Renault Mégane dCi 110 ECO2 GT-Line (2012) #2

autoreview

Renault Mégane dCi 110 ECO2 GT-Line (2012)

Signalement

UitvoeringMégane dCi 110 ECO2 GT-Line
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2012
Jaar van aanschaf2012
KM-stand bij aanschaf8 km
KM-stand laatst3.300 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Heerlijke wagen

  • 160 km

Ophalen

Afgelopen vrijdag mocht ik mijn auto ophalen. De dealer had hem buiten gezet onder een mooi geel parasolletje. Eerst binnen even een bakje koffie en het gebruikelijke gesprek. Alles kort uitgelegd gekregen over de papier en de sleutels en een half uurtje later stonden we naast de auto. Eerst nog even wat “gespeeld” met de Keyless entry en een rondje om de auto gedaan en toen kwam het; stoel goed zetten, starten en wegrijden. Heelijk. Voor mij een eerste nieuwe auto en dan ook nog eens zelf kunnen samenstellen. Wat een fijn gevoel waren die eerste Km’ers.

De eerste km’ers
Als eerste viel de heerlijk stille motor op. Van buiten naast de auto hoor je echt dat het een diesel is. In de auto merk je daar echt niks van. Meteen even een goede CD meegenomen om mijn Bose radio te testen. Daar schrok ik eigenlijk wel van, geluid viel behoorlijk tegen. Ook met de Bass op maximaal. Een vriend van me wist te vertellen dat goede speakers moesten “inspelen” en hij zou dat wel voor me regelen. Dus de muziek uit en naar hem gereden. Hij heeft een half uur zn ding gedaan en het systeem klinkt nu zo enorm goed! Heerlijk helder met een krachtige (niet overdreven) bass. Ik heb veel goede systemen gehad maar dit is wel echt een van de betere. Wat een genot. Klein nadeel van deze radio is dat de versterker en subwoofer onder de vloer van de voorpassagier zit. Wat er voor zorgt dat deze vloer 3-4 cm hoger is als normaal en bij de muziek echt hard aan je aan die kant een voetmassage krijgt.

Nu viel me op dat ik een ratel in het blok had bij 2000 toeren. Dit was bij de eerst km’ers. Zo een dieselklop welke er op andere toerentallen niet was. Ik moest een keer wat meer toeren maken en sinds dien is het geluid er ook niet meer. Ook weer blij.

De stoelen zitten heerlijk. De airco, autom ruitenwissers/verlichthing etc werken zoals ik het wil en dat keyless entry is even wennen maar dan wil je niks anders meer.

Samengevat kan ik eigenlijk wel zeggen dat de auto erg stil en rustig is. De airco blaast zonder geluid maar wel krachtig. Geen piepjes of kraakjes. Stoelen van de GT-Line zitten zeer stevig en zijn echt perfect. Ik ben er heel blij mee.

De motor is wellicht wat klein in deze eco versie maar toch wel goed mee te rijden. Vanaf 1700 toeren is de motor merkbaar krachtiger, daaronder echt geoptimailseerd op zuinigheid. De 6 bak is ook perfect. Versnellingen zijn wat lang maar resultaat is 125km/h met net iets boven de 2000rpm. En dus heel stil. Verbruik rond die snelheid is volgens de boardcomputer iets van 5 liter per 100 km. 1:20 dus en in mijn ogen netjes.

Binnenkort een update met brandstofverbruik etc.

wat kilometers er bij

  • 750 km

Ik heb weer wat meer gereden en ben nog steeds tevreden over de wagen. Het vermogen begint zich nu meer en meer te laten voelen. Motor wordt merkbaar sterker. Wat me het meeste opvalt is hoe stil de auto eigenlijk is. Ik rij meestal 110 op de snelweg (denk ook een beetje aan het milieu) en dan draait ie nog geen 2000 rpm. Verbruik bij 110kmh is ongeveer 4-4.5 liter/100km. Verbruik bij 120kmh is bijna een liter meer.

Wat voor en nadelen:
+ Super stil
+ motor krachtig genoeg voor 14% bijtelling
+ Mooi geluidsinstallatie (bose)
+ Super goed zittende stoelen (gt line)
+ Automatische dingen (verlichting, entree etc) werken super

- Geluidsinstallatie heeft geed ID3 tag mogelijkheid. Je ziet dus niet welke liedje er speelt.
- Doordat de auto zo stil is hoor je de banden wat zoemen
- Geen echte volwaardige 4 persoons auto door de dikte van de GT stoelen. Ik ben 1,90 en de mensen achter mij kunnen met de knieen niet lekker zitten. Goed te doen voor 1 uurtje, niet meer.
- Privacyglas had van mij wat donkerder gemogen.

Ik heb dus wel wat nadelen maar die wegen veel minder zwaar als de voordelen. Ik zou echt op dit moment even geen andere auto willen hebben als ik kijk wat ik aan bijtelling betaal. Zeker als ik dit vergelijk met een collega en zijn passat. Hij betaald dik 400 netto per maand, ik nu iets meer als 150.

Waar ik achteraf wel wat spijt van heb is dat ik de automatische parkeerrem niet heb genomen. Niet voor de rem (want dat vind ik niet nodig) maar voor de langere middenarmsteun. Die had ik wel fijn gevonden. Zeker als iemand wat kleine is dan heb je niet zo veel aan die middenarmsteun met handrem.

