Renault Mégane Estate TCe 130 Bose (2016)

autoreview

Renault Mégane Estate TCe 130 Bose (2016)

Signalement

UitvoeringMégane Estate TCe 130 Bose
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2016
Jaar van aanschaf2017
KM-stand bij aanschaf14.800 km
KM-stand laatst35.000 km
Lezerswaardering: 30%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Eerste indruk

  • 1.000 km

Start
Toen onze Hyundai i30 aan een reeks onderhoud zat met bijkomende kosten gingen we toch maar eens verder kijken. Ondanks dat de i30 stationwagon, waar alles op en aan zat, prima beviel, zijn we uiteindelijk toch overstag gaan om de keuze te maken voor een andere auto. Als ik een minpunt zou moeten noemen van mijn vorige auto, dan is het wel het verbruik en het hoge aantal toeren op de snelweg, ondanks 6 versnellingen. Voor de rest reed de i30 altijd als een trein.
Uiteindelijk is de keuze gevallen op de Renault Megane stationwagon uit 2016, van het type "Bose". Zowel de binnen- als de buitenkant zijn een lust voor het oog. Zoals ze dat in Frankrijk kunnen is het in de cockpit smaakvol en mooi afgewerkt en zijn ze vaak standaard al behoorlijk luxe uitgevoerd.
Tijdens de proefrit had ik al gemerkt dat deze auto vele malen stiller is dan de i30. Natuurlijk, het bouwjaar ligt 4 jaar verder in de tijd, maar ook was te merken dat de geluiden van buiten niet zo snel doordringen naar de binnenkant. De kilometerstand van de auto was bij aanschaf bijna 15.000.

Eerste indruk
Al tijdens de eerste honderden kilometers vielen met een aantal zaken op. Het verbruik valt ook bij de Megane tegen. Ook al beloven ze je gouden bergen met al die mooie energielabels, de praktijk vertelt je vaak toch dat het net iets anders zit. Het rijgedrag van de Renault is een verademing. De auto zoeft over de weg, veert goed mee en de wegligging is ronduit uitstekend. Bovendien rij ik vanuit een meer dan prettige autostoel met naast me een fijne middenarmsteun en een dashboard dat overzichtelijk is ingedeeld en bovendien naar wens is aan te passen.
Alle materialen zijn van goede kwaliteit en tiptop afgewerkt. Mooie chromen lijnen accenturen verschillende functionaliteiten in het dashboard. Daarnaast heeft Renault een mooie oplossing voor iedere chauffeur door de mogelijkheid van 5 profielen. Deze kan je nog naar eigen wens (gedeeltelijk) aanpassen en gaat van eco tot aan sport en alles ertussen. De ledstrips, die in de portieren en de middenconsole zitten, kunnen worden gewijzigd in diverse kleuren en dat zal de sfeergevoelige chauffeur erg goed doen.
Wat me in mindere mate aantrok was de afwerking van de rubberen strips aan de zijkanten van de auto, boven de portieren. Wat een prutswerk! Het sluit niet op elkaar aan of het struikelt over elkaar heen, maar goed zit het allerminst. Het linkervoorportier sloot ook niet mooi aan op het begin van de voorkant van de auto. Alsof het portier van achter naar voren iets naar binnen toe loopt. Overigens blijkt dit een bekend Renault probleem te zijn. Wat me het meest dwars zat was, en dat viel vooral op tijdens een weekje vakantie in Zeeland met harde wind, dat bij de linker buitenspiegel een windruis de auto in blies. Ik had het in de eerste kilometers al vaker opgemerkt, maar niet dusdanig dat ik aan de bel trok. Echter, toen ik die bewuste vakantie in Zeeland mijn mede passagiers bijna niet meer kon verstaan door de wind, ben ik aan de bel gaan trekken. Bij de eerste kleine beurt heb ik bij de dealer in de buurt aangegeven dat het portier niet goed aansloot, maar daar hebben ze me aan zitten kijken alsof ik het zelf niet helemaal goed had.
Bij de dealer waar ik de auto gekocht had is alles keurig netjes opgelost. Strips zijn vervangen en de spiegel is bijgesteld. Ook achter de spiegel zijn aanpassingen verricht. Het portier hebben ze opnieuw gesteld en ook naar mijn klacht over het R Link systeem is goed geluisterd bij deze dealer. Ze hebben zowel het systeem als de navigatie van de laatste updates voorzien, waardoor het geheel een stuk soepeler liep. Prima opgelost.

