Renault Mégane Estate dCi 110 ECO2 Bose (2012)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Mégane Estate dCi 110 ECO2 Bose |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2012 |
Jaar van aanschaf | 2012 |
KM-stand bij aanschaf | 7 km |
KM-stand laatst | 15.835 km |
Nieuwe voorloopauto
- 1.100 km
Op 30-1-2012 via mijn nieuwe werkgever een nieuwe Renault Megane Estate Bose 1.5dCi besteld.
Door de levertijd least mijn nieuwe bedrijf nu eerst een shortlease auto.
Blijkt dit een hagelnieuwe auto te zijn die op 29-2-2012 op kenteken is gekomen.
Exact dezelfde uitvoering, Bose met Pack Lumiere (glazen dak) en trekhaak. Het enige verschil is de kleur. De huurauto is gris cassiopee terwijl de auto in bestelling zwart (noir etoile) wordt.
Voor de duidelijkheid: Het is het 2011 model, maar er zit wel een ECO2 sticker op de achterruit geplakt. Tevens is het inderdaad nog een 20% bijtelling auto!Er zit dan ook ruim eur 5100,- BPM op.
Een vriend van me moet ook gaan beslissen voor een nieuwe lease auto. Hij twijfelt tussen de nieuwe Focus 1.6tdCi wagon 14% die eraan komt en de Megane Estate. Blijkt vandaag dat de Focus straks max. 300 kg mag trekken (en de Megane 1500kg!)
Krijg je hetzelfde dilemma als de Prius en de VW Greenline (?) modellen waarbij een trekhaak zelfs niet mogelijk is. Hij heeft inmiddels gekozen voor de nieuwe Volvo V40 die hij krijgt in oktober.
Eerste indruk van de Renault: Ik heb de laatste jaren in verschillende nieuwe lease auto's gereden: respectievelijk 406 1.8 benzine bj 2001, Renault Laguna 1.9dCi 100 pk bj 2005, Mazda 6 2.0D bj 2009 en de VW Golf 1.4TSI DSG bj 2009.
Ik ben echt aangenaam verrast door het rijgedrag van deze auto.
Hij rijdt strak en toch zeer comfortabel. Ik heb géén aanmerkingen op de stuurbekrachtiging die genoeg gevoel geeft waarbij niet gecorrigeerd hoeft te worden.Gisteren waaide het heel hard en voelde ik de wind wel maar het werd niet hinderlijk. Wel wordt hij wat rijwindgevoelig als je richting de 155 km per uur gaat.
De auto nodigt niet uit tot flink doortrappen. Hij pakt redelijk op, maar als je in lage toeren na de één overschakelt valt hij helemaal dood. Ook in bijna haakse bochten waar je redelijk snel door heen kunt moet je echt terug naar twee en kun je niet op koppel in de drie de bocht nemen. Als je 100 rijdt kun je wel redelijk op koppel accelereren. Heb je echt haast dan zul je toch verder door moeten trekken en op hogere toeren moeten schakelen. Ik wil de motor echter nog niet te zwaar belasten en deze zal gaandeweg ook nog wel wat loskomen. Verbruik na de eerste tankbeurt gemiddeld 1:16. Bij 80 km/u in 5 ca 1:30 en bij 120 km/u ca 1:17.
De bak schakelt fijn, met een korte en duidelijke slag. Ook de achteruit (pal optrekken en linksvoor) pakt perfect.
De koppeling gaat niet zwaar en geeft toch een goed aangrijpmoment.
De auto is zeer stil zonder rijwindgeluiden of bandgeruis. De Golf hiervoor had ook 17" banden en deze waren veel luidrichtiger. Ook in de regen is het in de auto heel stil (in tegenstelling tot de Mazda waar je erg last hebt van het geluid van het water in de wielkasten).
De ruitewissers maken géén bijgeluiden en beslaan de volledige ruit.
Op de autobaan rijd je ongemerkt te hard door de hoge mate van comfort.
De vering kan slechte wegen goed aan en wordt dan niet oncomfortabel. Hij is strammer geveerd als de Laguna destijds, maar zeker niet zo sportief als de Mazda. Maar toch goed contact en comfort. Een goede combinatie.
De remmen zijn gewoon goed. Goed gevoel en bij harder intrappen lekker scherp. Dit was ik al gewend uit de Laguna. Bij echt wat harder remmen is een redelijke mate van kracht vereist.
De accessoires zijn ook hoog van nivo. De navigatie is heel duidelijk. Het menu met het stickje zou wat sneller kunnen, maar ik moet ook nog even wennen.
De Bose geluidinstallatie is formidabel. Wat een sound!
Voor de rest zit er (bijna) alles op wat je wilt wensen. In de uitvoering die er aan komt is volgens mij alleen een achteruitrij camera bijgevoegd en wordt de neus wat aangepast.
De stoelen zitten comfortabel, de zitting mocht voor mij iets langer zijn. (en ik ben nog niet eens zo groot, 1.80m.)De kwaliteit van de stof kan ik nog niet goed beoordelen.
De ruimte in de auto is voldoende, maar houdt achterin niet echt over. Onze twee kids van 8 passen echter prima en het is immers ook een compacte middenklasser. Beenruimte is goed, maar personen boven de 1.85m komen met hun hoofd tegen de aflopende daklijn. (mede ook door het ca 3 cm lagere glazen dak)
Ik heb er al een dichte aanhanger achter gehad en deze stond er net zo recht achter als bij m'n Golf, dus het lager hangen zal straks bij onze caravan (een TEC 530 laadgewicht 1300 kg)zal afhangen van het doorzakken van de vering.
Minpuntjes die ik tegen kom:
* Géén dimmende binnenspiegel.
* Klepje voor USB (hadden ze links rechtop moeten plaatsen)+ wazige plek (enkele) bekerhouder.
* Kritisch aan format op de USB bestanden
* Telefoonknopje om op te pakken kun je indrukken en draaien. Bij het draaien druk je snel door de weerstand van het indrukken.
* Korte stoelzittingen
* Beetje goedkoop aandoende knopjes voor de binnenverlichting
* Bediening van de cruise control op het stuur is niet verlicht.
*Goedkope bajonetsluitinkjes in de kofferruimte voor het vastzetten van de bodem.
* Niet vlakke laadvloer en gammele achterstoelzittingen bij het opklappen.
* Vrij laag dashboard bij de passagier, weinig beenruimte in de hoogte.
* Armsteun vrij kort, maar doordat ik vrij achterin zit voor mij net géén bezwaar.
* Ik vind de lichte gordels bij de donkere bekleding niet mooi.
* De oliepeilstaaf is van heel goedkoop buigzaam plastic.(moet ook door een bocht). De motorklep opent wel goed dmv een gasveer. (de eerdere Renaults moest je zelf optrekken een met een stangetje open houden.
Pluspuntjes naast het prima rijgedrag en de reeds genoemde zaken:
* Géén gesmeer bij het tanken doordat de afsluiting van de tank aan het klepje zit.
* Het Handsfree sluiten incl. inklappen spiegels, knipperen vd knipperlichten en een geluidssignaal is echt heel handig.
* Fijn stuur en hendels. (ook een bedeesd knipperlichtgeluid ipv het harde klik-klak van vroeger)
* Mooie diep dashboardkastje. (ik weet niet of die door de airco gekoeld wordt)
* Klein leuk detailtje: Wanneer je ingesteld hebt dat de auto automatisch afsluit bij 20km/u, gaat er op het knopje van het centrale afsluiten een heel klein rood lampje branden.
Ik zal nog een foto bijvoegen en bij tekortkomingen of pluspunten weer een aanvulling schrijven. In ieder geval meld ik mij weer bij het in gebruik nemen van de nieuwe Renault in juni of juli.
2011 uitvoering
Naar aanleiding van 3 lezersreacties:
Er zit een eco2 sticker op de achterruit, maar het is wel het 2011 model (ook het front en er zit géén start-stop systeem op). Ik betaal dan ook 20% bijtelling.(en er zit eur 5100,- BPM op)
Ben benieuwd of ik bij de nieuwe auto het verschil in koppel kan voelen.
Tevens vandaag even wat harder gereden (ca 160km/u) en dan begint de auto de wind toch wel te voelen. (zowel wat betreft het verminderen van het weggedrag alsook de tijd die nodig is om naar deze snelheid te accelereren.) Je kunt dit gewoon echt niet vergelijken met de 140pk, 340NM sterke Mazda maar ongemerkt vergelijk je gewoon.
Velgen niet meer leverbaar
- 1.600 km
Kreeg vandaag een mailtje van de dealer dat de velgen op de bose editie tijdelijk niet leverbaar zijn. Ik laat ze vervangen door de Schuss velgen op de door mij toegevoegde foto. Anders zou de auto 2 maand later geleverd worden.
Matig vermogen
- 2.160 km
Ik ben nu niet meer aan het inrijden en merk nu dat de auto toch matig bedeeld is in de pk's. Als je op de autobaan bv 100 km rijdt en je nadert een auto die dan naar rechts gaat en je wilt weer versnellen dan duurt dit wel heel lang. In 6 wil niet echt, naar 5 of 4 helpt ook niet echt. Het is echt een cruise auto en dan loopt ie heerlijk. Maar goed, de lease rijders willen graag 14% bijtelling en dan weet je dat je niet het vermogen van een 140 pk 2 liter diesel hebt.
Tevens is het remmende vermogen op de motor nihil, wat ook vrij hinderlijk is.
Update na bijna 9000 km.
- 8.900 km
Hierbij een korte update over de ervaringen tot nu toe.
Gelukkig géén storingen of gekke dingen meegemaakt.
De motor begint goed los te komen en begint wat zuiniger te lopen (zie verbruiksreview) ondanks het feit dat ik er wat vlotter mee heb gereden (lees, wat verder doortrek in de toeren tot ca 3000 t/min. De motor loopt dan mooi rond. Als je bij 1400 toeren het gas intrapt begint het blok een beetje te "bokken" tot hij over de 1500 komt en goed oppakt.)