Eerste keer tanken

  • 1.010 km

Na iets meer als 1000km gereden te hebben was het tijd voor de eerst keer tanken. Niet dat het nodig was, volgens de boardcomputer kon ik namelijk nog 190 km met deze tank doen. Maar ik wilde gewoon even een volle tank hebben omdat ik de volgende dag wat veel moest rijden.

In de tussentijd bevalt de auto nog steeds erg goed. Alleen heb ik soms een wat mindere ervaring met de parkeersensoren voor, die willen nogal snel piepen voor een verkeersdrempel wat soms wel eens vervelend kan zijn (aangezien ik 3 drempels in de straat heb).

Voor de rest niks dan lof over deze wagen! Ik heb ook mijn ouders vorige week naar het vliegveld gebracht. Ze gingen met 2 enorme koffers en 2 kleine koffers weg. Alles paste in de achterbak. Moest alleen even de hoedenplank thuis laten. Dan 4 personen in de auto en dus een volle kofferbak maar de wagen heeft er geen moeite mee.

Voor me gevoel begint de motor steeds krachtiger te worden. Als de motor warm is geef ik hem er wel eens goed van langs. Volgas optrekken bij het stoplicht of de snelweg opdraaien. Volgende de dealer komt de wagen dan helemaal lekker los. Binnenkort maar eens de wagen op de duitse snelweg uitlaten.

Ik heb ook nog een Lacy moskyto gekocht (kleine geheugenstick van 8gig). Dat werkt voor mij perfect! Bediening wel alleen van op de radio (niet achter het stuur) maar ik vind dat geen min punt. Ben er erg blij mee.

Binnenkort bij de dealer een afspraak maken om er een trekhaak onder te laten zetten.

Verder nog even niks meer toe te voegen. Als er iets belangrijks voortkomt dan zal ik het hier weer melden.

Al met al erg tevreden met de auto en slecht een paar kleine dingen, maar een mens moet nu eenmaal altijd iets te zeuren hebben. haha.

Even terug naar de dealer

  • 1.800 km

Ik heb nu last van overijverige parkeersensoren aan de voorkant. Bij zo een beetje elke gemiddelde drempel of uitrit beginnen die dingen te piepen alsof hun leven ervan af hangt. Gisteren voor het eerst veel regen gehad en valt me op dat als je voor het stoplicht stil staat die dingen weer gaan piepen door de regendruppels welke er langs gaan. Heel vervelend dus, heb ze nu maar uitgezet omdat ik er helemaal gek van word. Maar dat zal de bedoeling niet zijn......

Ook kraakt de tweeter van mijn bose systeem aan de rechtse voorkant bij bepaalde frequenties, ook niet de bedoeling. Daar is het een te duur systeem voor. En ik heb deze juist gekocht vanwege de helderheid.

Dus maar eens een bezoekje bij de dealer inplannen. Mag die er mooi naar kijken. Hopelijk kunnen de sensoren worden afgesteld en is dat kraakje in het bose systeem iets kleins.

Ik hou jullie op de hoogte als ik ben geweest.

Rondje Duitsland, autobahn!

  • 3.300 km

Van het weekend ben ik in duitsland geweest en daar mijn megane gt hatchback getopt.
Het doortrekken to 170km/h gaat redelijk vlot (zeker voor een eco diesel) daarna wat langzamer.

Topsnelheid op de teller was bij mij 195 km/h en dan is er nog erg goed met de auto te rijden. Herrie etc valt wel mee. Wel even in zn 5 rijden met die snelheid scheelt veel in reactievermogen van de motor. De 6 is dan echt een overdrive en eigenlijk niet nodig. Met 190 in zn 5 draait de motor rond de 4000 toeren als ik het me goed herinner. Iig nog een stuk vanaf het rode gebied. Om de top te halen vanuit 100km/h eerst in de 4 zo ver mogelijk doortrekken en dan naar de 5.

Daarna nog iets van 15 km op de cruisecontrol 190 km/h gereden (in zn 5). Verbruik ligt dan rond de 13,5 liter / 100 km. Veel dus, maar niet geheel onverwacht. Verbruik bij 150 km/h op de cruise ligt rond de 6 - 6,5 liter / 100 km.

Valt me wel op dat als de auto iets moet klimmen het verbruik meteen omhoog schiet naar 8 of 9 liter. Dat had ik niet verwacht.

Ook in een haarspeldbocht de banden aan het piepen gehad. Moet wel zeggen dat ik er erg hard door ging (was leuk!). Toen geen lampjes op het dashboard gehad maar wel het gevoel of er achter minimaal gecorrigeerd werd. 2e bocht nog iets harder genomen en de banden maakte nog meer piepende geluiden maar de auto bleef sporen. Echt een goede wegligging.

En dat alles voor een bomenknuffel eco dieseltje. Dat valt me niet tegen!
Hiervoor had ik een 206 gti (2.0 16v) en die was zeker sneller, maar dat was ook een hele andere opzet.

Kortom, nog steeds blij met de auto!

Auto is nu lekker los en voor me gevoel ook krachtiger geworden als voorheen.

Verbruik komt alleen niet eens in de buurt van de fabrieksopgave. Ik rij voornamelijk snelweg (tegenwoordig 130km/h omdat ie dan wat zuiniger is) en heb een gemiddelde van rond de 5,3 liter / 100 km. Verre van de opgegeven 3,7 liter dus! 120km/h op de cruise op een vlakke weg zonder wind geeft een waarde van ongeveer 4,5 liter. Fabkriekswaarde dus echt niet te halen! (maar is algemeen bekend)

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Renault Mégane

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (21)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.