Renault Mégane Estate dCi 110 ECO2 Bose (2012) #24

autoreview

Renault Mégane Estate
Renault Mégane EstateRenault Mégane EstateRenault Mégane 2012Renault Mégane 2012Renault Mégane 2012Renault Mégane EstateRenault Mégane EstateRenault Mégane EstateRenault Mégane EstateRenault Mégane EstateRenault Mégane EstateRenault Mégane EstateRenault MéganeRenault Mégane 2012Renault Mégane

Signalement

UitvoeringMégane Estate dCi 110 ECO2 Bose
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2012
Jaar van aanschaf2012
KM-stand laatst25.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Probleem

  • 25.000 km

De reden dat ik deze review schrijf is omdat ik een probleem heb met mijn auto.

Ik zal het kort houden mbt de algemene zaken. In andere reviews worden alle ins en out uitvoerig behandeld.
De keuze is vorig jaar op deze auto gevallen vanwege fiscale voordelen, trekvermogen, uitrusting, uitstraling en rijeigenschappen.

Fiscale voordelen
Volgens mijn accountant was/is deze auto gunstig op mijn balans. Geen BPM, 14% bijtelling en zuinig. Omdat ik zelfstandig ondernemer ben en ik een andere auto nodig had was dit een plus.

Trekvermogen
De enige auto in deze klasse die 1500 kilo mag voortbewegen. Voor mijn hobby, paarden + trailer, ook een grote plus.

Uitrusting
Deze Bose uitvoering heeft alles wat rijden comfortabel maakt. Erg te spreken ben ik over de keyless entry en auto lock als je 2 meter bij de auto vandaan bent. Als extra heb ik destijds stoelverwarming genomen. Heerlijk zo met die koude maanden.

Uitstraling
Een kwestie van smaak. Er zijn auto's die mooier zijn maar ook zeker die minder mooier zijn.

Rijeigenschappen
Mijn vorige auto was ook een Megane Estate dci. Deze auto is Frans comfortabel geveerd zoals we dat gewent zijn. De huidige Megane is strak en direct en ook dat bevalt prima.

Probleem
Normaal zou ik geen review schrijven, maar gezien de omstandigheden ben ik benieuwd of er meer mensen last hebben van het volgende.
Ik weet niet of dit al vanaf het begin speelde. Eigenlijk is het mij ook niet direct opgevallen totdat mijn man mij hierop attendeerde. In de 4de, 5de en 6de versnelling, bij een toerental van 1400 tot 1600 begint de auto te stotteren. Dit is niet altijd het geval. Het doet zich voor bij een bepaalde hoeveelheid gas die je geeft.
De indicator voor het op- en neerschakelen geeft ook niet aan om te schakelen. Je zou zeggen dat er niets aan de hand is. Je wilt immers zuinig rijden wat voor deze auto een selling point is.
In het begin, een kilometer of 10.000 geleden, moest ik mijn best doen om het te reproduceren. Nu is het zo dat ik mijn best moet doen om het te voorkomen. Het begint dus echt een probleem te worden.

Dealer
Inmiddels ben ik 2x bij de dealer geweest. Na het gemeld te hebben wilde de dealer de auto een dag hebben om proef te rijden. Bij het ophalen werd gelukkig mijn constatering bevestigd. De (hoofd)monteur gaf aan met nog meer auto's van deze uitvoering te willen rijden eer hij er iets zinnigs over zou kunnen zeggen. Een maand later moest ik helaas zelf contact opnemen om te vragen hoe het ervoor staat. Ik sprak aan de telefoon met dezelfde monteur en hij had inmiddels met nog een aantal andere Megane dci gereden. Deze vertoonden hetzelfde gedrag. Ik kon een afspraak maken om de auto nog eens langs te brengen, want er was een software update voor het motormanagement.
Zo gezegd zo gedaan. Auto langs gebracht en eind van de dag weer opgehaald. Er was een software update voor het motormanagement, maar niet voor mijn type auto. Wel een andere software update die men uitgevoerd heeft. Deze zou het soms uitvallen/bevriezen van het navigatie systeem verhelpen. In de praktijk komt het inderdaad minder vaak voor.

Conclusie
Bij de Renault dealer onderkent men het euvel maar niet als een probleem. De beredenering is dat het niet schadelijk is voor de auto. Ik als bestuurder denk daar anders over. Het rijdt niet prettig en de techniek is niet optimaal. Ik kan niet optimaal zuinig rijden omdat ik het gevoel heb als zich het euvel voordoet, ik de auto stuk maak. En dus rij ik met de gedacht in mijn achterhoofd om het euvel te voorkomen. Dat is alsof je een steentje in je schoen hebt en er alles aan doet om deze tijdens het lopen niet te voelen, u kent dat wel. De dealer zegt er een melding van te hebben gemaakt naar Renault Nederland. Als er maar genoeg meldingen komen wordt het misschien doorgezet naar Renault Frankrijk. En heel misschien komt er ooit nog een terugroepactie.

6,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

PRIVATE LEASE Renault Mégane

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (12)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.