Renault Mégane dCi 110 ECO2 Expression (2013)

autoreview

Renault Mégane
Renault MéganeRenault MéganeRenault Mégane 2012Renault Mégane 2012Renault MéganeRenault MéganeRenault MéganeRenault MéganeRenault MéganeRenault MéganeRenault MéganeRenault MéganeRenault MéganeRenault MéganeRenault MéganeRenault MéganeRenault Mégane 2012Renault Mégane

Signalement

UitvoeringMégane dCi 110 ECO2 Expression
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2013
Jaar van aanschaf2013
KM-stand bij aanschaf20.500 km
KM-stand laatst21.500 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Eerste 1000 kilometer

  • 21.500 km

De Mégane is een tijdelijke huurauto tot mijn DS5 wordt geleverd in oktober. Maar aangezien ik redelijk veel kilometers in rijdt ga ik er wel een review aan besteden.

Het is een comfortabele reisauto. De 1.5 dci motor heeft mij het meest verrast met haar souplesse, kracht en stilte. Hij trekt vlot op, ook de tussensprint verloopt zeer snel en toch is de motor erg rustig in loop en geluid. het verbruik is ook laag. Ik rijdt veel op de snelweg met snelheden tussen de 110 en 140 km. per uur en daarmee heb ik een gemiddeld verbruik van 4,6 liter op 100 kilometer.

Het stuurgedrag is goed, het stuur ligt goed in de hand. Wat me wel opviel was dat bij snelle onverwachte bewegingen de auto gaat zwalken. Ik denk dat dit een keuze is geweest van Renault om de auto niet te sportief sturend te maken en dus soepel geveerd.

De beenruimte achterin is wel erg krap. Ik ben zelf 1.83 lang en heb de bestuurdersstoel niet ver naar achteren staan maar ik kan mijn benen echt niet kwijt achter mijzelf. De kofferruimte is niet groot maar voor een C-segmenter wel voldoende.

Het dashboard en het interieur is netjes afgewerkt. Geen rammels of kraakjes. Ik vind de logica achter de bediening wat vreemd: de knop om de cruise control aan te zetten zit bijvoorbeeld vlak voor de middenarmsteun. En de combinatie van de bediening van de navigatie en audio is niet erg gebruikersvriendelijk. De stuurbediening voor de audio zit achter het stuur in een soort satteliet die niet zichtbaar is en je dus eerst goed moet bestuderen (als je stilstaat!) voordat je weet wat je ermee kunt doen. Waarom heeft Renault er niet voor gekozen dit te integreren in de navigatiejoystick zoals andere merken dit doen?
Ook de bediening van de iPod wanneer aangesloten is niet heel erg intuitief en had beter gekund.

Een grote pluim overigens voor het Carminat/TomTom systeem! Tot nu toe het beste geintegreerde navigatiesysteem wat ik heb meegemaakt in een auto. Snelle updates van verkeerssituaties, ook van mobiele flitsers. En heldere kaarten over de verkeerssituatie inclusief wisselstroken.

Al met al, als je eenmaal hebt gevonden hoe alles werkt, een prima auto voor wanneer je met niet meer dan twee volwassenen gaat reizen. Ik heb de betrouwbaarheid op drie sterren gezet omndat ik hier niet veel over kan zeggen na 1000 kilometer.

7,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (1)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.