Renault Mégane Estate dCi 110 GT-Line (2017)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Mégane Estate dCi 110 GT-Line |
---|---|
Versnellingen | 6, Automaat |
Bouwjaar | 2017 |
Jaar van aanschaf | 2017 |
KM-stand bij aanschaf | 7 km |
KM-stand laatst | 178.535 km |
Eerste kilometers
- 1.093 km
Sinds een week in bezit van deze blauwe Megane estate.
Eind december besteld, en 5 weken eerder bij de dealer binnengekomen dan gepland, zal wel vooraan op de boot hebben gestaan :).
Wat heb ik besteld?
Megane estate GT-Line 110 EDC met de volgende extra's:
* 8.7 inch R Link 2 met het Bose geluidssysteem
* Blind spot, achteruitrijcamera, noodstop systeem
* Adaptive cruise control
* Alcantara stoelen + stoelverwarming
* Schuif/kantel dak
Dus alle opties die er eigenlijk fabrieksaf mogelijk zijn. Ik heb bewust de 17 inch velgen niet vervangen door 18 inch, ik rij veel (ca. 65.000 km/jaar) en het liefst comfortabel, en wat minder stoeprand schadelijk...
Na 6 dagen heb ik er nu 1100 km erop zitten, en ben dus nog bezig om de auto eigen te maken. Ik zal nu beknopt opsommen wat de positieve en negatieve punten zijn die ik tot nu toe tegen ben gekomen.
Positief:
* Stilte. De auto is een stuk stiller van binnen dan mijn vorige Focus. De motor hoor je nauwelijks en windgeruis is niet echt aanwezig. Afrolgeluiden zijn helemaal niet aanwezig. De auto is ook compleet kraak en piepvrij. Op de snelweg met 136 km/u op de teller is het uitermate rustig.
* Motor. De motor (1.5 dCi) in combinatie met de EDC is heerlijk, de EDC is goed ingespeeld op de 1.5. Blokje is een stuk soepeler dan de 1.6 TdCi die in de Focus lag, geen onnodige trillingen bij lage toeren en trekt mooi gelijkmatig op. Indien nodig schakelt de EDC een versnelling terug om sneller in te halen. Ik heb het blokje nog niet echt in de toeren gejaagd, eerst even rustig inrijden. Het valt me niet tegen van een nog niet ingereden motor.
* Stoelen. Ik heb de GT-line, dus ook de sportstoelen. Ik vind ze heerlijk zitten. Ze houden je goed vast, en met de stoelverwarming is het erg goed uit te houden als je 's ochtends in de koude auto stapt. Al is er nog een negatief puntje over de stoelverwarming, maar dat volgt in het Negatieve punten topic :).
* Ruimte. Zowel positief als negatief. Positief; de ruimte achter de bestuurder/passagier. Deze is een stuk ruimer dan bij de Focus, waar de kleine achterpassagiers in de kinderstoelen erg blij mee zijn.
* R Link 2. Het navigatie systeem is vlot, in de menu's totaal geen haperingen. De navi loopt met de kaarten helaas wat achter op de daadwerkelijke wegsituatie. Laatste kaart is van 2015.6. Gelukkig heeft elke R Link 2 na 1 jan 2017 recht op 3 jaar lang gratis kaart updates, en TomTom Live.
TomTom Live werkt uitstekend, ik gebruik altijd Google Maps, maar het lijkt erop dat dit navigatiesysteem toch vaker gebruikt gaat worden. Files worden uitstekend weergegeven.
* Telefoon. Koppelen was geen enkel probleem (Oneplus 3T), gesprekskwaliteit is goed, de beller vind het gesprek een stuk duidelijker dan in de Focus. Al mag het volume van de R Link 2 wel iets hoger kunnen, staat nu op het max.
* Bose. Het geluidssysteem klinkt erg goed, was bang voor een wollig geluid, ik ken de melkpakjes van Bose en ben daar niet weg van. Maar het systeem in de Megane (in elke deur mid/laag + tweeters, 1x center en 1x subwoofer) klinkt strak, je kan ook bijna niks afstellen maar dat is ook niet nodig. Zowel klassiek als rock klinkt erg goed.
