Renault Mégane 1.6 16V Business (2007)

autoreview

Renault Mégane 1.6 16V Business (2007)

Signalement

UitvoeringMégane 1.6 16V Business
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2007
Jaar van aanschaf2019
KM-stand bij aanschaf158.000 km
KM-stand laatst205.000 km
Lezerswaardering: 76%Keuze van de redactie
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Fijne en betaalbare auto

  • 181.000 km

Toen ik 2 jaar geleden een nieuwe auto zocht keek ik in 1e instantie naar een Renault Clio van omstreeks 2005. Ik vond 'm nog betrekkelijk duur. Een vriend vroeg of ik wel eens de Mégane II heb overwogen. Ik dacht dat-ie erg onbetrouwbaar was maar volgens de vriend in kwestie was-ie van na de facelift een stuk beter. Vanwege de slechte reputatie waren ze evengoed een stuk goedkoper dan de Clio.

Ik kocht daarom deze 12 jaar oude Mégane voor slechts 2.750 euro. Zonder onderhoudsboekje. Dat was een best risico! Maar de auto zag eruit alsof er netjes mee om was gesprongen en had in die 12 jaar slechts 2 eigenaren gehad. De eerste week gingen meteen de bobines kapot. De Mégane II werd geplaagd met dit probleem. Dat begon goed. Maar daarna? Ik ben nu 2 jaar en bijna 25.000 km verder en heb vooral wat reguliere dingen gehad, zoals een paar nieuwe banden en remschijven. Heb al twee keer de olie vervangen en tijdens de laatste apk zei men dat de accu binnenkort aan de beurt is.

Is-ie dan echt bijna probleemloos? Nee! Op een dag zei mijn vriendin naast mij in de bijrijdersstoel "verrek, mijn raam doet het niet meer". De volgende dag lag-ie in de deur. Lekker dan. Moest ik met 5 graden Celsius op de A6 met een 2-jarige peuter op de achterbank naar de Renault dealer. Die wisten het te verhelpen. Maar een paar weken later deed het raam het weer niet. Een vriend heeft de deur geïnspecteerd op vocht. Niets gevonden. Zekeringen gecheckt. Leek het ook niet te zijn. Maar daarna deed het raam het wel weer.

De auto heeft mij verrast qua weggedrag. En na al die jaren nog geen spatje roest. Prettig van auto's uit deze tijd is dat je zicht rondom nog perfect is. Geen oplopende ramen of abnormaal dikke c-stijl. Ik heb altijd goed overzicht. Hij verbruikt echt geen druppeltje olie. Dat vind ik ook erg verrassend. Geluidsinstallatie is prettig en de stoelen zitten fijn. Minpuntjes? Ja, ik had wel een zesde versnelling gewild. Als je gewoon 100 km p/u rijdt mis je 'm niet. Maar als je na 19.00 uur 120 rijdt of in het buitenland bent dan vind ik het wel wat lawaaiig worden en zit dat 1.6tje hoog in zijn toeren. Ook ontstaat bij dit soort snelheden wel wat windgeruis bij de A-stijl.

Voorlopig ben ik van plan om met de Mégane door te rijden. Vanwege de niet al te beste reputatie is-ie in aanschaf goedkoop maar ik kan hem dus ook niet echt meer verkopen. Oprijden is het beste. Maar dat is helemaal geen straf want de onderhoudskosten zijn vooralsnog beperkt gebleven en ik vind het nog steeds een te gek model om te zien. Beschouw het een beetje als de laatste der Mohikanen. Eén van de laatste Franse frivole eigenzinnige modellen zoals de Fransen ze vroeger met bosjes bouwden. Daarna werd het allemaal steeds meer Duits. Met de Mégane heb ik voor betrekkelijk weinig geld best wel een volwassen auto, roestvrij en bovendien de eerste in z'n klasse die 5 sterren kreeg bij de Euro NCAP.

