Renault Mégane dCi 110 ECO2 Bose (2012) #2

autoreview

Renault Mégane dCi 110 ECO2 Bose (2012)

Signalement

UitvoeringMégane dCi 110 ECO2 Bose
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2012
Jaar van aanschaf2012
KM-stand laatst216.800 km
Lezerswaardering: 91%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Nieuwe auto

Ik mocht een nieuwe auto vd zaak uitzoeken, reed eerst een Seat Leon 1.9TDI ecomotive en die is goed bevallen. Het was een actiemodel op basis van de sport. Het sportonderstel zorgde ervoor dat ie als een blok op de weg lag. Dat was erg lekker maar voor mij stond al vast dat het bij de volgende auto wel iets minder mocht zijn.

Als geld een minder grote rol had gespeeld had ik voor de Alfa Romeo Giulietta gekozen, dat is een prachtige auto die ook een goed uitgebalanceerd onderstel heeft. Maarja, een diesel + beetje uitrusting is toch al snel in de 30k en dat met 20% bijtelling. Viel dus meteen af.

Aangezien ik net een huis had gekocht waren de kosten dus heel erg belangrijk. Uiteindelijk ging het dus nog tussen de megane en de focus. Nu had ik al een keer een fiesta vd zaak gereden en ben sindsdien niet bepaald fan van Ford. Ze rijden heerlijk maar de hele uitstraling vind ik verschrikkelijk. De megane had op papier dus al een voorsprong.

In beide een proefrit gemaakt, dat wil zeggen: van beide versies waren de 14% versies nog niet beschikbaar voor een proefrit. Dus met een even krachtige diesel maar dan met 20% gereden.

Korte samenvatting:

Megane:
+
Mooier, zowel van binnen als van buiten
Comfortabeler
Rijker uitgerust
Stillere motor
-
minder sportief
iets meer windgeruis

Focus:
+
Goed uitgebalanceerd onderstel
Achterin wat ruimer
-
Uiterlijk, vooral het interieur vind ik veel te druk
Het is een Ford
Motorisch minder stil

Uiteindelijk was de keuze snel gemaakt: de megane!
Nog even getwijfeld tussen de GT-line en de Bose maar het is die laatste geworden omdat:

- Normale bumpers + leds, bij de gt-line vind ik die erg lelijk
- Stoelen in GT-line zijn op schouderhoogte heel krap, zelfs met mijn 1,88m en 85kilo
- GT-line reed net wat lekkerder maar ben bang dat sportonderstel + 17" gaat zorgen voor rammels.

Heb hem nu een week dus echt veel kan ik er nog niet over zeggen maar wat opvalt:

+ Mooi
+ Stil, windgeruis valt mee
+ Motor loopt als een zonnetje, dat je een 14% diesel rijd merk je totaal niet
+ Veel soepeler dan mn vorige 1.9tdi ecomotive
+ navi werkt super
+ Bose audio

- Audio bediening kan simpeler, vooral door usb/radio presets bladeren.
- Iets minder ruim achterin dan bij de Leon

Al met al ben ik er super blij mee en zal proberen het hier zo goed mogelijk bij te houden.

Eerste ervaringen

  • 3.400 km

Ca. 5 weken en 3400 kilometer verder kan ik al wat meer vertellen over de auto. Heb me aan de inrijd instructies gehouden, maar wel altijd de airco aan en zo heel af en toe 140. Het verbruik op de eerste tank was bij mij 1:19,3
Persoonlijk vind ik dit erg netjes, ben niet zo goed in het zo zuinig mogelijk rijden. Nu ik dus 'los' mag zit ik zo tussen de 1:17 en 1:18
Dat is dus niet zuiniger dan mijn vorige auto.

Verder ben ik nog steeds heel blij met de auto, comfort is op hoog niveau en motortje draait lekker rustig rond. Voor mijn gevoel is de Megane op alle tussensprints sneller dan mijn vorige auto en na wat tests na gelezen te hebben blijkt dit ook het geval. Op het forum lees je nog wel eens negatieve verhalen over een turbo gat en weinig fut. Ik denk dat het afhankelijk is van wat je gewent was. Als je een Golf 2.0TDI reed dan is het nogal logisch dat je erop achteruit gaat. Maar ik kan hem vergelijken met een Leon 1.9TDI ecomotive met 105 pk; een auto met een 5 bak met lange overbreningsverhoudingen. De renault voelt op alle vlakken sneller aan en gaat niet bij 1500 toeren zitten brommen/trillen.

Wel merk ik dat de auto lang niet zo stijf is als de Leon, ook is er op behoorlijk slecht wegdek best een enkele rammel/kraak te horen. Daar word ik dus niet vrolijk van! Ik heb de bandenspanning terug gezet naar 2.1 en hoop dat het dan beter gaat.

Minpunten:
- enkele rammel/kraak
- Radio is 1x spontaan herstart
- cruisecontrol slechts per 2km te verstellen

  • 21.000 km

Auto bevalt nog steeds goed. Blij dat ik met de 2012 versie nog 17" velgen heb in tegenstelling tot de 2013 versie die op 16" geleverd word. Scheelt veel in de vulling van de wielkasten. Qua veercomfort is een bose op 17" meer dan prima.

Wat verder opvalt:

Positief:
Comfort, motorisch stil, werking navi en dan vooral de live services (filemeldingen, flitsers)
Keyless entry en start werkt top. Kan me niet meer anders voorstellen.

Negatief:
Navi/audio systeem herstart nog wel eens uit zichzelf, moet ik nog een keer naar laten kijken. Switchen voorkeuze radiozenders en bladeren door usb media onlogisch.
Ruitenwissers gaan bij extreem harde wind of hoge snelheden minder goed werken.
Cruisecontrol + of - per 2 km/h

bijna 2 jaar oud

  • 62.000 km

Bijna 2 jaar verder, gemiddeld gezien nog steeds tevreden over de auto:

+
comfortabel
stil
uitrusting
live services
bose

-
elektrische)storingen

Laatst de 60kbeurt gehad met 2 nieuwe voorbanden (om de 30000 nieuwe voorbanden)

elektrische storingen in de afgelopen 60000km:
- Navigatie herstart nog wel eens uit zichzelf: bij 30k heeft die een update gehad, nu weer. We zullen zien of het werkt.
- Soms valt het geluid van de radio helemaal weg, niks aan te doen behalve auto uit en aan: firmware upgrade
- Regensensor deed raar: ruit was vervangen en carglass had de sensor niet vervangen maar recyclet, was volgens renault niet de bedoeling. opgelost door ook de sensor te vervangen.
- Soms een melding "storing remsysteem" tijdens het remmen. eerst alleen tijdens remmen in een lange bocht. Later ook in rechte lijn. Zou mogelijk te laag remvloeistof niveau zijn: is niet zo, garage heeft niks gevonden.

Andere storingen/eigenaardigheden:
- Auto hikt soms met koude motor bij ca 57km in zijn 3. Schijnt te liggen aan de eco afstemming van de motor
- climate control kan de warmte niet vasthouden in de winter, vooral bij lange ritten merk je het opeens koud worden. Er komt dan ook echt koude lucht uit de openingen: geen oplossing voor gevonden.
- Achterklep kraakte verschrikkelijk bij het schuin oprijden van een drempel of het rijden van een krappe haarspeldbocht (torsie in de carrosserie): klep anders gesteld.

Al met al wel wat dingetjes maar toch tevreden.

Bekleding en navi/radio

  • 67.000 km

1)
Net voor het vervallen van de garantie viel mij al op dat de bekleding van de wang van de bestuurdersstoel extreem sleet. Het was gewoon al aan het scheuren.

Onder garantie is de bekleding vervangen.

