Renault Mégane Estate dCi 110 GT-Line (2011) #2
autoreview
Signalement
Uitvoering | Mégane Estate dCi 110 GT-Line |
---|---|
Versnellingen | 6, Automaat |
Bouwjaar | 2011 |
Jaar van aanschaf | 2011 |
KM-stand bij aanschaf | 18.400 km |
KM-stand laatst | 89.500 km |
- 31.000 km
Na proef gereden te hebben met de Skoda Superb (prima auto, maar wel erg serieus), Honda Accord (top wagen, maar duur), Peugeot 508 (niets op aan te merken, maar pakt mij niet) kreeg ik de gelegenheid om in een Renault Megane diesel EDC te rijden.
Een maatje kleiner dan bovenstaande auto's. Ik werd tijdens de proefrit compleet verrast door het rijgedrag van de Megane. Actief, comfortabel en vertrouwen wekkend.
Kortom ik had lol in de Renault.
Een Megane moest het worden en ik had mijn zinnen gezet op een diesel, automaat en de GT-line uitvoering.
23 juni de Megane opgehaald bij Bochane in Veenendaal. Dealer heeft er echt een feestje van gemaakt. Bedankt daarvoor.
Het begin is goed.
De uitvoering:
Een witte Estate GT-line met EDC, Xenon, Open dak en Radio CD +, Privacy glas en TOM TOM navigatie.
Eerste indruk na een kleine 300 km.
In één woord geweldig. De Renault rijdt strak (bijna duits) en comfortabel.
Stoelen zitten perfect.
De 1.5 dci motor levert met 110 pk fors minder in vergelijking met mijn Opel Vectra. Echter de motor presteert ruim voldoende. Hij pakt soepel en vlot op, geeft je het gevoel over te hebben en is daarbij extreem stil.
Pas boven de 140 km merk je het verschil in vermogen en koppel t.o.v. een Vectra. Maar die had dan ook 150 pk.
De EDC automaat schakelt snel en soepel. Kortom ik ben zeer tevreden over de totale aandrijflijn. De auto betrekt je bij het rijden (niet afstandelijk) en biedt in totaliteit mij heel veel rijplezier.
M.b.t. de uitrusting van de GT-line en de opties. Ik heb niets meer te wensen. Alles werkt, zoals het behoort te doen en de mogelijkheden om e.e.a. naar eigen wens in te stellen zijn legio. Keyless entry is top.
De binnenruimte is riant. Ik ben 1.86 cm en kan goed achter mijzelf zitten. Ik heb van de kinderen alleen nog maar positieve geluiden gehoord. Koffer is logischerwijs kleiner dan de Vectra, maar met 524 liter groot genoeg. Onze hond kan zich uitleven.
Het panoramadak is geweldig. Prettig dat het dak open kan.
Ik kan op dit moment nog geen kritische punten benoemen, maar goed ik heb de auto pas enkele dagen. Afwachten dus of de positieve eerste indruk stand gaat houden.
Ik heb er overigens alle vertrouwen in. Gelet op de recente ADAC pechstatistieken, waarbij Renault en de Megane in het bijzonder het zeer goed doen is dat vertrouwen ook reeel.
Update 1
21 juli: Inmiddels staat de teller op ruim 22.500 km. De afgelopen maand meer dan 4000 km gereden o.a. vanwege vakantie naar Zuid Frankrijk. De Renault heeft het er zeer goed van afgebracht. Een prima reisauto met geweldige stoelen, waar je met gemak urenlang in kunt zitten.
Het onderstel is in de GT line wat stugger, maar de stoelen compenseren dit goed.
Het stuurgevoel is goed, maar bij lage snelheden is het erg licht. Op snelwegen is het stuurkarakter prima, in de bergen mag het wat mij betreft nog wat directer. Remmen zijn perfect. Ze grijpen snel aan met veel gevoel. De 1.5 DCI motor en automaat zijn geweldig. Een goede combi in deze Megane. De automaat schakelt snel en soepel zonder schokken. Veel beter dan mijn automaat in de Vectra.
Natuurlijk zou meer vermogen en koppel nog prettiger zijn. Met name bij het inhalen op B wegen, maar overall ben ik zeer tevreden.
Ben overigens wel benieuwd hoe de nieuwe 1.6 DCi met 130 pk het in de Megane gaat doen. Wat ik heb begrepen is deze voorlopig niet in combinatie met de EDC leverbaar.
Dat zou (op papier) wel een enorme fijne combi zijn.
Over het gebruikgemak geen klachten. Alles werkt goed, prettig en na enige gewenning ook logisch.
Wat ik niet goed vind is dat de analoge snelheidsmeter overdag slecht is af te lezen. De teller is donkerrood/zwart en tegen de zwarte achtergrond zeker in combinatie met zonlicht is het bijzonder moeilijk om de snelheid af te lezen. Lastig en niet "bekeuringsproof". Het was mij tijdens de proefrit al opgevallen en het blijft mij verbazen. Waar heb je testrijders voor Renault!
Renault heeft dit voor de nieuw te leveren GT line versies opgelost door deze met digitale snelheidsmeter te leveren.
Ondanks dit ongemak ben ik blij dat ik de analoge teller heb. Ziet er m.i. mooier uit. Zeker als de dashboardverlichting is ingeschakelt kijk je uit naar een fraai verlicht dashboard.
Verder voelt de auto enorm solide aan en is zeer stil. Daardoor valt een kleine rammel in de voorportieren des te meer op. Dit wordt na verwachting bij de 30.000 km beurt opgelost. Over het verbuik geen klachten. Het ligt momenteel tussen de 1 op 17 en 1 op 18, waarbij ik als het kan de cc gebruik. Ik rijd de toegestane snelheid + 10 km. Het kan m.i. nog wel zuiniger, maar dan gaat dat ten koste van het rijplezier. Ik ben vooralsnog erg tevreden en blij met de Megane. Betrouwbaarheid krijgt er een STER bij.
Update 1: 20 oktober km stand 31000
Nog steeds erg tevreden over de Megane. Hij heeft de eerste 30000 km beurt gehad. Geen bijzonderheden. Kosten EUR 323,- incl EUR 17,50 leenauto. Opvallend dat er een nieuw filter voor de airco is gemonteerd. Is dit gebruikelijk bij deze km stand?
Verbruik ligt op ca. 1:18. Wat kan je daar nou over zeggen behalve dat het mij erg meevalt.
Alles wat ik eerder over de Megane heb gezegd blijft onverminderd van kracht. Fijne auto die veel rijplezier bied. En dit alles tegen een heel aanvaardbare prijs.
Tot nu toe de fijnste auto die ik heb gehad.
Wordt vervolgd !!
Update 2013
- 89.500 km
Inmiddels bijna 90.000 km gereden. Geen vuiltje aan de lucht. De Megane is een trouwe metgezel en rijd perfect. Alles functioneert nog prima en er is geen kraakje of rammeltje te bespeuren. Kortom Renault heeft de zaakjes goed op orde.
De 1.5 diesel loopt geweldig stil en soepel. Daar kan Opel nog veell van leren. Onderhoudskosten zijn van een normaal niveau.
Ik heb 1 puntje van kritiek. Heb vorig jaar mijn Iphone ingeruild voor een sony xperia T. De sony werkt niet op de blue tooth van de Renault. Met de apple geen enkel probleem, maar de sony zorgt voor wegvallen radio en cd.
Volgende week krijgt hij zijn 90.000 km beurt en dan... ga ik hem met pijn in het hart verkopen. Ik ga op zoek naar een auto met een hogere instap dus degene die deze auto overneemt heeft hier een perfecte auto aan.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Renault Mégane
Had je deze auto's al gezien?

Renault Mégane 1.4 TCe GT-Line 130 PK! NL AUTO! H. LEER NAVI CLIMA PDC CRUISE etc.
- 2011
- 119.850 km

Renault Mégane Estate 2.0 Dynamique Automaat! Trekhaak! Nette Auto! 140PK! Leer! Airco! Cruise Control!
- 2011
- 108.488 km

Renault Mégane Estate 1.4 TCe Bose NAP Trekhaak Pano Keyless Cruise Clima Navi Rijklaar
- 2011
- 184.751 km