Renault Laguna Grand Tour 1.9 dCi 130 Business Line (2007)

autoreview

Renault Laguna Grand Tour 1.9 dCi 130 Business Line (2007)

Signalement

UitvoeringLaguna Grand Tour 1.9 dCi 130 Business Line
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2007
Jaar van aanschaf2010
KM-stand bij aanschaf127.000 km
KM-stand laatst0 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Na ongeveer 100.000 km in volle tevredenheid in een Volvo V40 te hebben gereden begon het te kriebelen en werd het weer tijd voor een andere auto. We leven dan begin 2010, de kilometerheffing het dieselboete hangt nog boven ons hoofd dus het moet in ieder geval een diesel met roetfilter worden. Dat laatste zou qua prijs al direct de helft schelen per km. Daarnaast wilde ik wat meer ruimte en comfort ten opzichte van de V40.

Na lang wikken en wegen en uren tests en sites te hebben bezocht en na enkele proefritjes besloten om voor een Renault Laguna van 2006-2007 te gaan. Allereerst vanwege de prijs, veel goedkoper dan een vergelijkbare Passat enz. Maar ook omdat ik het vanaf de introductie al een fraai model vond. Door de uitgebreide research wist ik al dat de laatste productiejaren technisch wel goed in elkaar zitten, zeker vergeleken met de allereerste modellen. Voor relatief weinig geld tik je dus een bomvolle en uiterst luxe snelwegcruiser op de kop, die ook nog een redelijk betrouwbaar moet zijn.

De betrouwbaarheid was wel mijn grootste angst, maar uiteindelijk viel dat dus wel erg mee. Gekocht met 120.000 en verkocht met 197000 op de teller en geen grote onkosten gehad. Wel had ik het idee dat er kosten aan zaten te komen. Met name de verwarming/airco deed het niet altijd goed. Het interieurdeel waar de startknop zit, precies op het deel waar je been tegenaan komt werd of gloeiend heet, of ijskoud. De auto is daar na aanschaf voor teruggewenst. De Renault dealer heeft het hele dashboard los gehaald maar wist mij na een dag sleutelen te vertellen dat het een producteigenschap was.... Ja ja. Later ging de linkerzijde soms hele warme lucht blazen terwijl de rechterzijde ijskoude lucht uitblies, of andersom natuurlijk. Ook werd de auto 's zomers niet echt heel koel meer. Ik heb het niet meer uit laten zoeken, omdat ik er na anderhalf jaar toch weer op uitgekeken was heb ik 'm ingeruild. Dit was echter wel het grootste minpunt van de wagen.

Daarnaast waren er ook kleine minpuntjes; de radionavigatie start soms niet, of niet volledig op als je de auto start. Alles uit en opnieuw opstarten lost het probleem dan op. Daarnaast waren er enkele storingen met het bandenspanningssysteem. Uiteindelijk maar uit laten schakelen. De cruisecontrol laat de auto behoorlijk hard versnellen naar de ingestelde snelheid (resume) en schiet dan ook door tot bijvoorbeeld 130 om daarna weer terug te zakken naar 120 als je dat hebt ingesteld. Niet zo fijn voor de passagiers en ook niet goed wanneer de bermfiscus in de buurt is...

Goed, dan nu de pluspunten. Wat een heerlijk stille en comfortabele wagen! Bij 120 op de snelweg draait de motor, die overigens zeer stil is, slechts 2200 toeren in de 6e versnelling. De 130pk versie heeft dan ook nog voldoende vermogen om even te versnellen. Lange reizen met de hele familie zijn geen probleem. Wat dat betreft doet de Grand Tour zijn naam eer aan. De auto is zeer comfortabel geveerd zonder dat het vervelend wordt. Zo is er van overhellen in de bochten nauwelijks sprake. Wel kan de auto wat nadeinen bij drempels enz.

Bij een normale rijstijl haal ik een gemiddeld verbruik van 6,1l/100km. Best netjes, maar mijn huidige Passat Bluemotion (2.0TDI) laat zien dat het met 5,1l/100km nog veel beter kan. Olieverbruik is er niet merkbaar.

De verklaring voor de score, Comfort 5 sterren, dat hoef ik natuurlijk niet toe te lichten. Prestaties zijn goed voor normaal gebruik, brandstofverbruik zou iets beter kunnen, 4 sterren. Betrouwbaarheid is ook goed. Ondanks de ongemakken heeft de auto me niet laten staan en heb ik er ook geen kosten aan gehad. Met de minpuntjes viel op zich wel te leven, mits de airco geen dure reparatie oplevert, 4 sterren. De gebruikskosten zijn net voldoende, mede vanwege het brandstofverbruik, maar meer nog vanwege de enorme afschrijving! Ik dacht de ergste klap al gehad te hebben door een tweedehands voor 1/3 van de nieuwwaarde aan te schaffen, maar ook in de anderhalf jaar/ 87000km die ik er in gereden heb is een 2/3 verdwenen (concreet 10.000,- euro's). Bovendien wordt je niet echt met open armen ontvangen als je een Laguna van dit model met deze km stand in wil ruilen. Eigen schuld, volgende keer langer doorrijden....

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Lezersreacties (5)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.