2)
Ik had tot nu toe bij elke beurt al opgegeven dat de navigatie/radio soms automatisch herstart, dat was nooit volledig opgelost dus bij de vorige beurt weer opgegeven en toen is de firmware geupdate.
Daarna werd het alleen maar veel erger:

- Bij het afspelen vanaf USB knalt die er regelmatig uit: usb stick word dan niet meer herkend.
Dit is bij meerdere sticks. USB stick opnieuw invoeren werkt soms. Afspelen vanaf bluetooth werkt dan wel.
- 1x voorgekomen: na een start van de auto ging de radio wel aan maar het scherm had de kleur zwart (ging wel aan)
Met de aan/uit knop van de radio ging wel de radio uit maar de navigatie ging niet mee aan.
Auto stoppen en starten werkte niet, auto moet helemaal uit en de deur moet open om spanning eraf te halen.
- Meerdere keren voorgekomen: Na een start van de auto blijft het systeem hangen op het scherm met de juridische informatie.
Geen enkele knop van de navigatie reageert. Radio werkt wel gewoon.
Ook hier moest de auto uit en de deur open.

Nu geven ze aan dat de radio unit vervangen gaat worden, onder garantie/coulance.

Navi + Keyless entry

  • 72.000 km

De radio is dus vervangen, sindsdien doet het navigatiesysteem een stuk beter: nog maar 1x herstart...

Keyless entry heeft tegenwoordig nog wel eens kuren:
Als ik de achterbak wil openen dan lukt dat gewoon maar als ik vervolgens de bestuurdersdeur wil openen dan lukt dat niet, geen enkele deur overigens. Moet vervolgens echt via de knop op de afstandsbediening geopend worden.
Even aankijken wat dat blijft doen.

Betrouwbaarheid op 3 sterren gezet, even over getwijfeld omdat ie me nog nooit heeft laten staan. Toch irriteren de elektrische storingen en versleten bekleding me genoeg om het toch te doen.

90000 beurt

  • 91.000 km

Auto is inmiddels weer voor de 90000 beurt bij de garage geweest.
- Remblokken voor vervangen
- Gloeispiraal vervangen

Verder piepen de parkeersensoren voor nog wel eens voor niks. Ook als de auto volledig schoon is. Aangezien dat niet te reproduceren is besteden we daar maar niet al te veel tijd (geld) aan.

Na de beurt kraakt de auto wel heel erg, heb de bandenspanning gecontroleerd maar die staan niet harder als voorheen. Moet nog eens kijken of ik het zelf kan lokaliseren.

Verder bevalt de auto nog prima, navi houd zich sinds de laatste update rustig (herstart niet meer uit zichzelf)

Nieuwe banden + olieverbruik

  • 113.500 km

Bij 111000 kilometer zijn de voorbanden weer vervangen.
1 van de achterbanden was ook kaal, maar die zat er dan ook vanaf het begin onder. De andere achterband was al een keer vervangen omdat ik die lek had gereden.

Sinds iets van 8-10K kilometer verbruikt ie wat olie. Tot nu toe 1 liter, niet heel schokkend maar zal het bij de volgende beurt toch maar eens melden.

Auto doet het verder nog goed, op wat rammels na.

Grote beurt

  • 120.000 km

Van de week de 120.000 beurt gehad:
- Olieverbruik (1L op 9K) is nagekeken, geen problemen, schijnt normaal te zijn.
- Regensensor werkt niet goed meer: begint veel te laat en werkt daarna niet goed, altijd te traag. Sensor moet worden vervangen.

Er zijn wel wat zaken die nog steeds niet helemaal lekker werken:
- Handsfree ontgrendelen werkt wel eens niet goed. Dan doe ik eerst mijn tas in de achterbak (dat slot ontgrendeld goed) vervolgens doe ik de achterklep dicht en wil ik instappen: alle portieren op slot. Moet dan echt de knop op de sleutel gebruiken om te ontgrendelen.
- Parkeersensoren voor piepen nog wel eens om niets, niet alleen in de 1e versnelling.

Dit zijn van die typische problemen die zich zo af en toe eens voordoen. Garage heeft er wel eens naar gekeken maar op dat moment werkt natuurlijk alles prima. Zonde van het geld om daar verder nog aandacht aan te besteden.
Maar het zijn wel kleine irritatie puntjes.

Storing "controleer voertuig"

  • 143.900 km

Op een gegeven moment kwam er met enige regelmaat de storing "controleer voertuig" naar voren in een oranje kader met het sleuteltje erbij. Vaak bij het optrekken in de 1e en 2e versnelling.

Auto is naar de garage geweest en die hebben eerst 3 gloeibougies vervangen maar daar was het probleem niet mee opgelost.

Uiteindelijk bleek dat de uitlaatgasklep en de turbo druk sensor in storing stonden en vervangen moesten worden.
Na de vervanging daarvan geen storingen meer gehad en de auto rijd merkbaar beter: pakt soepeler op en rijd iets zuiniger. Zo zie je maar hoe bepaalde dingen er ongemerkt insluipen!

Na de reparatie van die storing deed de cruise control en speed limiter het niet meer. Dat bleek een gevolg van het (verkeerd) programmeren van de uitlaatgasklep..

De auto heeft voor deze problemen in totaal 6x bij de garage gestaan. Waarschijnlijk het gevolg van het feit dat de auto sinds het vervallen van de garantie naar een universele garage gaat, en dus niet alle ins en outs van het model weet.

150.000 Beurt

  • 150.700 km

Bij 150.000 was het weer tijd voor een beurt, eentje die volgens het onderhoudsschema ook inhield dat de distributieriem vervangen moest worden. Maar volgens de (universele) garage hoeft dit pas bij 160.000...

Verder 3 nieuwe banden, 2 voor en 1 links achter. Achterband is 150.000 kilometer meegegaan en de voorbanden 30.000 (zoals altijd)

Verder komt er weer een scheurtje in de wang van de zitting van de bestuurdersstoel. Tijdens de garantie periode is dit ook al een keer gebeurd en toen onder garantie vervangen. Nu laten we het maar zo, maar geeft wel aan dat de kwaliteit van de bekleding zeer matig is.

De radio is inmiddels ook al weer een paar keer uit zichzelf opnieuw opgestart. Elektronica...

Distributieriem + storing

  • 161.400 km

Bij 160.000 is de distributieriem en waterpomp vervangen.
Bij 161.000 kwam er een storing:

Waarschuwing: controleer regelaar
en:
Waarschuwing: controleer inspuitsysteem.

Het vermogen was ook minder dan normaal. kon nog wel de 120-130 aantikken maar accelereren ging erg traag.
De eerste de beste afrit gepakt en garage belt, die gaven aan dat ik er nog wel mee mocht rijden en meteen langs kon komen. Gedaan en na diagnose bleek dat er een sensor en een paar slangen kapot waren die in verband staan met het roetfilter. Die zijn de dag erna vervangen waarmee het probleem is opgelost.

Grote beurt

  • 180.400 km

Bij 180000km heeft de auto weer een grote beurt gehad.
Had 2 bijzonderheden:
1. knakkende geluiden bij bochten: bouten subframe en stuurhuis nagelopen/gevet.
2. Af en toe een ratel uit de motor als die koud is. Tussen de 1500 en 2500 toeren: Blijkt te komen door een of meerdere verstuivers, schijnt redelijk normaal te zijn bij deze kilometerstanden.

Verder nieuwe remschijven en blokken voor.
Na de zomer zijn de banden weer aan de beurt, die konden nu nog wel even mee.

Naderend afscheid

  • 216.800 km

In mei heeft de auto een beurt gehad bij 210.000. Geen bijzonderheden.

Ouderdomskwaaltjes:
- Koppeling slipt soms
- Chagrijnige start bij temperaturen rond het vriespunt, (bokken, toerenval) valt soms zelfs uit tijdens het krabben.
- Airco koelt in eerste instantie goed, maar na 10-15 minuten kan die het niet meer echt koel houden.

over ca. een maand komt de opvolger:
Skoda Octavia Combi 1.0TSI Style Business

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

PRIVATE LEASE Renault Mégane

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (7)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.