Renault Mégane Estate (2012)

autoreview

Renault Mégane Estate (2012)

Signalement

UitvoeringMégane Estate
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2012
Jaar van aanschaf2016
KM-stand bij aanschaf188.100 km
KM-stand laatst313.687 km
Lezerswaardering: 77%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

1e 5000 km met een gebruikte Megane 3

  • 193.000 km

Na een drietal Japanse auto's, nu een Fransman of een Française. En na drie benzine auto's nu ook nog een diesel.

Uitvoering:
De uitvoering is een Dynamique. Alles zit erop behalve een achteruitrij camera, Bose boxen en led-verlichting. En alles functioneert prima. Behalve dat de climate control soms wat moeite heeft met het vasthouden van de gekozen temperatuur. Dit komt voor als je tijdens de rit besluit om de temperatuur te verlagen. Kan makkelijk opgelost worden door de auto even langs de kant te zetten en de motor aan en uit te zetten. Is het meteen opgelost en verandert het interieur meteen in een ijskast. Ach laat ik dit maar opvatten als charme van la voiture.

Rijeigenschappen:
De Mégane is een heerlijke reisgenoot. We hebben de auto op en neer gereden naar Jutland (836 km enkele reis). 150 km/u is vol beladen geen enkel probleem. En dan nog geeft de auto nog lang niet aan haar tax te zitten. Ook in de stad rijdt ze prima. Oneffenheden in het wegdek worden prima weggewerkt. Dit jaar gaan we in de zomer nog naar Frankrijk. Dan zullen we merken hoe het haar vergaat met een caravan en op bochtige Franse buitenweggetjes. Die ervaringen deel ik te zijner tijd.

Verbruik
De opgegeven verbruiksgegevens zijn te halen met de Mégane. Wel is een rustige rijstijl dan een vereiste. Ook de schakel momenten moeten dan goed gevolgd worden. Gelukkig geeft ze die zelf aan middels een pijltje omhoog/laag op het dashboard. Bij 150 km/u is het verbruik rond de 7 liter per 100 km (getest op de Autobahn). Het beloofde verbruik van 3,5 liter per 100 km haal je met 80/90 km/u. Gemiddeld haal ik in het stadsverkeer (Den Haag) 6 liter per 100 km. Op de snelweg in NL is 5 liter per 100 km bij 130 km/u haalbaar.

Carrosserie:
Het is best een flinke auto. En de carrosserie is mooi maar onoverzichtelijk. Het achteruitje is werkelijk minimaal en het zich naar achteren bij parkeren eveneens. De parkeersensoren achter zijn dan ook geen overbodige luxe. Gezien mijn lengte van 1,74 kan ik de voorkant niet goed zien. Inparkeren is soms een gok. Gelukkig kan je vaak gebruik maken van de spiegeling van Abri's of etalages. Die zijn heel handig bij inparkeren. Voor de rest is het schitterende auto met mooie lijnen, maar dat is mijn persoonlijke mening.

Binnenruimte:
De Megane biedt een zee van ruimte. De kofferbak is mooi groot en redelijk rechthoekig van vorm. Je kan er heel veel in kwijt. De passagiers achterin hebben een zee van ruimte. Tot 1,90 kunnen ze prima achterin zitten. Langere vrienden heb ik nog niet op de achterbank mee gehad.
Voorin heb je ook meer dan voldoende ruimte.
Handig zijn de opbergvakjes in de vloer bij de passagier en de bestuurder. Voor de rest hebben alle deuren ruime opbergvakken en is het dashboardkastje ook flink aan de maat.

Kosten:
De Megane heb ik voor 7350 euro gekocht. Voor dat geld is er ook een nieuwe trekhaak onder gezet. Wel heb ik er zelf nieuwe banden onder gezet (Michelin All Season, bij Kwik-Fit met ANWB korting). Ook moesten de voorremmen vervangen worden. Dat heb ik door mijn eigen Renault specialist laten doen. Die gaf ook aan dat het pakkingsdeksel lekte en vervangen moest worden binnen 3 maanden. Heb ik meteen laten doen. Totale kosten (banden, remmen en pakkingsdeksel) waren 1000 euro. Dus de Megane heeft mij bij aanschaf alles bij elkaar 8350 euro gekost.

Diesel
Ik heb voor een diesel gekozen omdat mijn omslag punt rond de 14000 km lag. Ik rijd er echter minder en dit kost me 120 euro per jaar meer. Maar die betaal ik graag aangezien ik nu een jongere auto kan rijden. Een vergelijkbare benzine versie voor deze prijs is vaak al 2 tot 3 jaar ouder.

Conclusie:
Vooralsnog een comfortabele auto met heerlijke rijeigenschappen. Goed om lange trajecten mee af te leggen en ook in de stad staat ze garant voor een aangename rit. Kwalitatief tot nu toe dik in orde. De auto voelt solide. Wel een dingetje met de climate-control, maar niets ernstigs (knock-on-wood).

Laatste jaren sinds mijn vorige review

  • 313.687 km

Deze Megane 1.5 DCI heb ik sinds begin 2017 (24 december 2016 gekocht, 1e week januari 2017 opgehaald) in bezit gehad. En ik had in het begin twijfels over Franse auto's. Maar voor deze generatie met de 1.5dCI motor steek ik mn handen in het vuur.

Was het allemaal goed, natuurlijk niet. De vorige eigenaar (waarschijnlijk leasemaatschappij) heeft de laatste beurt destijds niet heel goed gedaan. Daardoor kosten voor afdekdeksel en banden. Later bleek ook het regenereren van het dieselfilter/katalysator niet helemaal goed re gaan. Dat heeft mijn Renault specialist ook opgelost. Dit was in de eerste twee jaar van bezit. En daarna bleek het een sublieme auto te zijn. Liet me een keer nog schrikken toen de turbo-druk wegviel. Dan kan je nog wel rijden, maar alle systemen gaan op een soort veiligheidsmodus, waardoor ook je cruisecontrol niet werkt. Bleek een versleten slangetje te zijn. Dus ook geen drama.
De Megane uiteindelijk weggedaan omdat dieselen nu eenmaal wordt tegengewerkt in diverse landen waar wij op vakantie gaan.
Ruim 120.000 km gereden. Naar volle tevredenheid.

Onderhoud:
Nieuwe schokdempers achter. Bij 250.000 km. Werden ook stevigere dempers dan origineel. Originele dempers bleken wat week voor trekken van een caravan. Merkte je vooral als je over drempels reed.

Op het eind begon de motor wat te sputteren. De 120.000 km mishandeling met Franse supermarkt, TINQ en Tango diesel eisten hun tol. Maar na een flesje Wynn liep de motor weer als een zonnetje.
Motorsteunen waren aan vervanging toe na 313.000 km. Dus valt alleszins mee. En een keer distributriem bij 280.000 km laten vervangen. Airco moest wel elke twee jaar bijgevuld worden. Ik heb ook de condensator van de airco moeten laten vervangen. Was lekgeslagen door waarschijnlijk steenslag. Dat is wel serieus geld, net als de schokdempers.

Ik denk oprecht dat de 1.5dCI motor van Renault een van de beste motoren ooit is. En dat vonden ze in Oekraine ook, omdat deze auto is gekocht voor een anti-drone eenheid voor het Oekraiense leger.

9,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (3)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.