Renault Mégane Estate dCi 110 Eco2 Zen (2018)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Mégane Estate dCi 110 Eco2 Zen |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2018 |
Jaar van aanschaf | 2018 |
KM-stand laatst | 126.530 km |
Bevrijding
- 21 km
Voordat ik in de Megane Estate stapte zat ik in een Clio Estate. Het verschil is enorm. De Megane is veel meer auto. De auto is in de Zen uitvoering met optie parkeersensoren. Koffer ruimte met dubbele bodem is ruim genoeg. In de dubbele bodem kan een volwaardig reserve wiel worden geplaatst. Wat ik ook gedaan heb. Achter in voldoende ruimte voor passagiers of kinderzitjes. Achter het stuur prima overzicht. Display naar keuze in te stellen. Navigatie eenvoudig te updaten. De telefoon verbinding gaat ook snel en geruisloos. Het rijden gaat in 2 standen. Eco aan of uit. Met de Eco uit rijd de auto veel soepeler en werkt de airco op vol vermogen. Hierdoor is het brandstof verbruik vele malen hoger. In de Eco stand is prima te rijden. Je komt veel verder op een tank. luxere versies hebben de keuze voor meerdere tussen standen. Minpunten: de parkeersensoren werken niet goed.
Pluspunten: de auto rijd soepel. voor en achter led dag rij verlichting.
Tussen stand na 62,000 km
- 62.000 km
Inmiddels rij ik 2 jaar in de auto en staat er ruim 62.000km op de teller.
Een mooi moment om mijn ervaring te delen.
Dagelijks rij ik woon werkverkeer en ik rij langs klanten. Voornamelijk in Noord-Holland.
En ik heb een aantal vakanties gehad waarbij afstanden van enkele reis van 1.450 km.
Het rijden vind ik prima. In begin even moeten wennen aan de stoelen, om een juiste positie te vinden. Die zijn zacht. En met mijn 2 meter lengte heb ik dit al snel in een auto.
Het eerste waar ik afscheid ven genomen van het navigatie systeem van Renault. Bij aflevering van de auto, is de software al sterk verouderd. Middels een USB stick kun je nieuwere software downloaden. Dit werkt prima echter is dit nog steeds oude software. De 'nieuwe' kaarten zijn een jaar oud. Ik heb dan ook direct een losse navigatie gekocht en dat werkt super.
De radio is voorzien van DAB+. Dit wil nog wel eens weg vallen. In het scherm staat dan: geen signaal. Wanneer je in buitenland rijd, dan merk je dat DAB+ niet in ieder land aanwezig is. Het zoeken naar zenders is erg onhandig. Ik schakel in buitenland altijd over naar de FM band. Dan werkt het systeem beter om een zender te kiezen.
Het rijden op zich is erg prettig. Het dashboard is digitaal en naar keuze in te stellen. In type en in kleur. Hierdoor is het overzichtelijk.
Cruise Control is makkelijk bedienbaar. Alleen laat het systeem wel toe dat je harder gaat dan de ingestelde waarde. Wanneer je een helling afgaat of terug wil naar de eerder ingestelde snelheid.
Eerder heb ik aangegeven dat de parkeer sensoren niet werken. Ik ben naar de garage geweest en die gaven aan dat de sensoren goed zijn afgesteld. Dus heb ik er mee leren leven dat ik niet kan vertrouwen op de sensoren. Het gebeurd ook regelmatig dat je in parkeert. En dat ik stil sta en de motor bijna uitzet. Dat het signaal afgaat en op het display rode balkjes zichtbaar zijn. Alsof ik al tegen iets aan sta. Het klopt dat ik dan met een kleine afstand van een object af sta. Echter zou ik verwachten dat dit met blokjes en signaal wordt opgebouwd. En met inparkeren rij ik echt heel rustig omdat ik niet kan vertrouwen op dit signaal. Alleen op de spiegels.
Het verbruik van de auto vind ik acceptabel. Ik probeer altijd zo zuinig mogelijk te rijden op de ECO stand. De fabrieks waardes haal ik weliswaar niet. Maar er zijn momenten waar ik toch maximaal 1.200 km op een 45 liter tank rijden. Maar meestal ligt dit rond de 1.000 km op een tank.
