Renault Mégane Grand Tour 1.6 16V Expression Basis (2003)
autoreview

Signalement
Uitvoering | Mégane Grand Tour 1.6 16V Expression Basis |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2003 |
Jaar van aanschaf | 2009 |
KM-stand bij aanschaf | 80.000 km |
KM-stand laatst | 156.000 km |
Franse slag
- 93.000 km
We zochten een niet al te grote stationwagen, die prettig geprijsd zou zijn, zuinig en niet te duur in de vaste lasten. Renault Megane Grand Tour leek deze eigenschappen te hebben en bovendien beviel het uiterlijk wel. (Alternatieven die afvielen in de zelfde categorie: Peugeot 306: ouderwets model; Ford Focus: saai en een matige uitrusting. Opel Astra: niet mijn merk.)
De Megane is rijk uitgerust, heeft goede stoelen, een mooi interieur. Eerder heb ik een VW passat gehad en was benieuwd naar de rijeigenschappen van de Megane. Die vielen beslist niet tegen. Zeer stabiel en rustig en dat blijft zo bij hogere snelheden. Stuurt prettig en strak. Het schakelen voelt wat goedkoop, maar dat is een kwestie van wennen of smaak misschien.
Minder is het optrekken in de wat vreemde eerste versnelling. Het vraagt veel finesse en gevoel om het rustig en zonder schokken te doen. Evenzo met de remmen: zijn zijn nogal 'plotseling'.
Volgens Autoweek zou met deze 1.6 motor gemiddeld 1 op 14 zeker gehaald moeten worden. Dat valt erg tegen. Met zeer modern (rustig) rijden en schakelen is op een gemiddeld parcours hopelijk 1 op 13 te halen. Een tank leeg rijden op de snelweg op 120 lukt maar net met 1 op 14.
Verder is het een auto met veel problemen die je niet zou verwachten bij een auto uit 2003 met deze km. stand. Enige tijd na aanschaf constateerde ik de volgende zaken:
- De dag na aanschaf knapte er een koplamp. Een uur bezig geweest om 'm te vervangen. De dag er na viel de andere uit. Toen slechts 10 minuten bezig geweest. Al doende leert men.
- lichtautomaat bug: bij ingeschakelde lichtautomaat is de dag er na de accu leeg.
- Enkele keren om onduidelijke redenen (regen)water in de reserve wiel bak gehad.
- Bugs in de bediening van de elektrische ramen. Ze willen soms niet goed openen of sluiten.
- Regelmatig een ratel bij het starten, motor sloeg dan niet altijd aan.
- Accu is te zwak voor de kerstboom aan verlichting (en de boardcomputer?) die aan staat als het slot van de deur is: regelmatig met lege accu gestaan als de deuren wat langer open hadden gestaan.
- Soms starten op 3 cilinders. De bekende bobine problemen? Is voorlopig overigens even plotseling gekomen als gegaan.
- Volgens de garage zijn de remschijven nogal afgesleten. Bij 93.000 km al??
- Af en toe mislukken startpogingen. Daarna staan ineens de dagteller en boardcomputer op nul.
Reparaties:
- Distributieriem, maar dat wisten we bij aanschaf. Waterpomp moest ook.
- Die ratel bij het starten bleek kapot nokkenas tandwiel. Dure grap om te laten repareren.
- Airco moest worden bijgevuld.
Ben het vertrouwen in dit franse product wat kwijt.
Reactie op de reageerders
- 93.000 km
Dank voor de reacties!
Ik had net zelf ook al wat aanvulling gedaan op mijn tekst en dat van de bobine er al bij gezet.
Lichtautomaat heb ik inderdaaad uitgeschakeld. Dat bepaal ik toch wel liever zelf allemaal. Regensensor vind ik Ideaal! Alleen bij sneeuwval gaat het wel eens mis en snapt 'ie het niet meer. Dit is ook mijn eerste auto met cruise control. Beide fantastische uitvindingen.
Hier voor heb ik een Kia gereden. Wat een wonder van betrouwbaarheid. Ik kocht de Renault toen met het idee: wat kan er in hemelsnaam mis zijn met een auto van 5 jaar oud? En heb dus helaas niet zo op de garantie gelet.
Naar de garage geweest
- 96.000 km
Reparaties:
- Distributieriem (wisten we bij aankoop)
- Nokkenastandwiel nadat het geratel bij het starten steeds erger werd. (Dure grap voor deze idiote reparatie.)
- Nieuwe remblokken voor
- Nieuwe accu. (Lang vage problemen gehad, nu waarschijnlijk over)
En plotseling begonnen 3 elektrische ramen raar te doen. Naar de Renault garage geweest. Ze kwamen er niet uit. 2 er van doen het spontaan weer. Eén is er nog kapot. Laat ik tzt. nog repareren
Bij het bezoek aan de garage is ook de computer gereset. Er bleken diverse storingen in te staan. Het optrekken is nu ineens een stuk rustiger en normaler. De auto is ook zuiniger! Hadden we dat een jaar eerder maar gedaan....
Na langdurig onderzoek is gebleken, dat het water dat wel eens achter in de auto stond, er alleen na een bezoek aan de wasstraat is. Het valt gelukkig mee dus.
Weg ermee
- 156.000 km
Ander reparaties in de afgelopen periode:
- Achterklepschakelaar vertoonde kuren, waardoor de klep niet open ging. (Oorzaak: draadbreuk in kabelboom van klep naar auto.)
- Achterklep slot functioneert soms niet, waardoor de klep niet dicht wil. (Oplossing: met regelmaat veel WD40 in het sluitmechanisme spuiten.)
- Kachelweerstand defect.
- 2 bobines vervangen.
- Homokineet rechts kapot.
- Gebroken motorsteun.
- Veerspiraal links achter gebroken. (Ik ben geen wilde automobilist, hoor.)
- Raammechanisme vervangen rechts achter
- Draadbreuk raammechanisme links voor
- Nokkenasversteller kapot. (Meteen wordt dan ook de distributieriem en waterpomp vervangen. Waterpomp bleek al weer te lekken. >€800,-)
Als ik een 0 kon geven voor betrouwbaarheid, dan had ik dat gedaan. Wat een rampauto. Eén brok ellende op wielen.
Had graag al die tijd al een andere auto gekocht, maar het spaarpotje werd door al die reparaties steeds leeggevreten.
Auto weggedaan en voor de degelijkheid gegaan. Ben nu de trotse eigenaar van een Volvo V50 1.6D. Hopelijk (en daar ga ik eigenlijk van uit) sta ik nu niet elke 3 maanden bij de garage voor een dure reparatie.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.