Renault Mégane Estate dCi 110 GT-Line (2011) #5

autoreview

Renault Mégane Estate dCi 110 GT-Line (2011)

Signalement

UitvoeringMégane Estate dCi 110 GT-Line
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2011
Jaar van aanschaf2011
KM-stand bij aanschaf8 km
KM-stand laatst30.541 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Eerste verslag

  • 4.363 km

Introductie
Na een erg lange levertijd werd 4355 km geleden mijn lease Renault Megane III 1.5 DCI GT-line geleverd.

Op mijn short-list van 20% bijtelling auto's zonden ook de volgende wagens:
- Ford Focus: matige kofferruimte, vind hem niet fijn rijden.
- Volvo V50: matige kofferruimte, model gaat al geruime tijd mee.
- Audi A3 SB: nog kleinere kofferruimte, erg duur, komt binnenkort nieuw model uit.
- Skoda Octavia Combi: Zeer complete auto, ruime kofferbak. Heeft samen met de Megane lang bij mij op nummer 1 gestaan. Toch is hij afgevallen omdat ik de Megane toch mooier vind.

Veel reviews gelezen hier op autoweek (alle review-schrijvers hiervoor dank) en het bleek dat de kwaliteit van Renault met stappen vooruit gegaan is. Volgens een Zweeds onderzoek zou Renault nu betrouwbaarder zijn dan Opel en Volkswagen. Laten we dit met een korreltje zout nemen. Maar als het ook maar een heel klein beetje waar is, dan is het al een hele sprong vooruit. Maar de tijd zal het leren.

De Megane is al redelijk compleet, maar toch de volgende opties gekozen:
- GT-line pakket, geeft de auto een sportiever uiterlijk en in mijn ogen nog mooier. (Dit pakket is nu verwerkt alszijnde een model, Dynamique + GT-Line pakket = GT-Line)
- Privacy glass, ook puur voor het oog gekozen en houdt de auto iets koeler in de zomer
- Arkamys 3D audio systeem, vanwege de bluetooth, USB en AUX aansluiting. In de vele reviews werd al aangegeven dat er bij dit systeem de lage tonen niet zo goed doorkomen en dat een subwoofer eigenlijk een must is. Waarschijnlijk heeft Renault daarom ook een Bose optie toegevoegd aan hun car configurator. Maar hier heb ik toch niet voor gekozen, omdat ik niet zo'n audiofiel ben.
- Afneembare trekhaak ( = accessoire, maar direct meebesteld)
- Volwaardig reserverwiel ipv reparatiekit
- Voordeeltje: een accessoirecheque t.w.v. 750 euro

De accessoirecheque heb ik besteed aan de volgende accessoires:
- Stootstrips op kleur laten spuiten
- Dakdragers
- Hoes voor dakdragers
- Centrale armsteun achter met opbergruimte
- Koffertapijt omkeerbaar (rubber/textiel)
- Tijdelijk beschermingtapijt kofferbak
- Luxe kentekenplaten (met reliëf letters)
- Witte kentekenplaten voor bijv. een aanhanger
- Veiligheids kit ( EHBO, veiligheidsjas, gevarendriehoek)

De auto is 18 januari 2011 (week 3) besteld. De dealer (Bochane Zeist) verwachte een levertijd van 14 weken.
Over de dealer kan ik kort zijn: zeer meewerkend, meedenkend, neemt de tijd voor je en beantwoord hun email netjes en snel.
Omdat er hier een andere dealer om de hoek zit (Stam Amersfoort) zal ik mijn auto hier in onderhoud doen.

Half februari werd de levertijd toch vast gesteld op week 25, wat midden juni is, dus een levertijd van 22 weken, ongeveer 5 maanden. Dat is toch wel erg lang. Uiteindelijk is op 8 juni 2011 de auto geleverd.

Exterieur:
Meningen over het uiterlijk van een wagen zijn altijd persoonlijk, maar ik wil het toch even aanhalen.
De Megane, vooral de Estate, is een mooie verschijning. Het GT-line pakket maakt hem helemaal af en geeft hem een sportivere uitstraling. Tevens krijg je er zowel voor als achter parkeersensoren bij. Die vooral achter zijn nut bewijzen, hier heb je namelijk vrij weinig zicht. Verder vind ik de privacy glass toch wel wat aan de lichte kleur, had van mij wel een tintje donkerder gemogen.
Van een deel van de accessoirecheque heb ik de stootstrips op kleur laten spuiten. Dit ziet er net even wat netter uit t.o.v. zwarte plastic stootstrips.

Interieur:
Het interieur steekt degelijk in elkaar. Het is niet het allermooiste interieur wat ik gezien hebt, maar ook weer niet de lelijkste. De navigatie-pukkel is prominent aanwezig en kan niet ingeklapt worden. Dit is jammer, want dat had net iets meer een luxere uitstraling kunnen geven (zoals dat bij bijv. de Peugot 308 gedaan is).
De sportstoelen zitten erg comfortable en je zit echt in de stoelen ipv er op. Bij vorige auto's moest ik altijd even wennen aan de stoelen, maar nu dus niet.
Voor mij is er voldoende opbergruimte. De niet noodzakelijke spullen zitten achterin in een boodschappenkratje. Jammer is wel dat er geen zonnebrillenhouder aanwezig is, die ligt nu ergens los in de deurbak.
De auto is standaard niet voorzien van een automatisch dimmende spiegel. Ik dacht dat ik dit erg ging missen, maar het tegendeel is waar, met dank aan de getinte ruiten.

Audio:
En ik moet zeggen dat het geluid me erg mee valt, ondanks de vele negatieve klanken in andere reviews/forum. Muziek (top 40 zeg maar) heb ik altijd op de achtergrond staan en eigenlijk niet harder dan volume 20 (vind ik al vrij hard). Hierboven merk je wel het gemis van een subwoofer. Maar ik heb hem dus nooit hard staan, dus geen subwoofer nodig.

Navigatie:
De Megane is standaard voorzien van TomTom Benelux en is verwerkt in een 'pukkel' op het dashbord. Over TomTom hoef ik niet veel te vertellen, dit is gewoon een super navigatie.
Sinds begin 2011 worden de Megane's voorzien van TomTom Live (v9). In deze versie zijn enige positieve veranderingen doorgevoerd, zoals het scherm wat je donker kan maken (kon ook in v8), maar nu blijft de tijd én radiozender (met RDS) wel zichtbaar. Duim omhoog.
Verder werkt TMC gewoon erg goed en snel. IQ werkt ook super. Live abonnement is eigenlijk niet nodig, maar omdat het de eerste 3 maanden gratis is, heb ik het toch maar geactiveerd. Maar ik ga zeker het abonnement jaarlijks verlengen. Want het is wel erg makkelijk en accuraat. Zeker het gebruik van Google Search heeft me al enkele keren uit de brand geholpen.
De bediening van de navigatie gaat via een joystick. Dit werkt na enige gewenning zeer prettig.

Carkit/Bluetooth:
Omdat ik gekozen heb voor de optie 'Arkamys 3D audio systeem', is deze Megane voorzien van een Bluetooth carkit. Deze gebruik ik i.c.m. een iPhone 4 (v4.3.3).
De carkit is volledige compatible met de iPhone 4 (of is het andersom?). Ik kan via de hendels achter het stuur de gsm volledig bedienen. Tevens kan ik via bluetooth (en via usb) audio streamen van de gsm naar de radio.
De kwaliteit van de carkit is gewoon goed. Ik ben goed te verstaan en ik kan andere goed verstaan (ook boven de 130 km/h).

Het rijden:
De auto is erg stil en heeft geen last van irritant windgeruis, ook niet bij hogere snelheden. Hij stuurt super strak. Wel vind ik de stuurbekrachtiging wat te veel aanwezig, het sturen gaat namelijk erg licht.
Het enige wat super irritant is de bediening van de cruise controle. Daar heb je gewoon twee handen nodig. Linkerhand om de CC in te stellen (initieel aanzetten en plus/min). Met rechterhand kan je hem uitzetten (O) en weer aanzetten (R). Terwijl ik altijd met mijn linkerhand aan het stuur zit en mijn rechterarm op de armsteun leun, lekker relaxt. Dus als ik de CC even uit wil zetten, dan moet ik het stuur even overpakken/handje bij. Hopelijk kan ik hier snel aan wennen. Verder geen minpunten over de CC, hij pakt goed op en kan goed zijn snelheid vasthouden.
Omdat de motor zo stil is en er weinig tot geen windgeruis is, hoor je de banden wel op de achtergrond. Ik vind ze wat lawaaiig.
Een ander klein minpuntje vind ik de comfort knipperlicht. Hiermee bedoel ik het één keer aantikken van de richtingswijzer, waardoor deze drie keer zou moeten gaan knipperen. Dit is bij de Megane niet mogelijk en ook niet aan te zetten. Zullen er daarom zoveel Renault rijders geen richting aangeven bij het wisselen van een rijbaan ???

Motor:
De motor is aangenaam stil en levert voldoende vermogen om in dagelijks verkeer mee te komen. Maar het is geen sprinter. Even snel nog inhalen is er niet meer bij. Dus goed anticiperen (zoals altijd). Tevens is er imo een flink turbogat aanwezig (toeren < +/- 2000).

Ruimte:
Voorin is er, zoals gewoonlijk, voldoende ruimte. Ik met mijn 1.86 m kan mijn zit goed en snel vinden. Achter is er voor de volwassenen ook voldoende ruimte, de knietjes steken niet in mijn rug.
De kofferbak is mijn zijn 524 liter royaal. Boodschappenkratjes kunnen twee hoog onder het afdekhoes staan. Dat was bij de Astra wel anders. Totaal kan er 3 kratjes op elkaar staan en dan is er boven de kratjes nog wat ruimte.

Accessoires (apart genoemd, omdat het indirect met de auto te maken heeft):
Koffertapijt is een aanrader. Ik hab achterin een boodschappenkratje (ja ja, daar is tie weer) staan, waarin ik de niet dagelijks benodigde spullen in heb staan, zoals ruitenwisservloestof, (nu) ijskrabber, boekjes, etc etc
Door het tapijtachtige structuur blijft het kratje gewoon in de bochten op zijn plek staan. Voorheen moest ik dit altijd vast zetten met een sjorriempje (die ligt nu in het kratje).
De afneembare trekhaak is snel te plaatsen en weer af te nemen. De kogel heb ik altijd in de kofferbak liggen, in een uitsparing bij het reserve wiel. Wel heb ik het idee dat de trekhaak geheel wat laag zit. Recentelijk sleepte ik met een beladen auto en surfkar over een vluchtheuvel.
De 'centrale armsteun achter met opbergruimte' is een nutteloze accessoire gebleken. Tijdens de vakantie heb ik hem niet gebruikt en denk ook niet dat ik hem ooit ga gebruiken. Denk dat ik hem op marktplaats/speuders ga zetten.

Pluspunten:
+ Stille motor
+ Kofferbakruimte, lekker breed ook.
+ Parkeersensoren
+ Compleetheid
+ Rijeigenschappen

Minpunten:
- Cruise controle niet ergonomisch (vraagt gewenning)
- Stuurt erg licht
- Bekerhouder (eigenlijk asbakhouder).
- Lawaaiige banden
- Comfort knipperlicht

Verklaring waarderingen:
- Comfort: 5 sterren, zit voortreffelijk, stil, compleet.
- Prestaties: 4 sterren, motorvermogen + turbogat kost een sterretje.
- Betrouwbaarheid: 5 sterren, heeft me nog niet in de steek gelaten.
- Gebruikskosten: 5 sterren, zuinig, erg compleet voor deze prijs.

Tip en trucs:
* Ramen sluiten wanneer je al uitgestapt bent (met dank aan Danny van Kammen en Askeladden05):
Ramen kan je op de volgende twee manieren achteraf sluiten:
- Met de key-kaart: druk twee keer snel op 'sluiten' en de alle ramen gaan dicht. Nadeel is wel dat je de auto enkel weer kan ontgrendelen met de key-kaart.
- Op de deurgreep aan de bestuurderskant zit een zwart knopje. Hiermee kan je de auto vergrendelen (zonder piepje). Wanneer je meteen voor een tweede keer op het knopje drukt, sluiten alle ramen. Zodra de ramen dicht gaan, trek je direct even aan de deurgreep. Door deze laatste actie is het weer mogelijk om de auto te ontgrendelen zonder naar je key-kaart te grijpen (zoals bij methode 1).

Wat aanvullingen

  • 5.124 km

Even wat aanvullingen op mijn eerste deel.

Ondanks dat het hier om een GT-line gaat, welke normaliter uitgerust wordt met een analoge snelheidsmeter, heeft de mijne, ivm beperkte 1leverbaarheid van bepaalde onderdelen vanwege de tsunami in Japan, een digitale snelheidsmeter. Ben er wel blij mee.

Van de week de auto eens gestofzogen. En dan gaat de kwaliteit van de gebruikte onderdelen opvallen:
- Middenconsole krast snel: ik hoef er maar met de stofzuigermond langs te gaan en het krast al. Was niet zo bij mijn vorige auto.
- De matten zijn van een lossere structuur en houden het vuil goed vast (bij het uitkloppen).
- Ook heb ik bij de achterbumper het plaatwerk iets terug moeten drukken, het sloot niet meer netjes aan op het overige plaatwerk. Zit nu weer netjes.

Op deze manier merk je toch wel dat de kwaliteit van de gebruikte materialen wat minder is en dat het qua afwerking misschien wel wat beter zou kunnen. Maar desalniettemin is het een fijne auto, waar ik nog jaren plezierig in hoop te rijden.

Eerste onderhoudsbeurt

  • 30.541 km

Afgelopen week de eerste onderhoudsbeurt geweest. Gelukkig is de interval om de 30.000 km.
Tijdens de onderhoudsbeurt geen bijzonderheden. Wel hebben ze de voor- en achterbumper beter gemonteerd, hij begon een beetje uit te steken t.o.v. het plaatwerk. Waarschijnlijk nooit goed gezeten, daar ik vanaf het begin al het idee dat het te iets uitstak.

Verder rijdt de auto super. Het verbruik ligt gemiddeld rond de 6.0 l/100km (varieert van 4.6 l/100km (bejaarde zondagsrijder stand) tot 7.3 l/100km (haastige spoed)).
Verder ben ik nog steeds super tevreden met de 'lelijke' navigatie pukkel welke ik aangevuld heb met TomTom Live HD.

Grootste minpunt vind ik nog steeds het het ontbreken van een fatsoenlijke bekerhouder. De plek voor het asbakbekertje (tussen versnellingspook en dashboard) is niet geschikt als fatsoenlijke bekerhouder. Jammer.

Op naar de volgende 30.000 km

4,8
  • Betrouwbaarheid
    5
  • Prestaties
    4
  • Comfort
    5
  • Kosten
    5
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Renault Mégane

Gerelateerde forumtopics

Lezersreacties (5)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens