Renault Kadjar Energy TCe 160 Black Edition (2019)

autoreview

Renault Kadjar Energy TCe 160 Black Edition (2019)
Renault Kadjar Energy TCe 160 Black Edition (2019)Renault Kadjar Energy TCe 160 Black Edition (2019)Renault Kadjar Energy TCe 160 Black Edition (2019)Renault Kadjar Energy TCe 160 Black Edition (2019)Renault Kadjar Energy TCe 160 Black Edition (2019)Renault Kadjar Energy TCe 160 Black Edition (2019)Renault Kadjar Energy TCe 160 Black Edition (2019)Renault Kadjar Energy TCe 160 Black Edition (2019)Renault Kadjar Energy TCe 160 Black Edition (2019)

Signalement

UitvoeringKadjar Energy TCe 160 Black Edition
Versnellingen7, Automaat met dubbele koppeling
Bouwjaar2019
Jaar van aanschaf2019
KM-stand bij aanschaf10 km
KM-stand laatst4.000 km
Lezerswaardering: 76%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Nieuw opgehaald!

  • 10 km

Vandaag was het dan eindelijk zover!
De Renault Kadjar Black Edition stond klaar voor aflevering en we mochten deze eindelijk ophalen. Een maand eerder waren we bij dezelfde dealer om een nieuwe Clio op te halen, maar op de Kadjar moesten we nog even wachten.

Wat een geweldige auto om te zien, zeker in de (nieuwe) blauwe kleur met de zwarte 19 inch velgen. Het is bijna een 'beest' om te zien.

Het feest wordt leuker als je de deuren open doet. Wat een zee aan ruimte aan de binnenkant. Het dashboard oogt netjes, strak en overzichtelijk. Ik hou niet van veel knoppen, dat oogt in mijn optiek rommelig. Ik hou van een opgeruimde auto.

Het vaste panoramadak verhoogt het gevoel van ruimte binnenin en maakt de boel lekker licht.

Dan mag je voor het eerst wegrijden in de nieuwe Kadjar. Een proefrit had ik voor bestelling nooit gemaakt. Eind 2017 heb ik een week in een Kadjar van de vorige generatie mogen sturen en dat beviel zo goed, dat ik meteen verliefd werd op deze auto. Ooit zou ik een Kadjar rijden en nu is het zover.

De automaat heeft ietsje meer gas nodig om in beweging te komen, maar als je eenmaal rijdt, merk je niks van het schakelen. Dat gaat supersnel en heel stil. Je voelt en/of hoort hier niets van. Natuurlijk ga ik nog niet voluit; eerst even de boel rustig laten inwerken, of dat nu nog nodig is of niet, het kan geen kwaad denk ik.
Na het wegrijden bij de dealer was het vrijwel meteen de snelweg op. Ik gaf nauwelijk gas, maar de Kadjar ging er wel lekker vlot vandoor. De wegligging is beter dan de vorige generatie; je hebt meteen vertrouwen in het contact van de weg. Het voelt gewoon goed. Isolatie is ook aan gedacht; in de auto is vrijwel niets te horen van de motor (ondanks dat ik dat echt niet erg vindt natuurlijk haha). Wat wel goed te horen is, is het Bose-audiosysteem. Alsof je in de concertzaal zit. Glashelder en mooi vol geluid door de subwoofer achterin.

Afwerking van de Kadjar is super. Er wordt echt de kant opgegaan van 'premium', dat mag je ook verwachten voor dit geld. De Led-koplampen, de C-vormige armatuur, het ziet er allemaal erg gelikt en premium uit. Zo voelt alles ook aan de binnenkant. Geen rammeltjes, geen kraakjes.

Ik zal deze review aanpassen wanneer ik een paar maanden met de Kadjar onderweg ben en een uitgebreide ervaring heb. Voor nu ben ik erg blij met deze auto en hoop er lang van te mogen genieten.

750

  • 750 km

Nu een weekje onderweg met de Kadjar. Ik begin behoorlijk te wennen aan de auto. Het comfort is erg hoog en na een lange rit stap je fit uit de auto.
Het R-Link 2 systeem ben ik ook aardig meester nu en de meeste zaken weet ik goed te vinden.
De spraakherkenning vindt ik wel traag en omslachtig. Als ik op de toets druk, wil ik meteen kunnen zeggen wat ik wil (bijv. 'Bel Henk') i.p.v. eerst door 2 submenu's heen te moeten praten.

Het Bose-geluid is heerlijk. Wel had ik nog net wat meer bass verwacht, maar het klinkt gewoon super en mooi helder allemaal. Het volume past zich aan de snelheid van de auto aan, dat irriteert me een beetje. Kijken of dit ergens uit te zetten is. De optie ontbreekt in elk geval, maar er zal vast een weg zijn om dit voor elkaar te krijgen.

Onderweg trek je een hoop bekijks, vooral in dorpjes. Er komt ook wel wat aan he :). Ook nog in de blauwe kleur en grote zwarte wielen. Heb je 'm daarvoor gekocht? Nee, dat niet, maar het is wel geinig.

Uiteraard inmiddels ook al een keer getankt. Met de gevulde 1e tank heb ik 600 kilometer kunnen rijden. Dat is nog niet veel op 50 liter, maar dat zal vast meer worden naarmate de auto echt goed is ingereden.

Het inrijden ben ik nog mee bezig. Het hoeft dan wel niet meer misschien, maar ik ben nog wel voorzichtig met de rechtervoet. Ik blijf met de automaat onder de 3.000 toeren, maar ga er soms al wel mee richting de 4.000 bij invoegen op de snelweg of iets. Hij is lekker vlot en je speurt echt vooruit. Na de eerste 1.5000 kilometer zal ik vast meer vertrouwen hebben om het gaspedaal wat verder in te drukken soms.

Ja, ook na de eerste week ben ik vol lof over deze auto. Wordt vervolgd...

1500

  • 1.500 km

Het gaat hard... De eerste 1.500 kilometers zitten erop.
Veel werk gehad en natuurlijk stukjes rijden met de nieuwe auto, dus dat vreet even. Maar; zo langzamerhand durf ik het gaspedaal wat dieper in te trappen om te kijken wat de motor echt kan.
Hij voelt erg soepel en de acceleratie is prima. Je komt goed mee met het verkeer en even lekker doortrappen gaat gewoon prima.

Ik ben nogal een man van detail, dus ik heb de Kadjar eens grondig geïnspecteerd. De afwerking is over het algemeen prima, maar toch valt me op dat het panoramadak/glas er ietsje scheef in ligt gelijmd.
Zie de foto's hiervoor, maar als je voor de auto staat, zie je dat het glazen dak links ietsje lager ligt dan aan de rechterkant. Te zien aan de lijn van de voorruit. Jammer, maar niets aan te doen helaas.

Onderweg op de snelweg heb ik een steentje op het dak gehad, wat een klein putje heeft veroorzaakt. Jammer, maar dat zal in de toekomst vaker gebeuren dat de auto kleine schades oploopt. Gebruikssporen, zeggen we dan maar.

Er zit ook een 'kraakje' in het interieur (althans, dat denk ik). Bij optrekken of gaspedaal loslaten hoor je een kraakje rechts onder het dashboardkastje. Hier zit het probleem niet; leeggemaakt, met open kastje gereden; niks verbeterd. Wanneer de auto dus een beweging maakt bij optrekken of afremmen hoor je het wanneer het verder stil is in de auto. De dealer denkt de veren, maar tijdens rijden over drempels hoor ik niks. Ik hou het op een plastic kraakje wat ik bij de eerste kleine beurt zal laten beoordelen. Zodra de airco of radio aan is hoor je niets meer ;). De dealer zei nog; vrijwel alle nieuwe auto's zijn zo stil binnenin, dat juist dit soort geluiden opvallen, terwijl vrijwel elke auto wel ergens een geluidje of kraakje vertoont.

Buiten de twee 'minpuntjes' bevalt de auto echt uitstekend. Rijdt goed, soepele en sterke motor, goed Bose-geluid binnenin en werkelijk een zee aan ruimte, mede optisch door het glazen dak. De stoelen zitten ook heerlijk en ook achterin is er voldoende beenruimte. Ik stap uitgerust uit na een lange rit en stap even graag weer in om nog verder te rijden.

Vrolijk gaan de ritten door en uiteraard zal ik de review bijwerken over een tijdje.

4000

  • 4.000 km

4.000km gereden met de Kadjar inmiddels.
Wat een heerlijke auto. Comfortabel, stil, ruim, alles.

De minpuntjes zoals het iets scheef liggende glazen dak en het 'kraakje' heb ik inmiddels geaccepteerd.

Elke dag en elke rit geniet ik van de Kadjar.
Nieuwe foto's toegevoegd, even de Kadjar meegenomen het bos in om hier even wat te 'shooten'.

Het valt me op dat de 'nieuwe' Kadjar en zeker in deze kleur nog niet veel rond rijdt. Pas geleden kwam ik eenzelfde blauwe tegen op de snelweg. Leuk is dan dat de bestuurder daarvan even zwaait omdat je in dezelfde auto rijdt :).

Is dan verder echt alles 'koek en ei'? Ja, dat denk ik wel. Ik ben nog geen minpunten tegen gekomen waaraan ik mij irriteer. Alleen het R-Link2; dat is niet geheel mijn ding. Ik heb het idee dat je teveel handelingen moet doen om bij je doel te komen, zeker t.o.v. het Sync systeem uit mijn eerdere Ford Focus. Dat was gewoon lekker direct. Hier zou Renault veel van kunnen leren.

Op naar de volgende duizenden kilometers :).

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (17)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.