* DRL. Dat zowel voor als achter de dagrijverlichting aanstaat is een groot pluspunt voor de medeweggebruikers!
* DAB. Werkt uitstekend, gebieden waar de ontvangst matig is (bijv. Veluwe, schakelt het systeem automatisch terug naar FM. Wanneer het DAB signaal weer voldoende sterk is schakelt deze weer terug.
Negatief:
* Stoelverwarming. Deze werken wel goed, maar eigenlijk iets te goed. De verwarming "schiet" door, waardoor het eigenlijk te warm is (laagste stand), maar na 5/10 minuten is deze wel op de juiste temperatuur en blijft daar dan ook op. Geen idee of het thermostatisch geregeld is. Het lijkt erop dat er eerst vol verwarmd wordt en dan pas terugschakelt naar de "warmhoud" stand.
* Ruimte. De ruimte in de kofferbak valt tegen. De kofferbak is op papier groter dan die van de Focus, maar toch kan ik er minder in houden. De kofferbak is altijd afgeladen ivm mijn werk. Het komt voornamelijk door de in hoogte verstelbare bodem. Daardoor krijg je extra steunen in je kofferbak waardoor er minder effectieve ruimte overblijft.
* EDC. Af en toe is de versnellingsbak niet echt voorspelbaar, maar dat is een bekend gegeven.
* ACC. Werkt 90% van de tijd goed, maar als een auto voor je wat optrekt en afremt wordt het wel onrustig, het systeem blijft die auto volgen in de bewegingen waardoor er veel onnodig geremd wordt. Ben trouwens wel blij met de ACC, het creëert veel rust in de auto.
* Tankinhoud. De tankinhoud is maar 47 liter, dus dat wordt wat vaker tanken. Snap niet waarom fabrikanten daarop bezuinigen. 55/60 liter is veel fijner, dan kan je minimaal 1000 km halen met 1 tank, dat gaat niet lukken met de Megane.
* Sturen. Bij het sturen komt er minder feedback dan ik gewend ben. De vorige auto (Focus) is natuurlijk ook een gouden standaard wat dat betreft.
Al met al ben ik erg tevreden met de auto. Vooral in deze kleur is het een beauty.
Ik zal de review regelmatig updaten en de positieve en negatieve punten uitbreiden wanneer van toepassing.
Verbruik kan gevolgd worden via de verbruiksmeter hier op Autoweek.
NB: Betrouwbaarheid en Gebruikskosten staan op 3 sterren, je moet ze invullen, ook al zijn ze nu nog niet van toepassing.
Kleine update
- 4.050 km
Weer een paar kilometer verder, en tijd voor een kleine update.
Auto bevalt over de gehele lijn nog steeds goed, al zijn er wat (kleine) dingetjes die (negatief) opvallen.
Ik kan de problemen in 1 woord samenvatten; electronica. Helaas is ook de 2017 Renault nog steeds niet verlost van de elektronische gremlins.
* Media: 3x gehad (op 2 dagen), radio wisselt spontaan van zender, maar geeft dit niet aan in het scherm, daar blijft de oude zender staan. Alleen in het begin gehad, daarna niet meer.
* Dode hoek detectie: Tijdens een rit na 120 km viel aan beide kanten de BLIS uit, pas bij een herstart kwamen ze weer tot leven.
* DAB: Verloor tijdens een rit het signaal en kwam niet meer terug, schakelde ook niet automatisch over naar FM. Volgende dag was het probleem weg.
Zijn geen grote problemen, maar heb ze nooit gehad bij mijn Japanse auto's.
Overige zaken:
Navigatie loopt achter op de werkelijkheid, dat is algemeen bekend, helaas daardoor onbruikbaar op het traject A6, A1, A9. TomTom Live werkt erg goed, vergelijkbaar met Google Maps.
Motor begint iets los te komen, nog niet zo zuinig als ik had gedacht, verbruik ligt 1,5 liter/100 km hoger dan de Focus bij dezelfde rijstijl. Blokje is ook nog niet helemaal los. De motor is wel een stuk soepeler dan de geknepen Eco blok in de Focus, de 1.5 draait zonder morren 1200 tpm zonder trillingen door te geven aan het interieur.
Het wordt snel warm in de auto, zelfs net boven het vriespunt wordt het interieur snel aangenaam.
