Renault Mégane Break 1.6 16V Privilege (2000)

autoreview

Renault Mégane Break 1.6 16V Privilege (2000)
Renault Mégane Break 1.6 16V Privilege (2000)Renault Mégane Break 1.6 16V Privilege (2000)Renault Mégane Break 1.6 16V Privilege (2000)Renault Mégane Break 1.6 16V Privilege (2000)Renault Mégane Break 1.6 16V Privilege (2000)Renault Mégane Break 1.6 16V Privilege (2000)Renault Mégane Break 1.6 16V Privilege (2000)Renault Mégane Break 1.6 16V Privilege (2000)Renault Mégane Break 1.6 16V Privilege (2000)

Signalement

UitvoeringMégane Break 1.6 16V Privilege
Versnellingen4, Automaat
Bouwjaar2000
Jaar van aanschaf2016
KM-stand bij aanschaf74.885 km
KM-stand laatst134.804 km
Lezerswaardering: 91%Keuze van de redactie
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Tijdje geleden zocht ik er wat bij voor niet teveel. De laatste jaren neig ik richting ( wat oudere ) Renault.
Hou van elektrische storingen zullen we maar zeggen :->
Zinnen gezet op een Megane 1 break die van 1999 tot 2002 zijn geleverd.
Moest er eentje met automatische bak worden daar de vrouw er ook in gaat rijden en zij automaat prefereert . Mij maakt het niet zoveel uit maar vindt
automaat ook wel prettig.

Ze staan te koop tussen een 300 voor een exemplaar met kapotte koppeling oid tot ruim 2000 euro wat gewoon te veel is of het moet om iets bijzonders gaan.

Niet veel aanbod van automaat / break combinatie, er stonden er een 6 geadverteerd in de periode dat ik aan het zoeken was
waarvan er drie potentieel leken. Van 1 daarvan geen groen vinkje bij de km stand. RDW check gaf aan dat de km stand onlogisch was. Normaalgesproken laat ik
een exemplaar met "onlogisch" oordeel links liggen maar toch even gepolst met de aanbieder. Reactie gaf mij toch wat twijfel over het "onlogisch" oordeel
en daar ik binnen een paar dagen in de buurt van aanbieder zou zijn toch een afspraak gemaakt. Even kijken kan altijd natuurlijk.

Alhoewel het inmiddels donker was toen ik ter plekke kwam was het wel te zien dat het in de basis een nette auto was. Praatje van verkopende
partij klonk allemaal aannemelijk en wat betreft de onlogisch vermelding
wist hij eigenlijk niet hoe zoiets werkte en giste hij dat dit wellicht kwam omdat zijn Pa zo weinig met de auto reed. zo werkt het niet maargoed.

Met de proefrit een hoop afrolgeluid te horen. De DOT code op alle 4 de bandjes verklaarde; 519. Week 51 / 1999.
Dat kon eigenlijk niet anders dan het originele rubber zijn! Volop uitgedroogd en keihard. Reserveband is ook van dezelfde levering van de vorige eeuw maar die zag
er nog steeds goed uit ( dienstverband na aanschaf besloten te verlengen )
Hoe is zoiets mogelijk op een auto van 16 jaar oud? 74.000 km op de klok en door een oude man gereden. Dat bleek achteraf ook allemaal te kloppen.

Onderhoudshistorie, rekeningen, met de hand bijgehouden km registratie ( 1:14.73 gemiddeld over de laatse 20.000 km, niet slecht maar er zal tam gereden zijn ) tot de laatste tankbeurt bijgehouden,
auto van 1e eigenaar en de verdere staat van de auto gaven mij genoeg vertrouwen.

Wat er verder naar voren kwam was centrale vergrendeling die niet werkte en linker voor en het rechter achterraam ging niet open.

Goed, voorgaande zijn best wel punten die redelijk wat kosten met zich mee kunnen brengen maar nette break's automaat met weinig kilometers zijn schaars
/ echt niet te vinden. 25% van de vraagprijs af en met de Crepuscule 472 blauwe Megane break 1.6 16V RXT naar huis gereden
( wat zongen die banden uit de vorige eeuw vrolijk bij wat hogere snelheden :-> ).

Lol had ik er sowieso al in daar ik de auto op de terugweg van Schiphol had gekocht waarheen ik de vrouw had weggebracht die op vakantie ging.
Stuurde haar een foto met de kinderen achterin die ze ontving nog voordat ze in de lucht zat. Ze snapte er niet zoveel van, in wat voor auto zitten de kinderen?
Geloof dat ik haar vergeten was te vertellen dat ik bij een auto ging kijken op de weg naar huis :->.


Hoe de stand bij de RDW als onlogisch kon staan geregistreerd werd duidelijk toen ik de rekeningen inzag; met apk keuring 2016 is er door het
bedrijf dat de keuring deed een 4 ipv een 7 getypt.

Volgende dag de auto eerst eens gewassen. Hij was echt mooi. Oppervlakkige krasjes, plekjes van autodeuren die tegen de auto
zijn opengeslagen en 1 deukje in rechter voorscherm. Geen roest. Geen steenslag.

Verrast om achter schijven aan te treffen. Kom bij specs her en der alleen trommels tegen. Renaults die groter en zwaarder zijn hebben vaak
trommels achter. De Megane Cc van de vrouw uit 2008 heeft bescheidener schijfjes terwijl ie 200 kg zwaarder is en meer vermogen heeft.
Wat opties betreft is er enkel metallic lak, een radio / CD ipv radio / Cassette en een warmtewerende voorruit aangevinkt.
Voor 45.298,50 Florijnen mocht deze RXT break destijds mee blijkt uit de aankoopfactuur.

Positief wat dit type Megane break betreft:

- Stille auto
- Remt stevig
- Net verbruik voor een automaat uit die periode
- Audio systeem produceert een heel best geluid
- Ik vind em leuk :->


Positief wat deze Megane betreft:

- De staat van de auto. Het is mi ook deftige vertoning met lichtmetaal en in de kleur blue Crepuscule. Aan veel zaken is de lage km stand / weinig
belasting te merken. Voorruit / koplampen fris bijvoorbeeld, geen steenslag waar dan ook. Met deze auto is niet vele kilometers over snelwegen gejaagd.
Het zal meer het locale verkeer zijn geweest.
- Geen trekhaak. De meeste break's hebben die wel en in die jaren was dat meestal een ver uitstekende puist. Niet mooi en alles wat er
achter heeft gehangen is ook extra belasting voor de auto / automaat geweest.

Wat minder wat dit type Megane betreft:

- Binnenverlichting voor kun je niet handmatig uitschakelen.
- Geen middenarmsteun / tunnel voorin. Zijn wel geleverd geweest als steun die aan de stoelleuning zit gemonteerd. Het is wat kaal met alleen een handrem tussen
de voorstoelen.
- Weinig aflegmogelijkheden. De auto komt duidelijk uit het tijdperk dat we nog geen electronische apparaatjes met ons meedroegen.
Met de armsteun met opbergvak die ik zelf heb geplaatst gaat het er wat op vooruit.
- Stoel kan net niet ver genoeg naar achter voor mij met mn 1.92. Mn been hangt tegen de versnellingshandle.
- De automaat schakelt op zich redelijk maar zo net boven de 50 km/u is bij rustig rijden al het schakelmoment waar ie naar het hoogste verzet gaat.
Te vroeg en als je een tikkie gas geeft schakelt ie weer terug. Ding schakelt in het algemeen gewoon te snel naar een hoger verzet.
Dat ging in de oude '98 Scenic van de vrouw stukken beter. Die bak schakelt gewoon juist. Is dan ook een ander type bak.
Met wat steviger accelereren loopt het gesmeerd met deze DP0 bak. Misschien moeten we dat dan maar gewoon altijd doen :->
- Electrische storingen. Wel weer leuk voor de hobby en drukt de aanschaf prijs. Hier zit em wat mij betreft ook net een beetje "de kneep" met wat oudere Renaults /
auto's; Als je er zelf aan wilt sleutelen en je bent een beetje handig dan zijn dit soort auto's best te doen. Als je geheel A technisch bent en bijvoorbeeld
bij dit exemplaar de zaken op orde wilt hebben dan kunnen er regelmatig ( fikse ) garagerekeningen op de mat vallen.
- Auto is wat "iel". De Megane II is een stuk steviger / volwassener. Eigenlijk is de auto wat te klein voor me. De Laguna die ik ook heb past beter.
Vind em echter helemaal leuk als hobby / extra auto.

Wat minder wat deze Megane betreft

- De gehele onderhoudshistorie is niet bekend. Kocht de auto van zoon van de 1e eigenaar die recent was overleden. Hij heeft me het papierwerk meegegeven wat
hij had gevonden. Garage rekeningen zijn duidelijk niet compleet. Er zitten bijvoorbeeld verse deursponning rubbers op de auto maar daar zie ik geen rekening van.
Kaartje van garage in de auto geeft aan volgende beurt bij 75.000 km, van de beurt die ervoor moet zijn uitgevoerd is niets terug te vinden.
In hoeverre is dit een probleem voor een auto die nog geen 1000 euro in de aanschaf heeft gekost? Weet niet wanneer de distributieriem voor
het laatst gedaan is. En tsja, een liefhebber he, hoe meer historie bekend, hoe beter :->
- Tellerstand klopte niet. "onlogisch" vermelding bij RDW.
- Banden van 17 jaar oud er onder. Nieuw rubber kost geld maar vind het eigenlijk niet erg als er nieuw rubber onder moet, kan ik lekker kiezen wat ik prefereer.

De 1.6 16V met 107 paarden is voor mij voldoende voor deze auto. Zit er zoals de meesten meestal alleen in zonder belading en dan is de 1165 kg goed te doen
voor deze K4M

Gedaan:

- Nieuwe Dunlop sport blu response bandjes er onder. Het zingende geluid is geheel weg. Had bij aanschaf nog vermoeden dat het ( mede ) wiel lagers konden zijn
die het afrol geluid produceerden maar dat is niet het geval. De auto is heerlijk stil, stiller dan mijn Laguna I. Dit komt mede door lager toerental auto
maat tov handbakken bij 16 kleps Renaults uit deze periode.
- Ruitenwisserbladen zijn vervangen voor Bosch Aero. Perttig blaadjes die ook geheel stil zijn als de ruit droog is.
- Mattenset. Lagen geen matten in. Aan de hak slijtplek bij het gaspedaal te zien ook nooit matten in de auto gelegen. Ze stonden ook niet op de aankoopfactuur
- Verzoek correctie tellerstand bij de RDW ingediend. Was binnen een week ingewilligd. Ze belde me zelfs nog op met voor wat uitleg als reactie op een vraag.
Netjes RDW.
- Raam bestuurder gaat weer op en neer. 2 relais hiervoor in de deur ingebouwd. De fout zit ergens in de electronica die er voor moet zorgen dat als de auto motor
draait het raam met een keer bedienen door blijft lopen. Dat ga ik niet fiksen dus twee relais in de deur direct bedraad naar raammotor.
Dit bedoel ik dus bijvoorbeeld met het punt om wel / niet een oudere auto aan te schaffen. Kwam een garagefactuur tegen waarop dit issue stond vermeld.
Niet opgelost, wel geld voor betaald. Ik voor 2 tientjes opgelost :->
- USB laadpunt voor geplaatst. Wil in mijn auto's drie dubbele. Nog twee te doen dus als ik weer ff tijd heb.
- Midden arm steun voor. Ding was 80 euro wat ik prijzig vond maar ben er blij mee.
- Nieuwe gasveren achterklep daar ie niet meer vanzelf omhoog ging.
- Het enige deukje die op de hele auto te vinden was er uit laten drukken.

Te doen zaken:

- Raam rechts achter beweegt nog niet. Niet dringend.
- Auto gaat niet op de vergrendeling. Ook niet al te dringend.
- Bestuurders stoel moet wat verder naar achter kunnen. Ff kijken wat de opties zijn. Wellicht is het zo simpel als rail stukje verder naar achter monteren.
- Het is niet terug te vinden wanneer de distributie voor het laatst is gedaan.
- Regulier onderhoud; Verse sappen / filters etc.
- Poetsen. Dan zal ie er nagenoeg in nieuwstaat uitzien.

Er gaat in totaal dus nog wel ruim meer dan de aanschafwaarde worden uitgegeven maar dan heb je een mooie ( pracht! ) auto die nog vele jaren meekan
en waar je niet meer op afschrijft. Vindt ik leuker autorijden dan een nieuwere waar je nog een veel op afschrijft en die ook onderhoud
nodig heeft en net zo goed storingen kan krijgen.

Distributie wissel

  • 80.000 km

Stond dus op de te doen lijst. Het was van de distributie niet duidelijk wanneer deze voor het laatst was gewisseld. Spullen besteld, een tweekoloms brug bij een Dhz besproken en last but not least, iemand die ( heel veel ) ervaring heeft met D riem wissel. Zag het vooralsnog niet zitten om hier zelf aan te beginnen. Achteraf blij mee. Wellicht was het me gelukt maar het is toch nog een hele klus waarbij ervaring / kennis noodzakelijk is.
Oude riem zag er niet slecht uit. Wel oud. Maakt verder niet uit, nu weten we weer waar we staan en kunnen er 5 jaar tegenaan.
Degene die me heeft geholpen ( lees, de riem wissel heeft gedaan ), heeft gelijk wat andere zaken bekeken. Conclusie, inderdaad een mooi exemplaar deze break. Bekende punten onderzijde auto zien er nog goed uit. Motorsteun rechts bleek wel lek. Schijnt sowieso vaak het geval te zijn. Die onder de auto ook versleten. Verklaart wellicht het ( heel ) licht schokken bij optrekken. Weer een puntje op de lijst erbij dus.
Verder nog steeds zeer tevreden over dit karretje
Verbruik ligt momenteel rond de 1:13.5, ook niet slecht in de winter.
Het vroeg overschakelen naar de overdrive ( bij 50 km/u ), waardoor ie dus echt te laag in de toeren zit en bij een heel klein beetje gas weer terugschakelt en dan weer op en terug en op....ondervang ik inmiddels door wanneer ik in de bebouwde kom rij knop zijkant pook in te drukken waardoor ie niet overschakelt naar de overdrive. Niet perfect zo maar kan er mee leven.
Verder had ik de bestuurders stoel nooit echt goed helemaal achterover laten kantelen. Dit icm de leuning wat verder omhoog draaien zorgt dat ik beter achter het stuur zit en minder met het " benen in nek " gevoel. Nog steeds niet echt de ideale houding maar goed genoeg. Ga denk ik niet meer verder proberen de stoel ( rails ) verder naar achter te monteren. Wellicht gaan we met deze auto op zomervakantie, wordt een goede test.
Ook gelijk nieuwe lucht en interieurfilter geplaatst. Die lagen al een tijdje achterin. Bougies vergeten te doen. Schroef ik er binnenkort nog wel een keer in.

Een jaar in bezit

  • 92.000 km

17-10-2017 Een jaar en maar liefst 17 duizend km verder!

Rij veeeel meer met de Megane dan verwacht. Vakantie naar Spanje voegde er ook nog een kleine 3500 km's aan toe. Dan ook nog eens wat vaker niet in het buitenland
voor het werk dit jaar dan voorgaande jaren wat elke werkdag in ieder geval al 52 kilometers woon/werk op de klok toevoegt.

APK afgelopen April was alleen nieuwe remblokken. Aan onderhoud verder zelf de bougies vervangen en olie + filter.
Na de oliewissel met Castrol Egde 5W30 klinkt ie wat beter. Het wat koffiemolen achtige geluid bij optrekken is minder. De oude olie zat er ook al 5 jaar in.

Daags voor we afreisden naar Spanje voor de zomervakantie nog langs de sloop geweest om een pen bobine als reserve bij me te hebben. Gelijk het bakje
wat voor de pook zit er uit geschroefd. De modellen zonder electrisch bedienbare ramen achter of andere electrische opties hebben een bakje ipv een bultvormig
stuk plastic op die plek. Bakkie is net mooi om er twee telefoons in te kunnen leggen. De blokkeer knop voor de achterruit bediening die in de bult zit
voor nu weggefrot in de middenconsole

Op en neer naar Spanje en aldaar in de heuvels rondtoeren was ook een goede graadmeter voor de prestaties. 107 paarden is gewoon zat ( voor mij ). Op de snelweg rijdt nagenoeg
iedereen 110/130. Alleen een lange helling op hou je die 130 wel eens niet vast. 110 is altijd gelukt, zit je in zijn 3 op een kleine 4000 rpm waarbij de K4M zijn maximale koppel heeft.
De ritjes aan de costa brava met een inmiddels onbeladen auto gaan ook prima. Leuk toeren bijvoorbeeld van en naar Tossa de Mar ( aanrader ).

Wat opvalt nu het weer wat kouder begint te worden is hoe snel de kachel warme lucht blaast. Binnen een kilometer na vertrek! Echt drie bochten van huis en de lucht begint warm te worden
Snap niet hoe ze dat doen maar is supert.

Heb verleden week de bosch Aero zemen vervangen daar dezen serieus strepen en dat binnen een jaar terwijl ze niet al teveel meters hebben afgelegd. Wat dat betreft dus slechte bladen.
Er zitten weer conventionele op. Vond de Aero eigenlijk ook iets te lomp op een Megane 1. Ze zijn best wel groot.

Staan nog wel steeds een aantal punten open en nieuwe zaken:

- Motorsteunen vervangen
- Rechterachter raam zit waarschijnlijk nog steeds geen beweging in. Ook geen behoefte aan blijkt. Het staat nog op de lijst maar laag.
- De auto gaat nog steeds niet op slot met de sleutel afstand bediening. Van slot wel. Je kunt de voordeuren en achterklep met de sleutel dichtdraaien
maar de achterdeuren krijg je niet op slot. Auto is dus een jaar lang nooit afgesloten geweest. Dat is blijkbaar geen probleem.
Tsja, welke boef heeft ook interesse in een Megane van 17 jaar oud :->.
- Sinds een twee maanden een klappend en brommend geluid ergens uit de dash als het contact wordt aangezet. Duurt een 8 seconden. Als je deur dichtslaat hoor je ook wat klapperen
geen idee wat het is. Klnikt wel enigzins zorgwekkend.
- Laten poetsen.

Al met al na een jaar dik tevreden met deze auto, Karretje doet het gewoon prima. Verbruik in de zomer een 1:15. Is redelijk makkelijk te realiseren. Olieverbruik 0.
Er zullen nog wel wat jaartjes in bezit bijkomen.

APK 2018

  • 97.100 km

Gaatje in de uitlaat is gedicht met de APK. Was me nooit opgevallen. Verder niets.

Brandstof verbruik in de winter net geen 1:14. Prima. Laatste tankbeurt ging alweer richting 1:14.5

Weinig tijd gehad / genomen om de afgelopen periode verder aan de auto te sleutelen. Is in de winter sowieso wat minder daar ie op de buiten op de oprit staat.
Wat er bij is gekomen op de lijst is de bestuurders stoel waarvan de bekleding op een naad los komt. Verder gaat het raam bestuurders zijde niet meer omhoog. Wat onverwacht
daar de fix na aankoop toch wel redelijk betrouwbaar moet zijn. Wellicht relais defect of het motortje gaat nog maar een kant op ( hij wil nog wel naar beneden )
Wat meer op begint te vallen of gewoon te storen is het afrolgeluid op klinkerwegen. De Dunlops zouden stil moeten zijn maar dat is op klinkers zeker niet het geval.
Volgende set wordt denk ik Michelin.
Buiten de kleine gebreken rijdt de auto nog gewoon fijn. Vindt het nog steeds een prettige kar. Zeker gezien dat hij alweer 18 jaar oud
is en niet zo modern meer.

Zomervakantie en 2 jaar in bezit

  • 106.500 km

32000 kilometer in die twee jaar. Rij nog steeds veel meer dan verwacht. Dit is het dus blijkbaar. Een 16.000 km per jaar. Weten we ook gelijk wat de jaarlijkse brandstofkosten bedragen; 16000 : 14.5 x 1.60 = 1765 euro

De zomervakantie. Bestemming was dit jaar de Dordogne. Qua voorbereiding auto de banden, inclusief reserve op spanning gebracht en een airco beurt. Laatste had ik nog niet eerder gedaan sinds ik de auto in bezit heb
en vermoed dat de vorige eigenaar het ook al een tijd niet had gedaan. Bleek nog 665 van de benodige 700 gram koelmiddel in te zitten.
Prima. Het systeem is dus goed dicht. Verder de einddemper nog vervangen. Bleek kuis verrot aan bovenzijde wat je niet ziet. Zal de originele nog zijn geweest. Nieuwe was iets van 5 tientjes inclusief verzend kosten.
Nog wat van die schermpjes met zuignap op binnenkant achterramen geplakt om het zonlicht een beetje buiten te houden. Voor de zekerheid uit de andere Megane 2 bobines geschroefd en op pad met z'n viertjes.

Heen via Parijs. Daar rond een 11:30. Was wat druk maar geen drama. Na een uur de drukte aldaar voorbij, Daarna lekker cruisen. Ondanks de prima functionerende airco
werd het in de volle zon toch wel wat warm in de auto. Het houdt natuurlijk ook ergens op. 35 graden met volle zon op je dak is gewoon niet tegenaan te koelen. Met een paar stops in 12 uur
op de bestemming gearriveerd.

Daar het zeer heet was weinig van de camping / uit het zwembad geweest buiten wat bezoeken aan de supermarkt. Op de camping ( net zoals bijna overal )
begint de leeftijd van de auto inmiddels ook wat op te vallen.
Het meeste spul is minstens 5 tot 10 jaar jonger. Op een Toyota Corolla na was mijn Megane I denk ik de oudste aldaar.

In Frankrijk kom je nog wel eens een 5 en een 19 tegen. Megane I hatchback wat regelmatiger. De break weinig. Wel een mooie witte tegengekomen op de snelweg.

Terug via Le Mans - Rouen. Wel een 150 kilometers langer route ( en een 25 euro meer tol ) maar was zeer rustig op de weg. Daar deden we het ook voor.

Wat wat vaker dan tijdens de vakantie vorig jaar opviel is dat je wel eens wat vermogen tekort komt. Invoegen een helling op met volle auto icm de 4-traps automaat gaat gewoon langzaam. De DP0 automaat
voldoet in het Nederlandse verkeer, alleen in de auto zittende prima. Zelf vlot rijden lukt nog wel. Kom echt nooit tekort.
Een helling op met de auto zwaar beladen is echter wat anders. Zakt het toerental simpelweg te ver terug na overschakelen. Dan is het een zaak van goed anticiperen en een beetje geduld hebben.

Keertje de 180 op de teller aangetikt ( = 170 op de GPS ) maar verder redelijk rustig gereden.
Resulteert in een verbruik van 1:15 met de airco altijd vol bij. Prima. Terug in Belgie wat rustiger gedaan omdat ik zat te twijfelen of ik huis op de tank nog zou halen of toch nog een keer voor de Belgische grens tanken.
Verbruik zakt dan makkelijk naar 1:17. Olie? O ja, dat spul. Na verversing een 15.000 km terug nog steeds niets bijgeschonken en dat ook nog eens met de dunnere 5W30 die er nu in zit


Verder ( weer ) niet veel aan de auto gesleuteld. Reden is weinig tijd doordat er ook aardig wat werkzaamheden aan het huis zijn en heb er in Mei nog een Megane I bij gekocht waar ook wat werk aan gedaan is.

Van het klappende / brommende geluid is inmiddels duidelijk waar het vandaan komt. Kwam er achter dat dit zich ook openbaarde als de ventilatie op recirculatie wordt gezet. Las later op het Megane forum hier meer over.
Geen ramp. De andere Megane doet exact hetzelfde! "Producteigenschap" :->


Plan is om tzt deze te schorsen en met de andere Megane te gaan rijden en een aantal punten aan te gaan pakken. Niet dat er ingrijpende zaken zijn maar heb door de aanschaf van de andere Megane de luxe om dit zo te doen.
Kan je eens iets halverwege laten liggen om weer verder te gaan wanneer het uitkomt. Of als je het ff verklooit; Je hebt de auto de volgende dag toch niet nodig.

Staat van de auto; Wat meer plekjes van deuren die er tegenaan geslagen zijn.
Bestuurdersstoel begint toch echt slecht te worden. Die van de andere Megane met 2x zoveel kilometers is een veel betere staat. Is een 2002 model. Ben er vrij zeker van dat de stoelen tussen 2000 en 2002 ook echt kwalitatief verbeterd zijn.

