Renault Mégane Estate dCi 110 Dynamique (2012) #2
autoreview
Signalement
Uitvoering | Mégane Estate dCi 110 Dynamique |
---|---|
Versnellingen | 6, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2012 |
Jaar van aanschaf | 2012 |
KM-stand bij aanschaf | 7 km |
KM-stand laatst | 90.000 km |
Eerste Indruk
- 700 km
Daar is ie dan. De leaseauto. Half jaar moeten wachten. Deels wachttijd vanuit Renault, maar ook omdat de leasemaatschappij na 15 november geen autos meer op naam zet, maar wacht tot het nieuwe jaar.
We hebben hem in Gris Ecplise genomen. Een mooie metallic lak en persoonlijk vind ik die het beste bij de auto passen. Na een korte uitleg over de functies kan ik gaan rijden. De eerste kilometers met een automaat. Het is erg wennen niet te hoeven schakelen, maar de EDC-bak doet dat soepeltjes voor me.
Tijdens de eerste kilometers (700 nu) kan ik er het volgende over zeggen.
Ten eerste is de auto erg rustig. Ik moet zeggen dat ik met een 6de versnelling nog meer stilte had verwacht uit het vooronder, maar ik realiseer me dat het slecht een 1.5L motor is. De bak reageert soepel en je kan er makkelijk mee wegkomen bij het stoplicht. Voor inhaalacties schakelt hij snel genoeg een tandje terug, maar een racemonster zal het uiteraard nooit worden. Ik merk dat de auto in stadsomgeving al snel in de 5de versnelling zit, iets wat ik zelf niet zo snel zou doen, maar het geeft wel heel erg stilte in de auto.
Wat niet stil is, zijn de banden en het windgeruis. Wat betreft de banden, zitten er energiezuinige dingen onder en daar is qua geluid nog wel winst te halen. Wat betreft het windgeruis zou dat te maken kunnen hebben met het schuifdak (denk ik).
De auto stuurt heel soepel, maar niet heel direct. Ik rijd er vooral snelweg mee en dan is dat prima, voor wie met een vlotte rijstijl door een wijk wil rijden, zal daar wat meer problemen mee hebben.
Het weggedrag is goed, maar het valt mij op dat hij (voor een snelwegauto) toch best stug is afgeveerd. Nu was mijn vorige auto een Citroen en die heeft een andere naam op dat gebied, maar deze auto lijkt haast een sportieve vering te hebben, wat in mijn ogen niet strookt met het imago van de auto. Misschien dat dat in de loop van de kilometers minder wordt.
De stoel biedt voldoende ondersteuning, is goed traploos in te stellen en biedt goed zicht op het instrumentarium. Het zicht rondom is goed te noemen, alhoewel van de neus totaal niets te zien is. Daar doen de parkeersensoren voor en achter goed hun werk.
De laadruimte is meer dan voldoende, maar in tegenstelling tot wat Renault beloofd, is deze NIET vlak van achterbumper tot dashboardkastje. Je kan er voor kiezen de zitting van de bank op te klappen, alvorens de achterleuning van de achterbank in te klappen, maar dan zit de rechtopstaande zitting in de weg. Je kan er ook voor kiezen dat niet te doen, maar dan laat de leuning van de achterbank zich niet volledig vlak te leggen. Feit is wel dat de passagiersstoel neer te klappen is en dat biedt wel veel ruimte.
De opbergmogelijkheden rondom de bestuurder zijn wat matig. Het vak onder de armleuning is relatief groot en diep, maar zonder vakverdeling. Het dshaboardkastje is ronduit klein te noemen. De vakjes in de vloer zijn niet heel groot en onhandig. Verder zit er wel een bekerhouder, maar die is niet heel hoog. En als je daar een beker inzet, kan je niet bij je usb en aux-aansluiting. De aux-aansluiting is vrij te maken door het klepje weg te slopen, maar de usb is dan nog steeds verborgen achter je bekerhouder. Het is er maar 1 trouwens.
De navigatie is goed te noemen en de bediening ervan ook. Beetje raar dat Tomtom geen losse HD-traffic aanbied a 24euro per jaar, maar dat je dan het hele live-pakket moet nemen voor 60e per jaar.
De radio levert goed geluid af. De bediening is wat wennen. Wat daar in mijn ogen echt mis aan is, is dat de mappenstructuur van een aangesloten hdd of usb op 1 niveau gezet wordt. En je kan slecht kiezen op artiest (met alle nummers er alfabetisch onder) of op album, maar dan krijg je alle albums van alle artiesten in beeld. De optie albums per artiest ontbreekt.
Wat ik vooralsnog wel echt als minpunt heb is dat ik een best harde zoemtoon hoor uit de auto. De herkomst ervan is nog niet bepaald. Het geluid klinkt bij constant rijden en stilstaan. Bij gasgeven of gaslos valt het geluid weg. Dat zou op de EDC duiden. Echter de edc in P zetten haalt het geluid ook niet weg. Ik hoop dat dat in moet slijten, anders is dat een leuke voor de garage.
Vervolg
- 87.000 km
Inmiddels 1,5 jaar onderweg, toch maar weer eens wat schrijven.
Wat betreft de rij-eigenschappen verandert er niet zoveel. Wat dat betreft blijf ik bij wat ik eerder geschreven heb. Wel zijn er een aantal minder goede punten bijgekomen, die wellicht de moeite waard zijn om te vermelden.
Ten eerste. De harde zoemtoon waar ik eerder over schreef is er nog steeds. Bij de garage snapte ze dat ik er last van had, maar de oorzaak is onvindbaar. De eerste garage gooide het op de banden (terwijl ik duidelijk had vermeld het ook bij stilstand te horen), de tweede garage geeft helaas aan dat t een kwestie van wennen gaat zijn.
Ten tweede. Wanneer ik op de snelweg gas geef, waarbij de automaat teruggaat naar de 5de versnelling hoor je met regelmaat de tandwielen over elkaar schrapen. Bij de eerste onderhoudsbeurt is enkel de software reset, wat niets opleverde. De tweede garage heeft uitgebreid gekeken, maar niets kunnen vinden. Nu is het een geluidsopname maken en naar Renault sturen om uit te vinden wat er is.
De eerste garage is Bochane in Bilthoven, mijn ongenoegen daarover ga ik nog wel een in beoordeling zetten.
Verder is een deel van de kabelboom al vervangen ivm roest. Dit bij 40000. De auto gaat niet altijd meer vanzelf op slot en detecteert de key-card niet altijd meer. Binnenkort weer onderhoud, benieuwd of dat op te lossen is.
Gemiddeld gebruik is 5,8/100 bij een gemiddelde snelheid van 72km/u.
krakende versnellingsbak - opgelost
- 90.000 km
De geluidsopname die naar Renault is gegaan heeft geresulteerd in het vervangen van een kleppenstelsel wat verantwoordelijk is voor het ontkoppelen. Helaas is met die 'oplossing' het probleem vele male verergerd. Nieuwe geluidsopnames naar Renault gestuurd en nu is de hele automaat vervangen. En jawel, het ontkoppelen lijkt nu goed te gaan :-)
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.