Renault Laguna Grand Tour 2.0 Turbo 16V 170pk Tech Line (2006)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Laguna Grand Tour 2.0 Turbo 16V 170pk Tech Line |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2006 |
Jaar van aanschaf | 2006 |
KM-stand bij aanschaf | 93.000 km |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
Weer even een update, nu de volgende beurt is geweest en de 40000 km is gepasseerd. Deze Renault met low pressure-turbo moet iedere 20000 km naar de garage voor een ’kleine’beurt (kan ik als ik wil op wachten tenzij er extra werk nodig is).
Ook dit is weer een heel saaie update. De auto heeft nu net z’n tweede kleine beurt (bij 40 700 km) gehad en alles functioneert nog steeds als de beste. Helemaal niets te melden, behalve natuurlijk dat de motor nu echt helemaal los is (en lees onderaan maar wat dat betekent!!), dat de versnellingsbak ook lekker los is, maar de kritiek op het inleggen van 5 en 6 blijft, je moet echt goed opletten. Verder helemaal tevreden over deze auto!!
de Laguna gedraagt zich voortreffelijk. Je zit er als een vorst in, hij rijdt als een tierelier en ook het audio-systeem dat ik wat bekritiseerde bevalt uiteindelijk steeds beter en is toch echt wel een verbetering vergeleken bij de eerdere Laguna.
Onderstaand heb ik de motor al heel erg geprezen en nu deze echt los is, herhaal ik dat graag. Wat een prima stuk techniek is dat. Als je eens echt heel erg hard wilt optrekken omdat je bijv ergens snel langs wilt dan is het een heerlijk en veilig gevoel te weten dat er enorme trekkracht beschikbaar is. Je hoeft het gaspedaal maar in te drukken en daar gaat ’ie ervan tussen!!
Ik heb wel wat kritiek op de versnellingsbak. Van 1 naar 2 en vooral van 5 naar 6 moet je hem goed geleiden, anders zit je zo verkeerd. Daartussen schakelen gaat behoorlijk hakerig. Van 2 naar 3, 3-4 of 4-5 speelt dat eigenlijk niet dan gaat de geleiding heel soepel.
Navigatie en het verkeersmeldings systeem (TMC) dat daar in zit zijn uitstekend voor elkaar.
Na de vorige Laguna is deze auto een grote stap voorwaarts. Alles zit toch echt beter in elkaar geschroefd en de uitrusting van deze TechLine editie is helemaal af. Als extra heb ik het pack HighTech (incl. Xenon en parkeersensoren) en bandenspanningscontrole erbij genomen. Bij mijn vorige Laguna heb ik vooral van de bandenspanningscontrole veel voordeel gehad, want ik reed 2 keer lek op een parkeerplaats en had dat zonder de melding niet in de gaten gehad, met alle mogelijke gevolgen van dien!!
De totale handling/ergonomie, stoelen enz. enz. is bij deze Laguna prima in orde. De stoelen zijn duidelijk harder dan in de Privilège uitvoering en dat is wel zo lekker. Je zit als een vorst en vermoeidheid treedt ook bij behoorlijk lange ritten, van honderden kilometers aan een stuk, niet op. Dashboard, klokken en de hele navigatie en audio toestand zien er gelikt uit. De klokken hebben rode wijzers en cijfers en dat vinden wij erg mooi in het donker. Na de saaie binnenkant van de eerdere Laguna’s heeft Renault deze 2006 uitvoering duidelijk verbeterd, zowel uiterlijk als in de hele bediening. Het voelt allemaal stukken beter aan. Een perfect navigatie systeem (bijna heel Europa op één DVD) en Bluetooth telefoon maken het helemaal af. Kritiekpuntje blijft het audio systeem. Dat had wel wat beter gemogen (was in vorige uitvoeringen ook al niet echt geweldig).
Voordat we deze Laguna kozen hebben we heel wat andere auto’s bekeken en erin proefgereden. Ze vielen eigenlijk allemaal stuk voor stuk af en deze nieuwe Laguna uitvoering bleef uiteindelijk als enige en duidelijke winnaar over.
En dan nu: de 2.0 170pk Turbo motor. Die is geweldig (!!). Doet in grote rust en stilte zijn ’gewone’ werk en als je een keer echt snel ergens langs wilt schakel je een versnelling terug, geeft gas en dan stuift ’ie echt weg. Aan de achterblijvers zie je hoe snel het dan eigenlijk echt gaat, want aan de auto zelf of aan het (ontbrekende) lawaai merk je het niet. Ben altijd al een fan geweest van dit soort low-pressure turbo’s maar Renault heeft met deze motor echt een wereld prestatie neergelegd.
Het verbruik bij mijn normale ritten is bij redelijk rustige rijstijl (woon-werk 30 km per rit 50-50 snelweg, stad/B-weg) nu nog iets beter geworden: 8.9/100 km ofwel 1:11. Op langere ritten zakt dat naar 1:12.
PROBLEMEN
Geen. Geen (meetbaar) olieverbruik in de periode van 0-40000 kilometer geconstateerd. Auto wordt dagelijks tijdens de woon-werkrit van ruim 30 km. goed warm gereden. Rammeltjes die de eerste 20000 km afwezig waren beginnen nu in heel lichte mate voor te komen. Je hoort het alleen als de radio/CD-speler uit staat, maar toch...!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Had je deze auto's al gezien?

Renault Laguna Grand Tour 1.6-16V Tech Line ( GEEN APK / ZO MEE! )
- 2006
- 259.200 km

Renault Laguna Grand Tour 2.0-16V T Privilège Automaat | Navi | Xenon | Autom. Airco | Cruise Control | LMV | PDC | Half Leer | APK tot 01-04-2026!
- 2005
- 148.663 km

Renault Laguna Grand Tour 2.0-16V TechLine Navi Clima Cruise
- 2007
- 247.018 km