Renault Mégane Estate TCe 140 GT-Line (2019)

autoreview

Renault Mégane Estate TCe 140 GT-Line (2019)

Signalement

UitvoeringMégane Estate TCe 140 GT-Line
Versnellingen7, Automaat met dubbele koppeling
Bouwjaar2019
Jaar van aanschaf2019
KM-stand bij aanschaf15 km
KM-stand laatst31.300 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Voor het eerst een Franse auto

  • 15.000 km

Vorig jaar rond deze tijd (November) moest ik een nieuwe lease auto uitzoeken. Bij ons bedrijf zijn er 7 merken te kiezen, en je moet er 5 jaar mee doen, dus het rijtje maar eens afgegaan.
Helaas waren de meeste merken (op dat moment) niet in een nieuw model leverbaar.
VW Golf: model uit 2012, beetje achterhaald aan het worden
Audi A4: veel te duur, zeker met de normale extra's die bij andere merken gratis/goedkoper zijn
BMW 3 serie: zoal de Golf, oud model en tevens duur
Skoda Octavia : had ik net met veel plezier 4 jaar in gereden, maar geen nieuw model te bestellen
Volvo V40: het wordt eentonig, maar ook oud model
Peugeot 308 of 3008 : eerstgenoemde ook oud model aan het worden, de andere verrassend duur (en wil ik wel mee gaan in de SUV gekte ?)
Renault Megane estate : model uit 2016, dus dat gaat wel en ik moet zeggen dat het er mooi uit ziet. Die Laurens van den Akker snapt het wel qua design.

Heb dus voornamelijk uitgesloten wat het niet wordt, dus bleef de Renault over. Zoals de titel al zegt had ik nog nooit Frans gereden.
Proefrit bij de dealer gemaakt en moet zeggen dat het wel beviel. Qua binnenruimte wat minder als gewend, maar met de Octavia station was ik natuurlijk op dat gebied verwend..
Dus een Iron Blue GT-line besteld, met als extra's het Bose systeem met groot navi scherm (8.7") en Bose systeem met subwoofer, en stoelverwarming. Helaas waren de 18" velgen niet bij te bestellen. (heel vreemd, in Frankrijk wel en dan kost het maar 150 Euro meerprijs....)

Na 15000 km:
Ik moet eerlijk zeggen dat de auto me prima bevalt; het is ook een automaat wat heerlijk rustgevend is (elke dag file in de Randstad is niet alles).
Auto rijdt prima, zeker de relatief nieuwe 1.3 met 140pk heeft voldoende kracht, ook bij weinig toeren.
Heb geen hulpsystemen er op zoals dode hoek waarschuwing, achteruit rij camera, distance control e.d. Dat doe ik al 35 jaar zelf en dat zal de komende jaren ook wel lukken.
Zoals gezegd, auto rijdt prima en voelt solide aan; geen gekraak of gerammel, alles werkt zoals het moet. De sportstoelen zitten lekker, al zal iemand die "volslank" is er wat lastiger in passen.
De diverse rij modi werken ook goed en daarbij past de besturing, motor respons en ook de vering zich aan.
Bose systeem met subwoofer achterin werkt prima, de bassen zijn heftig genoeg als je wilt en het hoog is er ook aanwezig. Jammer dat er geen equalizer functie is om het wat te tweaken naar je zin.
Gebruik regelmatig Android Auto, hetgeen goed werkt zodat je kan navigeren via google Maps en kan luisteren naar Spotify. Ook de ingebouwde naviagtie van Tomtom werkt goed, maar de kaarten lopen volgens mij bijna een jaar achter.

Is er dan niks te klagen ?
Natuurlijk, daar ben je Nederlander voor;
- opbergvakken in de deuren niet bekleed, dus alles gaat van voor naar achter bij fel optrekken
- middenarmsteun schuift steeds naar achteren toe
- vertraging bij gas geven (minder in de sportstand). Nu is het mijn 1e automaat, dus weet niet of dit er bij hoort
- geen opbergvak voor de zonnebril
- maar 1 jaar gratis updates van de TomTom navi, waar slaat dat op ?. Gelukkig te ondervangen door gebruik van Android auto>>>>ben er inmiddels achter dat het 3 jaar gratis updates is.........
Tot nu toe dus zeer tevreden. Qua betrouwbaarheid kan je nog niet veel zeggen, maar de eerste 15000km zijn probleemloos.

Inmiddels heb ik wat foto's geplaatst. Omdat het model geen onbekende verschijning op de weg is en al een paar jaar op de markt, heb ik er geen kunstwerken van gemaakt, het geeft u een goed idee :-)

Het vermogen:
Zoals wel vaker (bij mij in ieder geval) gaat het vermogen van de motor wennen en wil je toch wat meer. Omdat deze motor nog niet via de eigen ECU kan worden getuned (naar mijn weten) heb ik er een externe ECU in laten zetten met 4 aansluitpunten. Op zich eigenlijk wel een goede keuze, want de lease-maatschappij zal het niet goedkeuren. Heb het maar niet gevraagd :-)
Bij een beurt het geheel er maar even uit halen. Het boxje geeft een leuke boost aan het geheel en het vermogen gaat nu richting 175 PK. Gelukkig geen foutmeldingen in het systeem, iets wat ik vroeger wel had (boxje met 1 aansluitpunt bij mijn Opel Astra). Kortom, weer een beetje extra plezier. Nu nog proberen het vermogen te benutten; in de dagelijkse drukke ritten door de Randstad zal het lastig zijn....

Een jaar verder

  • 30.000 km

We zijn een jaar verder. Door de Corona veel minder kilometers gemaakt als gedacht.
De auto is tot op heden nog steeds vrij van elektronische storingen, waar Renault om bekend staat zoals ik na onderzoek gelezen heb.
Auto rijdt nog steeds heerlijk en de stilte in het interieur vind ik prettig, veel beter als bij m'n vorige auto (Skoda Octavia).

Maaaaarrrrr wel een behoorlijk probleem nu met de versnellingsbak (EDC automaat). Na een standaard 1 jaar beurt bij de Renault dealer constateert men olie lekkage onder het blok. "geen probleem meneer", valt onder garantie. (Zeeuw & Zeeuw Zoetermeer).
Conclusie is dat het gehele blok er uit moet worden getakeld om de pakkingen te vernieuwen. Ik vind het prima, immers het is garantie.
Na het weg rijden schrik ik; er is niet normaal met de auto te rijden: schokken tot en met en allerlei geluiden en op-en -neer gaan van de toeren rond 1700 rpm. Niet nromaal dit. De monteur heeft het in zijn proefrit niet gemerkt (dement aan het worden of liever op tijd naar huis die dag ?). Onderdelen van de versnellingsbak worden vervangen en niemand van Renault snapt het. Renault Nederland experts kijken er naar en hebben geen idee. Er wordt zelfs over gedacht of het probleem er al was (wtf zoeken we een zondebok ??).
2 weken de auto kwijt en uiteindelijk weer terug. Ik blij, maar na 1 week komt het probleem weer terug; wederom heel schokkend optrekken en allerlei toeren wisselingen rond de 1700 en 2300 toeren.
Ik baal hier stevig van. Heb gevraagd om nu de gehele EDC bak te vernieuwen, maar dat kost geld natuurlijk, dus Renault zoekt een tussen-oplossing.
Men vind de auto uitzonderlijk snel voor een 140 pk, dus onderhuids veronderstellen ze dat er een chiptuning de oorzaak is. Heb aangegeven dat ze alles mogen uitlezen en checken, hou niet van dit soort verdacht makingen in de zoektocht naar een schuldige / oorzaak.
Wordt binnenkort gebeld wanneer de onderdelen er zijn (geen idee welke) en dan gaan we het wederom proberen. Ik heb het idee dat ik over enkele weken weer in de garage sta. Jammer, dit verpest mijn rijplezier in de voor de rest heerlijke auto.
Ik houd u op de hoogte..................

Hehe, eindelijk opgelost

  • 31.500 km

Na een hoop gedoe eindelijk weer de auto zoals die in het begin was. De Renault dealer/medewerkers dachten slim te

Eindelijk de auto weer terug

  • 31.300 km

Hehe, het duurt ff maar dan krijg je ook wat. Nadat de Renault dealer begon met de meest simpele oplossing (lees:goedkoopste) was het twee weken later eindelijk zover: hij is klaar !!. Eindelijk weer een auto die rijdt hoe hij moet rijden. Het valt me wel op dat de auto minder snel is als voorheen, kwestie van aangepaste software zonder dit te melden ??.
Ik ben al blij dat hij weer perfect rijdt, dat is het belangrijkste. Het opnieuw tunen moet maar een tijdje wachten; voor je het weet schuiven ze de schuld weer op je af, daar pas ik ff voor......

4,3
  • Betrouwbaarheid
    4
  • Prestaties
    4
  • Comfort
    5
  • Kosten
    4
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Renault Mégane

Leaseplan
Renault Mégane E-TECH EV40 130pk Boost Charge Equilibre (5D/CVT)
€ 664
 

Gerelateerde forumtopics

Lezersreacties (15)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens