Renault Mégane Estate TCe 130 Bose (2017)

autoreview

Renault Mégane Estate
Renault Mégane EstateRenault Mégane EstateRenault Mégane EstateRenault Mégane EstateRenault Mégane EstateRenault Mégane EstateRenault Mégane EstateRenault Mégane EstateRenault Mégane EstateRenault Mégane EstateRenault Mégane EstateRenault Mégane EstateRenault Mégane EstateRenault Mégane EstateRenault Mégane EstateRenault Mégane EstateRenault Mégane EstateRenault Mégane EstateRenault Mégane EstateRenault Mégane EstateRenault Mégane EstateRenault Mégane EstateRenault Mégane EstateRenault Mégane EstateRenault Mégane EstateRenault Mégane Estate

Signalement

UitvoeringMégane Estate TCe 130 Bose
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2017
Jaar van aanschaf2017
KM-stand bij aanschaf12 km
KM-stand laatst3.903 km
Lezerswaardering: 83%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Renault Megane Estete TCe130: Puur rijgenot

Na een paar jaar te hebben gereden in een Renault Clio Estate op LPG, was het tijd om een nieuwe auto uit te zoeken.
Na lang wikken en wegen tussen een aantal modellen en een lange proefrit verder, hebben we uiteindelijk gekozen voor de Renault Mégane Estate TCe130 Bose Edition.

Eind november 2016 met de verkoper eens goed ervoor gaan zitten en uiteindelijk tot de volgende samenstelling gekomen:
Mégane Estate TC3 130 Bose Edition.
- Kleur: Bleu Cosmos
- Bekleding kunstleder TEP/Stof Bose antraciet (standaard bij deze uitvoering)
- Pack Easy Park Assist (Automatisch inparkeren, parkeersensoren rondom en achteruitrijcamera)
- Pack Cruising (Safe Distance Warning, Adaptive Cruise Control, Active Emergency Braking System)
- Pack Vision Comfort (Head-up display en LED Pure Vision koplampen)
- Verwijderbare trekhaak

Order is direct klaargemaakt en toen kon het wachten beginnen. Door de grote vraag naar de Megane Estate, liepen de wachttijden behoorlijk op en uiteindelijk heeft het tot 7 april 2017 geduurd dat wij de auto in ontvangst konden nemen.

Eerste indruk
Wat direct opvalt aan de nieuwe Mégane, is dat er door Renault veel tijd is gestoken in de kleine details. Dit is te zien aan de hoge mate van afwerking en aan de materialen die zijn gebruikt. De wagen oogt chique en volwassen, maar toch ook sportief.

De motor
De motor is zeer stil en ook op hogere snelheden blijft het motorgeluid laag. Door de goede isolatie (en de dichte dakrails) wordt windgeruis goed binnen de perken gehouden. Hierdoor is er in de auto op normaal niveau te praten en kunnen passagiers achterin ook goed horen wat er voorin wordt gezegd.
De 1.2l turbomotor presteert goed in de 1268kg wegende auto, zelfs boven verwachting. Accelereren gaat vlotjes (zeker in Comfort en Sport stand) en ook inhalen bij hoge snelheden is geen probleem.
Bij het rijden in Eco stand is het soms nodig een tikje terug te schakelen, maar dit is voor ons persoonlijk geen bezwaar.
Met 4 volwassenen in de auto merk je vrijwel geen verschil en is de auto nog steeds responsief en heerlijk soepel.

Weggedrag
De auto ligt strak op de weg en blijft in bochten fijn sturen. Het onderstel is wat losjes geveerd, maar zeker niet zo deinend als Renault vroeger is geweest. Hobbelige klinkerwegen zijn comfortabel te berijden en ook de vele drempels in de stad zijn geen probleem. De neus en kont van de auto zijn hoog genoeg om met normale snelheden over drempels te kunnen gaan, iets waar de Clio nog weleens problemen mee had.
Door de Lane Departure Warning krijg je een audiovisuele waarschuwing dat je over de streep rijdt zonder te knipperen, een fijne functie die echter niet iedereen zal kunnen waarderen met de 'normale' en 'gevoelige' afstelling. Deze functie is (zoals vrijwel alle veiligheidsfuncties) uit te schakelen middels 2 klikken.
De Active Emergency Brake Assist kijkt continu met je mee of er geremd moet worden en zal waarschuwen en remmen indien de voorganger te snel dichterbij komt.
Daarnaast past de auto de rembekrachtiging aan, waardoor je sneller afremt, ook als je zelf de situatie nog niet zo nijpend inschat. De eerste paar keer voelt dit wat onwennig, maar daarna is het een fijne toevoeging.
Adaptive Cruise Control houd afstand van je voorganger, remt wanneer nodig en accelereert weer wanneer dit mogelijk is. In tegenstelling tot wat er in sommige andere reviews wordt gezegd, reageert de auto naar mijn mening snel op veranderingen en hervat deze dus snel weer de ingestelde snelheid.

In de auto
De auto heeft een LCD scherm als instrumentenpaneel, dat 4 standaard vormgevingen heeft. Deze zijn per "modus" in te stellen en geven naast de snelheid ook zaken weer als toerenteller, vermogen in Nm en PK, verbruik en maximum snelheid.
Op het stuurwiel zijn knoppen aanwezig voor de begrenzer/cruisecontrol, telefoon en multimedia.
Het R-link 2 multimediasysteem werkt fijn en oogt rustig.
Er is ondersteuning voor AM/FM, DAB+ Digitale Radio, Bluetooth, (2) USB-sticks en 3,5mm aux.
Het bladeren door de USB-sticks werkt snel en intuïtief, ook bij grotere hoeveelheden muziek. Daarbij is er ondersteuning voor o.a MP3, WAV en FLAC.
De Bose speakers presteren goed, veel dynamiek in het geluid en en goed stereobeeld op alle zitplaatsen.

In de auto is aan ruimte geen gebrek. Met 4 volwassenen is het goed vertoeven in de auto en ook achterin is er voldoende knieruimte. Doordat de daklijn bij de Estate wat hoger is op de achterste zitrij, is voor langere mensen nog wat ruimte over tot aan het plafond.
De kofferruimte is riant en wanneer de achterbank wordt platgelegd (middels de one-touch hendels) ontstaat een zee aan laadruimte.

Conclusie tot nu toe
Tot nu toe (1180km op de teller) bevalt de auto enorm. De soepele wegligging samen met een fijne motor, maken dat er met de Mégane in stijl en veel comfort is te reizen.
Door zijn ruime aanbod aan functies en opties is er werkelijk vanalles te personaliseren.
Nog geen seconde spijt!

  • 3.903 km

Inmiddels ruim 3900km op de teller.
De auto bevalt nog steeds en rijdt redelijk zuinig (mits de zware voet thuis blijft). Op dit moment gemiddeld 7.1L / 100km, veel snelweg en een deel stadsverkeer.

De adaptieve cruise control wordt veel gebruikt. Hij kent 3 standen voor de volgafstand. De exacte afstand in secondes zijn mij niet bekend maar liggen rond de 2, 1,5 en 1 seconde.
Bij wat drukker verkeer (bijvoorbeeld in de spits) gebruik ik meestal de middelste of kortste afstand, dat rijdt naar mijn idee wat rustiger, omdat de auto minder snel en minder vaak afremt.
Wanneer het rustiger is op de weg, staat deze meestal op de grootste afstand.
De cruise control reageert snel, accelereert vlot nadat de voorganger weg is en remt snel (indien nodig krachtig) bij wanneer iemand bijvoorbeeld onverwachts invoegt.

Verschil tussen Eco-modus en Comfort/Sport is zeker merkbaar, maar ik gebruik de sport-stand eigenlijk alleen wanneer het verkeer dusdanig druk is, dat snel inhalen gewenst is. Dit omdat in de Eco-modus de motor digitaal wordt geknepen.

Wat wel is opgevallen is dat in de Eco-modus de standaard instelling voor "thermisch comfort" heel laag wordt gezet. In deze stand wordt de airco laag gezet en wordt er weinig lucht aangevoerd. Hierdoor is een warme auto, op dagen van bijvoorbeeld 25-30 graden, vrij lang oncomfortabel warm.
De oplossing daarvoor is rijden in de "Perso" modus. Hierin heb ik alles ingesteld zoals in Eco-modus, behalve het thermisch comfort. Deze staat op de meest snelle stand. De airco werkt in dat geval zeer snel, na een paar minuten blaast deze al zeer koude lucht.

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Renault Mégane

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (6)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.