Als beloning voor de twee jaar trouwe dienst heeft ie er een ster bij gekregen voor gebruikskosten. Betrouwbaarheid gaat ie de 5 niet halen. Niet omdat de auto als vervoermiddel niet betrouwbaar is want dat is gewoon dik in orde maar de meerdere kleine gebreken weerhouden me ervan.

Je klikt een instelling en review staat weer boven

  • 112.000 km

Zet per ongeluk een instelling om en dan staat de review dus weer bovenaan. Bij deze, had eigenlijk niets te melden. De kilometers glijden onder de wielen door :->

20 kaarsjes

  • 125.000 km

Voorjaar 2019 besloten de andere Megane te strippen. De voorstoelen inmiddels overgezet naar deze Megane.

Voor de zomervakantie was er inmiddels een Espace aangeschaft en daarmee vol goede moed de reis richting Italie aangevangen. Na een 40 kilometer begon de bak uit zijn 5 te
schieten. Wilde er meer in blijven. Besloten om in zn 4 verder te tuffen. Later begonnen er echter ook zeer zorgwekkende geluiden uit de bak te komen als deze niet in zijn 4e verzet stond
Besloten terug te keren naar huis en......de Megane te pakken waarmee de reis naar Italie de volgende dag werd hervat. Hij deed het weer prima. Airco ijskoud. Mooi verbruik. Top.

APK April 2020:

Had verder geen klachten. APK bedrijf gaf een belletje dat de rechter voorband een uitstulping vertoonde. Geen idee. Zal dan wel aan de binnenkant zijn geweest. Linksvoor was APK ok maar volgens hun scheef afgesleten. Ook nooit opgevallen. Vooruit, twee nieuwe voorbanden.
Setje wat er onder zat had wel bijna een halve ton gedraaid dus eigenlijk niet echt een probleem.
Bandjes die er onder zijn gegaan zijn merk Landsail type 388. Ze zijn stil. Wat tests opgezocht waar ze ook nog aardig uitkomen.
Prima dus voor 56 euro stuk inclusief balanceren.Verder had ik blijkbaar een bolletjes van de koplampen ondersteboven gemonteerd waardoor een verkeerd lichtbeeld ontstond.
Weer iets geleerd om op te letten.

Inmiddels zijn er 20 kaarsjes uitgeblazen :->. Nog steeds een dikke plus voor deze auto.

17 Oktober 2020, Vier jaar in bezit

  • 126.986 km

En alweer vier jaar in het bezit van de Megane. De laatste tijd wordt er wat minder mee gereden daar er nu de Espace beschikbaar is.
Sinds de APK weinig voorgevallen op een dikke spijker in de rechterachterband na. Die werd voor 15 euro van een prop voorzien. in de zomer de motorolie voor de 2e keer sinds bezit gewisseld.
Oude was nog vrij helder. Om het jaar verversen durf ik wel aan. Nog een Setje nieuwe voorruit zemen geplaatst en dat was het wel.
Na 20 jaar nog steeds geen roest aan de carrosserie te bekennen. De Megane staat er gewoon. Doet het gewoon. Altijd.

5 jaar in bezit

  • 134.804 km

En we zijn ruim vijf jaar in bezit verder! Het blijft lekker saai. Starten, lopen. Betekent niet dat de auto in perfecte conditie verkeert. Airco heeft wel wat aandacht nodig daar de uitstromende lucht niet echt geconditioneerd meer is. Merk dat de Megane wel minder aandacht krijgt nu veel tijd en geld in de Espace gaat zitten. Die is inmiddels echter aardig op orde. Ook de Megane van de vrouw loopt wat achter met onderhoud. Voor 2022 zet ik de airco en het raam bestuurdersdeur weer gangbaar maken voor mijn Megane op de lijst. De accu lijkt ook wat minder. Kan deze laten doormeten maar gezien de leeftijd vervang ik deze tzt maar simpelweg. De koets laat nog steeds geen spatje roest zien. Wat dat betreft kan de auto nog heel erg lang mee.

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Renault Mégane

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (17)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.