Renault Mégane Estate 1.6 16V 110 Dynamique (2010)

autoreview

Renault Mégane Estate 1.6 16V 110 Dynamique (2010)

Signalement

UitvoeringMégane Estate 1.6 16V 110 Dynamique
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2010
Jaar van aanschaf2012
KM-stand bij aanschaf40.000 km
KM-stand laatst80.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Eerste kilometers

  • 42.000 km

Nadat ik 8 jaar met een Megane 5-deurs 2.0 uit 2003 heb gereden is het tijd voor een stationwagen. De oude Megane 2.0 had een vlotte motor en de privilege luxe uitvoering was erg compleet uitgevoerd. Oa. Panorama-dak, volledig leer, stoelverwarming, navigatie, xenon, parkeersensoren, de hele mikmak dus.
Met de 2.0 liter 180.000km gereden dus vaak aan de pomp gestaan. Ook vaak bij de garage als er weer iets kapot was. Vooral electronica was storingsgevoelig. Veel techniek is toen echt te snel op de markt gezet en voor mijn gevoel heb ik in een concept-car gereden.

Gezinsuitbreiding dus tijd voor een stationwagen.
Alle stations vergeleken en qua looks kwam ik bij de Megane en de Alfa Romeo 159 uit. Alfa viel af, een vriend van mij heeft er één en bij die auto gaat design echt vóór functie.
De Ford Focus leek mij een verstandige keuze, maar die auto laat mijn hart niet sneller kloppen.
Als je eenmaal de keyless-entry en –starten gewend bent is iedere auto die dat niet heeft, een stap achteruit. De nieuwe auto ‘moest’ eigenlijk deze optie ook hebben. Dan kom ik eigenlijk met mijn budget al snel weer bij Renault terecht. Ondanks mijn verleden met dit merk geloof ik dat ze de betrouwbaarheid inmiddels wel in orde hebben.

De benzineprijzen zie ik voorlopig niet dalen, dus ik ben voor de 1.6 motor gegaan. Even wennen, zeg maar! De nieuwere 1.4 rijdt heerlijk, maar dat is absoluut geen zuinige motor! Voordeel van de 1.6 is dat dit een doorontwikkelde motor is en ik verwacht dan ook geen problemen.

Proefrit en eerste km's:
Minpunten:
Vooral op de snelweg bij 130 hoor je de 1.6 motor wel meer als mijn oude 2.0, maar dat neem ik maar voor lief. Verder viel me op dat deze Estate veel directer stuurt, wat zenuwachtig, maar dat zal gewenning zijn. Mijn Oude Megane was veel te “elastisch”.
Ik ben benieuwd of ik parkeersensoren achter ga missen. Mijn Estate is voorzien van erg donker privacy glas en het zicht naar achter kan beter. Wellicht in de toekomst een achteruitrijcamera in de TomTom Carminat bij laten bouwen?

Pluspunten:
Wegligging is beter dan gemiddeld in deze klasse. Prima onderstel, wat mij betreft een mooie combinatie tussen sportief en comfortabel. Hij staat nu op 16 inch winterwielen, straks weer op 17 inch Bose velgen dus zijn de wangen vd banden wat platter.
De dynamic zit prima in de gadgets, qua opties ben ik er wel op achteruit gegaan, maar vergeleken met zijn concurenten is dit wel een redelijk “volle” auto.
Uiteraard is het Keyless systeem geweldig. Je weet niet wat je mist als je dit niet hebt. Zorg wel dat je ook Keyless kan starten (vanaf de Dynamic uitvoering), anders zit je in de auto alsnog te zoeken naar je sleutel.
De cruisecontrol heeft geen ander merk zo goed voor elkaar als Renault. Zéér gebruiksvriendelijk met de knoppen op het stuur. Het knopje waar de autojournalisten steeds maar weer over vallen, raak je één keer aan na de aanschaf, daarna mag je vergeten waar dat knopje zit.
Het Navigatiesysteem is uitgebreid en lijkt fijn te werken, zal dit de komende reviews verder behandelen.

Omdat ik de geschiedenis van de auto ken, en in zijn eerste 40.000 km geen noemenswaardige dingen zijn voorgevallen, staat de betrouwbaarheid op 5 sterren. Afwachten of ie dit de komende tijd ook weer gaat waarmaken.

Ruim een jaar in bezit

  • 55.000 km

Weinig tot niets te melden. Auto doet gewoon zijn ding. De motor presteert prima. De aanwezige brom van de toeren bij 120 km/u is het enige nadeel. Op de boordcomputer geeft ie een gemiddeld verbruik van 7,2 op 100 km.
Met Renault heb ik ook anders ervaren, maar de betrouwbaarheid is tot nog toe TOP!

Doet wat ie moet doen

  • 70.000 km

Kan eigenlijk niets negatiefs melden over het functioneren van de auto. Lage onderhoudskosten, de auto heeft alleen nog maar het geplande onderhoud nodig gehad.
Ik merk wel dat de bekleding (dynamique uitvoering) nu wat vlekkerig wordt. Kinderen op de achterbank knoeien wel eens met drinken/water. Dat droogt vlekkerig op, maar zal ik ongetwijfeld wel weer schoon krijgen als ik de bekleding behandel.

Accu zwak?

  • 76.000 km

Tijdens het stofzuigen van het interieur, zag ik een melding op het display: accu zwak, start de motor.
Binnenkort maar eens laten doormeten.
In ieder geval fijn dat deze melding wordt weergegeven, zodat je niet voor verrassingen komt te staan.
De auto staat nu zowel in de zomer als in de winter op 17 inch velgen wat de toch al prima wegligging ten goede komt.

3 jaar in bezit

  • 80.000 km

De melding accu zwak is niet meer teruggekomen. Ik heb dan ook op dit punt geen actie ondernomen. Wel is in de zomer mijn airco stuk geweest. Dit werd veroorzaakt doordat een steen mijn condensor had beschadigd.
Nieuwe radiateur laten plaatsen: Totale kosten 367.-
Verder geen bijzonderheden.

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Renault Mégane

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (1)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.