Renault Mégane Estate dCi 110 ECO2 GT-Line (2013) #2
autoreview
Signalement
Uitvoering | Mégane Estate dCi 110 ECO2 GT-Line |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2013 |
Jaar van aanschaf | 2013 |
KM-stand bij aanschaf | 12 km |
KM-stand laatst | 180.550 km |
bevindingen
- 180.550 km
26-04-2013. 250Km.
een vervroegde nieuwe auto.
een dubbel gevoel. enerzijds altijd leuk een nieuwe wagen uitzoeken, anderzijds.
tsja, de aanleiding is noodgedwonen door prive zaken een goedkoper vervoersmiddel nodig hebben.
waarbij een goed trekgewicht wel een vereiste blijft ivm de aanhanger die zakelijk regelmatig mee moet.
blijft er maar een optie over.
de Renault megane.
voor het praktische een estate.
puur rationeel uitgezocht dus.
gelukkig bleef er ondanks de afkoopsom wel budged over voor een "gt line" uitvoering.
(helaas staat deze tegenwoordig op 16 inch wielen ipv de eerdere 17 inch. maar goed.
en als extra nog een panorama dak en privacy glass, en lak zwart metallic,
en hoe bevalt het?
tot op heden niet eens verkeerd.
prima stoelen, waarbij het zitvlak wat kort is.
trekkracht vanuit stilstand tot op heden matig. maar verder prima.
audio installatie redelijk, waarbij zelfs via bluetooth muziek kan weergeven via de audio.(top functionaliteit)
al met al niet verkeerd dus.
maar goed ut is geen bmw, waarbij de luxe uitrusting veel goed maakt,,
01-05-2013 350Km.
ondertussen een beetje gewend aan de Renault.
en behalve dat het rijden echt niet tegen valt is me een ding wel opgevallen. de sensoren rondom zitten er niet voor niks!
wat is die koets slecht overzichtelijk!!
waar ik de bmw met alleen achter parkeersensoren zo 1,2,3 in willekeurig parkeetvak kon zetten is de renault beroerd in te schatten.
maar goed.
Al veel prezier gehad van het open dak, wat een weelde.
de keyless entry is nog wennen, maar is op den duur denk ik wel handig. maar je moet wel denken om het pasje niet te vergeten. terwijl de "ouderwetse "sleutel standaard mee gaat aangezien je die gebruikt bij het starten..
En ondertussen zelfs van mensen gehoord , goh die wagen is wel een vooruitgang t.o.v. de X1. ieder zijn ding zullen we maar zeggen..
17-05-2013. 3150Km.
ondertussen laten we zeggen "iets meer "ervaring op kunnen doen met de Renault. de kilometertjes gaan nog niet zo hard door lange weekends etc, maar toch.
verbruik tot op heden('t is toch een eco bolide dus toch even in de gaten houden) eerste tank 1 op 17, tweede tank 1 op 19,3
en de meest recente tank 1 op 18,4
dat laatste bevreemd me, lijkt er op dat hij tijdens snelweg km's met tempo 130Km/h(m.a.w. 138Km/h op de teller) niet zo zuinig is. die 1 op 18,4 redde ik met mijn A3 sportback 1,9TDI met abt chip ook zonder problemen, en die stond op 17 inch wielen, en 225/45 banden, en had een 5 bak.
eerste vogelpoep plek er al op zitten, de lak is erg zahct zoals bij veel moderne auto's, zsm een keer goed in de was zetten is het devies.
maar goed, genoeg gezeurd over het verbruik. verder voldoet de wagen prima. hij is aangenaam stil, de stoelen zitten (voor mij)goed, armsteun zou iets zachter mogen zijn, en verstelbaar, (zit nu iets te laag en iets te ver naar achteren.)
en zoals eerder gezegd, welke oen heeft die bekerhouder bedacht.in een zakelijk bereden auto is deze niet handig.
last but not least, er zal onderscheid moeten zijn tussen de "bose" en niet "bose" uitvoering maar de speakers zijn ondermaats in mijn optiek. achteraf beter een upgrade kunnen aanvinken, voorals de voorste speakers vervormen snel(en dat met gewoon een stukje jazz muziek, dus niet eens het betere hardcore house geram).
mss nog een keer kijken of er andere speakers in kunnen.
de variabele stuurbekrachtiging is erg wennen, bij parkeertempo stuurt ie erg licht, en bij snelweg tempo, iets minder, heb zelf liever continu een bekrachtiging, die lekker veel weerstand geeft.(maar goed is erg persoonlijk)
verder deactiveerd de cruise control als de koppeling ingetrapt wordt, vervelend, want als je resume gebruikt op de cruise, kun je dus niet opschakelen, en moet je wederom resume indrukken, (maar zal wel wennen, in de bmw kon dat wel, en vond ik erg plezierig)
verder niets dan lof eigenlijk, dakje is (ik val in herhaling) geweldig, interieur ruimte is voldoende ook als er 3 of 4 personen in zitten,
tot zover de update.
