Renault Mégane Estate dCi 110 Bose (2017) #2

autoreview

Renault Mégane Estate dCi 110 Bose (2017)

Signalement

UitvoeringMégane Estate dCi 110 Bose
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2017
Jaar van aanschaf2017
KM-stand bij aanschaf11 km
KM-stand laatst85.000 km
Lezerswaardering: 80%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

De eerste indrukken!

  • 2.500 km

Na 20 jaar zonder problemen Italiaans te hebben gereden (Alfa, Fiat en Lancia) begin van dit jaar besloten een nieuwe auto te kopen. Ik rij ongeveer 45.000KM per jaar, mijn lijst van wensen zag er als volgt uit:

- Diesel
- Automaat
- Italiaans
- Station/ruime wagen

In de Italiaanse hoek kon ik het dit keer niet vinden, de Gulia (erg fraaie wagen) te klein en te duur, de Tipo ondanks zijn “gunstige” prijs niet het model wat mij kon bekoren en over Lancia hoeven we het (spijtig genoeg) helemaal niet te hebben.

Lang verhaal kort, uiteindelijk uitgekomen op de Renault Megane Estate Bose automaat. Gekozen voor de 18e Grand Tour velgen, velgen maken mijn inziens de auto is voor mij dan ook een belangrijk onderdeel. Tevens de led lampen, camera HUD optioneel toegevoegd. De GT versie in diesel met 165PK was gelijk een stuk duurder en viel daarom af.

De eest reacties van vrienden en collega’s van mijn aankondiging een Renault te kopen waren erg amusant. Waar zou ik aan beginnen, een Franse auto, dat is vragen om problemen etc. etc. vrienden die ooit toen ik mijn eerste Alfa kocht exact hetzelfde advies gaven. Ik ben van mening dat slechte auto’s niet meer worden gemaakt, een goed huisvader maakt de auto top of flop, ik ben zuinig op mijn bezit dus zal met deze ook vast goedkomen.

De eerste bevindingen, inmiddels heb ik zo’n 2500KM gereden in de auto:

De algemene indruk is prima, de auto is lekker stil van binnen, voelt solide aan. De gebruikte materialen zijn goed/degelijk zo ook de afwerking binnen en buiten.

De motor moet nog een beetje los komen zo ook de automaat. De automaat vond ik in het begin een beetje stroef schakelen in de lagere versnellingen ik merk dat dit nu ik wat meer kilometers heb gereden beter wordt.

Het multimediasysteem, ik heb nog de “oude” versie zonder CarPlay ik heb veel gelezen over dit systeem RLink en de gebruikservaringen ik kan mij hierin niet goed vinden. Dat wil zeggen dat het voor mij eigenlijk prima werkt, mogelijk heeft niet iedereen ervaringen met tablets waardoor het systeem “moeilijk” is, zoals gemeld ervaar ik dit niet zo. Aan de linkerkant zitten een paar sneltoetsen die je handig door de menu’s helpen, zo ook de schakelaar aan het stuur voor het bedienen van de multimedia (Spotify ed)

Navigatie, de navigatie heb ik nog niet gebruikt, hierover kan ik niet veel zinnigs zeggen, over een maand gaan we op vakantie naar Italië en dan moet hij zijn meerwaarde bewijzen.

De eerste indrukken zijn dus positief al zijn er ook wat minpuntjes te benoemen, een korte lijst van plus en minpunten

Plus:
- Zeer soepele gordelgeleider, zo soepel dat het opvalt.
“pittige” en zeer stille motor ondanks maar 110PK
- Het kunnen personaliseren van dashboard sfeerverlichting (voor mijn dochters vinden dat leuk)
- Ruime deurvakken waar gemakkelijk een fles water oid in past zeer fijn.

Min:
- Zeer lastige manier van vastmaken van gordels achterin wanneer gebruik wordt gemaakt van zitverhoger of kinderzitje.
- Kleine tank (om de 800KM tanken)
- Windgevoeligheid motorkap, bij hogere snelheden of veel wind trilt de motorkap, leid een beetje af.
- Knopje van de CC, die hadden ze handiger/slimmer kunnen plaatsen.

Kortom de auto bevalt prima maar we zijn nog te kort onderweg om een volledig/goed oordeel te kunnen geven, zo ook voor wat betreft het verbruik (olie ed) de komende maanden staan er veel KM op de planning (o.a. met dakkoffer) ik zal na mijn vakantie een nieuwe update doen.

Vakantie Italie

  • 8.000 km

Inmiddels zijn we met de Renault op vakantie geweest, dit incl dakkoffer (zie foto) de bestemming was Italië op een afstand van 1250KM (totaal hebben we ruim 2700KM afgelegd in 2 weken)

De auto heeft zich goed gehouden, op de heenreis zo rond de 130/135 km/h gereden terug rond de 140/145 (was in de nacht) Van de skikoffer totaal geen last gehad, niet merkbaar in het rijgedrag en niet in de toename van geluid (wat wij bij de vorige auto duidelijker aanwezig was) Op dit punt heeft Renault het prima voor elkaar.

We zaten in Italië en de eerste week was de gemiddelde temperatuur 40graden + ondanks de zwarte auto kreeg de airco de auto in een zeer korte tijd op temperatuur ook deze werkt dus meer dan prima.

Er hebben zich geen bijzondere zaken aangeboden tijdens de reis, de motor is in de hogere toeren nog een beetje “sloom” tot 120/130km per uur gaat het redelijk vlot daarboven moet hij meer werken. Het verbruik lag met de skikoffer rond de 6l op 100KM best aardig, gezien het feit dat de auto vol beladen was en er redelijk werd doorgereden. De kleine tank blijft een minpunt, op de terugweg vergeten de auto af te tanken bij vertrek, resultaat 2 x stoppen onderweg om te moeten tanken.

Verder blijven de autogordels achterin icm een kinderzitje zeer lastig te benaderen, als het dan ook nog eens 40graden is dan is dat geen pretje te moeten doen.

Op naar de 10.000Km, indien nodig zal ik tussentijds nog een update maken anders waarschijnlijk bij de eerst volgende beurt.

Bye Bye Renault

  • 85.000 km

Bye Bye Renault Megane.

Na bijna 90.000 heb ik afscheid genomen van de Renault en is het tijd voor iets anders.

Wat zijn de zaken die mij de afgelopen 3 jaar zijn opgevallen:

Positief

- Lage gebruikskosten (enkel onderhoud en een paar nieuwe banden voor)
- Degelijke bouwkwaliteit, geen gekke piepjes of kraakjes
- Fijne reisauto ook voor de lange afstanden
- "sleutelloos" instappen/afsluiten
- Mooi design, na 3 jaar nog steeds bij de tijd.

Negatief

- Kleine tank, redelijk vaak aan de pomp
- Rlink2 ondanks dat ik mijn weg er in heb kunnen vinden werkt het allemaal zo zo... voice commando's, navigatie zijn "ondermaats"
- "afstelling" auto, deuren hebben vanaf dag 1 niet recht gehangen, met kieren als gevolg dat kan/moet echt netter (dealer kon het niet oplossen)

Al met al heb ik een fijne auto aan de Renault gehad en heb ik samen met mijn gezin er fijne herinneringen mee gemaakt.

Ik stap nu over naar Peugeot (3008 GT 180PK diesel) of ik in de toekomst ooit weer terug zal gaan naar Renault dat zal de tijd leren. Ik ga dan sowieso opzoek naar een andere dealer, daar de dealer ABD in Heerenveen (ondanks dat deze een aantal keer dealer of the year is geweest) mij niet tevreden heeft gestemd, ze maken te veel fouten.

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

PRIVATE LEASE Renault Mégane

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (11)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.