Een punt dat bijna nooit aangehaald wordt is het tanken. Gelukkig heeft de Renault geen tankdop, maar een geïntegreerde in de klep. Dat scheelt enorm. Tevens kan je de hals van de slang ver in de tankopening stoppen zonder dat deze afslaat. De kleine tank blijft een minpunt.
De EDC bak blijft fijn, al schakelt hij soms wanneer je zelf niet zou schakelen (midden in een bocht bijv), maar dat is inherent aan een automaat. In de file is hij mijn grote vriend, het liefst in een file die sneller rijdt dan 40 km/u, dan blijft de ACC tenminste aan... De ACC werkt goed, soms ziet hij de auto voor je niet meer als je in een bocht hangt en versnelt hij dus terwijl dat niet mag, maar dat is een uitzondering. Je moet het systeem een beetje leren begrijpen door bijv. even uit te zetten als er iemand die een (stuk) langzamer rijdt voor je invoegt, dan kan je meestal met uitrollen het verschil overbruggen, terwijl de ACC hard gaat afremmen. Het systeem houdt gewoon de minimale afstand aan (1 sec bij de laagste stand).
De stoelen zitten eindelijk zoals ik wil, en kan nu > 2 uur in de auto zitten zonder vermoeidheid of pijn klachten. Top!
Het gemiddelde verbruik ligt nu op 1 op 19,06 / 5,25 l/100 km.
Enkele maanden verder
- 18.985 km
Bijna 20.000 km op de teller, tijd voor een update. De meeste zaken zijn de vorige keer aangehaald, die ga ik niet meer herhalen.
Een paar dingen; motor en bak zijn lekker los en zijn goed op elkaar ingespeeld (altijd in de Sport modus).
0-100 km/u even getest, kwam op 12,0 seconden uit, komt dus aardig overeen met de fabrieksopgave.
Een tijdje geleden in Duitsland gereden, hierbij kwam ik niet verder dan 192 km/u (190 volgens GPS), nette waarde. De auto blijft stabiel al gaat de motorkap behoorlijk trillen met deze snelheden.
In Duitsland werken veel gimmicks in de auto veel beter. In Duitsland wordt regelmatig aangegeven wat de huidige snelheid is, en niet alleen na een oprit. Na verloop van tijd schakelt de auto weer terug op de navigatie data die veelal verouderd is. In Duitsland totaal geen last van. Ook worden de matrixborden goed herkend, in NL niet (behalve bij gebruik van een rode rand, zoals de ring van Utrecht of Amsteram). In NL springt de auto vaak op 90 km/u door de bordjes van nat wegdek. In Duitsland geen last door het gebruik van een figuur onder het bord, blijkbaar kan de auto dat herkennen en niks met deze snelheid doen.
In NL wordt ook vaak de blokmarkering bij op- en afritten niet herkend, waardoor de Lane Departure Warning niet werkt voor die kant. Gelukkig reageert het systeem niet op diagonale lijnen bij spitsstroken.
Ook reageert de dode hoek detectie aan de rechterkant niet altijd, vaak pas nadat de snelheid lager is (ca. 80 km/u).
De updates van het R Link 2 systeem zijn een drama (lees: niet aanwezig), ik heb een "verouderde" versie 2.2.x waarbij de kaarten nog ui 2015-06 stammen. Nieuwere R Link 2 systemen (3.3.x) hebben al de 2016-12 kaarten. Goed werk Renault om je bestaande klanten in de kou te laten zitten.
Let wel, de beloofde kaartupdate zou bijna een jaar geleden al komen...
De rechterachterdeur klemt een beetje bij het dichtgooien, hier laat ik naar kijken bij de eerste beurt.
De lak is erg zacht, al meerdere steenslag afdrukken in de motorkap en veel (kleine) krasjes van alleen maar langslopen.
De auto bevalt me voor de rest wel goed, al lijkt het op een behoorlijke klaagzang. De stoelen zitten nog steeds goed, ritten van > 4 uur aan 1 stuk is geen probleem. Parkeren gaat zonder problemen door de parkeersensoren en camera. Het model spreekt me nog steeds erg aan. De airco werkt goed met de +30 graden temperaturen, ook in de file.
Er is nog geen olie bijgevuld, al heeft ie wel wat verbruikt. de peilstok geeft nu nog 3/4 aan, bij ontvangst was ie vol.
Over 10.000 km moet hij zijn eerste beurt hebben, zal over 2 maandjes zijn. Daarna zal ik weer een update plaatsen.
100000 km, ervaringen tot nu toe
- 100.901 km
Bijna 2 jaar oud en over de 100.000 km gereden, tijd voor een update van mijn ervaringen.
Eerst maar eens beginnen met de positieve dingen;
* EDC. Bevalt nog steeds goed, automaat schakelt goed, staat 90% v/d tijd in de sport modus, dan schakelt hij later op, wat het blokje ook prettiger vindt. Tot op heden geen (technische) problemen gehad met de EDC.
* Stoelen. Zitten goed, lange ritten geen probleem. Hoogte verstelling van beide stoelen is prettig, bereik is groot. Nog geen beschadigingen of slijtage zichtbaar.
* Interieur. Geen slijtage sporen zichtbaar, alleen wat deukjes in het chroom (lees: chroomplastic) bij de elektronische handrem van de gordel die er tegen aan stuitert bij vastmaken.
* Verbruik. > 90% v/d tijd op de snelweg, bij continue 130 km/u (GPS) ligt het verbruik tussen de 1:16,5 / 1: 17,5. Komt ook doordat ik altijd met belading in de kofferbak rij (ca 200 kg), dat zorgt wel voor een extra verbruik. Bij 100 km/u is het verbruik rond de 1:19,5/1:20,5.
* Motor. Geen problemen met de motor, olieverbruik is er nauwelijks, hoef niet bij te vullen tussen de beurten (om de 30.000 km) door. Trekkracht is voldoende, al kom je soms wel wat te kort bij 80/100 km wegen inhalen, dan was + 20 pk / + 50 nm wel prettig geweest. Tuning is helaas niet toegestaan door de leasemaatschappij.
* Geluid. En dan specifiek de Bose geluidsinstallatie. Bevalt erg goed. Alle muzieksoorten klinken goed.
* Remmen. Geen bijzonderheden, tot op heden nog de originele remblokken en schijven. Ben meestal ook een relatief rustige rijder.
* Climate Control. Werkt naar behoren, bij het koudere weer (-5 graden) is de auto vlot op temperatuur, een heel stuk sneller dan de Ford Focus die ik eerst had, die was na 30 km rijden nog lang niet op bedrijfstemperatuur, dat heeft de Megane totaal geen last van. In de zomer idem, alles werkt naar behoren en het interieur koelt mooi vlot af.
En de negatieve zaken...
* R-Link 2.... Scherm grootte bevalt goed, maar valt regelmatig uit, enkele minuten is het scherm gewoon zwart en start dan weer op. Updates en resetten heeft geen zin, ik heb al een afspraak gepland bij de dealer, ga nu eisen dat deze vervangen wordt. Bluetooth problemen met de telefoon heb ik gelukkig niet. Daarnaast duurt het switchen tussen zenders erg lang, soms wel 2 seconden. Dan veranderd wel de zender maar blijft de zendernaam van de vorige zender gewoon in beeld staan. DAB ontvangst is goed.
* Banden. Zag tot mijn schrik 4 maanden geleden dat de banden aan de binnenkant (beide voorbanden) compleet tot op het canvas afgesleten waren, de buitenkant had nog ruim voldoende profiel. Bij de zomer/winterbanden wissel ook gelijk een uitlijning laten doen. Ik rij nooit tegen stoepen op, en beide banden waren ook op dezelfde manier afgesleten. Dealer vond het "normaal"... De winterbanden waren vorig jaar ook ingenomen doordat de minimale profiel diepte bereikt was, en dat na 25.000 km... Had toen eigenlijk al een belletje moeten rinkelen. Het lijkt erop dat fabrieksaf al de uitlijning niet goed was. De bandenboer gaf ook aan dat er behoorlijk bijgesteld moest worden.