De kofferbak is groot genoeg voor ons gezin van 4 personen.
Verder vind ik het prettig dat bij het rijden altijd voor er achter LED verlichting brand, zodat je altijd zichtbaar bent.
Mijn auto is ook populair bij mijn collega’s die met een EV rijden. Wanneer die op vakantie willen zijn ze maar wat blij met mijn diesel.
Toch wat problemen achter de rug
- 72.000 km
Afgelopen zomervakantie(2020) door Duitsland heen. Buiten 30 graden binnen liep de tempartuur op richting de 40 graden. De airco defect. Na veel klooien kon ik handmatig toch nog een beetje koeling uit de airco halen. Thuis gekomen, direct de dealer gebeld. Ja wat verwacht u meneer. Het is warm buiten. Niet het antwoordt wat je zou verwachten. Bij de controle bleken de leiding poreus te zijn waardoor er geen druk opgebouwd kon worden. Na vervanging werkte de airco weer. Februari (2021)een weekje sneeuw en koude tempartuur. Bij het starten merkte ik al op dat het niet geheel in orde was. Normaal startte ik de auto in 1 omwenteling. Nu leek het wel een auto van 12 jaar oud. En op woensdag was ik de klos. Einde werkdag dacht ik om 17.00u naar huis te rijden. Ja dus niet. Lampjes van het dashboard branden wel maar de startmotor gaf helemaal geen kick. In de display kwam een tekst te staan die ik niet thuis kon brengen. Gebeld met de pechdienst van de lease maatschappij. Daar kwam ik uit bij een bekende alarmcentrale. Die verzorgde netjes dat er een berger mijn kant op zou komen. Echter was dit een berger van de Renault. Daar was geen contract mee vanuit de lease maatschappij. Dus zag ik mijn auto op een bergings voertuig vertrekken. Gelukkig kon ik op mijn werk binnen wachten. Buiten vroor het inmiddels 8 graden. Weer bellen. En ik werd met een taxi naar een berger in de omgeving gebracht. Waar ik vervangend vervoer ontving. Ik was gelukkig nog net voor de avond klok thuis. De volgende dag op zoek naar mijn auto. Op vrijdag had ik deze eindelijk gevonden. Een dealer belde mij dat de auto weer gerepareerd was. Het was het bekende euvel van de Renault Megane diesel.(er stonden nog 8 met hetzelfde euvel bij deze dealer). De auto is eerder hiervoor al een keer terug geroepen. Echter is het euvel dus niet verholpen. Bij het starten van de auto. Kon ik nou niet zeggen dat er iets verbeterd was, behalve dat hij weer startte. De volgende onderhouds beurt komt er aan. Ik ga dit bij mijn eigen dealer even onder de aandacht brengen. Een week later ontdekte ik een scheurtje in het voorruit. Een afspraak gemaakt bij 1 van de bekende glas bedrijven om het voorruit te vervangen. Was wel nodig. Tegen de tijd dat ik aan de beurt was. Was deze scheur al 30 cm geworden. Nu bleek dat mijn vorige vooruit, deze is in het eerste jaar al vervangen, dat deze er scheef inzat. Nu alles weer heel is kan ik weer lekker rijden. Onder tussen ook nieuws ontvangen vanuit mijn bedrijf. Ze zijn overgegaan op Skoda. Ik kijk nu al uit om een Octavia te gaan rijden. Helaas moet ik nog 2 jaar wachten. Omdat het lease contract met een extra jaartje is verlengt. Ivm de COVID-19 crisis. Hopelijk kan ik dan nog kiezen voor een Octavia. Gezien de elektrificatie van de wagenparken.
Einde samenwerking 2023
- 126.530 km
Op 14 februari komt vroegtijdig het einde van de samenwerking met mijn Megane.
Het Lease contract loopt af op 28 februari 2023.
Echter door een ongeluk, begin december 2022, moest ik de auto vervroegd inleveren. Op dat moment zou deze nog gerepareerd gaan worden. En half januari, net voor de reparatie, kreeg ik te horen dat er geen reparatie meer zou gaan plaats vinden. Omdat de Megane total loss is verklaard.
Mijn terugblik op de Megane.
Het was een fijne auto om mee te rijden.
De motor was erg fijn om mee te rijden. Was niet een race monster maar ook zeker geen trage slak.
Met een bereik van 1200 km was het een fijne reis auto.
Heel wat km gemaakt en de auto gaf geen krimp. Volgeladen in de vakantie, berg op berg af.
Kofferbak was lekker groot, maar altijd te klein als je met een gezin op stap gaat.
Ook was er gelukkig ruimte voor een reservewiel. Zoals bij iedere auto koop ik de reserve band zelf.
Ik blijf dit een vaag verhaal vinden. Uit oogpunt van bezuiniging en van uitstoot.
Totdat je een lekke band krijgt. Klooien met een spuitbus en een compressor. En er achter komen dat er een scheur in de band zit. Huppa, krik er onder band uit de kofferbak. Even sleutelen. En met 10 minuten weer onderweg. Ipv 2 tot 4 uur wachten op een berger. Die je komt afslepen. En nog maar afwachten hoe je weer verder kan. Volgens mij heb je dan de gehele besparing te niet gedaan, naar mijn mening
Bediening van diverse op het stuur. Erg overzichtelijk en logisch geplaatst.
Opbergvakken voldoende aanwezig. Al krijg je die met een gezin wel vol en is het weer te weinig.
Er waren natuurlijk ook wat minpuntjes.
De carkit: echt dramatisch. Alsof je met windkracht 10 aan het bellen bent. Zou niet mogen bij een auto van 28k. Bij de Clio was dit niet anders. Zeker nog werk aan de winkel.
Navigatie: Die heb ik een paar keer geüpdatet middels het bijbehorende abonnement. Ook geen succes. Gauw een losse TomTom gekocht. En irritatie was weg.
Stoelen: Het zitten in de Megane heb ik lastig ervaren. Ik was vaak aan het wijzigen met de instellingen. Het zijn geen stoelen waar je in gaat zitten en gelijk zo iets hebt. Dat zit lekker.
Pech gehad
Ja helaas wel, zoals je hebt kunnen lezen in mijn eerdere reviews.
Startmotor relais die het begeeft, airco systeem een aantal keer stuk geweest. Voorruit is 2 keer vervangen. 1 keer lekke band gehad.
Op het moment is het vervelend. Maar uiteindelijk is alles netjes opgelost.
En nu?
Zoals ik in het begin aangaf is de auto eerder ingeleverd dan gepland. En ik had gehoopt dat ik mocht doorrijden totdat ik mijn nieuwe auto zou mogen ontvangen.
Ik heb een Skoda Octavia station besteld. Omdat ik die auto al vanaf de eerste generatie wilde hebben. En dit is mijn laatste kans. De volgende auto’s, zullen EV zijn. Waar ik niet zo een fan van ben. Ja het rijd prima. Alleen mis ik het rij gevoel. Geen schakelen. Pendaal omlaag en een accu heel snel zien leeglopen. En de elektronica die continu op de loert af je wel binnen de lijntjes rijdt. Ik heb met tijd en wijle een Tesla mogen gebruiken omdat meerdere collega's zo graag naar de wintersport wilde. En het toch niet aandurfde.
De elektronica controle ervaar ik nu ook met mijn tijdelijke huur auto. Kia Ceed. Dan ga je ondanks de mankementen terug verlangen naar de (analoge 4 cilnder) Megane. Alleen de stoelen niet. Die zitten heerlijk van de Ceed. 3 cilinder, die heel erg hoorbaar is. En niet echt de pit heeft. Dan was de Megane toch zo slecht nog niet.
Zojuist het bericht gekregen dat ik deze week een tijdelijke nieuwe Skoda Octavia uit de pool ga ontvangen. Omdat mijn bestelling pas eind 2023 wordt verwacht.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.