200,000 gepasseerd

  • 201.000 km

We zijn ruim 1,5 jaar verder en de Mégane heeft net de grens van 200.000 km gepasseerd. Ik ben eigenlijk nog steeds behoorlijk tevreden over de auto. De motor is conventioneel en beproefd. Hij lag al in de Mégane I en heeft als enig manco de bobines. Dat is een vrij eenvoudige en goedkope reparatie. De elektro issues waar de Mégane II beroemd mee is geworden heb ik (waar is echt hout om het af te kloppen?) nauwelijks gehad. In die 1,5 jaar geloof ik zelfs niet één keer. Portieren openen gewoon met de keycard, raampjes gebruik ik zo min mogelijk maar (waar is echt hout om het af te kloppen?) zijn niet meer in de deur gedonderd en de lichten gaan niet kapot. Het is ongelofelijk maar waar.

Wel is december 2021 de aircopomp kapot gegaan. Omdat daar een riem aan vastzit kon ik niet verder rijden. Achteraf kan ik de Mégane daar niet echt de schuld van geven. Ik hoorde al een tijdje een geluid waar ik te laat op anticipeerde. Volgende maand, ofwel december 2022, ga ik de 2 schokbrekers achter vervangen. Ik denk dat-ie dan weer een stuk fijner rijdt. Ook is de distrubutieriem voor de tweede keer aan de beurt. Dat wordt ook geen kleine rekening maar valt evengoed onder regulier onderhoud.

Ondanks de Mégane dus nog wel goed bevalt kijk ik af en toe met een schuin oog naar een mogelijke opvolger. Omdat ik Renault een sympathiek merk vind zou ik graag bij Renault blijven. Maar eerlijk gezegd zie ik niet zo snel wat ik dan moet kiezen. Ik zie maar weinig Renaults die jonger zijn en nog een beetje dat excentrieke Franse in zich hebben (een rare derriere, een onderscheidend veersysteem). Eén van de weinige redenen om wat vaart te zetten achter een opvolger is dat ik de auto wat oncomfortabel vind bij 120>. Het motortje mist een zesde verzet en hij zit dan te hoog in zijn toeren. De isolatie is minimaal dus er dringen best wat geluiden binnen. Maar goed, het blijft een beetje een tweestrijd omdat ik nog best gek ben op het design en deze inmiddels youngtimer (hij is nu net 15 jaar) nog geen spatje roest heeft. Bovendien mag je in Nederland zelden harder dan 100 km p/uur dus waarom eigenlijk inwisselen? Ik rijd er voorlopig tevreden mee door!

Auto verkocht

  • 205.000 km

Vrij onverwachts de Renault Mégane verkocht. Mijn vriendin vond de binnenruimte wat te beperkt en zag er tegenop om met de Renault op zomervakantie te moeten naar Zuid-Frankrijk. Daarbij vond ze de auto ook gewoon wel echt oud. Ik kijk anders naar auto's. Hoe ouder hoe beter. Toch was het ook wel heel begrijpelijk en kan een partner je soms ook helpen om dingen te zien voor wat ze zijn. Ja, de Mégane is karakteristiek en hij kent veel voordelen. Geen spatje roest, een betrouwbare motor en nauwelijks afschrijving. Maar hij is ook wel gewoon op leeftijd en een moderne, nieuwe auto kan meer gemak en comfort bieden.

Ik heb gekeken naar een Franse opvolger die ietsje groter is, maar een Renault Mégane Estate III of IV of 308 sw zag ik niet zo zitten. Uiteindelijk gezwicht voor een Volkswagen Golf VII Variant (2013) met 1.4 TSI. Veel minder opvallend qua design maar met 4,56 meter lengte en 605 liter bagageruimte voldoet het aan de wens een comfortabele en ruimere auto te rijden. Ben erg benieuwd of hij de verwachtingen waar kan maken. In tegenstelling tot wat je altijd leest vond ik de Renault Mégane heel betrouwbaar en ik heb geen ervaring met Volkswagen. Wat je altijd leest is dat het een beetje middle of the road is. Niet zo betrouwbaar als een Toyota maar je kan er wel redelijk van op aan.

Heb de Renault Mégane ingeruild bij een autobedrijf nabij Rotterdam. Hij ging er zelf niks meer mee doen. Een handelaar bood er 1000 euro voor. Doodzonde dat die waarschijnlijk geen liefhebber meer krijgt. Maar soms moet je afscheid durven nemen en wie weet komt-ie ook wel nog goed terecht bij iemand die het design kan waarderen en er zuinig mee omspringt.

Ik heb in ieder geval bijna 50.000 km met heel veel plezier met deze auto gereden.

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Renault Mégane

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (15)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.