Het enige minpunt tot nu toe is dat ik wat rugpijn heb als ik uit de auto kom en ik heb de stoel nu wat hoger gezet, waardoor het probleem minder is.
Het automatisch oliepeilen(vandaar de simpele oliepeilstok) heb ik inmiddels gevonden. Als je de auto start en op de knop van de boardcomp drukt zie je in stipjes het olienivo.
Voor de rest géén minpunten en ik hoop mijn nieuwe Megane in week 25 te kunnen ophalen.
Eerste caravan rit
- 11.000 km
De eerste echte trek proef!
Met de caravan naar de vakantiebestemming gereden 160 km vice versa.
De caravan ligt, zoals al eerder aangegeven, vrij laag met de neus achter de auto ivm de vrij lage trekhaak. Ik ervaar dit eerder gunstig als ongunstig door de betere hoek in de rijwind. Slechts één keer de grond lichtelijk geraakt na een drempel met de steun, maar dat viel allemaal mee.
De heenweg een forse wind en dan voel je wel dat de auto met deze caravan (1300 kg TEC 530)al niets over heeft. (laat staan dat je echt de toegestane 1500 kg gaat trekken. Qua trekkracht matig, maar je kunt gewoon meekomen mits je met tegenwind maar in 4 rijdt. Je rijdt dan echter ca 2100 toeren en dit is binnenin nog steeds muisstil. De terugweg was er weinig wind en hebben we constant ca. 96 km/uur in 5 gereden en dan zakt hij ook niet terug op de cruise control.
We hadden de auto en de caravan nog niet vol bepakt en de auto was vanachter dan ook niet door de vering gezakt.
De zijspiegels met brede opzetspiegels hielden zich prima en door het knopje naar links te zetten voorkom je dat de spiegels bij het afsluiten naar binnen klappen.
Ook handig. Dit is de eerste auto waarbij op de 12 Volt aansluiten spanning blijft staan bij het afzetten van het contact. Handig bij het kijken van tv schermpjes door de kids op de achterbank. Ook bij het weer starten blijft de spanning erop zodat de tv'tjes ook aanblijven en niet weer op moeten starten.
Ook de 12 Volt blijft op de koelkast wanneer de auto niet loopt! (hier wel mee opletten!!)
We hebben twee plezierige ritten gehad (met name de terugweg bij geringe windkracht), maar wanneer je er echt de bergen mee in wilt zou ik dit niet doen met een te zware caravan.
Nieuwe Megane komt eraan
- 14.500 km
Bericht van de dealer gehad. Auto komt 29-6 binnen en zal na ca een week afgeleverd kunnen worden. Ik zal een nieuwe review schrijven met de verschillen ten opzichte van deze auto.
Auto ingeleverd en nieuwe Megane opgehaald
- 15.835 km
De voorloopauto vandaag keurig gewassen, gepoetst en schoon van binnen en buiten ingeleverd bij Bochane en de nieuwe zwarte Megane Estate Bose opgehaald. Ik zal deze review ook van de nieuwe Megane schrijven en daarbij deze afsluiten. Ook de verbruiksmonitor zal stoppen en ik zal eea proberen bij te houden van de nieuwe.
Wat opvalt aan de nieuwe Megane 2012:
* Van buiten veel stillere motor die niet zo dieselt en dus van binnen nog stiller is (kon al haast niet stiller!)
* Veranderingen t.o.v. 2011 model: knippert 3x bij aantikken hendel, led streepje verlichting onder lamp, achteruitrijcamera (ik ben er nu al verzot op), mooiere bumper met andere chroomaccenten, iets andere radio met usb stick-aansluiting nu recht voor in de radio, enkele chroomaccenten in interieur (o.a. boven navigatiescherm en om de pook), bakje links aan dashboard is vervallen, start stop systeem (werkt trouwens zeer snel!)
* Er zit een krachtiger startmotor op, waardoor de motor ook sneller aanslaat. Werkt super!
* De beschermstrips onder aan de deuren zijn nu echt zwart gespoten wat er veel beter uitziet dan die kunststof.
* de vaste trekhaak heeft een iets andere vorm en lijkt lager te staan. Bij het opmeten blijkt hij echter ca 43 cm van de grond te zijn en in de 2011 uitvoering 38 cm!
* Hij loopt nog stiller en ik heb het gevoel dat ie ook iets meer trekkracht heeft.
* Hij lijkt nog iets strammer afgeveerd en voelt echt super degelijk aan.
* De versnellingsbak schakelt direct, maar nog vrij stram. Er zit met name weerstand van 3 naar 4.
* De auto maakt nog steeds precies 2000 toeren(!) bij 120 km/uur.
* Hij lijkt ook nog iets zuiniger met nu gemiddeld 5,1 liter per 100 km. (na 120 km te hebben gereden!?)
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.