5000 km verder

  • 21.000 km

5.000 km verder
De kilometers die volgden waren bijzonder prettig te noemen. De auto reed erg prettig, alleen het verbruik blijft een beetje achter bij de verwachtingen. Nog steeds als ik een Megane zie rijden vind ik "m in dat segment veruit de mooiste. De Astra, 308, Golf, Auris, i30 en Fabia kunnen allen niet tippen aan de schoonheid van deze Franse auto. Daar komt overigens nog bij dat de nieuwe i30 bijvoorbeeld hoger geprijsd is dan de concurrent Megane. Ik vind dat Hyundai zichzelf daarmee een beetje in de vinger snijdt.

Fluittoon

  • 26.000 km

Fluittoon bij 10.000 km
Inmiddels hebben we dik 10.000 km gereden met de auto. De laatste paar honderd kilometer hoorde ik een fluit, die mee deinst op de toerental. Als ik bij 125-130 km per uur het gas loslaat en de toerental zakt, dan is er een duidelijke fluit waarneembaar. Omdat er nog een vakantie naar Italie in het verschiet lag, ben ik toch maar eens bij de lokale Renault dealer gaan aankloppen, een andere dan waar de auto is aangeschaft. De monteur, die meteen een rondje wilde meerijden, heeft het direct waargenomen en de conclusie was volgens hem al snel gemaakt: de fluit zit in de versnellingsbak en hij vermoedde dat er een nieuwe in moest. Nauwelijks bijgekomen van dit nieuws vroeg ik of één en ander nog te regelen was vóór onze vakantie naar Italie, die 6 weken later zou plaatsvinden. Dat was volgens de monteur geen enkel probleem. De afspraak voor een diagnose werd gemaakt. Daarna zou eventueel een nieuwe afspraak komen voor vervanging.
Op een woensdag meldde ik me volgens afspraak, zodat de dealer kon kijken wat er precies aan de hand was. Aan het einde van de middag meldde dezelfde monteur dat de versnellingsbak toch echt vervangen diende te worden, maar dat dit helaas niet voor onze vakantie ging lukken.
Vreemd, want er was me toch echt iets anders beloofd. De monteur verzekerde me ervan dat we gewoon naar Italie konden afreizen. Toen ik op m’n strepen ging staan kon het toch allemaal wel voor de vakantie worden verholpen, omdat ik er niet gerust op was. Ik ging toch zeker geen 3000 km rijden met een versnellingsbak die eruit moest? De definitieve datum zou men mij dezelfde middag of volgende ochtend doorbellen. Dat dit niet is gebeurd verbaasde me achteraf eigenlijk niet eens.

Stilstaan langs de weg
Wat ik toen nog niet kon vermoeden was dat ik binnen 24 uur mijn gelijk kreeg op minder prettige wijze. De volgende dag stond mijn vrouw met de auto stil langs de weg, na ongeveer 150 km gereden te hebben. De auto wilde niet meer schakelen en de koppeling bleef hangen. Het toeval wilde dat de auto er mee ophield op 500 meter van de lokale dealer. Echter, we moesten maar wachten op het bergingsbedrijf. Na bijna een uur was de berger ter plaatse, die onze auto afvoerde. Een treurig gezicht. De auto werd in de garage gezet van de dealer 500 meter verderop en mijn vrouw kreeg een leen auto mee.
De volgende ochtend heb ik me zelf maar even gemeld aan de balie van de dealer. Ja, zij stonden ook wel even raar te kijken toen onze auto in hun garage stond. Uiteindelijk heeft de auto er gestaan totdat de versnellingsbak was vervangen. Dat was bijna twee weken.

Meer ellende

  • 34.000 km

Nog meer ellende
Meteen nadat ik de auto had opgehaald merkte ik een flinke deuk op in de achterbumper. Een zogeheten “trekhaak deuk’, want er zat precies zo’n afdruk middenin de achterbumper. Gelukkig hadden we overal foto’s van gemaakt toen de auto werd afgesleept, hoewel de dealer ontkende dat het bij hun gebeurd was. De bedrijfsleider was net 3 weken op vakantie dus we moesten maar even wachten op uitsluitsel over de ontstane schade.

