Renault Mégane Estate TCe 130 Exclusiv (2017)

autoreview

Renault Mégane Estate TCe 130 Exclusiv (2017)

Signalement

UitvoeringMégane Estate TCe 130 Exclusiv
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2017
Jaar van aanschaf2017
KM-stand bij aanschaf10 km
KM-stand laatst30.000 km
Lezerswaardering: 72%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

De eerste indruk

  • 600 km

In september de megane uitgezocht. We zijn uitgekomen bij de megane 130 TCE Signaturen Exclusive. Dit omdat we houden van het de rijke uitrusting en het comfort.

De door iedereen geroemde stoelen van de GT line vond ik niet lekker zitten, maar de Bose en Exclusive hebben geweldige stoelen. Bij de dealer in Hillegom stond de Exclusive in de showroom, zodat we de auto niet uit de folder hoefden te bewonderen. Als extra nog aangekruisd dat we het schuifdak en de HUD ( heads up display) wilden, zodat de auto helemaal compleet is.
Half november hebben we de auto opgehaald en ik rijd er nu 2 weken mee.

Het R-link-2 is in het begin wennen, maar na 2 weken zijn de meeste functies snel te vinden. Het geluid uit de Bose installatie is prima. Ook de Navi en hands Free telefoons (Apple, Samsung en Motorola) zijn snel gekoppeld en werken prima.

Hoewel de auto nog moet worden ingereden ligt het verbruik in de stad en snelweg gemiddeld op 7,1 L/100km.
Ik rijd de auto meestal in de comfort modus. De auto reageert dan allert (niet zo rap als de oude Laguna) en rijd heerlijk. Tot 130 km/u is het heerlijk stil aan boord. (Sneller mag niet)
In de ECO stand is de auto duidelijk minder vlot, maar prima voor de stad (en file)
Het start/stop systeem werkt feilloos en vind ik zeker niet storend.

Zijn er geen minpuntjes? Hoewel ik voor de rijkste uitvoering heb gekozen is er geen bakje voor de zonnebril. (Zelf maar iets kopen) boven de deur. Daarnaast is de auto in Cosmos Blue wel heel mooi, maar ook sneller vies dan een zilvergrijze.

Tot slot de banden. Ik heb gekozen de auto meteen op Michelin Cross-Climate banden te zetten. Dit zou een zomerband en winterband in 1 zijn. Dat scheelt een extra set velgen en winterbanden, en het 2 keer per jaar wisselen. De dealer ( Nieuwendijk Hillegom) heeft de originele banden netjes ingeruild.
De auto rijd met deze banden prima. Geen extra lawaai binnen en prima stuurrespons.

In december staat een lange rit gepland, en kunnen we ook kijken hoe de banden zich houden in koudere omstandigheden. Daarna zal ik weer een stuk schrijven.
Tot nu toe overheerst het “nieuwe auto gevoel”.

ingereden

  • 3.400 km

Inmiddels staat er 3400 KM op de teller. De auto wordt wisselend kleine en grote afstanden gereden. Het verbruik schommelt ronde de 7,5 liter op 100 KM.

In de afgelopen periode ben ik met de auto naar Luxemburg gereden en tijdens deze rit, volgeladen met 4 personen, hond en bagage hebben we ook bittere winterse omstandigheden in de Ardennen meegemaakt.

Voordelen van deze auto:
Hij is zeer stil en comfortabel. Ook bij 130 Km/uur rijdt de auto stabiel. Het klimaat in de auto is prima en de ruiten blijven schoon en condensvrij.
Op bochtige wegen ligt de auto prima op de weg, ook bij een wat actievere rijstijl. Door de Ardennen rijdt de auto in de 6e versnelling op cruisecontrol gemakkelijk de heuvels op in de comfort stand.(110 pk) Wil je meer vermogen, dan is dat snel in te stellen.
Ook de verwarmde stoelen en stuur zijn af en toe een fijn extra.

Wat valt tegen:
Het brandstofverbruik had ik lager willen hebben. In tests beweert men 7,0 liter per 100 km te halen, dat lukt mij niet!
Van de audio (die overigens prima klinkt) is het omslachtig om van radio naar USB en terug over te schakelen. Dit zijn (te) veel handelingen. Ook de spraakbesturing van het systeem is niet handiger dan het drukken op knopjes.
Het Navi systeem is verder prima. Ook in België en Luxemburg snel en accuraat. Het geeft goed de snelheid camera's aan, maar ook stilstaande voertuigen lans de weg.

Tot slot de banden. Ik heb een prima keus gemaakt met de Michelin banden. Ze zijn stil en comfortabel op een droge weg, maar ploeteren met het gemak van een echte winterband door de sneeuw.
Over de kleur van de auto het volgende: hij ziet er snel vies uit.

De eerste mijlpaal

  • 10.000 km

De eerste 10 000 km zit er na precies 6 maanden op. Nog steeds heb ik het nieuwe auto gevoel. Ik heb er nog geen enkele storing mee gehad, en alles werkt perfect. Het verbruik schomnmelt nu tussen de 6,2 en 7,0 liter per 100 km, bij gebruik op snelweg en in de stad. Tijdens lange snelwegritten zakt het soms onder de 6 liter per 100 km gemiddeld. Prima dus.
Er zijn inmiddels ook een paar lenge ritten mee gereden. Op de autobahn is inmiddels bewezen dat de auto ook de 200 km/uur haalt. Op de teller en de GPS) Tot ruim 170 km/u gaat het echt vlot, daarna verliest hij wel wat fut. Bij 160 constant is het heerlijk comfortabel aan boord.
Ik rijd meestal in de Comfort modus, dus met 110 pk. Dat is ruim voldoende voor normaal gebruik. Zodra ik in de stad of file terchtkom zet ik de auto in Eco modus. Je merkt dan wel dat er beduidend minder kracht is, maar ja...in de file....
De wegligging van de auto is prima. Hij schuwt een snel genomen bocht niet en blijft heel mooi neutraal. De auto nodigt echter niet uit tot extreem rijgedrag.
Het zitcomfort is echt prima. Doet niet onder voor de “oude” Laguna en Safrane. Ook het geluidsniveau is aangenaam stil.
Onze auto heeft het meest luxe pakket en de opties werken echt comfortverhogend. Het schuifdak is nu het wat warmer wordt heerlijhk. Injstappen, dakje open, temperatuur meteen lekker. Ook de HUD is prettig. Altijd goed leesbaar zonder dat het storend wordt.
Over de Bose geluidsinstallatie ook lof voor de geluidskwaliteit. Alleen zou er daar wel wat meer instelling mogen zijn het geluid persoonlijk aan te passen.
De indeling van de bagageruimte is prima. Door alle vakjes en bakjes kan klein spul ( verbandtrommel, paraplu,...) netjes uit het zicht opgeborgen worden, terwijl grote koffers voldoende plek hebben.
Al met al dus een prima auto waar ik geen spijt van heb.
Voordelen:
Comfort
Uitrusting
Verbruik

Nadelen:
Nog niets schokkends ontdekt.

na 1,5 jaar

  • 30.000 km

Vandaag exact 30 000 km gereden.
Tot nu toe nog geen slechte ervaring gehad. De auto rijdt heerlijk en blijkt zeer betrouwbaar. Het enige is dat af en toe de electronische handrem wat in de war is. Wanneer je de auto parkeert geeft hij aan dat de handrem niet goed werkt. Even starten en uitzetten, probleem opgelost.
Het verbruik zit gemiddeld tussen de 6,5 en 7 L per 100 km. Op lange snelwegritten in NL zelfs daaronder. Prima dus.
Ik rijd de auto bijna altijd in de comfort stand en dat is prima.
Als ik wat minpuntjes op moet noemen is dat vooral de wat kleine brandstoftank.
De prestaties zijn dik in orde. In Duitsland constant 170 km/u is geen probleem. (voor de die hards, 200 haalt hij ook)
Vanmiddag gaat hij voor onderhoud naar Nieuwendijk Hillegom. Kijken of zij nog iets geks vinden.

PRIVATE LEASE Renault Mégane

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (5)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.