Update 7,750Km 17-06-2013.
even een kleine update. verbruiksrecord gescoord 1op20,3 dat bij een doorsnee leeg gereden tank. in mijn ogen zondermeer netjes te noemen.(hoewel het nog steeds veel minder zuinig is dan beloofd, maar goed). verder van de week voor het eerst het gevoel gehad toch iets vermogen te missen, ff snel van 110 naar 130Km/h. hmmm.
de motor is softwarematig (denk ik)lui gemaakt waardoor gaspedaalrespons traag is. en je mss rustiger gaat rijden of zo.
maar goed ik ben geen racer, maar hou wel van me vlot door het verkeer begeven. en met wat anticiperen is het allemaal prima te doen.
over twee weken gaat de kar er achter en mag de renault zich bewijzen als trekwagen. ben benieuwd.
09-07-2013 11.550Km.
de Renault heeft zich even kunnen bewijzen.
een paar ritjes in duitsland, en een paar ritten met een aanhangwagen(met opbouw) van beladen zo rond de 1200/1300Kg.
om met de kar te beginnen, de 1.5 dci heeft moeite om met kar op gang te komen vanuit stilstand. als het rolt dan gaat het prima en is goed een 95Km/h op de cruise te rijden. al met al geen verrassingen eigenlijk.
op de autobahn is prima een (voor nl begrippen) hoge kruissnelheid aan te houden. tot 180Km/h gaat het prima, harder voelt als teveel(m.i.)
Concluderend tot op heden geen echt tegenvallende zaken.
wel opvallend dat de draaiknoppen voor verlichting en ruitenwissers erg licht gaan. waardoor (m.n. de verlichting welke aan de r.a.w. handle zit) nog wel eens onbedoeld bediend wordt(heb hem altijd op automatisch staan, maar laatst ongewild reed ik met licht aan rond. maar goed is een detail..
tot op heden nog geen olie bij hoeven vullen, de handige digitale meter in het display laat slechts 2 streepjes verbruik zien tot op heden..
update 28-08-2013. 19.550Km
een tussentijdse afspraak gehad bij de garage.de voorste parkeersensoren leidden al een tijdje een eigen leven nadat het geregend had of de wagen was gewassen, daarnaast had ik regelmatig melding: airbag controlleren. en gaf de airco een muffe lucht.(terwijl ik altijd de airco de tijd geef droog te worden alvorens de auto uit te zetten).
als vv vervoer een megane coupe 2.0 turbo mee gehad, en buiten dat deze simpelweg veel sneller(en m.i. een fraaie verschijning, jammer dat ik de ruimte van de stationcar nodig heb anders was dit een prima optie) en dus vermakelijker om te rijden is is mijn dci'tje te prefereren als km vreter,los van het redelijk forse brandstofverbruik van de benzine motor, is de dci een veel minder nerveuze motor, en veel stiller. eea is als het goed is opgelost, interieurfilter is vv, en er is iets vv aan de airbag(s). vwb de sensoren, scheen dat de voorste kentekenplaathouder "te laag"zat?
geloof ik nog niet echt in, maar we zullen het afwachten..
update 22.550Km.
Sinds een week rij ik op een setje 18 inch wielen met 225/45R18 michelins. je ziet de megane al zoveel dat ik graag een kleine persoonlijke aanpassing wilde.
Een wereld van verschil. zowel qua looks (wielkasten mooi gevuld) als qua rijden. strakker stuurgedrag, en strakker weggedrag in de bocht. ongunstig neveneffect, verbruik zat op de bc meestal tegen of net onder de 5 liter per 100 km, nu er net boven. zal de komende tijd weer eens bijhouden wat ie doet. zat tot op heden strak rond de 1 op 20/20,3.
de standaard 16 inch wielen zullen dienst gaan doen als winter set. met 205/55R16 winterbanden.
update 15-12-2013. 18.550km.
al weer een tijdje geleden dat ik een update deed. ondertussen weer de winterbanden er onder(op de originele 16 inch lm wielen.) duidelijk merkbaar is het verschil in verbruik.(scheelt echt aardig wat). en verschil in stuurgedrag. vind persoonlijk dat het sturen met de originele 205 banden te licht gaat. met de bredere 225 zit er meer gevoel in. en is het bochtengedrag strakker.zeker op de langere " doordraaiers" is dit goed merkbaar (maar goed dit is mijn mening.
anderen zullen mss andere ideeen hebben.
hierover)
zijn er nog mankementen geweest?
op de irritante voorste parkeersensoren na geen.
hoewel ook ik de op meerdere reviews genoemde " deuk" in de portierbekleding heb ter hoorge van de elleboog. vind dit eigenlijk niet mogen. bij een wagen die goed 6 maanden oud is en nog geen 40dKm heeft gelopen,.(mijn XJ van 33 jaar oud heeft dat niet eens.)
ook is de stof op de bestuurdersstoelzitting al ruim aan het worden.(ben iets van 80Kg dus ook geen echte zwaargewicht),. ik hou dit in de gaten en mocht het echt ergen worden dan zal ik hier achteraan gaan.
verder echt een prima wagen.
30-03-2014.
laatst geprobeert een update te doen via de ipad, dat gaat blijkbaar dus niet. tip voor autoweek, maak de site meer ipad vriendelijk.
maar goed, ondertussen gelukkig weer de zomerwieltjes er onder. naast een m.i. beduidend fraaier voorkomen heeft dit ook tot gevolg dat de megane veel beter rijdt,(minder waggelig in de bocht, en steviger stuurgevoel, met de 205/60R16 banden is het sturen erg licht, en in de bocht rolt ie aardig over de wang van de band )
verder geen bijzonderheden. onverminderd tevreden.
15-0502014.65.550Km.
Pas ineens vermogensverlies. en motor in noodloop. snel de dealer bezocht. bleek een turbo slang stuk. (zat een lek in en bleek langs een slangklem te schuren).
leiding niet op voorraad, "maar we hebben hem even gerepareerd dus u kunt gewoon door rijden".
nou, dat was net ff anders.
een kilometer of 20 later, weer noodloop.
gelukkig kon ik een auto lenen, en mijn weg vervolgen.
na het weekend heeft de dealer een nieuwe slang geplaatst,(nee mijnher nog nooit voorgekomen dat deze slang stuk gaat).
vindt de kwaliteit van deze slang maar matig eerlijk gezegd.
als je de motorkap open hebt, en geeft gas ze je het opbollen. (m.i. zit er erg veel rek in, waardoor ik eigenlijk verwacht dat ook deze uiteindelijk wel weer de geest zal geven. )
behoudens deze hik, geen problemen gehad.
verbuik met zomerwielen stabiel rond de 1 op 18.
geen/nauwelijks oliverbruik (handig dat er een metertje in zit, dat na het starten het oliepijl weer geeft.)
Update 96.550
Ondertussen weer de nodige kilometertjes gemaakt.
En eigenlijk weinig nieuws.
Pas een kleine schade aan de voorbumper hersteld, en beurt, waarbij de winterwielen weer gemonteerd zijn.
Opvallend vind ik wel dat de stof van de bestuurdersstoel zitting ruim begint te worden, en het icoontje op het stuur begint te vervagen .
Vind dat wat vlot eerlijk gezegd.
Opvallend is dat het verbruik met de ( kleine) winterwielen zomaar een halve liter per 100 kilometer lager is dan met de zomerwielen.
103.550Km kleine update.
paar ergernisjes.
was tijdens mijn vorige update vergeten te vermelden dat de voorste parkeersensoren nog regelmatig spontaal piepen bijvoorbeeld voor een stoplicht. (blijkbaar een kwaaltje want bij een collega is dat ook het geval.)
dus ik laat het er maar bij.
En de deuk in de portierbekleding lv is ondertussen zo diep dat zelfs mijn vriendin hem pas geleden opmerkte.
vindt het jammer dat het materiaal blijkbaar niet bestand is tegen een elleboog.
Ook zit er iets los in de achterklepbekleding, wat rammeld als je de klep open en dicht doet.
en last but not least: er zitten zaadjes van bomen en weet ik wat in de beide plaffoniaires .
ja echt, blijkbaar is de afdichting richting het open dak niet goed waardoor dit naar binnen kan komen langs die weg.
vind het persoonlijk erg slordig dat dit kan gebeuren.
kleine ergernissen maar toch.
Update 122.550 km.
Auto weggebracht wegens in noodloop.
Motorlampje samen " sleuteltje" melding injectie controleren, en luchtverontreiniging controleren.
Waren blijkbaar slangetjes stuk?
Gelijk de auto een beurtje (met 4 stuks vers winterrubber 205/60R16 wel snel versleten overigens twee seizoenen zaten ze er pas onder)laten geven, was tie ook aan toe.
Na twee jaar begint er echt slijtage zichtbaar te worden,
Bestuurdersstoel zitting duidelijk , en icoontje op stuur van + ( cuisecontrol) begint te vervagen.
27-03-2015. 125.550.Km.
ondertussen weer ff onderweg.
er waren blijkbaar wat slangetjes lek oid.
vreemd maar goed, hij rijdt weer als vanouds.
en met de zomerwielen (inclusief 4 verse michelins 225/45-R18)er onder ziet ie er niet alleen weer fraaier uit, maar het weggedrag is ook weer zoals ik het graag heb.
laatste jaar voor deze bolide is aangebroken, zo langzamerhand begint het al weer te kriebelen, wat gaan we dadelijk kiezen.
01-12-2015 160.000Km.
ondertussen weer wat kilometertjes opgeschoten. weinig geks gelukkig.
de voorste parkeersensoren geven nog steeds veel kabaal bij regen.
niets aan te veranderen schijnbaar.
maar over all moet ik zeggen dat de megane het best goed doet.
wat nu te kiezen hierna?
helaas is de fiscale 14% bijtelling komen jaar niet meer, dus maar ff zien wat het wordt.
29-01-2016. 179.550 Km.
gisteren werd ik opgeschrikt door een behoorlijk kabaal van onder de motorkap.
gestopt, vloeistoffen gepeild, niets aan dehand zogezegt.
in overleg met de leasemaatschappij de dichtstbijzijnde dealer bezocht. welke me adviseerde de wagen te laten staan. er is een defect aan de motor.
lager er uit gelopen oid.
jammer zo vlak voor einde contract.
Aldus de leasemaatschappij is dit een problem wat vaker voor komt bij deze motoren dus heel verrassend is het voor hun niet.
de Renault heeft zich best goed gehouden de afgelopen drie jaar, maar de kilometertjes laten zich ondertussen wel aan zien in het interieur.
de Volvo V40 van een vriend is na 200K Km nog als nieuw, terwijl bij de Renault de bestuurdersstoel aardig uitgezeten is, en ook de knopjes op het stuur en de pook zijn aardig glad. (let wel de V40 kost hoegenaamd het zelfde als de Megane)
29-02-2016. 180.550Km.
Toch de Renault nog weer terug gekregen.
blijkbaar was er iets mis met de cilinderkop.
Aldus de garage een bekend probleem met deze motoren?
(ook lagers die er uit lopen was zogezegd geen raar iets dus vertrouwenwekkend klinkt het niet)
Maar goed, we rijden weer.
De auto is nu wel opvallend traag.
dit was de garage ook opgevallen, maar geen storingen in het system dus alles zou goed moeten zijn.
al met al kijk ik met gemengde gevoelens terug op de drie jaar Renault.
Voors:
m.i. best een mooi ontwerp.
redelijk ruim.
complete uitrusting.
Tegens.
ziet hem teveel.(maar goed super scherp in de bijtelling natuurlijk)
kwalitatief valt er op af te dingen..
(voorbeeld: gooi een deur van een V40 dicht en een van de Megane dan hoor je het verschil duidelijk).
Er staat dadelijk voor mij een V40 klaar voor me.
uit de pool, dus helaas geen nieuwe. maar ik zal me daar de komende anderhalf jaar wel mee redden denk ik.
en een review daarvan volgt ...
10-03-2016 184.550Km
Het was zo ver, vroeger dan verwacht.
vandaag de Renault ingeleverd.
en de v40 in ontvangst genomen.
Een roerige bijna drie jaren met de Renault.
resumerend kan ik zeggen dat het geen slechte wagen is hoewel een koprevisie met deze km stand wel wat vroeg is naar mijn smaak.
Zal van de V40 uiteraard weer een review maken.
Lezers dank voor de interesse.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.