Drie weken later
Drie weken later werd ik gebeld en werd de schade door de dealer gerepareerd. Echter, inmiddels was ook de fluittoon in de auto terug van weggeweest en rammelde er iets linksvoor in de auto. Helaas bleek ook de schade niet helemaal netjes hersteld. De deuk was nog steeds zichtbaar en bij de parkeersensoren was er niet helemaal goed gespoten. Bovendien ontstond er al vrij snel een soort stervormige barst in de bumper.
Er werd een nieuwe afspraak ingepland voor de fluittoon en de rammel. De rammel bleek een losse stabilisatorstang te zijn bij het linker voorwiel, terwijl de fluittoon ook door de dealer opnieuw werd geconstateerd. Helaas kon ik de auto pas ruim 4 weken later brengen i.v.m. de vakantieperiode met als gevolg weer een dikke maand met een fluittoon in de auto en een steeds erger wordende, rammelende stabilisatorstang. Ook de fluittoon werd in die weken steeds erger.
Daar kwam bij dat op een ochtend de “sleutel’, het is een grote afstandsbediening, dienst weigerde. Ik kon de auto nog gewoon openen maar de boardcomputer meldde ineens “kaart niet gedetecteerd’ wat ook een alarmerende toon tot gevolg had. Deze melding bleef een aantal minuten in beeld en verdween toen weer. Echter, toen ik 10 minuten later op de start/stop knop drukte om de auto uit te schakelen, bleek de motor nog gewoon te lopen. Daar kwam ik achter toen ik uit de auto stapte. Ik kreeg de motor pas uit toen ik de start/stop knop 5 seconden inhield. Toen ik even later weer in de auto stapte gaf de boardcomputer aan “kaart dichtbij’, een melding die ook niet hoort, waarna ik na enkele minuten rijden geen problemen meer heb ondervonden. Mijn vrouw heeft een paar dagen later nog wel startproblemen gehad: de auto reageerde niet toen ze herhaaldelijk probeerde de auto te starten met de start/stop knop. Uiteindelijk heeft ze de auto verlaten, op slot gedaan, even gewacht, auto geopend en toen startte de auto wel.

Afscheid

  • 35.000 km

Vertrouwen weg
Ondertussen was het vertrouwen in de Renault en de dealer tot een dieptepunt gedaald, waardoor we op de achtergrond al enige tijd aan het rondkijken waren naar een inruil of verkoop mogelijkheid. Echter, baalde ik er alsnog wel als een stekker van. Zo’n mooie, fijne auto, zo jong, zo weinig kilometers, maar zóveel problemen. Hoe kan het? Er speelde bij ons ook iets anders mee in de overwegingen: ooit reden we eerder in een Renault Megane (bouwjaar 2005), waarmee we alleen maar ellende hebben gehad en onderweg naar Italië bij Bazel stil kwamen te staan. Dat had toen vooral met elektronica te maken in een periode dat Renault het op dat gebied ook zwaar had.

Afscheid
Na 10 maanden en bijna 20.000 kilometer in deze prachtige, fijne Renault Megane hebben we de auto met een kilometerstand van ruim 35.000 kilometer ingeruild. Het vertrouwen is weg. Ik ben terug op het “oude’ nest, terug bij Hyundai. Garantie tot 2021 en hopelijk verzekerd van betrouwbare kilometers. Het vertrouwen is er en de eerste kilometers zijn prettig verlopen. Natuurlijk, de Tucson rijdt niet zo fijn als de Megane, het zijn ook twee totaal verschillende auto’s, maar de rust en het vertrouwen zijn terug. Dat is ook wat waard. En de Tucson rijdt op benzine én op gas, wat ons gezien het aantal kilometers per jaar nog wel wat geld kan besparen.
Het uitgangspunt van Hyundai bevalt me wel: “wij geven 5 jaar garantie omdat we dat kunnen geven. Wij hebben vertrouwen in ons product.” Dat hebben ze tot nu aan mij bewezen en hopelijk blijft dat de komende jaren zo.

3,0
  • Betrouwbaarheid
    2
  • Prestaties
    3
  • Comfort
    4
  • Kosten
    3
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee

PRIVATE LEASE Renault Mégane

Leaseplan
Renault Mégane E-TECH EV40 130pk Boost Charge Equilibre (5D/CVT)
€ 664
 

Gerelateerde forumtopics

Lezersreacties (2)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens