snelheid en niet meer de begrenzer-indicator
- Dashboard: afdekking van de klokkenwinkel is nu van zacht materiaal en niet langer hard
- ’Klik’ van de richtingaanwijzer is zachter (was erg hard in het vorige model)
- ’Piep’ bij het wisselen tussen begrenzer en cruise-controll is verdwenen
- Nieuwe vormgeving van de ruiterwissers
- Indien de ruiterwissers op de stand ’automatisch’ wordt gezet, blijft dit ook actief ná het uitschakelen van het contact (moest voorheen steeds weer opnieuw worden geactiveerd)
- Andere vorm van het dashboardkastje, deze is nu ruimer
- Lichtsensor van de dimmende binnenspiegel zit nu onderaan, hierdoor wordt deze niet meer gestoord door de binnenverlichting
- Volgens mij achterpassagiers is er méér beenruimte achterin, maar of dit het gevolg is van de GrandTour ipv Hatchback óf de facelift is mij niet duidelijk.
Motorisch kan ik er nog weinig over zetten, hij wordt nog ingereden. Het Xenon-licht bevalt prima, en ook de wegliggen van een grandtour t.o.v. de hatchback is stukken beter. Hij lijkt minder ’wiebelig’ door zijn iets langere wielbasis en hoger gewicht. Eerst maar eens een paar km’s op de teller rijden en dan komt er weer een update.
29/03/2007
Ondertussen alweer bijna 20.000km op de teller gereden zonder noemenswaardige problemen. De auto rijdt een stuk fijner dan het model van voor de face-lift, met name het ’onrustige’ weggedrag door de erg direct reagerende koppeling en gaspedaal is flink verbeterd.
De ruimte in deze auto is ideaal, zo heb ik mogen ervaren gedurende onze verhuizing. Er lijkt geen einde te komen aan de beschikbare ruimte. :-)
Voor mij is dit nog steeds de fijnste auto uit deze prijsklasse, rijdt lekker, veel ruimte en luxe en ziet er ook nog eens leuk uit. We zijn zelfs zo tevreden dat we als 2e (privé-)auto een oude Toyota hebben omgeruild voor een 3 jaar oude Clio.
PROBLEMEN
114.500 (31-12-2009)
Ruim 2 jaar en heel wat kilometers verder. De verhalen over onbetrouwbare Renaults kan ik nog steeds niet bevestigen, aangezien ik nog nooit grote problemen heb gekend met mijn Renaults. Wel wat kleine ongemakjes, maar deze wist de dealer rap op te lossen.
- De begrenzer van mijn LPG installatie is na ca. 30.000 km defect gegaan, dit ontdekte ik toen ik i.p.v. de maximale 40 liter gas opeens 52 liter ga kon tanken. Bijkomend voordeel hierbij was wel dat ik ook ruim 100 km meer kon afleggen op één tank. Navraag bij mijn dealer leerde mij dat zij dit probleem niet zelf konden verhelpen, maar dat de auto hiervoor terug zou moeten naar de LPG installateur en ik de auto dan enkele dagen kwijt zou zijn. Aangezien ik hier geen zin in had en ik dit euvel niet echt als een 'probleem' beschouwde, heb ik hier geen verdere actie op ondernomen.
- Bij ca. 95.000 km kreeg ik in de auto last van vocht in de opbergruimtes in de vloer bij de voorstoelen. De daar opgeslagen spullen waren helemaal nat. Waar ik de oorzaak eerst toeschreef aan het vochtige weer, en ik de opbergvakken met doeken weer droog wist te krijgen, kwam de vocht de volgende dag gewoon terug. Nu stond er zelf gewoon een laagje water in het opbergvak!! Bij de dealer bleek dat het afvoerpijpje van de airco verstopt zat. Het door de airco uit de auto gehaalde vocht kon hierdoor niet worden afgevoerd, en komt dan blijkbaar in de ruimte onder de vloer bij de voorstoelen terecht waardoor deze opbergvakken onder water komen te staan. Dit afvoerpijpje kent slechts een kleine opening en raakt daardoor snel verstopt. De dealer heeft een of ander dopje op dit pijpje verwijderd onder de auto waardoor het water weer wegkon en verstopping in de toekomst minder snel kan voorkomen.
- De 'klipjes' waarmee de hoofdsteunen verwijderd kunnen worden is niet bepaald stevig/degelijk. Bij de passagiersstoel voor brak deze al vrij snel af. (inmiddels gemaakt door de dealer). Hetzelfde euvel had ik ook bij mijn vorige Megane.
- Hands-free sensoren op 3 van de 4 deuren zijn vervangen aangezien deze niet langer werkten. Dit is een betere prestaties t.o.v. mijn vorige Megane, waar ik alle 4 de sensoren moest laten vervangen. Volgens de dealer is dit geen bekend euvel, maar mijn ervaring doet anders vermoeden.
- Raammechanisme bestuurdersportier preventief laten vervangen. Bij het openen/sluiten van het raam kraakte dit enorm, alsof van binnen alle onderdelen werden verbogen. Aangezien ik bij mijn vorige Megane een soortgelijk euvel had waarbij het raam niet meer wilde sluiten, ben ik direct naar de dealer toe gegaan. Deze heeft (onder de garantie) een nieuw raammechaniek gemonteerd.
20.000 Volgende week de eerste service-beurt. Problemen tot nu toe:
- lekkage in het linker kaartenvak van de deur, het folie in de deur zou los zitten zegt de garage. Wordt binnenkort verholpen.
- De begrenzer gaat automatisch uit zodra ik de koppeling indruk én gelijktijdig rem. Erg irritant, want hierdoor moet ik hem steeds opnieuw activeren. Dit had mijn vorige Megane niet. Foutje in de boordcomputer?
- De hemelbekleding bij het panoramisch dak zit niet goed vast, hopelijk binnenkort hersteld.
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.