AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het

Renault Mégane E-TECH EV60 130pk Boost Charge Evolution ER (2022)

autoreview

Renault Mégane E-TECH EV60 130pk Boost Charge Evolution ER (2022)

Signalement

UitvoeringMégane E-TECH EV60 130pk Boost Charge Evolution ER
Versnellingen1, Automaat
Bouwjaar2022
Jaar van aanschaf2023
KM-stand bij aanschaf95 km
KM-stand laatst30.900 km
Lezerswaardering: 57%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Comfortabele snelwegcruiser

  • 7.500 km

@ Autoweek: de Evolution ER versie is een "optimum charge", kan dus net als alle andere 60 kWh Megane's met 130 kW DC laden.

Aflevering: na een maandje of anderhalf leververtraging werd op 10 januari 2023 de Megane E-tech Evolution ER afgeleverd bij mijn werkgever. De Megane IV dCi ging meteen mee retour naar de dealer. Helaas ging de aflevering gehaast en zonder veel uitleg en blijkt in de auto een mattenset geleverd te zijn die niet past. Ook kon de man die de auto kwam brengen mij niet vertellen of "pack winter" gemonteerd was, want ik miste de knoppen voor stoel- en stuurverwarming. Niet wetende dat dat geen fysieke knoppen meer zijn. Niet echt een fijne start.
De auto zelf daarentegen bevalt echter wel. Stil, comfortabel en ruim, vooral op de achterbank ruimer dan de Megane IV, waarbij opgemerkt dat ik vrijwel nooit mensen achterin heb. Ik heb dan ook meteen de hoofdsteunen van de achterbank verwijderd, voor een beter uitzicht naar achteren. Dat is wel zo veilig. Opvallend vind ik verder de verstelbaarheid van stuur en bestuurdersstoel, beide hebben een zeer groot verstelbereik in hoogte en lengte. Een goede zitpositie vinden moet dus iedereen wel lukken. De stoelen voorin zijn wel vlakker en voor mijn gevoel iets breder dan in de Megane IV (Bose uitvoering) die ik had dus je zit er iets meer "op" dan "in". Maar niet minder goed of minder comfortabel.

Rijbereik: tijdens de eerste weken waren de temperaturen vrij laag en kwam de actieradius uit zo rond de 320 km. Voor mijn ritten (200 km per dag) ruim voldoende, ik laad dus alleen op het werk. En dat gaat snel aangezien de laadpalen tot 22 kW kunnen leveren.
Toen vorige week de temperaturen richting de 15 graden gingen was dat meteen merkbaar, in het verbruik en rijbereik dan is een krappe 400 km haalbaar.

Rijhulpsystemen: er zit het nodige op maar ik maak er weinig gebruik van. Lane assist en rijbaanassistentie heb ik in alle standen uitgeprobeerd en zet ik zelden nog aan. Alleen als het heel rustig op de weg is, anders is het niet fijn. Een ander hulpsysteem is eigenlijk het enige punt wat me niet bevalt aan de auto: de cruise-control met automatische afstandsbewaking. Op de Megane IV had ik dat ook en werkte het perfect. Op deze Megane heb je meerdere keren per rit "spookmeldingen" van obstakels/auto's die ineens opduiken volgens de auto. Hierdoor gaat de auto ineens uit het niets op de rem. Je schrikt je rot maar gelukkig is het maar een fractie van een seconde dus voordat je kunt reageren gaat de auto weer door op de ingestelde snelheid. Ook voor het achter je rijdende verkeer is het daardoor niet merkbaar, alleen licht het remlicht een fractie van een seconde op. Maar ik hoop wel dat hier binnenkort een updat voor komt.

Kosten heb ik tot nu toe (natuurlijk) niet gehad. Maar ik denk dat de werkgever wel tevreden is, met de diesel kostte mijn woon-werkafstand toch al gauw zo'n € 15,- (ca 8,5 liter diesel). Nu kost het zo'n 32-35 kWh, dus meer als € 4,- a 5,- kan dat niet kosten.

Fijne auto met kleine irritaties

  • 30.900 km

Inmiddels is de eerste onderhoudsbeurt achter de rug (30.000 km). De Megane bevalt nog erg goed, is stil, comfortabel en zuinig en ook op lange ritten prima bruikbaar.

Maar er zijn wel wat kleine irritaties.
1. water van de achterklep. Bij nat weer, kun je nadat je de achterklep hebt opengemaakt de eerste 5 seconden niks uit de achterbak pakken, tenminste als je niet nat en vuil wilt worden. Er komt veel water van de achterklep af. Niet heel erg, maar wel raar dat zoiets in de ontwerp- en testfase van een auto er niet uitgehaald kan worden.
2. knoppen die meerdere keren ingedrukt moeten worden voordat een functie activeert. In de zomer viel het me al op dat de airco pas uitging als ik drie keer op het knopje "AC" gedrukt had. Nu is het een virtueel knopje op het scherm en ik ging er vanuit dat het daar aan lag. Maar nu het kouder wordt, heb ik het ook met de stuurverwarming. Dat is in principe ook zo'n virtueel knopje, maar je kunt ook een functie op het stuur op de fysieke knop "favoriet" programmeren en dat heb ik dus met de stuurverwarming gedaan. En ook met deze fysieke knop moet ik vrijwel altijd drie keer deze knop bedienen voordat de stuurverwarming inschakelt. Irritant.
3. Bediening cruise-control. De Set/Reset knop leidt een heel eigen leven. Als je de cruise control gebruikt en je wilt een snelheid instellen (Set), gaat dat meestal goed. Maar soms verzint de auto een eigen snelheid, soms de geldende maximum snelheid, soms ook de maximum snelheid van de auto (150 km/u). Niet echt fijn en dus moet je goed opletten. Bij het hervatten van de laatst gereden snelheid (reset), is het nog erger. Je weet dan nooit wat je krijgt..... Jammer dat dit niet probleemloos kan werken, bij mijn vorige Megane nooit problemen mee gehad. De dealer herkent dit probleem overigens niet en geeft aan dat er geen update o.i.d. beschikbaar is.

Waar ik wel positief over verrast ben, is de laadsnelheid / laadcurve van de auto bij snelladen. Hoewel bij de eerste keer snelladen bij Shell recharge in Duitsland de laadsnelheid meteen piekte bij 117 kW en daarna in een rechte lijn terugliep naar ca. 70 kW, bleef de laadsnelheid de keer daarna (bij Fastned) keurig boven de 90 kW (109 kW bij de start) gedurende een 20-tal minuten. Daarmee kun je dus prima op reis.

Verder heb ik het idee dat de spookmeldingen van de radar minder zijn geworden. Ze zijn er af en toe nog wel, maar minder vaak en minder uitgesproken. Natuurlijk zijn er bij deze Megane ook Over-The-Air (OTA) updates, er zijn er een of twee kleine onopgemerkt gedownload, maar nu is er een melding in the app dat er binnenkort eentje volgt. Die zal dan wel wat meer inhoud hebben denk ik. Ben benieuwd wat er van te merken is.

We gaan er achter komen. We blijven rijden.

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Renault Mégane

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (10)

Reageren