* Parkeersensor. Over het algemeen werken ze naar behoren, maar de linkervoor sensor heeft een aan/uit relatie. Bij stilstand blijft deze aan/uit gaan wat na 10 sec ook een error veroorzaakt op de boordcomputer. Vermoedelijk roest of kortsluiting, heb het eerder gehad bij een andere auto. Gaat de dealer naar kijken.
* ACC. De adaptieve cruisecontrol. Bevalt goed, gebruik het bijna continue. Nadelen: Niet mogelijk om over te schakelen naar regulier CC. Ook boven de 150 km/u niet te gebruiken, en niet onder de 40 km/u, erg vervelend in files. Helaas heeft Renault niet meer geïnvesteerd in verbeterde variant met verschillende golflengtes. De huidige heeft een beperkt bereik van 40 t/m 150 km/u. Ook valt de ACC nog wel eens spontaan uit, geen blokkades aanwezig op de sensor (onder het renault logo), gewoon een elektronische storing. Bij stoppen en de auto opnieuw starten is het probleem verholpen, soms na 10 minuten is de storing ook vanzelf opgelost.
Tot zover deze tussenstand. Persoonlijk erger ik mij aan die elektronische kwaaltjes, heb veel Japanners gereden en heb daar nooit zulke type storingen gehad. Het model is nog steeds erg mooi, daar ben ik toen voor gevallen.
Mijn volgende auto wordt zeer waarschijnlijk geen Renault meer, mede door de (kleine) probleempjes die er zijn.
150000 km, 3 jaar verder
- 151.241 km
Een jaar verder in de reviews en ondertussen is de auto 3 jaar oud.
Bovengenoemde problemen zijn nog steeds regelmatig aanwezig (uitvallen navigatie, overige elektronische storingen).
Motorisch is er niks mis, tussen de beurten door (elke 30.000 km) hoef ik geen olie bij te vullen. Transmissie schakelt ook nog steeds goed.
Navigatie gebruik ik niet, helemaal nu niet meer, de TomTom live services zijn nu verlopen (3 jaar), verlengen kost 99 per jaar (of 199 voor 3 jaar).
Aangezien door de R-Link problemen de software geupdate is naar versie 7.x is deze nu geschikt voor Android Auto gebruik (na activatie in het servicemenu). Dus navigeren gaat keurig via het scherm met Google Maps.
Ondertussen een nieuwe code mogen ontvangen voor het uitzoeken van een nieuwe auto. Renault wordt het sowieso niet, zijn te duur in de lease geworden (moet diesel rijden), ga waarschijnlijk (weer terug) naar Kia, de Kia Ceed SW 1.6 ExecutiveLine.
Conclusie; motorisch geen problemen, de 1.5 dCi is goed doorontwikkeld (afgezien van de beruchte bevriezingsprobleem vorig jaar waardoor de hoofdzekering doorgebrand is), en de EDC schakelt soepel en goed.
Elektronisch is het ouderwets Frans, veel (kleine) storingen wat wel het plezier in de auto wat verpest.
Inleveren
- 178.535 km
Vandaag de Renault ingeleverd na bijna 179.000 km en ruim 3,5 jaar.
De laatste maanden is het gekraak/gepiep van de wielophanging rubbers erger geworden, hoor je alleen wanneer je langzaam rijdt.
Het gemiddelde verbruik over de gehele looptijd dat ik de auto heb gehad is 1 op 19,45. Vooral sinds de 100 km/u wijziging is het verbruik zelden onder de 1 op 20 gekomen. Verbruik is in mijn ogen netjes, ik rij > 95% op de snelweg.
De originele remblokken en schijven zitten er nog onder, al zullen de blokken het niet lang meer uithouden vermoed ik, ze begonnen al aardig te piepen.
Ik heb nu een Corolla TS 2.0 Premium, daar volgt een nieuwe review van!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Renault Mégane
Had je deze auto's al gezien?

Renault Mégane TCe 140 EDC GPF Limited | AUTOMAAT | Trekhaak |
- 2019
- 59.667 km

Renault Mégane Estate 1.2 TCe Zen / Airco / Carplay / Cruise / Navi /
- 2017
- 71.896 km

Renault Mégane 1.6 TCe GT Sport / Automaat / Airco / Navigatie / Head-up Display / Cruise Control / 205 PK / Half Leder /
- 2017
- 151.513 km