Renault Kadjar Energy TCe 160 Intens (2020)

autoreview

Renault Kadjar
Renault KadjarRenault KadjarRenault KadjarRenault KadjarRenault KadjarRenault KadjarRenault KadjarRenault KadjarRenault KadjarRenault KadjarRenault KadjarRenault KadjarRenault KadjarRenault KadjarRenault KadjarRenault KadjarRenault KadjarRenault KadjarRenault KadjarRenault KadjarRenault KadjarRenault KadjarRenault KadjarRenault KadjarRenault KadjarRenault KadjarRenault KadjarRenault KadjarRenault KadjarRenault KadjarRenault KadjarRenault KadjarRenault KadjarRenault Kadjar

Signalement

UitvoeringKadjar Energy TCe 160 Intens
Versnellingen7, Automaat met dubbele koppeling
Bouwjaar2020
Jaar van aanschaf2021
KM-stand bij aanschaf12.000 km
KM-stand laatst53.000 km
Lezerswaardering: 66%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Eerste bevindingen

  • 13.000 km

De 500X is eruit. Kadjar erin. De eerst 1000KM zitten erop.
Het is een erg mooie auto om te zien.

Wat me opvalt is vooral het comfort. Snelwegen rijden heerlijk. Een kruissnelheid van 130 op de cruise control is het goed vertoeven.
De stoelen zijn meer Franse fauteuils om een glas Bordeaux in te slurpen, bij wijze van.
De automaat schakelt soepel, reageert adequaat op de kickdown. Ik mis schakelflippers om zo nu en dan zelf wat meer de regie te kunnen hebben.
De filosofie lijkt erop om een oldskool automaat met koppel omvormer na te bootsen. In de file/stad rijdt het niet zo nerveus als andere automaten met dubbele koppeling die ik heb mogen ervaren.

De auto is echt op comfort gericht. Zelf ben ik een meer sportieve rijder.
De algehele afstemming is een mixed bag voor mij. Vandaag naar een afspraak geweest in het Noorden van het land, de A28 af is het comfort echt puik. Alleen de binnenwegen mis ik wat sportiviteit.

De auto komt uit een pool en is 9 maanden oud. Het rechter achterlicht zit vol met vocht, kwaliteitspuntje.
Betrouwbaarheid kan ik niks over zeggen nog, maar dit valt me in negatieve zin op. Toch maar even mee naar de dealer.

Android auto werkt goed, touchscreen van het Rlink systeem reageert als een natte krant.

Standaard audio klinkt goed.

Al met al tevreden als reiswagen. De ruimte is enorm t.o.v de 500X.
Het lijkt wel een kasteel, pardon Chateau.

Volgende update bij eerste onderhoudsbeurt

Grote update

  • 53.000 km

De Kadjar is nu zo'n anderhalf jaar in bezit.

We hebben een jaar geleden een vouwwagen gekocht. I.c.m de automaat sleurt de auto het vouwwagentje mee alsof hij er niet is. Voor mij was op vakantie gaan met een vouwwagen een next level omdat ik sleurhut hater van het eerste uur ben. Echter merk je er weinig van. 115 op de cruise control en het verbruik blijft binnen de perken.
De automaat doet de rest.

Nee, 150 cruisen op de autoroute is er niet meer bij maar het viel mij alles mee.

We hebben het e.e.a. verbouwd in en om het huis en hier komt de grote laadruimte heel goed van pas. De bijrijdersstoel kan ook plat en 270 CM lange balken halen is allemaal mogelijk.

Ik ben zeer tevreden met de Kadjar dusver. Met het oog op de exorbitante prijzen van auto's anno 2023 zal ik deze zover mogelijk oprijden. Je gaat niks meer nieuw leasen met deze opties/ruimte voor de bijtelling die ik betaal.

De auto heeft 2 onderhoudsbeurten gehad. De vochtige achterlichtunit is vervangen inmiddels.
De automaat is overigens opnieuw ingeleerd, dit omdat hij wat houterig schakelde. Dit is nu verholpen. Niks spannends.

Voor een Fransoos is hij erg betrouwbaar. Sowieso zit dit wel snor bij Renault sinds 2008-2009 zo'n beetje geloof ik.

De pluspunten na 40000 KM:

Comfortabel
Veel ruimte
Veel handigheidjes (opties zoals achteruitrijcamera, auto high beam etc)

Minpunten:

Infotainment beetje traag van begrip
Mist toch echt schakelflippers
Stuurt als een natte dweil (na Fiat en Lancia te hebben gereden)

Al met al is het een fijne gezinsauto die perfect past in de tropenjaren waarin ik leef :)

Als je een (jonge) ouder bent zou ik hem als okkazie ook nog aanraden. Veel bang for the buck als je het mij vraagt.
Ik kon een Skoda Kodiaq overnemen van een collega die weggaat maar waarom zou ik?

Volgende update bij 100.000 KM ;)

Olieverbruik

  • 53.000 km

Ik heb het olieverbruik in de gaten gehouden omdat ik benieuwd was naar deze Frans/Japanse moteur. Dit was 600CC op 30.000 KM. Eat that, VAG.

5,0
  • Betrouwbaarheid
    5
  • Prestaties
    5
  • Comfort
    5
  • Kosten
    5
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (4)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens