Renault Laguna Break RXE 1.6 16V (1999)

autoreview

Renault Laguna Break

Signalement

UitvoeringLaguna Break RXE 1.6 16V
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar1999
Jaar van aanschaf2003
KM-stand bij aanschaf151.400 km
KM-stand laatst0 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

Pluspunten:
* Veiligheid: ABS, 2x airbag voor, gordelspanners
* Ruim (break uitvoering). Dankzij LPG3 onderbouw is er veeeeeeeel bagaeruimte over. (vorige auto had een inbouw installatie)
* Luxe, ACC aanwezig, electrische ramen, spiegels (en verwarmd), centrale deurvergrendeling (met ab), leeslampje, middenarmsteun voor, ook alleen raam achterklep te openen (break), verstelbare dashboardverlichting, koplamphoogteverstelling, toerenteller, oliepeilmeting, lpg brandstofmeter op benzinemeter, mistvoorlampen, radiovoorbereiding met 6 speakers.
* Comfortabel. Uitgebreide stoel-verstellings-mogelijkheden levert een goede zitpositie op. Veercomfort is heerlijk op slechte wegen, drempels en op de snelweg in bochten bij hoge snelheid.

Minpuntjes:
* geen asbakverlichting (of is er ergens een lampje defect?)
* Bagagerek rammelde, ondertussen zelf gerepareerd.
* Airbag rechts is niet uitschakelbaar, maxi-cosi moet daardoor op de achterbank.

Update (10-2006):
Veeeel prettige kilometers gemaakt de laatste jaren. De auto is comfortabel blijven rijden. Ik ben tevreden over de stoelen, het uitzicht, de bagageruimte etc. Mijn metalen bagagerek is nuttig geweest. Met name tijdens vakanties met mijn gezinnetje, kon alles tot aan het plafond worden gestapeld. (1 vrouw en 2 meisjes willen enorme veel meenemen) Wat is een afzonderlijk te openen achterruit dan een genot. Een must voor een stationwagon!
Met ruim 300000 km op de teller vroeg ik me af hoe lang ie het vol zou houden. Er is een klein verlies aan vermogen tov 150000 km ervoor. Hij doet er wat langer over om op snelheid te komen en om een inhaalactie te ondernemen. Er valt prima mee te leven. Ik was van plan om er nog een dik half jaar mee te rijden maar...
Helaas ben ik 2 weken terug betrokken geweest bij een kettingbotsing. Gelukkig reed ik verder tegen niemand aan maar degene die kennis maakte met mijn trekhaak veroorzaakte voor zo’n 3500 euro aan directe schade aan mijn Renault. Tot mijn verbazing was de dagwaarde hoger (en dat met 305000+ km). Ik laat hem niet repareren en heb de auto verkocht aan een schadeauto handelaar.

Al met al ben ik tevreden over de auto. Mijn 1e probleem met mijn versnellingsbak kan gebeuren. Het door de ANWB geadviseerde garagebedrijf heeft het niet goed opgelost. Garagebedrijf 2 (4 maanden later) beweert dat bedrijf 1 de revisie niet goed heeft uitgevoerd. Dit zou blijken uit verkeerde onderdelen, verkeerde montage etc.
Ik ga nu maar eens op zoek naar een andere. Tenminste met G3 installatie, automaat en cruise controle... Het wordt geen nieuw model Renault Laguna. Ik heb hier teveel negatieve verhalen over gehoord en eigenlijk wil ik een nog grotere auto. Wordt het een V70, C5 break of toch een tussendoor Scorpio?

PROBLEMEN

* (dealer)Onderbouw LPG tank is maar met maximaal 70% te vullen. Vervelend voor mijn actieradius. Dit laat ik tot (iets meer dan) 80% bijstellen.
* Electrische raam bestuurderskant sluit niet helemaal goed. Er blijft windgeruis hoorbaar. Vreemd genoeg verdwijnt dit als ik mijn portier open en sluit... iets voor de komende onderhoudsbeurt.

Update (10-2006):
* reparatie raam bestuurderskant heeft nooit geholpen. ik heb ermee leren leven.
* verlichting asbak.. zelf gerepareerd
* ca. 190000 km: Defecte versnellingsbak in 2004. Laten reviseren (3mnd garantie) en tegelijkertijd de koppeling laten vervangen
* ca. 200000 km: 1 maand na afloop van de garantie op de versnellingsbak... weer een defect aan de bak met gevolgschade aan de aandrijfas en koppeling. Deze keer bij een ander bedrijf laten vervangen door een nieuwe versnellingsbak.
* ca. 250000 km: koppeling defect -> vervangen. Airco bijgevuld.
* ca. 290000 km: airco defect -> gerepareerd en bijgevuld.
* tussendoor: 1x per jaar een grote beurt bij de apk keuring

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee

Lezersreacties (0)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.